Pagina 1 van 1
Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: zo 15 nov 2009, 16:50
door Raynger
Hallo allemaal,
Na ruim 4 jaar zonder landrover te hebben geleefd, is er nu weer een RangeRover in ons bezit. Het is een 4-deurs RHD uit 1985 omgebouwd naar een 200tdi.
Nu hoor ik de laatste paar dagen een vreemd nieuw geluid als ik de koppeling intrap om hem van zijn vrij in de 1 te zetten. Het klinkt een beetje tussen rammelen en schrapen in. Het geluid is er zodra ik hem in zijn 1 zet (koppeling dus nog ingetrapt) maar laat ik de koppeling opkomen om weg te rijden dan verdwijnt het geluid. Na een paar minuten rijden en schakelen is het geluid helemaal weg. Ik hoor het dus alleen maar bij koude motor/bak.
Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Het betreft trouwens een LT77 bak.
Ray.
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: zo 15 nov 2009, 18:21
door VeeTee
Ben hier zeker geen specialist in, maar het zou denk ik wel met de synchromesh ringen te maken kunnen hebben. Zit de juiste olie in de bak? Schijn nogal wat uit te maken...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: zo 15 nov 2009, 20:09
door Raynger
Geen idee of er de juiste olie in zit. Geen idee of er uberhaupt olie in zit
Ik wil binnenkort toch alle olie vervangen (motor-bak-diff). Als dat het probleem is, dan is het wel erg makkelijk
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: zo 15 nov 2009, 20:12
door Bart van Dessel
Kan een lager in de bak zijn maar ook je druklager van de koppeling. Een goede olie voor in de bak is MTF, die is iets dikker dan ATF en dempt een beetje de geluiden die je met ATF wel duidelijk hoort. Deze olie schrijft Land Rover voor bij de R380 maar ik gebruik 'm vaak bij de LT77, met goede ervaringen.
Groetjes, Bart
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:21
door VeeTee
Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.
QuoteR380 five-speed gearbox:
R380 versnellingsbak, gemonteerd aan Tdi en V8 (Defender, Disco I, RRC, Prefix 5oA), automaatolie (ATF) Dexron II D of III D. Bij zware belasting SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.
R380 versnellingsbak, gemonteerd in Td5 en V8 (Defender Td5, Disco II, Prefix 6oA), SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.
Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.
De vulplug aan de rechterkant is tevens het maximale niveau van de bak.
Filter van de R380 zit in de bak en is niet te reinigen zonder de hele bak te demonteren !
[www.lrch.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 09:57
door Raynger
Nou, de bak is nu volgens mij officieel stuk
Met lopende motor de koppeling intrappen en dan krijg ik hem niet meer in zijn 1ste of 2de versnelling. Tijdens het rijden de koppeling intrappen en direct schakelen gaat wel gewoon goed. Tijdens het rijden de koppeling ingetrapt houden en ik hoor weer het nare schrapende/rammelende geluid.
Of zou het toch de koppeling kunnen zijn
(verkeerde plek gepost)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2009 08:58 door Raynger.
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 10:00
door Raynger
Nog ff aan het forum wennnen. Mijn laatste reactie is ergen tussen in terecht gekomen.
Nou, de bak is nu volgens mij officieel stuk
Met lopende motor de koppeling intrappen en dan krijg ik hem niet meer in zijn 1ste of 2de versnelling. Tijdens het rijden de koppeling intrappen en direct schakelen gaat wel gewoon goed. Tijdens het rijden de koppeling ingetrapt houden en ik hoor weer het nare schrapende/rammelende geluid.
Of zou het toch de koppeling kunnen zijn
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 10:02
door Bart van Dessel
Ben je in die 8 dagen bij een specialist/kenner geweest of gewoon doorgereden?
gr, Bart
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 10:24
door G-men (gargamel)
Heb hetzelfde gehad in combinatie met heel schokkend koppellen in de eerste en achteruit.
Heb toen druklager, koppekling en de koppelings (slave) cilinder vervangen
Geluid komt volgens mij van het druklager af; maar komt de uiteindelijke oorzaak was in mijn geval de slave cilinder van de kopelling. deze lekte iest en kwam niet helemaal terug de eerste 2-3 keer.
Bij schakelen komt ie niet helemaal vrij, waardoor je ook slecht (of helemaal niet) meer kunt schakelen.
Ik zou als eerste eens de slave (en eventueel de master) cilinder checken; daar bleek bij mij de hoofdoorzaak te liggen.
Niet geschoten is altijd mis, en het scheelt je muchos centen !
Gerrit
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 12:25
door Puffino
Ga je nu werkelijk vertellen dat je rijdt in een nieuwe aankoop en niet de moeite neemt de absolute basisvoorwaarden te checken?
Aiaiai, jammer. Ik hoop dat je wagen het overleeft.
Serieus, eerst zeker weten dat je kunt rijden, en olie moet gewoon in orde zijn, dat is "levenswater" voor een auto.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 12:28
door Raynger
Ik hoop dat het zo simpel is als een master/slave cilinder.
Ik ben inmiddels toch met sleutelen begonnen. Er moet toch iets gebeuren.
