Laadstroom en (gel) accu
-
Willyam van de Wiel
Laadstroom en (gel) accu
Heren wetenschappers en vonkentrekkers.
Start en stroomuitdagingen voor een disco V8 1993
dynamo levert ca 13,5 v bij 2000 toeren, meer loopt het blokje normaal niet,
twee jaar oude zgn onderhoudsvrije accu trekt het niet meer.
Exide maxxima 900 DC nieuw in huis maar wordt volgens mij pas voldoende bijgeladen bij 14,4 volt
Het leasegebakje levert zelfs 15,7 volt, maar ja deze dynamo past weer niet op mijn echte auto.
Wat is jullie advies?
Dynamo aanpassen, repareren of andere ( voorlier op de auto, achterlier in de garage)
Nieuwe accu Varta o.g.
Het hele circus geschikt maken voor de gelaccu, eventueel twee
graag jullie mening.
Willyam
Start en stroomuitdagingen voor een disco V8 1993
dynamo levert ca 13,5 v bij 2000 toeren, meer loopt het blokje normaal niet,
twee jaar oude zgn onderhoudsvrije accu trekt het niet meer.
Exide maxxima 900 DC nieuw in huis maar wordt volgens mij pas voldoende bijgeladen bij 14,4 volt
Het leasegebakje levert zelfs 15,7 volt, maar ja deze dynamo past weer niet op mijn echte auto.
Wat is jullie advies?
Dynamo aanpassen, repareren of andere ( voorlier op de auto, achterlier in de garage)
Nieuwe accu Varta o.g.
Het hele circus geschikt maken voor de gelaccu, eventueel twee
graag jullie mening.
Willyam
-
Michel
Re: Laadstroom en (gel) accu
laadspanning van een natte accu zou 13,8v moeten zijn, gel accu's hebben een laadspanning van 14,4v.
Zou je de accu misschien niet eens los kunnen laden met een goede accu lader?
Zou je de accu misschien niet eens los kunnen laden met een goede accu lader?
-
bram-rrc
Re: Laadstroom en (gel) accu
Wel erg weinig, 13.5 volt. bij 2000 toeren moet ie het gewoon rond de 14 v zitten.
wellicht een kleinere poelie op de dynamo leggen.
Heb ik ook, laad ie bij stationaar ronddobberen ook nog lekker.
Op de site van Exide staat tussen de 14.1 en 14.4 volt.
Gaat wel, maar moet je er verder niks bij zetten, anders zakt
het voltage al. (lampen, electrische ventilator etc)
15.7 volt, is da niet wat veel...
EXTERNAL CHARGE OF MAXXIMA-BATTERIES
Only use regulated chargers with IU or IU1U2 curve is possible:
• I-phase with charging currents 10 to 30 A (recomm.)
• U-Phase or U1-Phase (main charge) with constant voltage
between14.1V to 14.4V
• U2-phase (float charge) at 13.8V constant
• Charging time: IU resp.
wellicht een kleinere poelie op de dynamo leggen.
Heb ik ook, laad ie bij stationaar ronddobberen ook nog lekker.
Op de site van Exide staat tussen de 14.1 en 14.4 volt.
Gaat wel, maar moet je er verder niks bij zetten, anders zakt
het voltage al. (lampen, electrische ventilator etc)
15.7 volt, is da niet wat veel...
EXTERNAL CHARGE OF MAXXIMA-BATTERIES
Only use regulated chargers with IU or IU1U2 curve is possible:
• I-phase with charging currents 10 to 30 A (recomm.)
• U-Phase or U1-Phase (main charge) with constant voltage
between14.1V to 14.4V
• U2-phase (float charge) at 13.8V constant
• Charging time: IU resp.
-
Exfietser
Re: Laadstroom en (gel) accu
Hier heb je dus het probleem:
Only use regulated chargers with IU or IU1U2 curve is possible:
Dan gaat het volgens de volgende grafiek:
curve3600.gif --> mod_embed_images_loadimage('8bb225a8e9019c18eae98ce576254408', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autohut.nl%2Fpics%2Fcurve3600.gif', 'http://www.autohut.nl/pics/curve3600.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autohut.nl%2Fpics%2Fcurve3600.gif', '', 10079240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De bovenste lijn geeft de spanning over de accu weer. De onderste lijn de stroom die door de accu heen loopt.
