Pagina 1 van 1

Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 16:05
door Sjoerd van der maaden
Beste prikkers,

Zondag op het gemak de remblokjes van de Disco (don Disco??) gewisseld. rechts-binnen reeds op het metaal, links binnen ook erg ver versleten. Alles zo goed en kwaad als het ging schoongemaakt en nieuwe blokjes erin (van Paddock).

Gisteren de Disco mee naar het werk, geen probleem. De rechterschijf had lichte beschadging maar toch goed ingebed (ik wil deze nog wel vervangen). Niets aan de hand, zo leek het... Vanmiddag echter mijn meisje aan de lijn; hij remt niet!! Na twee keer pompen wel weer druk en goede remmen. Voor de duidelijkheid: de remmen waren knetterhard, ook in de ochtend/na stilstaan.

Ik vermoed dat de klauwen lekken. Ik kan dit nu niet checken (zit op me werk) en kan dat vanavond niet echt goed zien (auto staat buiten) en zoek jullie advies.

Bij Paddock zijn klauwen voor 60Euri ex BTW. Hier zit volgens mij reeds rubbers en ringen in. Ik kan da ouwe klauwe natuurlijk reviseren. Dat kost 25-30 Euri. vraagjes:
- Zijn er mogelijke oorzaken waar ik naar kan kijken???
- Ik moet snel handelen (dagelijkse auto), wat zouden jullie doen nieuw of revisie???
- Slangen ook maar vervangen??
- Heb ik speciaal gereedachap nodig?? Klauwen zitten met twee keer 12-kant M8 (sleutel 13) vast, toch?? Kruipolie is beschikbaar. Loctite noodzakelijk??
- Is er in het midden van het land (omg Utrecht) een sleutelplek met lucht ed?


Dank voor jullie advies.

Tip: om onze aanhanger over te spuiten spuitbussen groen bij de action gekocht (2,95). Lijkt beHOORlijk veel op Epsom green!


Groet,

SJoerd

Don Disco 1995 V8 Epsom green

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 16:27
door Boelo
Ha Sjoerd,

Over de mogelijke oorzaken van je remprobleem kan ik niet veel zeggen, over het reviseren van je klauwen wel.
Ik heb een aantal jaren terug de klauwen van een RRC gereviseerd. Gehalveerd, nieuwe zuigers in AT-vet geplaatst, O-ringetjes vervangen, nieuwe stofkappen en nippels geplaatst en de klauwenhelften weer samengebracht. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, wel wat loctite voor de bouten om de klauwen te herenigen. Als je remslangen niet ingedroogd zijn en geen scheurtjes vertonen dan hoef je ze niet te vervangen.
Allemaal prima zelf te doen, als je tenminste tijd en ruimte en vervangend vervoer hebt.
Heb je dat niet dan zou ik voor nieuw bij Paddock gaan, kun je in alle rust je originele klauwen reviseren, dan heb je een mooi setje reserve.

Succes,
Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2009 15:28 door Boelo.

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 16:41
door Bart van Dessel
Ik zou 100% voor nieuwe gaan van Paddock, het zelf reviseren wil wel eens fout gaan en met nieuwe is het monteren, ontluchten en klaar. Heb goede ervaringen met de Paddock-klauwen. Binnen 3 dagen in huis.

groetjes, Bart

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 21:56
door De Disco
Hallo Sjoerd,

nieuwe zuigers en rubbers is heel goed zelf te doen, je hoeft de klauwen daarvoor niet te delen.
Nieuwe klauwen plaatsen is makkelijker en sneller.
Wanneer het gaat over een disco 1, dan kan je ook klauwen van een 110 monteren.
Ik zelf heb een disco 300tdi van 1997 en heb de voorste klauwen vervangen door die van een 110 300tdi (bouwjaar?)
Dit remt echt stukken beter, de klauwen hebben beide 4 zuigers dus de opbrengst van je rem cilinder is genoeg.
Maar de oppervlakte van de blokken van een 110 is veel groter waardoor je een veel betere vertraging hebt.
Hij remt nu als het overige (moderne) verkeer.

Groeten,
Sybolt

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:11
door Bart van Dessel
Hoi Sybolt, interessant antwoord heb je geplaatst, passen de klauwen van een 110 zonder aanpassingen? Het is natuurlijk mooi om met een relatief kleine inverstering je remvermogen te verbeteren. Ik heb dit nog nergens gelezen en een mooie oplossing.
Betreft het reviseren:Ik heb wel eens met een revisiekit de klauwen gereviseerd maar als je vastgeroeste zuigers hebt dan is de cylinder in de klauw ook vaak aangeroest en heb je dus nog meer werk om alles weer netjes te krijgen. Het is maar net hoeveel tijd je eraan wil besteden.