Nu kom ik aan de bovenkant van de bak, naast de achteruitrijschakelaar (die het ook niet doet), een plug tegen die verdacht veel op een vulplug lijkt. Haynes zegt dat de vul/level-plug aan de zijkant zit (vierkantuitwendig), maar kan ik deze plug ook gebruiken om te vullen?? (zie foto)
LT77_bovenkant.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4391d39da7c477b552846ed0da8c1517', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FLT77_bovenkant.jpg', 'http://i427.photobucket.com/albums/pp356/ax_ray/raynger/LT77_bovenkant.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi427.photobucket.com%2Falbums%2Fpp356%2Fax_ray%2Fraynger%2FLT77_bovenkant.jpg', '', 10259373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 13:00
door Werner
Hallo mensen,
Heb ook een vraagje naar aanleiding van dit onderwerp.
Heb net een 200TDI blok in mijn 109 III gezet en heb wat problemen met de koppeling, was`voor de wisseling ook al zo.
De koppeling grijpt aan op verschillende hoogtes, de ene keer laag dan weer hoog, bij het snel loslaten van het pedaal (zonder lopende motor) hoor ik een slurpend geluid alsof de zuiger langzaam terug komt. De koppelingsplaat is zo goed als nieuw, nieuwe drukgoep en druklager geplaatst,
de slave cilinder gereviseerd, de speling op de duwstang van de hoofdcilinder opnieuw afgesteld, hoofdcilinder 2 jaar geleden vervangen. Tja en toen wist ik het niet meer.
Groet, Werner
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 15:54
door Raynger
En weer een symptoom erbij.....
Met de boel aan de binnenkant open dacht ik: Nog eens ff starten en schakelen om te horen waar het geluid nu precies vandaan komt. In de versnelling zetten lukte dus niet (met lopende motor). Toen heb ik maar 3-4 keer alleen de koppeling ingetrapt en weer los laten schieten (in de vrij) en ineens hoorde ik ff een andere soort ratel/tik.
Ik weer proberen te schakelen en nu vloog ie soepeltje in alle versnellingen, stilstaand met draaiende motor ????
Is er iemand die nu weer iets kan uitsluiten wat het niet is of kan pinpointen wat het wel is? Ik neig zelf ook steeds meer naar koppeling/drukgroep dan vernellingsbak.
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 23 nov 2009, 16:25
door Bob Knipscheer
Ik denk dat ik hetzelfde geluid heb als jij het beschrijft. Alleen is het bij mij ook als de motor warm is. (al is het dan wel iets minder denk ik)
Volgens de garage zou het een bronzenbus bij het vliegwiel kunnen zijn????Ik heb trouwens een v8.
Ik weet het niet. Ga er over een paar maanden naar kijken pas.
Bob
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: za 28 nov 2009, 13:38
door Raynger
Ik heb vandaag de olie van de hoofdbak ververst. Dat was niet best. Wel genoeg olie, maar er kwam heel wat metaal mee
Het grootste stukje was zo'n 3mm x 4mm. Verder nog heel wat klein gruis. Balen dus. Ik heb welliswaar een sleutelruimte, maar te klein om een bakwissel te doen. Bovendien moet ik eerst maar eens op zoek naar een nieuwe bak. Als ik toch ga wisselen, dan wil een goed gereviseerde bak. Heeft iemand ervaring met de bakken van AshcroftTransmissions uit Engeland. Of een ander bedrijf in Nederland waar ik een LT77 bak kan scoren?
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 11:06
door Bart van Dessel
Ik heb ook een keer zo'n gruis in m'n versnellingsbak gehad en stukken metaal, dat was toen ik net Land Rover ging rijden. Was te wijten aan te lang doorrijden met slechte koppeling en slechte koppelingscylinder. Als ik nu iets hoor of merk dat er iets niet in de haak is, direct actie ondernemen.
Gr, Bart
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 07 dec 2009, 12:00
door Raynger
Ik heb inmiddels een nieuwe koppelingsplaat -cover -lager -slavecilinder etc. besteld en verwacht de onderdelen deze week binnen. Toen ben ik langs Kraakman in Purmerend gegaan voor advies. Zeer vriendelijke man en neemt de tijd voor je. Na de symptomen verteld te hebben wist hij ook bijna zeker dat het toch een koppelingsplaat/drukgroep probleem is. Maandag 14 dec gaat de auto naar hem toe en vervangt hij het koppelingsgebeuren. Mocht het dan toch nog iets anders zijn, dan zien we dan wel verder.
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: ma 14 dec 2009, 11:45
door Raynger
De auto staat nu bij Kraakman. Hij heeft al 30 jaar ervaring met landrovers, maar had dit geluid nog nooit gehoord. Hij schrok ervan en vond het een eng geluid. Dat klinkt niet best.
We horen vanmiddag meer.....
Re: Raar geluid bij koppeling intrappen RRC-200tdi
Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:50
door Raynger
Het was het toplager tussen de priesas en het vliegwiel. De bak is nog van de V8 en blijkbaar is die as net ff anders dan voor een 200Tdi. Wat had nu die malloot gedaan die ooit de motor heeft omgebouwd!! omdat het lager niet paste heeft hij een stuk koper waterleiding gebruikt als lagerbus. Dat ging dus niet lang goed. Het is nu opgelost met een op maat gedraait lager van het juiste materiaal. Omdat de boel toch open lag meteen maar de koppelingsplaat/drukgroep/druklager vervangen door een heavy-duty exemplaar.