Het eerste gedeelte wordt er met een vrijwel constante stroom geladen. Dat is het I of current gedeelte van de grafiek. De accu wordt zo snel mogelijik vol gestampt naar 80 % De spanning loopt hierbij fors op.
In het tweede gedeelte wordt er geladen met een constante spanning. De laadstroom neemt dan geleidelijk af. Dit is het u gedeelte van de lader. Het laatste gedeelte van de accu wordt langzaam aangevult om koken, gasvorming en daardoor beschadiging van de accu te voorkomen. In dit laatste gedeelte wordt om de batterij helemaal vol te krijgen met pulsen geladen. Hier zijn drie pulsen getekend.
Zeer geavanceerde laders meten tijdens dit principe ook nog de temperatuur van de accu. Inderdaad door een temperatuur voeler op de accu te plaatsen.
De laadkarakteristiek van een gewone lader zoals die in de auto zit of zoals die van een goedkoop gammading is:
Accu-laadstroom.png --> mod_embed_images_loadimage('d1ccef6f99bc1cd3088a2dc577eed472', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fprosje.be%2FCO%2FSchemas%2FAccu-laadstroom.png', 'http://prosje.be/CO/Schemas/Accu-laadstroom.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fprosje.be%2FCO%2FSchemas%2FAccu-laadstroom.png', '', 10079240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er wordt gewoon iets van 13,8 a 14 volt op de accu gezet en het stroom verloop is dan zoals in de grafiek te zien is. In het begin als de accu nog leeg is loopt er 900 mA. (0,90000 in de grafiek.)
Naarmate de tijd verstrijkt zakt de laadstroom terwijl de spanning constant op die 13,8 volt gehouden wordt. Deze spanning wordt in de auto door de laadregelaar constant gehouden. In de gammalader is die spanning direct afhankelijk van de hoogte van de netspanning die door het energiebedrijf constant gehouden wordt.
Als je dit laat voortduren zakt de stroom totdat een soort van minimum waarde is bereikt. In deze grafiek is dat 180 mA (0,1800 in de grafiek.) Laat je hem vervolgens een week aanstaan dan zal de stroom nog verder zakken alleen gebeurt dat steeds langzamer. De nul waarde zal nooit bereikt worden. De accu gaat echter wel naar de knoppen. Hij kookt droog gaat gassen etc.
Deze manier van laden werkt goed als je een accu even heel snel wilt bijladen en dat niet langer volhoud als een paar uur (nacht) of zo. Daarna moet je de accu er af halen. Dat is precies wat er gebeurt in een auto. Je start de wagen en gebruikt daarbij een beetje stroom dat als je even een pakkie melk wilt gaan halen bij de buurtsuper snel weer moet worden aangevult. Daarna zet je de wagen stil waarme het laadproces stopt. Voor de grofstoffelijke en relatief goedkope startacu werkt dit uitstekend.
Voor een gell accu gaat dit dus op den duur niet werken. De levensduur wordt korter. Helaas is daar dus ook niet echt een oplossing voor. Het drietraps laadproces heeft tijd nodig. Tijd die gewoon niet in een auto gegeven kan worden. Of als je in Groningen woont moet je je pakkie melk even in de buurtsuper in Maastricht gaan halen ofzo. (Zou ik gelijk dat van deze smily ook meepakken trouwens.)
Het enige dat je kunt doen is je laadspanning in de wagen iets omhoogbrengen door je laadregelaar wat aan te passen. Dat zal iets verbeteren maar ideaal wordt het echt nooit. Andere mogelijkheid is een stationaire drietraps lader met een steker in het stopcontact naast de wagen te zetten.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2009 18:34 door Exfietser.
Only use regulated chargers with IU or IU1U2 curve is possible:
Dan gaat het volgens de volgende grafiek:
curve3600.gif --> mod_embed_images_loadimage('8bb225a8e9019c18eae98ce576254408', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autohut.nl%2Fpics%2Fcurve3600.gif', 'http://www.autohut.nl/pics/curve3600.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autohut.nl%2Fpics%2Fcurve3600.gif', '', 10079240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De bovenste lijn geeft de spanning over de accu weer. De onderste lijn de stroom die door de accu heen loopt.
Het eerste gedeelte wordt er met een vrijwel constante stroom geladen. Dat is het I of current gedeelte van de grafiek. De accu wordt zo snel mogelijik vol gestampt naar 80 % De spanning loopt hierbij fors op.
