Pagina 1 van 1

waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: za 24 okt 2009, 18:54
door dick
Heb vrij plotseling overmatig waterverbruik (1 reservoir inhoud op 100 km.) Zie niets , ruik niets, motor loopt goed. Heb reeds enkele liters bij moeten vullen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Zou morgen naar de maasvlakte (vanuit breda) gaan om een trial te doen, maar weet niet of dat hu zo,n verstandig idee is. (of veel water meenemen.)

Groet Dick.

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: za 24 okt 2009, 21:50
door Bart van Dessel
Je kunt een noodoplossing proberen, een potje Bar's leaks bij je koelwater doen. Voor nood werkt dit vaak prima. Bij ieder beetje tankstation wel te koop. Als het echter een van je koppakkingen is dan wordt het moeilijker.

gr, Bart

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: zo 25 okt 2009, 02:02
door Remko Stage1
Bar's Leaks is een goede tip. Maar zoals Bart zegt, als het een koppakking is heb je een structureel probleem.

Heb je witte rook uit de uitlaat --> water in de verbrandingskamer--> lekke koppakking
Hoe ziet je olie eruit? geen grijze drap hoop ik. De grote pakking van het inlaatspruitstuk is ook voor waterkanalen die vanuit de koppen door het inlaatspruitstuk lopen naar je thermostaat. Als het daar lekt kan er koelwater in de olie komen.....

Weet je zeker dat je niet ergens een lek hebt? slangaansluitingen, ook bv van de kachel, lpgverdamper etc?

Vul em goed bij, laat de motor draaien (druk op het systeem) check alle slangen etc. Drupt er nergens iets?
Zit je kachel onder de kap of onder het dashboard? Als de kachel radiateur lekt moet je natte vloerbedekking hebben.....

Hopelijk kan je iets vinden, Remko

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 00:37
door henri
He Dick,

Heb je het probleem al gevonden,aangezien ik 2 liter op de 100 km verbruik en het blok is geen druppel te zien.
Heel benieuwd naar de uitkomst.

Groet Henri

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 00:45
door Frans Bonnes
Radiateur lek.
Water gaat dan onderin de bak staan en verdampt grotendeels.
Ook kan het water daar lekken zonder dat het echt opvalt.

fb

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 01:52
door henri
mmm interresant frans,gezien jou opmerking zou ik de radiatuer af kunnen laten persen
echter mijn garage had al aangegeven dat hij vond dat de rubberen leidingen veels te hard werden(druk)
Gezien het artikel van vis landrover(zie onderstaand) vrees ik met grote vrezen.

De V8 motoren van de Rangerover zijn in de regel probleemloos. Na vele honderdduizenden kilometers willen de krukassen van de 3.5 ltr, de 3.9 ltr en de 4.2 ltr motoren van pure vermoeidheid nog wel eens breken. De veel dikkere krukassen van de 4.0 ltr en de 4.6 ltr motoren zijn absoluut probleemloos. Het enige echte probleem dat zich voordoet bij V8 motoren v.a. de 3.9 ltr is, dat de oorspronkelijke boring van 88.9 mm van de 3.5 ltr is opgeboord tot 94.0 mm. bij de 3.9 ltr, de 4.0 ltr, de 4.2 ltr en de 4.6 ltr, en dat bij oververhitting de aluminium cilinderwanden, achter de gietstalen cilinderbussen gaan scheuren. Doorrijden met een te hete motor, door wat voor oorzaak dan ook ontstaan, zal resulteren in scheuren in het aluminium en zal tot uitdrukking komen in waterverbruik, waarbij in het algemeen de motor prima blijft lopen. Veelal wordt de oorzaak van het waterverbruik of het geborrel in het expansievat gezocht in de cilinderkoppen. Pas na een volledige revisie van de beide cilinderkoppen komt men er achter dat het euvel elders moet worden gezocht. De praktijk leert dat in vrijwel alle gevallen van waterverbruik blijkt dat het motorblok is gescheurd, vaak zijn zelfs 4, 5 of 6 cilinders gescheurd. Het blok is dan niet meer voor een acceptabel bedrag te herstellen en moet als verloren worden beschouwd. Voorkom dus oververhitting, in het bijzonder bij de V8 motoren die groter zijn dan 3.5 ltr, maar dat geldt eigenlijk natuurlijk voor alle motoren


als je dit leest wat denk je dan??

welke stappen adviseer je om achter het probleem te komen.
heb al gezocht op ruilmotoren ..maar vond hier nog niet echts concreet.

