Pagina 1 van 1
dubbele accu
Geplaatst: za 07 nov 2009, 15:24
door hans binatang
wil dubbele accu inbouwen ( def90)
1 voor starten ed, 1 voor koelkast 27mc enz
zie vaak voorbijkomen de "rode en gele "accu
maar heeft iemand ervaring met de nortstar accu ( soesterberg)?
\
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 03:17
door AadG
Dat zijn prima accu`s. Worden veel in de watersport gebruikt.
En hoe wil je de tweede accu gaan laden ?
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 11:06
door Aad & Marieke C
Goedemorgen,
Ik wil net als Hans in jannuari, als ik wat meer tijd heb, ook een tweede accu inbouwen
(ook voor een koelkastje). En ben erg benieuwd naar de discussie hierover omtrent het aansluiten van een tweede accu
en het laden daarvan, en hoe het beste te verkomen dat de start accu straks leeg staat.
Is het trouwens aan te sluiten voor iemand die daar geen ervaring mee heeft???
Ik wil niet dat de hele auto in de brand staat.
Alvast bedankt voor het advies
Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11505a89af414964527b88a8bdcdbdae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 10161547, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 12:57
door RoLandrover
[landrover.startpagina.nl]
Is al een hoop relevant leesvoer over te vinden
misschien kan je de zoektermen iets veranderen.
grtn
RoLandRover
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 13:57
door Alex aka Grizzly
door schade en schande wijs geworden.
Luister naar Aad Aad om het een beetje te gaan verwarren
Nog in de club Aad?
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 14:26
door hans binatang
Aad ik wil het prof. laten doen, met de nodige beveilegingen
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 14:31
door RoLandrover
komt goed uit,..
doet AadG ook
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 14:46
door hans binatang
Heerenveen naar rotterdam jammergenoeg wat ver, anders prima .
ik denk aan iemand meer in de buurt.
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 16:06
door Exfietser
Gewoon doen wat Aad je verteld. Dan komt het goed.
Maar even in het kort:
Zet de accu's niet parallel maar gebruik een scheidingsdiode of een relais met controler. Wat je gaat gebruiken is een persoonlijke keuze. Ik prefereer een scheidings diode. Daar heb je twee soorten van. Eentje die met echte diodes is uitgevoerd en een die met fet technologie is uitgevoerd. Ze zijn beide even goed alleen heeft het diode type het nadeel dat er een spanningsval van 0,5 a 0,7 over valt. Die spanningsval moet je compenseren in de lader omdat anders je accu nooit vol komt. In de oudere militaire series 24 voltzit een lader die is uitgevoerd met een jumper die je kunt verzetten bij wel of geen diode gebruik. In de 101 zit een dynamo met een sense draad die zorgt automatisch voor compensatie. In de modernere landrovers moet zitten de laders in de dynamo ingebouwd. Daar moet dus in de dynamo worden ingegrepen om dit aan te passen.
Op dit probleem te omzeilen is een scheidings blok(het is geen diode meer) met fet technologie ontwikkeld. Die heeft maar een spanningsval van 0.02 volt o.i.d. Dit ding is een stuk duurder. Zeg maar stevig aan de prijs.
Voordeel van een scheidingsblok is dat het een kwestie van installeren is en je hebt er geen omkijken meer naar. Het is alleen best duur.
Scheidings relais (met al of niet ingebouwde stuurelectronica) werkt ook heel goed. Het is betaalbaarder als het fetblok en je hebt geen spanningsval. Het is alleen regeltechnisch complexer en dus eerder kans op storingen door vocht en als je sterke radioapparatuur aan boord hebt kan het ook raar gaan doen. Ik vraag me ook af wat dit systeem doet als een van de accu's slecht is en zijn eindspanning niet meer haalt. De accuspanning wordt in dit soort systemen meestal gemeten, en aan de hand van die metingen wordt beslist of de tweede accu wel of niet gekoppeld gaat worden. Normaal is dat nooit een probleem maar wat doen de meetschakelingen bij extreem hoge of lage temperaturen. En onze wagens zijn in principe gemaakt voor extreme dingen niet waar. Meetschakeling blijven gevoelig voor dit soort dingen. Hoe goed je ze ook maakt.
