Pagina 1 van 1

graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denkt aa

Geplaatst: za 14 nov 2009, 20:16
door Boelo
Beste prikkers,

Eeen goede vriend denkt er aan een RRC te kopen. Zijn oog is gevallen op een belastingvrije 3,9 V8 RRC op LPG met een modernere carrosserie met leer, airco, automaat, etc.

Nu heb ik hem verteld dat ik daar niet voor zou kiezen omdat dit een samengestelde auto betreft die mogelijkerwijs minder betrouwbaar is dan een originele niet samengestelde auto en dat er mogelijk ook problemen met de RDW kunnen ontstaan bij bijvoorbeeld een APK keuring. Wanneer de auto voor 2/3 niet origineel is dan bestaat de kans dat er inbeslagname van het kenteken bestaat. Hij kan dit niet geloven!
Ik heb toch meerdere keren hier op het forum gelezen dat er zulke voorbeelden bestaan, hoe treurig ook voor degenen die het betrof, maar ik denk voor mijn goede vriend, voorkomen is beter dan genezen.

In plaats darvan heb ik hem geadviseerd om voor een originele 3,5 ltr V8, vroege 4 deurs te kiezen. Begeerlijk, eerlijk, mooi en wanneer je een top exemplaar vindt hoef je niet al teveel problemen te verwachten, lees; geen 3,9 met thermoproblematiek, geen elektra problemen met dak, stoelen, etc. ,dit lijkt me met name belangrijk omdat hij niet handig is en onderhoud en reparaties zal uitbesteden.

Hij heeft niet eerder een LR of RR gehad en gaat in eerste instantie af op het aantrekkelijke van een geweldige uitziende RRC die belastingvrij is en van alle luxe is voorzien! Heel begrijpelijk maar ik heb hem toch op zijn hart gedrukt om het niet te doen en voor een mooie en goede vroege, handgeschakelde, 3500 V8, 4 deurs te gaan ......of evt een 85er LR One Ten V8' maar dat is mijn te gekleurde mening.

Heb ik nou overdreven of heb ik hem juist voorgelicht?

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53d269f2df039edeb8af437166e3a437', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10206393, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2009 19:17 door Boelo.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: za 14 nov 2009, 20:40
door Jurriaan
De vierdeurs kwam in 1982, enkele Monteverdi-exemplaren uitgezonderd. Zou zelf geen auto van voor 1982 willen hebben met een vierdeurs-carrosserie, tenzij deze wijziging bij de RDW is geregistreerd.


Jurriaan.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: za 14 nov 2009, 20:46
door Boelo
Ja weet ik, die bedoel ik ook, een RRc 4 deur uit 1982, 83 of 84. Mooi hoor! Maar wel zeldzaam, Zwitserland de meeste kans denk ik?!
Jij zegt dus ook niet doen een RRC met belastingvrij chasis en moderne opbouw tenzij door de rdw op kenteken gewijzigd en gekeurd?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2009 19:54 door Boelo.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: za 14 nov 2009, 21:33
door Jurriaan
Tsja, een Range Rover is natuurlijk een bouwpakket. Maar ik zou het zelf wel kloppend in de systemen willen hebben. Vierbak naar vijfbak vind ik niet zo spannend verder, 3.5 naar 3.9 of zelfs meer ook niet. Recentere tweedeurs body erop vind ik wel een leuke optie, maar dat doe je dan vooral omdat de oude body teveel werk is om weer netjes te maken. Verder heb je er weinig voordeel aan, nadeel zelfs. De tunnel zit gelast en niet meer geschroefd. En vaak zijn de oudere exemplaren vaak wel weer beter van bouwkwaliteit.

Maar ja, dat ben ik met mijn mening. Een ander vindt me een belastingontduiker als ik in een RRC rij uit 1975 met origineel keihard oud chassis, oude assen zonder ABS en een tweedeurs body uit 1993 met een 3.9V8 EFI gekoppeld aan een R380 erin. Maar ach, als er een keiharde tweedeurs donorbody was geweest van een ander bouwjaar, zelfs ouder dan het chassis had ik daar ook geen moeite mee gehad. Interieur overzetten, tunnel uit een recentere auto op maat eruit slijpen en schroefbaar maken en dan was het weer een originele oude auto met een recenter interieur en blok en bak.


