Pagina 1 van 1

piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 12:56
door Justus Christus
Hoi.

Er komt een piep uit mijn motorruimte bij stationair toerental sind ik mijn dynamo heb vervangen door een zwaardere (denso 65 A).
Ik heb al gecheck of het uit de waterpomp komt maar dit is niet het geval (heb hem opnieuw gesmeerd).
Hij stopt ook met piepen wanneer ik de lichten bijvoorbeeld uit doe.
V-snaar staat goed gespannen (1/2 inch speling). En de poeplies lijnen goed uit.
Hij piept dus alleen bij stationair toerental, wanneer de motor iets meer toeren maakt stop hij direct weer met piepen.


Heeft iemand mischien een vergelijkbaar geval meegemaakt oid?

Groeten,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecbb3089992b129ed7bdb64aeb54f294', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10215778, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 14:27
door Gretl
Mogelijk een snaar met een gladde rug? Heb eea ook gehad bij m'n Td5. Nadat spanrol was vervangen en alles gechecked kwam d'r nog steeds een piep. toen nieuwe multiriem met ruwe rug d'r op en 't piepen, cq slippen van de riem, was weg!

succes!

gr.
Toro

Re: piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 16:37
door Puffino
Wat gaat er nog meer over die snaar? Zit er olie op de snaar? Het WIL nog wel eens gebeuren dat een olielekkage (bijv. via kleppendeksel, stuurbekrachtigingspomp) resulteert in piepende snaren.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 17:02
door G-men (gargamel)
Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn boot. Als de magnetron aanging, ging de riem piepen en na 2 weken vlogen de stukken in de rondte....

Ook hier betrof het een andere alternator, een 75 Ampere versie, en dat is ook zo ongeveer het maximum wat je door een normale V-snaar kunt wurmen.
Het is afhankelijk van de manier waarop de riem loop, of er een spanner op zit, en vooral of de spanning goed is...

Uiteindelijk het volgende gecontroleerd :

- zijn de poelies schoon en goed uitgelijnd ?
- Nieuwe V-snaar monteren. (een oude is echt alleen in uiterste noodzaak een oplossing)
- Zijn beide poelies van hetzelfde type (vorm) als de gebruikte snaar. Je hebt namelijk een paar veschillende vormen.
(SPA/SPB/SPX (deze wordt het meest gebruikt) Het verschil kun je nauwelijks zien (scheelt maar een paar graden !)
, maar maakt heeel veel uit.tijdens gebruik
- Spanning goed, c.q. veer van de spanrol in orde ??

Als dat in orde is, dan moet je met een nieuwe snaar dit toch kunen redden.
In mijn geval bleek uiteindelijk de autoshop een SPA snaar te hebben geleverd in plaats van een SPX. Bij deellast werkte dat prima; bij vollast vloog het rubber je letterlijk om de oren.....
Uiteindelijk bij een andere leverancier een continental SPX snaar gehaald van het juiste type en sindsdien geen enkel probleem meer gehad......

Gerrit

Re: piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 17:04
door Justus Christus
Ik had al gecheck of er olie lekte / op de poelies terecht kwam, maar het is kurkdroog.
Daarbij zou je dan verwachten dat hij zou piepen zoals een vsnaar piep (jankt) als hij te slap staat. Maar hij piept echt alleen als hij op stationair toerental zit. Heel klein beetje meer toeren en het is weg!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b78c287ec116f749b577fd27f8397c40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10217567, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: piep v-snaar

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 17:09
door Justus Christus
Dus feitelijk zeg je: monteer een SPA en daarna een SPX en kijk of piept bij beide of hopelijk bij een niet?

Het zou het probleem kunnen zijn, echter betekend dat de nieuwe Denso altenator een andere soort poelie heeft. Er zit dus een hoek verschil tussen de poelies op het blok en de alternator. Is het dan wel op te lossen met een bepaald type vsnaar?

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98807a6eeae13d53ebf4a9a746abe329', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10217604, 600, 600, 'Loading image ...', false);



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2009 16:11 door Justus Christus.