Zo'n grote dikke diode is een zeer grofstoffelijk ding die heel verschrikkelijk mishandeld moet worden om kapot te gaan. Ik heb een wagen gezien met een compleet uitgebrande kabelboom door een vette sluiting. De diodes hebben het gewoon overleefd. De diodes zaten achter een dynamo die gewoon 63 ampere kan leveren en op 70 ampere gedimensioneerd waren. Ik praat nu over de orginele lucas diode uit de militaire series. En die zijn van 40 jaar geleden. Afgelopen 40 jaar zijn de dioden enorm verbeterd, stabieler en sterker geworden. Het is nu echt aardig onverwoestbaar.
Aad verkoopt ze en kan je precies vertellen wat je nodig hebt. Het is een zeer kleine ingreep in je bedrading enzo gebeurt.
Wat de accu's betreft moet je je realiseren dat het laadsysteem in een auto is ontworpen om gewone loodstartaccu's te laden. Andere typen accu's die niet specifiek voor in de auto zijn ontworpen moeten vaak op een andere manier geladen worden. In de auto hebben die daardoor dus een kortere levensduur. Een z.g. zonneaccu gaat echt stuk in de auto. Een accu verder ontladen als 11 volt is ook uit den boze. Een accusonderpanningsbewakertje is als je dure accu's hebt de moeite waard. Die schakeld de accu gewoon keihard uit als de spannings te laag wordt.
Wil je een koelkast gebruiken kijk dan goed naar het type koelkast dat je wilt gebruiken. Er zijn drie soorten. De absorbtie, de peltier-seebeck, en de compressorkoelkast. Ze doen het allemaal maar de compressor koelkast is het mooiste omdat die het zuinigste is. De andere twee zijn een stuk goedkoper kunnen bij extreme hitte niet onder de 10 graden komen tenzij je het een en ander aanpast. (Zeer goede geforceerde ventilatie naar buiten.)
En compressor koelkast kan bij extreme temperaturen vaak vriezen.
Compressor koelkast is mechanisch minder sterk, de ander twee hebben geen bewegende delen en zijn daardoor minder kwetsbaar.
Arnold.
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 19:40
door AadG
Tuurlijk Alex.
Ik heb nu wel een mercedes maar die Landrovers laten je niet los hoor.
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 19:42
door AadG
Kan ook bij je huis .......
Mail me maar als je interesse mocht hebben.
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 19:45
door Aad & Marieke C
Arnold hartelijke dank,
voor je uitgebreide duidelijke verhaal, ik ben wel tot de conclusie gekomen dat dit toch meer het werk is van een PROF.
Kan je mischien voor mijn een kleine schatting geven wat de kosten ongeveer zullen zijn als je dit compleet laat instaleren?
Je hebt het erover dat Aad spullen verkoopt (ik neem aan dat je mij niet bedoeld) is dat AadG ?????
Nogmaals hartelijke dank,
Aad & Marieke C.
One Live, Live It
Collage%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6d80c87f787fdfecc9735457ef21702', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', 'http://lh4.ggpht.com/_SxFdC8OOdQY/TR2xgFJmgFI/AAAAAAAACzY/TWOKQFYUhkM/Collage%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_SxFdC8OOdQY%2FTR2xgFJmgFI%2FAAAAAAAACzY%2FTWOKQFYUhkM%2FCollage%25202.jpg', '', 10164755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 20:07
door Stage-2
@AadC,
Met zo'n installatie aan boord kan ik wel iets zeggen over de kosten.
Een Studer FET voor 1 lader en 2 accu's kost rond 200 euro. Daar komt bij wat meters 35mm2 draad, accuklemmen, kabelschoentjes; samen 50 euro? En niet te vergeten een accu. Zoek er maar eentje uit.
Mij lijkt dat je voor minder dan 500 euro klaar kunt zijn. Oh ja, en dan natuurlijk de boterham die Aad je in rekening brengt voor het monteren, als je het niet zelf doet.
In mijn geval heb ik er nog een dikkere dynamo bijgebouwd (60 euro van de sloop).
Niet voor niets, maar zeker de moeite waard als je op reis een koelkast en andere leuke speeltjes wil gebruiken.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e18738c295144bb62179bd589c05175a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 10164909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61eb5229d17e3b5f939cd1279befca5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 10164909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 22:50
door Davy
Eh, hometrainer, fietsdynamo, Sietske, dit alles in combi en jij hebt 's avonds een koud biertje
Re: dubbele accu
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 23:54
door bram-rrc
Zou voor 2 dynamo's gaan.
