OD of langere gearing?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Boelo

OD of langere gearing?

Bericht door Boelo »

Beste Prikkers,

Ik ben druk doende om de keeringen van mijn lt95 te vervangen. Nu heb ik een OD liggen die ik in wilde bouwen, maar aangezien ik de boel nu toch open heb liggen denk ik eraan om de eindoverbrenging te veranderen. De huidige setup is 29 tanden op de hoofdas van de T-bak en 50 tanden op de tussenas, dat is volgens het plaatje van Vis Land Rover een overbrenging van 1:1.
1.000-1.gif --> mod_embed_images_loadimage('596a0f7f4b7f92ad3e0d5a77c3ff7ceb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.vislandrovers.nl%2Ffoto%2F1.000-1.gif', 'http://www.vislandrovers.nl/foto/1.000-1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.vislandrovers.nl%2Ffoto%2F1.000-1.gif', '', 10222811, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Welke overbrengingsverhouding moet ik nu nemen om in de 4e versnelling starks minder toeren te draaien?
0,996:1
1,113:1
1,123:1
1,174:1
of
1,336:1
En als ik daar voor kies kan mijn standaard 3,5 V8 dat dan aan op LPG? Ik rij meestal lange afstanden en zo'n 110 km/u.
Het voordeel van een OD is dat ik deze in en uit kan schakelen dat is met een vaste setup in de T-bak natuurlijk niet het geval.
Oftewel is een langere gearing in mijn geval wel verstandig? Ik wil namelijk geen andere motor inbouwen of dit blok opvoeren, ik wil de auto zo origineel mogelijk houden.

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e0e1091d679099fb397a9dea3ff3d2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10222811, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2009 11:11 door Boelo.
offroadanimal

Re: OD of langere gearing?

Bericht door offroadanimal »

Boelo,

Misschien suf, maar als je het bij Vis een andere overbrenging gaat bestellen kun je daar ook beter om advies vragen, pakt het dan verkeerd uit kun je Vis er op aanspreken. Een prikker aanspreken op een fout advies heeft weinig zin ;-).

Mijn keuze zou overigens een overdrive zijn, erg prettig als je een keer dikke tegenwind hebt, en het waait nogal in Nederland. Een overdrive maakt ook een grotere stap dan een permanente verandering van je eindoverbrenging waar je altijd mee uit de voeten moet kunnen. Denk daarbij ook aan het feit dat je misschien in de toekomst eens een keertje een aanhanger wil trekken.

Sjoerd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2009 18:15 door offroadanimal.
Boelo

Re: OD of langere gearing?

Bericht door Boelo »

Sjoerd<
Ik had al gebeld met Vis, maar de oude Vis was er niet en hij schijnt degene te zijn die verstand van dit soort zaken heeft, hij is er vrijdag weer, maar ik kon niet wachten en vandaar mijn posting hier. Ik zal nooooit een prikker of wie dan ook die mij vanuit hobby-oogpunt adviseert op zijn uitspraken afrekenen.
Meerdere meningen en inzichten geven mij nou eenmaal een compleet beeld van waar uit ik een keuze kan maken.
In dit geval heb jij weer 2 goede punten ingebracht, tegenwind en een aanhanger, had ik nog niet aan gedacht, dus bedankt.
Weer 2 punten tegen een langere gearing in de T-bak.
Ik had vanmiddag een prikker aan de telefoon en hij gaf me ook al aan dat de 1;1 overbrenging die ik nu heb niet veel langer kan, van 1 naar 0,9:1 zet geen zoden aan de dijk en daarmee weer een punt tegen de aanpassing van de T-bak.
Oftewel 3-0 voor de OD. Ik weet genoeg!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2009 19:08 door Boelo.
sjeroens

Re: OD of langere gearing?

Bericht door sjeroens »

en bij de voordelen wil ik nog toevoegen: bergrijden. meer koppel in 4 (od uit)
nadeel: extra onderhoud en vaker olie cheken (iig bij die van mij...)
Plaats reactie