Motorreinigen van binnen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

Motorreinigen van binnen

Bericht door Larosaurus »

Er bestaan diverse soorten troepjes die je bij de benzine of de diesel kunt gooien en die prachtige resultaten vermelden. 20% minder brandstof, 30% meer vermogen, het kan allemaal niet op. Zijn er ook van dit soort goedjes die je kunt toevoegen aan de motorolie en die het oliegedeelte van de motor reinigen. Stel me voor een goedje bij de motorolie en naar 1000 km oid olieaflaten en aangekoekte troep e.d komt mee. Wellicht roep ik iets heeeel geks, wellicht een trucje om de motor (v8) eens een keer te reinigen.
martin

Re: Motorreinigen van binnen

Bericht door martin »

als je via google zoekt kom je een aantal spullen tegen.

[www.google.nl]

maar hoe de ervaringen ermee zijn weet ik niet.

martin
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Die middelen bestaan wel, maar je loopt het risico dat het ook grotere brokken losmaakt die in je leidingen kunnen komen of erger, tussen je glijlagers. ik denk dat je veiliger wat vaker olie kunt verversen. (en het filter natuurlijk)

Gr, Bas
Symon

Bericht door Symon »

Zag bij de automatrialen handel iets dat je door de olie doet vlak voor je gaat verversen zodat de oude olie er beter helemaal uit gaat.

Gr Symon
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

1 liter ATF olie toevoegen doet net zo goed z'n werk,..heb ik al meerdere keren daarvoor gebruikt.

maar inderdaad kan er een hoop troep loskomen welke op plaatsen zou kunnen blijven hangen waar je het niet wilt hebben.

grtn

RoLandRover
Apke

Bericht door Apke »

Even een domme vraag. Heb je last van aangekoekte troep dan?

Niet willen schoonmaken wat niet vuil is. Niet willen repareren wat niet kapot is.
Preventief onderhoud is nooit weg, maar het moet wel zin hebben wat je doet.

Ik heb inmiddels meerdere dieselmotoren uit elkaar gehaald. Bij sommige wat er wat smurrie in de karterpan, bij de meeste niet. Bij allemaal was de cilinderkop schoon, net als de wanden van het blok (krukas gedeelte).
Mijn advies:
Laat de auto een tijdje staan zodat alle olie naar beneden kan zakken, laat de olie er uitlopen en haal eventueel de karterpan er onderuit. Dat is de plek waar het vuil zich verzameld.
Oliefilter vervangen, nieuwe olie er in (eerst de karterpan terugplaatsen ) en rijden maar.

Volgens mij zijn de meeste middeltjes alleen geschikt voor de fabrikant. Echt meer power krijg je met een andere motor. Echt minder slijtage krijg je door altijd met warme olie te rijden, ook daarvoor zijn systemen in de handel.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ced1b360b0a0512bb3809a9432e2725b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10195870, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
bas88pickup

Domme vragen bestaan niet!

Ik denk dat ie last heeft van zwarte olie. En zoals jij zegt in de carterpan wil je nog wel eens smurrie tegenkomen....toen ik de mijne net had kon ik het carter leegscheppen met een plamuurmes!!!!! Tegenwoordig ververs ik 2x per jaar (bij 6000km pj, en voornamelijk korte ritjes, en off-roaden), de olie die eruit komt is niet geel, maar aan de pijlstok is het wel doorzichtig, echt mooie gele olie krijg je alleen als je op gas rijdt, dan ontwikkeld zich geen roet bij de verbranding, wat de bagger in je olie veroorzaakt.(benzine/diesel)

Gr, Bas
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Toevallig vorige week olie ververst van m'n rrc.
Voor aflaten forte motorflush gebruikt. Olie was voor het spul helder, daarna niet meer,
dus toch aanslag etc meegekomen.

Forte is ook geen hobbyspul ofzo voor zover ik weet.