Net zo duur als een Fet laadstroomverdeler ertussen, en veel makkelijker in gebruik.
Veel meer laadstroom, over twee gescheiden circuits.
Als je een en ander een beetje handig aanlegt, kan je in geval van
1 kapotte dynamo dit handig oplossen met de tweede dynamo.
Heb ik zelf ook voor gekozen.
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 15:34
door Puffino
Aad, meer info dan je aankunt is te vinden op dit forum, aangaande FET's, scheidingsdiodes, tweede dynamo's, omvormers , massaschaklelaars, en wat al niet meer.
Allemaal via de zoekfunctie rechtsboven. Heerlijk.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 16:17
door Exfietser
Twee dynamo's heeft het redundantie voordeel. Maar je bewering van een grotere laadstroom is onzin. De accu bepaald de laadstroom en die zal doorgaans mischien 10% a 20% van de capaciteit bedragen. Bij een 60 AH accu dus 6 a 12 ampere. Als je zoals bij mijn dynamo er 63 ampere in zou persen klapt je accu waarschijnlijk spectaculair uit elkaar.
Arnold.
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 16:21
door Exfietser
Ik bedoelde inderdaad AadG. Die kan het ook voor je installeren en dus een prijsje voor je maken. Je hebt dan ook wel iets goeds.
Arnold.
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 16:49
door AadG
Dank U
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 19:41
door bram-rrc
Als je zoals ik, graag flink liert en er tegelijk midden in de zomer twee
elektrische fans vol staan te loeien kom je met een standaard dynamo toch
bedrogen uit, zo heb ik geleerd.
Dus heb ik nu met twee dynamo's een grotere (totale) laadstoom, welliswaar verdeeld
over twee accu's. of klopt dit niet volgens jou???
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 20:51
door Dennis101
Je haalt van alles door elkaar, de laadstroom is de stroom waarmee de accu's geladen worden en die verandert niet.
De vraag die in het begin gesteld is gaat over een auto met koelkast e.d. die voornamelijk gebruikt worden terwijl de auto stilstaat.
In die gevallen heb je erg weinig aan twee dynamo's. Ook als je daarna gaat rijden en de accu's opgeladen moeten worden via de dynamo('s), omdat de stroom toch niet hoger zal worden dan de accu's nodig hebben. Een enkele dynamo standaard dynamo kan dat met gemak aan.
Bij gebruik van een lier kan een grotere dynamo of een dubbel systeem met elk een eigen dynamo wel nuttig zijn, omdat de dynamo dan een bijdrage zou kunnen leveren aan de lier.
Maar zoals ik al schreef gaat het hier niet over.
Dennis B
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 21:31
door bram-rrc
Ik snap je punt,
maar wat haal ik dan door elkaar?
Er wordt gevraagd wat een installatie met een Laadstroomverdeler kost, en geef mijn mening
dat ik twee dynamo's zou monteren.
En idd, bij stilstaan heb je weinig aan twee dynamo's.
Mijn punt was meer, dat je voor het geld van een fet laadstroomverdeler (die je in principe
nodig hebt als je twee, verschillende, accu's wilt gaan laden) ook twee dynamo's
kan monteren.
Met de reeds genoemde voordelen, zoiezo dat je een reserve dynamo, reeds gemonteerd bij hebt.
En ok, om bij te laden heb je dat niet nodig,
maar je bent dan klaar voor de toekomst, met eventueel een lier etc. En beschikt dan over meer
laadstroom, of zie ik dat verkeeerd?
Of zie ik dat verkeerd.
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 21:42
door Dennis101
Een grote dynamo met FET brug is ook bij gebruik van 2 accu's en een lier gunstiger, want bij 2 kleinere dynamo's ben je tijdens het lieren afhankelijk van de maximale stroom die de dynamo voor het lier circuit kan leveren.
Qua kosten kan een systeem met 2 dynamo's nog behoorlijk tegenvallen, want behalve de kosten voor een dynamo zal hij toch ook aangedreven moeten worden.
Bij diverse motoren betekent dit dat de accu onder de motorkap verplaatst moet worden (bv. bij een 2.25 12 volt) en dat je op zoek moet naar een nieuwe krukaspoelie met meerdere snaarschijven.
Dan is een FET brug en wat bedrading toch een stuk handiger.
