Welke bakolie voor een RRC van 74

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
waterman

Welke bakolie voor een RRC van 74

Bericht door waterman »

Zoals ik al eerder schreef moest ik het afgelopen weekend 650 km zonder te kunnen ontkoppelen vanuit Frankrijk naar Nederland rijden met m'n RRC. De werkcilinder van 't koppelingsgebeuren was overleden. Nou ben ik goed thuisgekomen, maar de bak heeft dit tripje natuurlijk niet leuk gevonden. Schakelen zonder koppeling lukt best, maar er was best wel eens een naar kraakje te horen....

Vandaag komt de nieuwe cilinder binnen en ga ik die monteren. Ik wil echter uit voorzorg de bakolie ook vervangen. Welke bakolie adviseren jullie voor de bak ( en tussenbak?)?

Groet!

Waterman
Dennis101

Re: Welke bakolie voor een RRC van 74

Bericht door Dennis101 »

Zowel in de hoofd als in de tussenbak van een LT95 4 bak gaat 15W40 motorolie en dat is handig, want dat gebruik je ook voor de motor.
Let er wel op dat de specificatie SF of lager is, bij hogere specificaties kun je schakelproblemen verwachten.

Dennis B
waterman

Bericht door waterman »

OK! Ik zal dat spul dan maar even gaan halen bij de Brezan om de hoek. Je weet het zeker mag ik aannemen? Ik kon het namelijk zelf in de restauration manual nog niet terugvinden, en mijn Haynes manual is nog steeds niet binnen
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Uiteraard, anders had ik geen antwoord gegeven.
Als je mij een PB stuurt met jouw e-mail adres, dan heb ik eventueel de complete lijst met smeermiddelen voor jouw RR.

Dennis B
Paul

Bericht door Paul »

Weet je zeker dat er 15W40 in gaat. Ik kom er zelf voor mijn RRC uit 81, 4-bak , ook niet uit. In het Haynesboek staat nl het volgende:
Early 4-speed with limited slip differential, SAE80EP to API GL4, hypoid gear oil.
Later 4-speed, multigrade engine oil, SAE 20W50 to API SE.

Er staan geen jaartallen of baktype's bij. Erg verwarrend.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Kroon Oil zegt het ook. Kent geen vroege Range, maar bij de LT95 van de vroege V8 One Ten zeggen ze:

QuoteKroon Oil HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK, LT95

Smeermiddel inhoud 2,6 liter
Aanbevolen product Emperol 10W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 40000 km / 24 maanden

Goede alternatieven Bi-Turbo 15W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 40000 km / 24 maanden

Jurriaan.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De Haynes boeken moet je nooit geloven, zij schrijven in het boek van de series 3 zelfs dat de PWDA in het remcircuit het lekkende deel van het systeem afsluit dus dat zegt genoeg over deze boeken.

De gegevens die ik gebruik komen uit de officiële documentatie van Land Rover zelf.
Let er bij de gegevens uit de Land Rover documentatie op om de tabel te gebruiken die hier van toepassing is, dus niet die voor de U.K. maar de tabel met de temperatuurbalken.

Dennis B
waterman

Bericht door waterman »

Dennis, bedankt voor je mail met de smeergegevens. Inmiddels rijdt m'n RR weer. Het monteren van de koppelingscilinder was een fluitje van een cent! Het ontluchten was wat lastiger...
Plaats reactie