[www.forte-nwe.com]
Jurjen

Bericht door Jurjen »

Erg uitkijken met toevoegingen!
Het lost echt alles op, deze week hadden we een klant met een oldtimer (M , die had op aanraden van een autobedrijf ook spul toegevoegd om de motor "lekker schoon" te maken. Auto rookt nu echt als een schoorsteen. Al roet enz. is opgelost, maar de motor moet wel gereviseerd.
Zelfde effect kan je ook krijgen met plantaardig olie
Jurjen
Sjoerd van der maaden

Bericht door Sjoerd van der maaden »

Vaak vervangen (uiterlijk eenmaal per jaar) en steeds nieuw filter. Minder verbruik of meer vermogen geloof ik niet in. Af en toe een flesje wynns injectiereiniger door de laatste liters benzine en even stevig doortrappen, daar knapt een V8 ook goed van op, dat heet een Italian_tuneup

Nadeel is wel dat je wel een rustig tijdstip moet utzoeken om te voorkomen dat je er nog een foto bijkrijgt

Sjoerd

Don Disco 1995 V8 Epsom green
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In de Rover V8 is het gebruikelijk om een olie te gebruiken die bedoelt is voor (turbo) dieselmotoren vanwege de reinigende werking, dus als de motor in het verleden goed onderhouden is zijn extra reinigingsmiddelen niet nodig omdat dit al in de olie aanwezig is en de motor schoon is gebleven.

Dennis B
Rolvo

Bericht door Rolvo »

Een vriend van mij heeft ipv minerale olie een synthetische olie gebruikt in een alfa, een beetje hetzelfde idee als een reiniger want syntheet lost ook rotzooi op. Door oplossen van vuil zijn de oliekanalen dicht gaan zitten en zijn krukaslagers eruit gelopen. Wat voor een olie gebruiken jullie in een Rover V8? Ik heb deze zomer een Range uit 85 gekocht en wil de olie binnenkort 's gaan vervangen. In de instructie manuals zie 20W50 staan maar volgens mij is dat toch niet echt geschikt.

Eric
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Ik gebruik een fatsoenlijke 15 w 40, omdat ik nu bij Wim Janssen twee blokken heb gezien met flink wat kilometers waar flinke dikke smurrie in zat en ik nu zelf als ik simpelweg de vulopening in ga met een vinger al drap aantref dacht ik dat je wellicht daar iets aan toe kunt voegen met idd het gevaar op dichtslibben ed. Ik denk niet dat dit oplost door iedere 5000 km te wisselen dus er is welicht wat meer voor nodig. Ik rijdt nu op gas dus vervuiling zal minder zijn. Als je op gas rijdt heb je dan iets aan het reinigen van de verstuivers met een additief?
bas88pickup

Ik rijdt nu op gas dus vervuiling zal minder zijn. Als je op gas rijdt heb je dan iets aan het reinigen van de verstuivers met een additief?

Is een Land Rover een duitse auto? Nee! En zo luidt ook het antwoordt op de bovenstaande vraag! Gas gaat door een verdamper, of bij nieuwere auto's via gasinjectieventielen, benzine gaat door een carburateur, of benzine-injectoren. De door jou bedoelde toevoeging wordt door de benzine gemengd, en reinigt derhalve ook alleen maar het benzine gedeelte van de brandstofvoorziening.

Als je, zoals je zegt, al drap aantreft als je met de vinger in de vulopening voelt, dan heeft het blok in het verleden behoorlijk aandacht tekort gehad, en is misschien zelfs verwaarloosd....Het is hierboven al genoemd, soms doet reiniging meer kwaad dan goed, het kan zelfs leiden tot oliedrukverlies doordat koolafzettingen verwijderd worden op plekken waar het als seal is gaan dienen.

Wat je kunt doen is de kleppendeksels eraf halen, die vanbinnen mooi schoon maken, het carter eraf halen om te kijken of er geen dikke drap inligt, en die ook mooi schoon maken, en zeer frequent de olie en het filter wisselen. Op die manier word het langzaam losgeweekt. Het zal nu niet erger worden in ieder geval.(want je rijdt op gas)

Gr, Bas
Plaats reactie