Pagina 1 van 1

Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 04:36
door offroadanimal
Hoi Prikkers,

Binnenkort wil ik een benzine auto ombouwen naar een diesel. De tank van de auto is niet voorbereid op een dieselretourleiding. Kan de dieselretour met een t-stukje op de ontluchting van de tank aangesloten worden. Daarmee bedoel ik het buisje dat naast de vulbuis aan de tank zit.

Groet, Sjoerd

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 09:51
door Wim Janssen
De dieselretourleiding zit normaal via een buisje tot op de vloer van de tank, dus onder vloeistofniveau. Volgens mij krijg je met jouw voorstel ontluchtingsproblemen.

groeten
Wim Janssen

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 09:55
door Maarten van Lenthe
Bij mijn 110 zit de retour gewoon boven aan de tank. Ik voorzie geen problemen als je in de vulbuis ontluchting een t stuks zet.

Gr Maarten

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 11:32
door richard78
De aanlsuiting zit msischien wel bovenaan de tank. Maar daaronder zit een een buisje wat tot onderaan de tank gaat. Volgends mij word dit gedaan om een betere stroming te krijgen. Ik zou het neit op je ontluchtingsslang aansluitien. Kan op verstoppiung ontluchtingslang (bv door stromende diesel). En je hebt een weg naar buiten voor de diesel. De diesel kan immers ook naar de uitgang van de leiding stromen ipv de tank in, tegen de rishting in van de ontluchting.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76d2202f556f901e4d7baea4fc2e8f93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10198450, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 12:45
door 90TD5'03
Sjoerd,

Zit er op de tank ook geen ovaalvormig afdekkapje waar normaal het retourleidinkje is geplaatst?

Als dat wel het geval is, dan kan je daar een doorvoertje met slangthules maken. Ik denk zelfs dat zo'n
doorvoertje ook makkelijk te maken is direct bij aanzuigleiding. Ik ga er dan wel vanuit dat ook deze
in plaatje is gemonteerd en niet 'vast' in de tank.

Groet van Marco!

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 13:32
door Maarten van Lenthe
Als je hem op de vulbuisontluchting aansluit is er geen weg naar buiten, of de tank in of de vulbuis en dan de tank in..

Re: Dieselretour

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 18:48
door Apke
De retourleiding bij een diesel loopt door tot onder in de tank. Als je de ontluchting gebruikt komt de diesel van bovenaf de tank in.
Volgens mij krijg je last van schuimvorming in je tank zoals jij het gaat doen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0e1c2fa69e1bf7144d1c6e9b2699309', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10201640, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Dieselretour

Geplaatst: za 14 nov 2009, 10:17
door Huub pennings
What? Bij mijn 2.25 en de 300tdi heb ik geen retour naar de tank, is dat normaal?

Huub

Re: Dieselretour

Geplaatst: za 14 nov 2009, 11:17
door Apke
Ik zou toch even goed kijken, als het goed is zou de 2.25 zeker een retour moeten hebben. De 300 tdi zou ik zo niet weten.

Het is overigens ook mogelijk om het doormiddel van een T-stuk op te lossen, maar daar kleven nogal wat nadelen aan.
Het t-stuk moet tussen de tank en de opvoerpomp geplaatst worden.

De nadelen van dit systeem zijn:
De retour leiding staat (bij mij) op opverdruk deze overdruk komt daardoor ook in je brandstofleiding waardoor de aanvoer van brandstof wel eens slecht kan worden.
Lucht in het systeem kan rustig een aantal malen door het systeem worden gepompt omdat voordat dit door de verstuivers de motor in wordt geblazen, ontluchten word dus nog veeel lastiger.

Al met al redenen om een retour leiding te willen.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ab6418e4216cf43e996de7c3b699675', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10204352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Dieselretour

Geplaatst: za 14 nov 2009, 11:56
door Huub pennings
Heb de 2.25 al 12 jaar zonder noemenswaardige problemen dus dat zal wel loslopen.
De 300 tdi zit er nu zo'n 6000km in, is van origine wel voorzien van een retour, maar aangezien deze ook niet op de 2.5 zat die ik eruit gehaald heb (orginele engelse leger 110) heb ik er voor gekozen om hem zonder retour aan te sluiten, op het orginele 2.5NA diesel filter dat weer identiek is aan het 2.25 dieselfilter.

Groetjes,

Huub

Re: Dieselretour

Geplaatst: za 14 nov 2009, 22:16
door wilberth
retour op brandstof filter is ook niets echt mis mee behalve als:

1->
je ergens een beetje lucht pakt (maar das op zich natuurlijk al fout) dit zou normaal gesproken boven in het brandstoffilter terecht komen en vervolgens de retourleiding in en naar de tank (dat kleine boutje boven op het filter heeft een hele kleine boring naar de retourleiding, dus geen gewone banjobout, deze zou alle druk van je opvoerpomp weg laten vloeien)

of 2 ->
je in een heel heet klimaar rijdt, aangezien een vrij aanzienlijk deel van de brandstof retour gaat voert deze stroom ook warmte af (de diesel fungeert nl. ook als koel/smeer middel voor je pomp) dit zou versnelde slijtage van je pomp kunnen betekenen.

Groet, Wilberth

Re: Dieselretour

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 12:19
door offroadanimal
Bedankt voor de postings,

Altijd interessant om te lezen wat er mogelijk is en wat voors en tegens zijn van bepaalde oplossingen. Dat de dieselretour mogelijk is op de ontluchting ben ik wel blij om, maar eventjes in de gaten houden dat hij niet gaat schuimen (dat dat kon had ik helemaal niet aan gedacht, maar zeker niet onbelangrijk). Of misschien toch gewoon een pijpje naar beneden maken. Dan is het wel in een keer zeker klaar........

Wat Huub beschrijft heb ik ook aan zitten denken maar ik ben bang dat ontluchten dan een crime wordt omdat de lucht in je retour er ook helemaal uitgewerkt moet worden terwijl hij dat normaal zo naar de tank spuit.

Wie weet of de rrc's net als de defenders en series ook zo'n blind klepje hebben op de tank net als Marco beschrijft, dat zou helemaal geweldig zijn.

Alvast bedankt voor de nuttige reacties!!

Groet, Sjoerd

Re: Dieselretour

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 15:54
door Frank 110V8
Sjoerd,

de RRC carb heeft gewoon een retourleiding, ik weet niet zeker of de efi deze ook heeft, maar een efi tank heeft de pomp in de tank, dus das zowiezo lastig. Ik heb nog wel een carbtank liggen voor je.

groet frank

Re: Dieselretour

Geplaatst: zo 15 nov 2009, 22:06
door offroadanimal
Frank,

Is die retourleiding eentje die drukloos retour naar de tank gaat of eentje die tussen de pomp en het filter weer bij de aanvoer gevoegd wordt? Als hij drukloos retour gaat dan is het feet helemaal compleet, dan is het een kwestie van de motor swappen en gaan met die banaan.

Groet, Sjoerd

Re: Dieselretour

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 12:15
door Frank 110V8
Sjoord,

Dit is gewoon een drkloze retour, deze zit op een van de twee carb's aangesloten.

groet frank

Re: Dieselretour

Geplaatst: di 17 nov 2009, 05:26
door offroadanimal
Frank,

Bedankt, Dan ga ik lekker aan het bouwen, scheelt me een tank loshalen. Misschien moet ik toch maar eens was sleutelboeken van de rrc uit engeland laten meekomen. Soms is dat heel handig.

Groet, Sjoerd