In het tweede gedeelte wordt er geladen met een constante spanning. De laadstroom neemt dan geleidelijk af. Dit is het u gedeelte van de lader. Het laatste gedeelte van de accu wordt langzaam aangevult om koken, gasvorming en daardoor beschadiging van de accu te voorkomen. In dit laatste gedeelte wordt om de batterij helemaal vol te krijgen met pulsen geladen. Hier zijn drie pulsen getekend.
Zeer geavanceerde laders meten tijdens dit principe ook nog de temperatuur van de accu. Inderdaad door een temperatuur voeler op de accu te plaatsen.
De laadkarakteristiek van een gewone lader zoals die in de auto zit of zoals die van een goedkoop gammading is:
Accu-laadstroom.png --> mod_embed_images_loadimage('d1ccef6f99bc1cd3088a2dc577eed472', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fprosje.be%2FCO%2FSchemas%2FAccu-laadstroom.png', 'http://prosje.be/CO/Schemas/Accu-laadstroom.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fprosje.be%2FCO%2FSchemas%2FAccu-laadstroom.png', '', 10079240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er wordt gewoon iets van 13,8 a 14 volt op de accu gezet en het stroom verloop is dan zoals in de grafiek te zien is. In het begin als de accu nog leeg is loopt er 900 mA. (0,90000 in de grafiek.)
Naarmate de tijd verstrijkt zakt de laadstroom terwijl de spanning constant op die 13,8 volt gehouden wordt. Deze spanning wordt in de auto door de laadregelaar constant gehouden. In de gammalader is die spanning direct afhankelijk van de hoogte van de netspanning die door het energiebedrijf constant gehouden wordt.
Als je dit laat voortduren zakt de stroom totdat een soort van minimum waarde is bereikt. In deze grafiek is dat 180 mA (0,1800 in de grafiek.) Laat je hem vervolgens een week aanstaan dan zal de stroom nog verder zakken alleen gebeurt dat steeds langzamer. De nul waarde zal nooit bereikt worden. De accu gaat echter wel naar de knoppen. Hij kookt droog gaat gassen etc.
Deze manier van laden werkt goed als je een accu even heel snel wilt bijladen en dat niet langer volhoud als een paar uur (nacht) of zo. Daarna moet je de accu er af halen. Dat is precies wat er gebeurt in een auto. Je start de wagen en gebruikt daarbij een beetje stroom dat als je even een pakkie melk wilt gaan halen bij de buurtsuper snel weer moet worden aangevult. Daarna zet je de wagen stil waarme het laadproces stopt. Voor de grofstoffelijke en relatief goedkope startacu werkt dit uitstekend.
Voor een gell accu gaat dit dus op den duur niet werken. De levensduur wordt korter. Helaas is daar dus ook niet echt een oplossing voor. Het drietraps laadproces heeft tijd nodig. Tijd die gewoon niet in een auto gegeven kan worden. Of als je in Groningen woont moet je je pakkie melk even in de buurtsuper in Maastricht gaan halen ofzo. (Zou ik gelijk dat van deze smily ook meepakken trouwens.)
Het enige dat je kunt doen is je laadspanning in de wagen iets omhoogbrengen door je laadregelaar wat aan te passen. Dat zal iets verbeteren maar ideaal wordt het echt nooit. Andere mogelijkheid is een stationaire drietraps lader met een steker in het stopcontact naast de wagen te zetten.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2009 18:34 door Exfietser.
-
offroadanimal
Re: Laadstroom en (gel) accu
Die 15,7 volt van je lease gebakje is echt aan de hoge kant hoor.
Wat betreft de accu van exide, ik heb er ook zoeentje en mijn dynamo doet zo'n 13,6 a 13,8 en dat gaat prima altijd perfect starten power te over. Zorg er alleen wel goed voor dat de massa en de pluskabels die de stroomkring dynamo, pluskabels, accu, massakabels, chassis, massakabel naar motor of dynamo zeer goed zijn. De verbinding dynamo motor kan ook nog problemen opleveren. Ik heb in al mijn ijver ooit alles, motor, dynamobeugel en de dynamospanstrip heel goed in de verf gezet, want ja roesten is fout...... Maar ja laden ho maar........ Met corrosie heb je hetzelfde effect.