vast bedankt voor je input
gr Henri

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: zo 08 nov 2009, 10:16
door Bart van Dessel
Een 3.5 heeft zelden of nooit last van scheurende cylinderwanden. Het begint bij de 3.9 en de grotere uitvoeringen. Aangezien een '80 RR een 3.5 heeft vermoed ik eerder slechte koppakkingen. Dat is bijna altijd het vervolg van dikke en harde koelwaterslangen. Die koppakkingen zijn eenvoudig te wisselen, wel de koppen laten afpersen op scheurtjes en controleren of ze recht zijn. Als deze reparatie is uitgevoerd dan verwacht ik geen problemen meer.

gr, Bart

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 01:24
door henri
Beste Bart ,

een reactie waar ik in ieder geval vrolijker van word,aangezien ik binnenkort voor de 100% fulltime deze landy moet gebruiken.
Ik zal op zoek gaan naar kennis en specialisatie in noord holland of iemand dit kan doen.
Of heb jij ervaring in deze regio wie dit aankan??

Vast heel erg bedankt voor je antwoord,

groet Henri

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 01:36
door Bart van Dessel
Hoi Henry, in de regio Noord Holland weet ik geen adressen, in de regio Z.O. Brabant en N-Limburg des te meer;-)

groetjes, Bart

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 13:06
door Frans Bonnes
Auto-Rega Noord in de Goorn.

Geen aandelen

fb

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 17:29
door tijdrovers
is de pakking tussen de koppen en inlaat spruitsuk wel droog?
bij mij lekt de slang onder het inlaatspruitstuk. het water valt op de pakking loopt naar achteren en lekt dan via de versnellingsbak op de grond.

groetn Henri

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 03:00
door Andrew Colville
99% zeker een of beide kop pakkingen, eenvoudig klusje en goed betaalbaar qua onderdelen.

werp gelijk een goed blik op de nokken as en de stoters, deze gelijk tijdig vervangen is goed te doen en de motor hoeft er niet voor uit, slechts een paar uurtjes meer werk, nokken assen zijn daarintegen wel wat duurder maar de auto loopt na een soortgelijke opknap beurt echt 10 x fijner.

Groetjes Andrew

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: za 05 dec 2009, 00:50
door henri
bedankt voor de tips,in het verleden kreeg ik mails als ik antwoord kreeg op mijn draadje(kan zijn dat ik niet als lid ben ingelogd kweenie)
dus bij deze een late reactie .

bij deze bedankt voor de reacties, zou vandaag op pad gaan op weg naar iemand die tegen een redelijk tarief enkele controles zou uitvoeren,chemische koppakking test, druktest koelsysteem en compressie test.
Helaas naar 10 km in de shit,had een tijdje niet op gas gereden en nu bevroor mijn converteur...

had alles af gevuld en 5 liter water mee genomen,maar op een op andere manier werd het gas niet verwarmd, auto aan de kant,op laten halen enz.

thuis gekomen al meer dan één liter kwijt..op 10 km.

kijk morgen wel verder...ben er een beetje ziek van,heb m al 2 jaar en nog nog nooit een leuke rit gemaakt.
per januarie ben ik mijn lease bak kwijt...en ben ik afhankelijk van de landy...dus t moet toch gaan gebeuren.
dus als iemand mee wil werken in de kop van NH...kachel in de schuur en koffie klaar.prijs komen we wel uit.
eerst maar ff rega bellen ,diagnose laten maken wat het nu precies is

greetz
Henri

Re: waterverbruik RR V8 1980

Geplaatst: za 05 dec 2009, 11:12
door G-men (Gargamel)
Bevroren verdamper duid op koelwater tekort; dat is dus wel te verklaren. Ding wordt namelijk verwarmd door het koelwater. en als dat er niet is......
Ik denk dat het tankje leeg is geweest en hij bij het afkoelen lucht in het systeeem heeft gezogen. Dan gaat het idd mis.
Als je echt een liter op 10km had gebruikt, dan moet het er ergens of onderuit lopen, of een gigantische witte wolk opleveren.

In dat opzicht zit je dus nog steeds met hetzelfde probleem. radiateur afvullen via de dop op de radiateur, tankje vol gooien en moto ervn arm laten lopen tot de thermostaat open gaat. (bovenste slang radiateur wordt warm).
Dan nog minuutje laten lopen, motor uitzetten en kopje koffie doen. ;-)
Daarna weer afvullen via de dop op de radiateur. (wel eerst dop van de tank losmaken om het drukloos te maken.

Als het goed is heb je dan een volledig gevuld syseteem. Dan alleen nog uitvinden waar je lekkage/watergebruik hebt.

Als je hem laat afpersen bij Rega weet je snel genoeg waar het probleem zit. Ik zou zelf de kachelradiateur niet uitsluiten, die krengen kunnen behoorlijk lekken en door de warmte verdampt de vloeistof. Ruikt het niet toevallig een beetje muf als je de kachel aanzet ??

Gerrit