Gr, Bart

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:14
door Cadarn
Let er wel op dat de boutgaten van diverse klauwen niet altijd overeenkomen, dwz de diameter van het gat, Opboren is geen probleem, maar monteer nooit een klauw met te kleine bouten, In dit geval kan je natuurlijk wel nieuwe draad tappen en de grotere bouten gebruiken. Dit verschil ondervond ik tussen disco 1 en 130 300 tdi. Weet niet meer of dat nu voor of achterremmen betrof of allebei

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:25
door Bart van Dessel
Met die boutgaten dat klopt! De remklauwen van een Disco 200 tdi zijn zeker anders als van een 300 tdi. Die van een 300 tdi heeft 1 remleiding en grotere boutgaten. Die van een 200 tdi zijn hetzelfde als van een late RRC, dus met 2 remleidingen. Maar de kans is groot dat de klauwen van een '97 Defender zomaar op een Disco 300 tdi passen. Ze hebben trouwens allemaal 4 remzuigers in de voorklauwen, alle bouwjaren.

gr, bart

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:46
door Sjoerd van der maaden
Allen,

Dank voor de opmerkingen. Morgen ga ik uitzoeken of ik de defender klauwen zou kunnen monteren. Meer remvermogen is natuurlijk altijd prettig, ook al omdat onze Disco een "daily drive" is.

De klauwen nu zijn idd anders dan die van onze RRC. Ik heb nog nooit een wiel van een defender afgehaald, dus die vergelijking kan ik niet maken. Sybolt, bedant voor je tip!!

Eigenlijk wil ik ook meteen de schijven doen, alles goed aanpakken. De procedure voor remschijven lijkt niet al te ingewikkeld. Zitten de schijven erg vast?? Ik heb geen lucht of zwaar gereedschap, gewoon bankschroefje en hamer. Is dat te doen??

Vriendelijke groet,

Sjoerd

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 00:26
door De Disco
Ik heb deze tip eens gelezen in één van de engelse bladen, het was maar een klein artikel maar het is mij altijd bij gebleven.
Zoals ik al schreef, ik heb een Disco 300tdi van 1997, deze heeft massieve schijven en de klauwen één leiding.
Ik heb klauwen van een 110 300tdi (~1997?) welke ook massieve schijven had en één leiding.
Dit paste één op één, alleen het leidinkje vanaf de klauw naar het punt waar deze overgaat in het flexibele moest ik aanpassen, ik heb hiervoor dacht ik het leidinkje van de disco klauw gebruikt en deze alleen een beetje verbogen.
Deze truc werkt ook bij een Disc V8 van 1996(?), ook met klauwen van een 110 300tdi

Succes.

Groeten,
Sybolt

Re: Disco remklauwen wissel??

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 01:22
door Dennis101
Er zit een onderschat gevaar in een dergelijke modificatie.
Door het remvermogen van de vooras te verhogen is de kans groot dat de rembalans tussen de voor en achteras verstoord is geraakt.
Het hogere remvermogen van de vooras zorgt ervoor dat de voorzijde verder induikt bij het remmen, waardoor het gevoel ontstaat dat de auto veel beter remt en als je de totale remkracht bekijkt zal dit ook best het geval kunnen zijn.
Vervelend kan het worden onder extreme omstandigheden, zoals een slecht wegdek en een noodstop.
Als er dan geremd wordt is het zeker niet ondenkbaar dat de auto veel eerder onbestuurbaar wordt als met de standaard bezetting.

Iets dergelijks gebeurt ook als een oudere 110 voorzien wordt van een achteras met schijfremmen zonder verdere aanpassingen in het systeem.
De schijfremmen achter hebben een aanzienlijk hogere druk nodig om dezelfde vertraging te kunnen geven als trommelremmen, maar omdat ook hier de balans verder doorslaat naar de vooras lijkt de auto beter te remmen (alleen is hierbij niet het geval).

Autofabrikanten steken heel veel energie in het optimaal afstemmen van een remsysteem en dan met name in de balans van het gehele remsysteem, dus als je iets wijzigt zorg er dan wel voor dat deze balans intact blijft.

Wat betreft de APK maakt het allemaal niet zoveel uit, want daar wordt gecontroleerd op het totale remvermogen en alleen op overberemming van de achteras.
In beide gevallen (Disco met 110 remzadels voor en oudere 110 met schijven achter) is het totale remvermogen ruim voldoende en zal er zeker geen overberemming van de achteras te verwachten zijn, maar of de auto er in kritieke situaties echt veiliger op is geworden is nog maar de vraag.

Dennis B