Groet, Sjoerd
Wat betreft de accu van exide, ik heb er ook zoeentje en mijn dynamo doet zo'n 13,6 a 13,8 en dat gaat prima altijd perfect starten power te over. Zorg er alleen wel goed voor dat de massa en de pluskabels die de stroomkring dynamo, pluskabels, accu, massakabels, chassis, massakabel naar motor of dynamo zeer goed zijn. De verbinding dynamo motor kan ook nog problemen opleveren. Ik heb in al mijn ijver ooit alles, motor, dynamobeugel en de dynamospanstrip heel goed in de verf gezet, want ja roesten is fout...... Maar ja laden ho maar........ Met corrosie heb je hetzelfde effect.
Groet, Sjoerd
-
Ploertje
Re: Laadstroom en (gel) accu
Hoi,
Ik heb ook twee Exide's verspeeld.
Oorzaak, na een dagje spelen in de prut en daarbij herhaaldelijk lieren, de auto thuis gezet en daarna kleine stukjes gereden. Gevolg; accu's worden niet helemaal meer herladen.
Verliezen op die manier veel capaciteit.
Oplossing, na een dagje lieren enzo, de accu's aan een goede lader zetten.
Richard
Ik heb ook twee Exide's verspeeld.
Oorzaak, na een dagje spelen in de prut en daarbij herhaaldelijk lieren, de auto thuis gezet en daarna kleine stukjes gereden. Gevolg; accu's worden niet helemaal meer herladen.
Verliezen op die manier veel capaciteit.
Oplossing, na een dagje lieren enzo, de accu's aan een goede lader zetten.
Richard
-
bram-rrc
Re: Laadstroom en (gel) accu
Dat klopt idd. Als je semi of tractie accu's langer dan een dag ontladen wegzet,
beschadigen ze.
Zet de auto na een dag spelen altijd aan de lader.
Op de site van Exide wordt voor deze auto's explecied 4x4 weergegeven. mag dan
toch aannamen dat ze geschikt zijn om te laden met een auto dynamo.
Is volgens mij ook geen echte gel accu, die hebben ze namelijk ook.
Meer een semi traktie als de bosch agm ofzo.
beschadigen ze.
Zet de auto na een dag spelen altijd aan de lader.
Op de site van Exide wordt voor deze auto's explecied 4x4 weergegeven. mag dan
toch aannamen dat ze geschikt zijn om te laden met een auto dynamo.
Is volgens mij ook geen echte gel accu, die hebben ze namelijk ook.
Meer een semi traktie als de bosch agm ofzo.
-
VeeTee
Re: Laadstroom en (gel) accu
Dit probleem is ook heel bekend in de botenwereld, met name de zeilerij waar bij je de haven uit tuft, zeilen hijst, motor uit en op het einde van de dag weer 15 minuutjes op de motor de haven weer in. Zo komen die accu's ook in de boot ook nooit vol.
Meestal gaat in de haven gelijk de (wat geavanceerdere 3-traps) lader erop. Maar als je geen walstroom hebt of wat langere reizen maakt en de accu's op moet laden door af en toe de scheepsmotor even te laten draaien, wordt ook wel gebruik gemaakt van een geavanceerdere electronische regelaar die het laadproces veel beter regelt dan de standaardregelaar in de dynamo. Zo zijn de accu's hiermee veel sneller veel voller, en kan o.a. ook de accusoort (lood/gel/agm) ingesteld worden.
Heb geen aandelen, maar wel goede ervaringen met het merk "Sterling", wat een heel goede prijs/kwalteit verhouding heeft. Meestal zijn dit soort dingen uit de botenwereld veel te duur )
Zie o.a.
[www.sterling-power.com]
[sslrelay.com]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Meestal gaat in de haven gelijk de (wat geavanceerdere 3-traps) lader erop. Maar als je geen walstroom hebt of wat langere reizen maakt en de accu's op moet laden door af en toe de scheepsmotor even te laten draaien, wordt ook wel gebruik gemaakt van een geavanceerdere electronische regelaar die het laadproces veel beter regelt dan de standaardregelaar in de dynamo. Zo zijn de accu's hiermee veel sneller veel voller, en kan o.a. ook de accusoort (lood/gel/agm) ingesteld worden.
Heb geen aandelen, maar wel goede ervaringen met het merk "Sterling", wat een heel goede prijs/kwalteit verhouding heeft. Meestal zijn dit soort dingen uit de botenwereld veel te duur )
Zie o.a.
[www.sterling-power.com]
[sslrelay.com]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Exfietser
Re: Laadstroom en (gel) accu
Dit is eindelijk een product dat het laadprobleem werkelijk aanpakt. Met wat ik er in de specs over lezen kan wordt de laadspanning van de dynamo kunstmatig opgekrikt zodat de accu's wel vol te krijgen zijn. Het bovendien mogelijk om twee verschillende soorten accu's te laden met ieder zijn eigen laadkromme.