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2009 20:34 door Jurriaan.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: za 14 nov 2009, 23:54
door G-men (Gargamel)
Boelo,

Goeienavond.

Een RRC uit 82 heeft normaal gesproken de 3.5 in het vooronder. De 3.9 is pas in 1989 in productie genomen, dus de motor is er later ingezet. Dat is dus 1/3.
Als ze dan de koets ook gemoderniseerd hebben is dus nog 1/3 van de auto origineel en zou je dus gewoon belasting moeten betalen.
Bij de APK wordt er niet naar gekeken; maar als je toevallig een fuik inrijd en ze alles nalopen is ie gegarandeerd de pineut.

By een defender zou je denk ik nog een end komen, simpelweg omdat daar vrij weinig veranderd is aan de wagen en je wat de koets betreft nog van reparatie kan spreken.

Dus tenzij beide wijzigingen op het kentekenbewijs zijn vermeld zou ik de wagen lekker laten staan. Had je mijn mail nog gehad by the way ??

Groetjes, Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2009 22:57 door G-men (Gargamel).

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 00:07
door Boelo
Ja weet ik van de 3,5 en 3,9. daar spreek ik in mijn posting ook over. Dacht dat er bij APK bij een steekproef ook aan het licht kon komen dat de 2/3 regeling is overtreden. Maar een fuik is natuurlijk ook een middel om tegen de lamp te lopen.
Enneh...Yep mail gehad en ook gelijk beantwoord, niet gezien?

Groet Boelo

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 00:50
door G-men (Gargamel)
Dan heb je nu mijn antwoord... had hem aan mezelf gestuurd.. briljant !!!

Gerrit

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 00:59
door Boelo

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 01:04
door pp!
leuk die discussie over 1/3de-2/3de, maar als je auto eenmaal op kenteken staat,en in NL is: NIEMAND checkt je cilinderinhoud.
heb zelf een CX uit 1977, 2400 cc Pallas op LPG, met een "body" ( inslaan is een ander woord) uit 1987, TRS, 2.2 liter , NOOIT enig probleem, niet bij APK ( twee jaar) als fuiken ect.
als je het maar enigszins hetzelfde houd: carb. is carb.; moet je niet ineens een injectie van maken, en 4 cilinder moet niet ineens 8 cilinder worden.
2.5 TD od 200-300 TDi, who cares ???

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 03:02
door Jurriaan
Waarom niet van carburateur naar injectie dan? Dat wordt toch niet geregistreerd?

Het vermogen van je motorblok juist weer wel.


Jurriaan.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 08:51
door Sjoerd van der maaden
Hi,

Los van de APK problemen ga je met een bel-vrije full-options range rijden in een tamelijk complexe auto van biina 20 jaar oud. Als je vriend ofwel erg diepe zakken heeft ofwel zelf gaat zoeken waarom de bestuurders electrische ruit niet mer werkt (one-touch relaitje ingebrand, je moet hem wel weten te vinden) dan is dat geen probleem. Als je dit zoort geintjes door een garage wilt laten oplossen is dit erg duur. Indertijd kosten dergelijke autos meer dan een ton guldens en onderhoud is complex en duur.

Ik moet hierbij denken aan "if it sounds too good to be true, it usually is", een andere versie van de gratis lunch die er ook niet is. Een RRC is een liefhebbers auto. Ik vind een vroege of late tachtiger auto ook mooi. Op www.mobile.de kun je netjes selecteren en sorteren en zie je voldoende keuze. Deze autos zijn goed te onderhouden en worden wellicht meer gekd waard. Ook als praktische auto zijn ze nog bruikbaar. Laat hem anders eens een werkplaatshandboek zien of mail hem een RAVE electrische manual?? In ieder geval heb je als hij zon auto gaat rijden voldoende gesprekstof en meteen een hele waslijst aan verjaardag cadeaus (multimeter etc.).

Kortom, prima advies!! Lekker op zoek naar een 4 deurs 3,5.


