Pagina 1 van 1
MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 18:07
door erik SIII109D
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn gezonde 12 volt accu in ongeveer 8 uur zover kan leeglopen zodat de startmotor niet meer kan ronddraaien. Door de + pool los te koppelen van de accu is dit probleem op te lossen.
Mijn plan is om een massaschakelaar in de dikke hoofdstroomleiding te plaatsen tussen de + pool van de accu en de startmotor. Wie weet een handige plek voor het plaatsen van een 12 volt Conrad Massaschakelaar in het schutbord, zodat het sleutelgedeelte in het dashbord komt te zitten en het schakelaargedeelte in de motorruimte. (niet te laag i.v.m. water en terreinrijden)
Vraag 2 om een 2,25 diesel 12 volt te starten heb je flink wat vermogen nodig, wat voor een vermogen moet de schakelaar aankunnen?
Alvast bedankt voor jullie reacties, Erik
Re: MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 18:20
door Dennis101
Het plaatsen van een massaschakelaar is geen oplossing.
Als de accu in 8 uur leegloopt is er een serieus probleem die opgelost moet worden voordat er mogelijk ongelukken gebeuren.
Blijf net zo lang zoeken tot het werkelijke probleem is opgelost, zeker omdat je nu niet weet wat hiervan de gevolgen kunnen zijn (zoals mogelijk brand).
Pas als je het probleem gevonden en opgelost hebt kun je er eens over na gaan denken of een massaschakelaar zinvol is.
Het verbruik van een 12 volt series 3 is met uitzondering van een autoradio niets, dus een eventuele verbruiker of ander probleem is zo gevonden.
Dennis B
Re: MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 18:56
door Exfietser
Inderdaad een massaschakelaar plaatsen is symptoom bestrijding. Zoiets dat als je bad leegloopt door een lek. Niet het lek repareren maar de kraan aan laten om toch te kunnen badderen.
Bovendien zit een massaschakelaar tussen de min van de accu en de massa (= het chassis van de wagen.). Anders is het geen massa schakelaar.
In het dashboard plaatsen is wel leuk maar niet handig doordat de kabels veel langer worden. Met de nodige toegenomen verliezen en groter risico dat het fout gaat. Als het met deze draad fout gaat door een sluiting kun je serieus brand krijgen. Een klein kabeltje smelt wel door als een zekering. Maar een kabel geschikt voor zo'n 300 ampere is een ander verhaal.
Landover plaatst hem niet zomaar in de zitbak vlak naast de handrem hendel.
Arnold.
Re: MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 19:48
door Apke
Mijn eerste reactie is net als die van Dennis en Arnold, symptoombestrijding !!!!
De oorzaak zoeken is belangrijker, want als je accu in 8 uur leeg loopt dan is er iets mis.
Een massa schakelaar kan wel handig zijn om de auto in 1 keer helemaal spanningsvrij te kunnen maken. Ik gebruik de schakelaar als ik ga sleutelen, even de schakelaar om en nooit meer kans op een onverwachte vonk en sluiting.
De schakelaar die ik in mijn SIII gebruik is een standaard massa schakelaar zoals deze te koop is in de betere auto-elektro zaken. Ik heb gekozen voor een uitvoering met een sleutel zodat ik deze ook als extra slot kan gebruiken.
Tja, de plaats van de schakelaar ....... bij mijn civiele SIII staat de accu tussen de voorstoelen (ivbm mijn 2.5 ltr blok) en was de plek gemakkelijk gevonden. Als de accu voorin staat zou ik een plek zoeken zo dicht mogelijk bij de accu (iedere meter kabel is er 1 te veel).
In de autosport wordt de massa schakelaar zodanig geplaatst dat deze van buiten af goed te bedienen is, in verband met "lolbroeken" zou ik daar zelf niet voor kiezen.
Gebruik tussen de schakelaar en de accu een geïsoleerde kabel, het zou vervelend zijn als een niet geïsoleerde alsnog contact met het metaal van de auto kan maken.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f11a8890365e2050311708dcd69de32b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 10172406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:58
door erik SIII109D
OK heren jullie hebben me overtuigd, Het metafoor met de badkuip doet het hem! toch maar weer verder zoeken naar het sluiting makende draadje, Ik vermoed dat het probleem zich bij de startmotor bevindt. Ik ben geen electricien maar zijn er trukjes om "het lek"te vinden? Ik heb wel eens wat gehoord met een tweetal stukjes electriciteitsdraad met een 12 V lampje.
Vraag 2 weten jullie misschien of er voor het startmotorgedeelte een nieuw draadboompje in de markt is en is deze zonder demontage van de zijspatborden etc makkelijk te plaatsen?
Vraag 3 de militaire serie 3 heeft een "hoofdschakelaar" omdat sleutels universeel uit te wisselen zijn, hoe is deze schakelaar geschakeld? alleen over de massa?
Vraag 4 als je de massaschakelaar als een "startonderbreker"gebruikt waar hebben jullie hem in de geplaatst?
Nog meer vragen, ondangs het afkeurende advies ben wel blij met jullie de reacties,
vr.gr. Erik
Re: MASSAschakelaar in civiele Serie 3 Diesel plaatsen
Geplaatst: di 10 nov 2009, 00:32
door Hans 109
Meten met een A meter. In de hoogste stand zetten, en dan beginnen bij de accu. Kabel losnemen, A meter in serie, en kijken of er stroom loopt. Zo ja, eerst de zekeringen losnemen. Loopt er dan geen stroom meer, zekeringen een voor een terugplaatsen, tot het moment dat er stroom loopt. Dan ben je aardig op weg naar het "lek". En ja, er zijn delen niet gezekerd. Die zul je moeten afkoppelen.
Schema erbij nemen, en afstrepen waar het goed gaat, dus geen stroom loopt. Dan kom je er vanzelf. Zei de elektroman effe simpel......
Heb je vragen, stel ze gerust. Hulp nodig? Kan ook, mits je niet te ver weg woont.
mvg Hans