Dennis B
Re: dubbele accu
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 21:54
door bram-rrc
Daar heb je idd een goed punt. Is me duidelijk.
Teveel van mijn eigen situatie uitgegaan:
RRC 3,5 V8, plek zat. Accu voorin, en een accu tussen de voorstoelen. Twee voorin kan ook.
Een 90 A dynamo voor het liercircuit en een 65 A voor het startcircuit,
Maar idd, wel een extra poelie vanaf de krukas gemaakt om de tweede dynamo aan te drijven.
En idd, zonder draaibank, etc etc valt het een stuk duurder uit dan wat ik eraan heb uitgegeven.
Re: dubbele accu
Geplaatst: di 10 nov 2009, 10:50
door Huub
Voor de cheapo's onder ons, als je twee accus wil en je hebt geen behoefte aan gelijktijdig opladen dan kan je ze ook hard geschakeld in bouwen, d.w.z. beiden in- en uitschakelbaar met een stevige massapoint, voordeel eenvoudig, goedkoop. Nadeel, je kan ze niet tegelijk laden, je zou schade aan de dynamo op kunnen lopen als je ze met draaiende motorafschakeld.
Twee schakelaars met een sleutel voorkomt dat de accus aan elkaar gekoppeld kunnen worden. De tweede sleutel kan wel voor nood opladen gebruikt worden om met draaiende motor de tweede accu ook op te laden als je dat zo nodig vindt...
Is dus niet foolproof maar bij bewust gebruik door een eigenaar geen probleem.
Huub
Re: dubbele accu
Geplaatst: di 10 nov 2009, 11:59
door Exfietser
Feit blijft dat jij de begrippen laadstroom en de (boord)stroom die de auto met zijn (extra) gebruikers nodig heeft door elkaar haalt.
De laadstroom is de stroom die de accu gebruikt om op te laden. Dat zal dus 10 mischien 20 ampere zijn en dat wordt niet meer als je een grotere of meerdere dynamo's inbouwt. De boordstroom is de som van alle gebruikers in de auto bij elkaar.
De dynamo moet dus de som van laadstroom en de boordstroom leveren. Als jij dus een berg gebruikers in je auto bijschakeld moet je een grotere (of meer) dynamo 's plaatsen. De laadstroom blijft echter de 10 a 20 ampere die het altijd al was. Die veranderd alleen door het plaatsen van grotere accu's. Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de laadstroom zo groot wordt dat een gemiddelde dynamo het niet meer aankan.
Als jij als grote fan van twee dynamo's het overigens echt goed wil doen, plaats jij een fet blok met behalve twee uitgangen voor twee accu's ook twee ingangen voor twee dynamo's. Gaat er een stuk dan hoef je niets te doen. Het systeem werkt gewoon verder op de overgebleven dynamo.
Ik heb gewoon gekozen voor een diodeblok omdat mijn dynamo groot zat is. Hij levert net iets minder als de twee kleine dynamo's in jouw wagen.
Arnold.
Re: dubbele accu
Geplaatst: di 10 nov 2009, 13:36
door bram-rrc
Feit is ook dat jij erg graag je gelijk haalt....
En ik graag typ, dus:
Ik had al geschreven dat een en ander na de uitleg van Dennis me duidelijk was.
De term laadstroom heb ik idd verkeerd gebruikt.
Maar denk dat ook wel duidelijk is wat ik uiteindelijk bedoel:
dat je met twee dynamo's meer stroom kan leveren voor de toegenomen gebruikers.
(als de motor loopt tenminste)
Dat willen we graag, blijkt wel uit het feit dat je zelf een dynamo hebt die bijna net
zo groot is als de twee die ik heb.
Alleen kan ik er geen 150A dynamo inhangen, omdat de snaar dat gaat slippen.
Vandaar twee dynamo's.
En idd, twee dynamo's die via een FET blok laden is ideaal. Maar helaas is mijn
financiele situatie dat niet...
Re: dubbele accu
Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:55
door VeeTee
Voor boten heb je in zo'n situatie accu-keuzeschakelaars met 4 standen: "off", "1", "1+2", "2". Hij schakelt zgn. maak voor breek, dus je kan met draaiende motor schakelen zonder schade aan de diode's vd dynamo (alleen niet op "off" zetten dan natuurlijk).
Inderdaad een goedkoop alternatief als je je hoofd erbij houdt.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4