Pagina 1 van 1

300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 15:28
door racerover
Past een 300TDI blok zonder al te veel aanpassingen in een 110 TD5? De airco zou verschillend zijn tussen een 110 300TDI en een 110 TD5.
Zijn er nog meer problemen die ik tegen kan komen bij motorwissel en wie heeft daar ervaring mee.

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 16:45
door Marc-my-Words
Dag Racerover,

Afgezien van het passen - want onmogelijk bestaat in in LR-land - vraag ik me af of het mag.
Een Td5, valt die niet in een hogere Euro-klasse qua uitstoot? Was dit niet (een van) de reden(en) voor de Td5?
(Verder vraag ik me af waarom je het zou willen, maar daar zijn vast genoeg redenen/argumenten voor zowel als tegen.)

Marc

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 20:21
door Jurriaan
De R380 voor een Td5 is ook anders, maar wel aan te passen voor een 300Tdi

Let inderdaad op je emissie-eisen, kon dacht ik tot 2002?


Jurriaan.

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 09:52
door Aad Koene
Past inderdaad niet zonder aanpassingen.
Maar waarom zou je het willen ??
Een nieuw Td5 blok is goedkoper dan een 300Tdi blok.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 10:34
door Marc-my-Words
Aad Koene Schreef:
-------------------------------------------------------
> ..
> Maar waarom zou je het willen ??
> Een nieuw Td5 blok is goedkoper dan een 300Tdi blok.

En verder ... een Td5 heeft zicht toch inmiddels wel bewezen.
Zowel qua levensduur als qua vermogen en karakter is het een volhoudertje.
En daarbij is het ook nog eens de laatste echte LandRover motor.

Wat mij meer zou boeien: zo'n zesbak zoals in de bultneus zit.

Marc

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 10:46
door Aad Koene
Niet doen, krijg je spijt van !!

Een 6e versnelling in een koffiemok aan olie .....

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 11:02
door Marc-my-Words
Aad Koene Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet doen, krijg je spijt van !!
>
> Een 6e versnelling in een koffiemok aan olie .....


Dag AadK,

Kan je dit ook ondertitelen? (Ik heb niet zo'n koffiekenner.)

Ik was heel blij met mijn Td5+5bak+overdrive, ben nu iets minder blij omdat de overdrive het niet goed doet.
De combinatie deed - toe ie het deed - precies wat ik graag had 2000 rpm en een rustige 105 km/u.
Zeker, in de stad kon je alleen uitrollen in de 5+overdrive - onder de 1000 rpm is een Td5 niet in topvorm - maar zelfs dat uitrollen was leuk.

Op de iets langere afstand is zo'n 6de versnelling ook zuiniger: ik kwam als ik rustig bleef rijden ongeveer 1 km verder op een liter.
Enige nadeel: je rijdt makkelijker iets harder als voorheen -- ik kreeg dus ook mijn eerste bon sinds lang vanwege ergens tussen de vele stoplichten bij Alphen a/d Rijn net iets te hard.

Groeten Marc

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 15:34
door racerover
Afgezien of het mag (van 5naar4 cyl.), ik kan een landrover kopen met een kapotte TD5 en aangezien ik nog een 300tdi blok heb liggen vroeg ik me af of dat allemaal passend te maken is zonder al te veel aanpassingen.

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 15:53
door Paul Stroink (One-Ten)
Toch heb ik al wel een postieve gebruikerservaring met de nieuwe 6-bak. Een kennis van me heeft een TD4, één van de allereerste en deze wordt zéér intensief gebruikt om een hele grote zware aanhanger door Europa te trekken. De auto heeft inmiddels bijna 4 ton gelopen en heeft eigenlijk nog geen problemen gehad..

Mijn Disco TD5 was super, motor nog perfect toen ik hem met bijna 5-ton weg heb gedaan maar wel 2 x een nieuwe bak er onder.

Ook mijn TDV6 nadert de drie ton alweer en heeft geen problemen. Volgens mij zijn Land Rovers niet zulke slechte auto's als soms gedacht wordt.

Re: 300TDI zonder problemen in TD5???

Geplaatst: di 10 nov 2009, 09:45
door Aad Koene
de 6e versnelling is achter de 5e (die ook al los van de 4-bak is gebouwd) geplaatst met een te kleine hoeveelheid olievoorraad.
Door het lage toerental in de 6e versnelling is de doorstroming van de olie in de bak te laag.
Hierdoor loopt de olietemperatuur snel op waardoor de smering afneemt.
Dat Paul hier nog geen last mee heeft gehad ligt waarschijnlijk aan het feit dat hij harder dan gemiddeld rijdt met een aanhanger er achter.