Pagina 1 van 1
shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 18:22
door Bart van Dessel
Hallo allen, Ik heb een Crower 50299 nokkenas met nieuwe klepstoters in m'n 4.2 zitten. Na alles gemonteerd te hebben heb ik niet aan de shims gedacht onder de tuimelaaras. Ik wist niet welke maat en hoe te controleren en daarom de middelste dikte genomen. De motor loopt goed maar de kleppen tikken nu behoorlijk. Heb er nu een 300 km mee gereden. Ik denk dat er teveel klepspeling aanwezig is. Zou ik de shims ook volledig weg kunnen laten? Ik kan nergens een duidelijke beschrijving vinden om te bepalen welke shims ik moet gebruiken, en of ik ze wel moet gebruiken.
De 4.2i motor is volledig opnieuw gebouwd met nieuwe zuigers, lagers, klepstoters, heeft 4.6 koppen die niet gevlakt zijn voor hogere compressie, normale dikte dus.
Groetjes, Bart van Dessel
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 18:33
door The Dream
Normaal is dat je de speling op meet tussen tuimelaar en klepsteel als de nokkenas zo staat dat je de meeste speling hebt.
Opmeten met voelers en dan de vereiste klepspeling van de gevonde waarde aftrekken dan weet je hoeveel dikker/dunner je shimms moeten zijn .
Met een micrometer je bestaande gemonteerde shimm op meten en dan ff rekenen.
Baaidewee tikkende kleppen zijn niet zo erg als kleppen die te strak staan en je niet hoort.
Suc6 Willem
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 18:50
door The Dream
Wat ik nog vergeet is dat je alles opschrijft 1 cyl inlaat uitlaat enz met wat je meet en dan rekenen tot je de juiste shimm hebt.,dan zul je waarschijnlijk wat shimms moeten kopen en als je heel veel geluk hebt kan je wat wisselen van cyl.
nogmaalssuk6
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 19:01
door josleurs
hoi zie volgende link voor uitleg:
http://www.v8engines.com/engine-4.htm#pre-load
grt jos leurs
www.lrmr.nl
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 19:28
door ds23man
Het shimverhaal is de meest grote onzin die RPI in de wereld heeft geholpen ( leuk voor hun omzet). Ik heb nog nooit bij welke motor dan ook met hydr. klepstoters een procedure gezien om de "preload" van de stoters af te stellen. Als je logisch redeneert dan zou je bij een kop die gevlakt is, een andere preload krijgen en zou je dit op moeten lossen door te shimmen ( klinkt logisch toch volgens RPI ??). Alleen spreekt RPI zich zelf tegen bij het gebruik van een composiet koppakking op motoren met een stalen pakking, de totale kophoogte wordt dan groter. Als je de redenatie van RPI dan volgt, zou je eigenlijk materiaal onder tuimelaarassteunen vandaan moeten halen! Maar daar hoor je ze niet over. Zou leuke handel zijn trouwens, steunen in verschillende hoogteklassen.
Groet Gerhard
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 19:37
door Bart van Dessel
Hoi Gerhard,
ik heb al meerdere reacties gehad zoals jij nu geeft. Ook iemand met hetzelfde blok en dezelfde nokkenas. Rijdt nu al enkele jaren zonder shims dus ik ga ze verwijderen,
dank je!
Groetjes, Bart
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 20:05
door RoLandrover
Shims zijn zeker niet onzinnig,..
en nameten van de preload is een must. Door gebruik van een aftermarket nokkenas kan de preload wel degelijk veranderen en is het gewoon noodzaak om alles lekker na te meten.
bij mij is door te weinig shims onlangs de boel al redelijk in de soep gelopen door dat de hydraulische stoters te ver werden ingeduwd. En dan gaan er hele rare dingen gebeuren kan ik je dus uit eigen ervaring vertellen!
gewoon alles nameten dus,...better be safe then sorry. zeker als je verschillende delen uit diverse bouwjaren en uitvoeringen combineerd.
Ik ben het eens dat als je composiet monteerd ( +0.5 of 0.7mm tov staal) dat je dan de as steunen moet vlakken. Dat heb ik ook zelfs gedaan om icm shims de juiste preload te krijgen. de shim combi gaven net niet wat ik nodig had,..dus wat er met de shims net te veel onder zat, heb ik met vlakken weer gewonnen.
