Pagina 1 van 1
Ontstekings vragen
Geplaatst: za 31 okt 2009, 21:42
door wschutte
Beste Prikkers, 2 vragen, wat is de beste methode om het bovenste dodepunt van de eerste cilinder te bepalen ( ben mijn merkteken kwijt) en wat is de beste instelling voor de vacuum vervroeging bij een Ducelier ontsteking op een 2 1/4 liter motor?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2009 20:43 door wschutte.
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: zo 01 nov 2009, 00:07
door RoLandrover
Als je een oude bougie uitboort, tapt, en daar een boutje indraaid van ongeveer 30mm dan kan je die in het bougiegat (nr1) draaien.
draai het blok rechtsom en zet een merkteken op de poulie,
draai het blok linksom en zet een merkteken,
de verlengde bougie houd de zuiger tegen.
precies daar tussen in zit je BDP.
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2009 23:07 door RoLandrover.
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: zo 01 nov 2009, 00:53
door wschutte
Briljant, bedankt.
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: zo 01 nov 2009, 06:16
door offroadanimal
Draai tijdens deze actie ook eventjes de andere boegies eruit. Als je net door je compressie van een andere cilinder heen geschoten bent krijgt de krukas snelheid en heb je als het tegenzit schade aan je blok.
Sjoerd
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 12:38
door wschutte
Heb mijn bovenste dode punt merkteken nu goed, maar ik blijf nog even puzzelen met de de 2e vraag: Mijn ducellier verdeler heeft een nastelbare vacuum vervroeging, hoe vind ik nu het handigst de juiste instelling? Het valt mij op dat ik met de ducellier verdeler wat minder vermogen heb in het hoger toeren gebied op lpg dan de oude lucas bij de zelfde instelling. Zou de curve toch iets verschillen? ( 2 1/4 petrol) Groet, Wiecher.
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 13:28
door Dennis101
De latere Ducellier verdeler heeft inderdaad een verstelbare vacuüm vervroeging. De vervroeging begint bij 102 mmkk en de maximum vervroeging van 12 graden vindt plaats bij 457 mmkk. Het handigste is om dit af te stellen met vacuüm handpompje en bij stationair draaiende motor.
Zorg er wel voor dat de basis afstelling van de ontsteking op ongeveer BDP ligt om pingelen tijdens het afstellen te voorkomen.
Het is best mogelijk dat de Ducellier een iets andere curve bezit en als dit een verdeler is die eigelijk voor een 2.25 of 2.5 uit een 90/110 bedoelt is zal hij zeker verschillen.
Deze latere modellen zijn door de uitlaatgas eisen anders afgesteld en gebruiken het vacuüm vlak boven de gasklep voor de vervroeger.
In zo'n geval kun je proberen de ontsteking af te stellen door eerst de verdeler zo te draaien dat je het stationair toerental het hoogste is en dan te gaan rijden.
Daarna draai je hem zo ver dat de motor maximaal vermogen heeft zonder te pingelen.
Als je ook nog op benzine kan rijden zal je de ontsteking ook nog eens op benzine moeten controleren op dezelfde manier als op LPG om er zeker van te zijn dat de motor over het hele toerengebied niet pingelt.
Meet daarna de basisafstelling zonder vacuümvervroeging met een stroboscoop en noteer de gevonden waarde, zodat je het de volgende keer kunt afstellen zonder tijdrovende rijtest.
Dennis B
Re: Ontstekings vragen
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 16:09
door wschutte
Bedankt Denis, zo kan ik weer verder. Groet, Wiecher.