Sjoerd

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 11:53
door G-men (Gargamel)
1) Bij de APK kijken ze er niet naar, dat had ik ook al aangegeven.
2) En de kans dat je in een fuik van de AID rijdt is heel klein.
3) En zolang je geen ongeluk krijgt waarbij je aansprakelijk wordt gesteld. Als dat zo is gaat namelijk de verzekering kijken of de schade te verhalen is. En als jij dan met een wagen rijdt die niet voldoet aan de eisen ben je kort gezegd de lul.
Ja meneer maar de remmen zijn niet afgestemd op het extra vermogen.... enz. enz. enz. En dan mag jij aantonen dat het wel zo is. Vandaar dat het zo fijn is als het op het kenteken staat.....

Zolang die drie dingen niet gebeuren heb je geen enkel probleem. Het is een keuze....

Gerrit


pp! Schreef:
-------------------------------------------------------
> leuk die discussie over 1/3de-2/3de, maar als je
> auto eenmaal op kenteken staat,en in NL is:
> NIEMAND checkt je cilinderinhoud.
> heb zelf een CX uit 1977, 2400 cc Pallas op LPG,
> met een "body" ( inslaan is een ander woord) uit
> 1987, TRS, 2.2 liter , NOOIT enig probleem, niet
> bij APK ( twee jaar) als fuiken ect.
> als je het maar enigszins hetzelfde houd: carb. is
> carb.; moet je niet ineens een injectie van maken,
> en 4 cilinder moet niet ineens 8 cilinder worden.
> 2.5 TD od 200-300 TDi, who cares ???

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 15:01
door Exfietser
QuoteJurriaan Waarom niet van carburateur naar injectie dan? Dat wordt toch niet geregistreerd?

Natuurlijk wel. Het staat allemaal precies in de typegoedkeuring van RDW. Nee het staat niet letterlijk op je kenteken, dat klopt. Maar bij de wagen en kenteken hoort een kompleet raport met specifiekaties en testresultaten van de testen die de wagen heeft ondergaan toen de fabrikant hem aanbood om toegelaten te worden op de nederlandse weg. Je maak mij niet wijs dat deze gegevens niet gebruikt worden bij een technisch onderzoek t.g.v. een verzekerings kwestie.

Arnold.

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 20:20
door Bart van Dessel
Ik heb veel RRC omgebouwd en ken erg veel mensen die al jaren zo'n auto rijden. Als je zelf een beetje technisch bent dan kun je erg veel zelf doen, onderdelen zijn over het algemeen goedkoop en ruim voorradig. Er wordt veel gesproken over "in een fuik rijden" maar in de 8 jaar dat ik dit doe heb ik nog nooit iemand gesproken die met douane of politie problemen heeft gehad. De politie checkt alleen maar of er gestolen onderdelen aan zitten en of de auto met slagcijfers is omgebouwd. Natuurlijk, als je van een 2 drs. '73 RRC 3.5 carb. een soft dash gaat maken met 3.9i aut. dan loop je een bepaald risico. Iedere Classic heeft z'n charmes, van een vroege 2 drs. tot een late soft dash, die laatste is wel erg roest gevoelig.

Gr, Bart

Groetjes, Bart
lhttp://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/auto-en-motor-monteurs-en-garages/266774-bart-s-autoservice.html?previousPage=lr
Foto-QSRTQRQC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('893fc356b166b2b5e7940a62fa224bdf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSRTQRQC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', '', 10212119, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: graag jullie mening over mijn advies aan een vriend die denk

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 23:06
door GeraRRCd
Een bijkomend voordeel om een min of meer originele RRC te rijden is dat je alles terug kunt vinden in de werkplaats en onderdelen handboeken. Op het moment dat je allerlei zaken gaat combineren uit verschillende jaartallen is het onderhoud en reparatie een stuk lastiger. Zoals Bart al zegt kun je zelfs als 'onervaren beetje technisch aangelegde' redelijk veel zelf aan een classic sleutelen, maar laten doen wordt een stuk kostbaarder en zeker als je niet weet wat er allemaal inzit aan afwijkende onderdelen.

Wel of niet doen van zo'n 'afwijkend model' is een keuze die je maakt - maar als je er geen echt verstand van hebt is dat wel een risicovolle keuze - want je kunt de gevolgen ook niet overzien.

gr. Gerard