Het is absoluut geen fabeltje van RPi,...met amerikaanse motoren word dit ook al heel lang netjes gedaan
succes en grtn
RoLandRover
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2009 20:16 door RoLandrover.
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 21:58
door ds23man
Er is nogal een verschil in reviseren volgens fabriekspecificatie of het bij elkaar hobbyen van een stapel onderdelen. Als je door het gebruik van een nokkenas buiten het regelbereik van de klepstoters komt, had je andere klepstoters moeten gebruiken! Als die er niet zijn, dan zegt dat genoeg over de kwaliteit van de aanbiers van deze nokkenassen!
Groet Gerhard
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 22:09
door Bart van Dessel
Ik heb de spullen van [www.v8tuner.co.uk]
Nieuwe nokkenas, Crower 50299, perfecte as voor iets meer vermogen en koppel, 4.6 koppen die zeer licht gevlakt zijn, composiet pakkingen van RPi, nieuwe klepstoters, de rest van de aanpassingen is niet zo van belang. Dus het niet zo dat ik "wat bij elkaar gehobbyt heb met een stapel onderdelen". Heb diverse mensen gesproken met dezelfde as en rijden al jaren rond zonder shims. Het is van belang dat de kop niet teveel gevlakt is, dan wordt het een ander verhaal.
groetjes, Bart
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 22:16
door Rangie110 'Last Dime'
menee Gerard ds23man... kan je uit ervaring vertellen dat Rolandrover helemaal gelijk heeft, heb het van a-z meegemaakt bij hem en mezelf.
de nokkenassen die wij gebruiken zijn zéker niet zomaar aanbieders.
Roland rijd met een Kent nokkenas en ik rij met een Piper.
de piper die ik gebruik, is ook geleverd mét stoters én distributie kit, evenals die van Roland
Dit zijn de "leading" fabrikanten voor de Rover v8 motoren.
Bart, neem de tijd voor deze klus, is de moeite waard
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 23:01
door ds23man
Dat bedoel ik dus, fabrikanten die aangepaste nokkenassen leveren die niet binnen de toleranties passen van de standaard klepstoters. Dat er problemen ontstaan is de schuld van deze fabrikanten omdat ze niet nadenken en geen aangepaste klepstoters leveren. Daardoor moeten de kopers gaan kroepoeken met noodoplossingen als shims.
Groet Gerhard
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 23:04
door Bart van Dessel
Ik heb inderdaad de tijd genomen, ben net klaar, shims d'r onder uit gehaald en motor loopt nu vele malen beter. Met het los halen voelden we bijna geen weerstand, tuimelaaras zat niet echt onder druk vast en sommige tuimelaartjes hadden ook voelbaar speling. Moet morgen helaas werken en geen tijd voor proefrit. In het weekend krijgen jullie zeker uitsluitsel, als het niet goed gaat is het eigen schuld dikke bult en hebben jullie gelijk, maar m'n gevoel is goed, motor pakt veel beter op en geluid is veel beter, misschien zit het tussen de oren maar goed, we zien wel.
Het blok is compleet gereviseerd, paar nieuwe zuigers ivm ovaliteit, bewerkte krukas, drijfstangen en zuigers uitgewogen, complete RVS sportuitlaat (van ex-feuerwehr 4.6) noem maar op, is dus een beetje pappa's kindje.
Tot dusverre bedankt voor het meedenken!
Gr, Bart
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 23:12
door RoLandrover
Wanneer je te laag zou zitten met de preload dan had je het nu wel geweten!
succes met rijden!
grtn
RoLandRover die het geluid van toen na het starten nooooooit meer vergeet en nooit meer wil horen
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: do 12 nov 2009, 23:15
door Bart van Dessel
Ik heb 'm nog niet aan de 6000 omw/min gehad.......
Doe ik ook maar liever niet,
gr, Bartje
Re: shims onder tuimelaaras
Geplaatst: za 14 nov 2009, 18:44
door Bart van Dessel
Vandaag volop gereden, geen probleem, motor loopt een stuk rustiger, geen getik meer. Ook een paar keer doorgetrokken tot ca. 4000 toeren. Het was een gok maar volgens mij is alles oké. De aanbieder van de nokkenas gaf al aan dat de as in principe zonder aanpassing geinstalleerd kan worden. Omdat ik geen getunede koppen heb en een dikkere composiet koppakking heb zou het ook geen probleem moeten zijn. Volgende verbetering moet de ontsteking worden, een 123ignition of iets dat RoLandRover gebruikt....
gr, Bart