Pagina 1 van 1
ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: ma 16 nov 2009, 22:20
door rigo
ik heb een serie3 bj70 2,1/4 ltr diesel legeruitvoering ,deze is 24 volt. dynamo is aan vervaning toe ,is het veel werk om het terug te bouwen naar 12 volt ,
denk dat mijn motor ook de beste tijd heeft gehad , dit zou dan samen kunnen.
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: ma 16 nov 2009, 23:16
door Daktari
Hoi.
Je haalt je heel wat op de hals hoor, als je naar 12 V gaat. Je moet werkelijk elk lampje en realaistje vervangen (dus ook achter je instrumentenpaneel, en dat kan in de papieren gaan lopen. Dan is het vervangen van een 24 V dynamo echt 1000 x makkelijker en eerder aan te raden.
En voordat je je motor vervangt zou ik er eerst een specialist naar laten kijken. En als je dan toch gaat wisselen: neem een 2,5 motor!
Succes, Ernst.
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 05:42
door Exfietser
Het omzetten van 24 naar 12 volt is prima te doen Kost wel wat overigens. Maar ze zijn niet zonder reden in 24 volt uitgevoerd. Dat heeft echt behoorlijke voordelen met name in een koude winter.
De mijne blijft lekker 24 volt. En ik eerst eens kijken of je motor echt op is.
Arnold.
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 08:46
door Puffino
vraag is waarom je dat zou willen. Ik wil dat ook wel, om de reden dat ik een servicesysteem er bij heb, welke op 12V een stuk eenvoudiger is, omdat alle serviceapparaten tenslotte weer 12V zijn en ik geen omvormer nodig wil hebben bij het gebruik ervan.
Ik heb anders gekozen, ik houd de wagen 24V en heb dus een heel stevige 24->12V omvormer/lader mijn servicesysteem laten voeden.
Zo houd ik het voordeel van een 24V auto met een 12V servicesysteem.
Voordelen van de 24V auto's zijn er wel hoor. Sterker, het nadeel van de ombouw weegt niet op tegen de voordelen van de ombouw. Nadeel van de ombouw is ook dat een Leger LaRO nou eenmaal een 24V wagen is, en dus zijn de onderdelen daar ook op afgestemd... En dus ook verkrijgbaar.
Zet een oproep op de prikkermarkt, en je zult zien dat het allemaal best meevalt.
En een motor vervangen heeft NIETS te maken met de boordspanning, op een paar subtiele eenvoudige details na. Neem als het kan een 2.5 als je toch gaat wisselen. Die zijn goed te krijgen, doordat veel 2.5 rijders een 200tdi (of hoger) inbouwen. Wel moet je dat blok vaak dan even een beurt geven, of reviseren. Maar OK, dat is de moeite niet, ervaring hier op het bord om je te helpen als dat nodig is, is er genoeg.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 09:06
door herman-lux
hallo sander,
wat voor een omvormer/lader 24V -->12V heb je ertussen gehangen?
groet
herman
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 09:28
door Puffino
Deze: de Orion 24->12 / 30 (via Stroomwinkel.nl)
Ik HAD achteraf liever de 60A versie gekocht maar goed, dat is een detail. Misschien doe ik dat nog eens. Mocht je interesse hebben in mijn 30A apparaat., geef effe een brul, dan kan je die van mij wel overnemen, voor een leuk (?) prijsje.
Beide omvormers hebben namelijk ook kwaliteit als lader. En zijn dus niet pure spanningsleveranciers.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2009 08:30 door Puffino.
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 10:03
door G-men (gargamel)
Een van de belangrijkste zaken die vaak vergeten wordt is dat door het verlagen van de spanning, de stroom van diverse delen zal verdubbelen.
Je zult dus heel goed moeten kijken of de bedrading daar dik genoeg voor is......
Nou schat ik in dat ze voor de militaire versie daar niet op bezuinigd hebben; maar het blijft land rover.
Gerrit
Re: ombouw van 24 volt naar 12 volt .
Geplaatst: di 17 nov 2009, 10:35
door AadG
Niet ombouwen, tenzij je mij een week nieuwe bekabeling aan wil laten leggen in je Lr.
Ik heb zelf een ex leger Mercedes. Ook alles 24 volt.
Als je een goeie permanente 12 volt wilt hebben raad ik je aan een XX-YY omvormer van 24 naar 12 volt te kopen.
Die heeft nl niet het euvel dat als jij je massaschakelaar uitzet alle massa via de omvormer gaat lopen.
(Galvanisch gescheiden)
Koop je de goeie kan je hem afstellen op 13.8 volt en hang je er een kleine bijvb motor accu aan.
Die wordt dan keurig geladen en het geheugen van allerlei zaken wordt verzorgt door de accu.
Werkt perfect.