Arnold.
Arnold.
-
bram-rrc
Re: Laadstroom en (gel) accu
idd een mooi produkt, ook een mooie prijs...
Ben benieuwd hoe ik dan twee dynamo's aan zou moeten sluiten.
is mogelijk staat er.
Ben benieuwd hoe ik dan twee dynamo's aan zou moeten sluiten.
is mogelijk staat er.
-
VeeTee
Re: Laadstroom en (gel) accu
Dan moet je de "uitgebreide" versie hebben, die heeft een split-charge systeem en dus 2 gescheiden en apart geregelde uitgangen,. Je heb dus geen diodebrug of scheidingsrelais meer nodig. Deze versie is helaas wel weer redelijk duur (290 gbp).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
hvdf
Re: Laadstroom en (gel) accu
ik gebruik altijd een kleine druppellader waarmee je de accu echt vol pompt. 's avonds aansluiten, geen verbruikers, accu mooi koel, een lader van 5 amp. doet het al ( je hebt immers de hele nacht) .
Ctek of mastervolt ( mastervolt bachalor is in te stellen op de accu).
groeten,
han
Ctek of mastervolt ( mastervolt bachalor is in te stellen op de accu).
groeten,
han
-
Christiaan 90 300TDI
Re: Laadstroom en (gel) accu
Heb even dit oude draadje weer opgepakt omdat ik met een vergelijkbaar probleem zit.
Sinds een aantal maanden (5) heb ik een Redtop accu in de Defender zitten maar de laatste tijd laad deze niet meer bij en zakt na ongeveer 3 weken stilstand in elkaar naar rond de 8 volt. Dit probleem heb ik nooit gehad met de vorige accu. De laadstroom van de dynamo is 14,27 Volt bij stationair en 14,07 bij verhoogd toerental.
Op dit moment staat de accu aan de druppel lader (Ctek) eens zien wat ie doet, maar ben bang dat ik hem verspeelt heb met de verkeerde laad karakteristiek van de dynamo.
Is dat mogelijk zo snel?
Groeten,
Christiaan
Sinds een aantal maanden (5) heb ik een Redtop accu in de Defender zitten maar de laatste tijd laad deze niet meer bij en zakt na ongeveer 3 weken stilstand in elkaar naar rond de 8 volt. Dit probleem heb ik nooit gehad met de vorige accu. De laadstroom van de dynamo is 14,27 Volt bij stationair en 14,07 bij verhoogd toerental.
Op dit moment staat de accu aan de druppel lader (Ctek) eens zien wat ie doet, maar ben bang dat ik hem verspeelt heb met de verkeerde laad karakteristiek van de dynamo.
Is dat mogelijk zo snel?
Groeten,
Christiaan
-
AadG
Re: Laadstroom en (gel) accu
Studer laadstroomverdeler nemen.
Heeft twee ingangen en 3 uitgangen.
Heeft twee ingangen en 3 uitgangen.
-
AadG
Re: Laadstroom en (gel) accu
Ja dat kan.
Ik ben ook geen voorstander van Gel accu`s.
Meestal neem ik semitractie accu`s, zijn goedkoper en hebben geen last van verkeerd laden.
Ik ben ook geen voorstander van Gel accu`s.
Meestal neem ik semitractie accu`s, zijn goedkoper en hebben geen last van verkeerd laden.
-
Cadarn
Re: Laadstroom en (gel) accu
Lijkt me toch sterk.
heb in de challenge auto 2 redtops staan, parallel geschakelt. Ding rijdt maar een paar keer per jaar. Heb m nooit aan de lader hangen. Na 2 jaar nog steed vol vermogen. Voeding door standaard dynamo van de 200 tdi.
In de 130 staan er nu ook 2. Staan er nu een jaar in. Ook nog geen enkel probleem, Voeding door standaard 300 tdi dynamo.
heb in de challenge auto 2 redtops staan, parallel geschakelt. Ding rijdt maar een paar keer per jaar. Heb m nooit aan de lader hangen. Na 2 jaar nog steed vol vermogen. Voeding door standaard dynamo van de 200 tdi.
In de 130 staan er nu ook 2. Staan er nu een jaar in. Ook nog geen enkel probleem, Voeding door standaard 300 tdi dynamo.