Lekstroom op verdamper?
Geplaatst: za 24 okt 2009, 16:50
Hallo,
Enige weken berichte ik over mijn 88 series IIa uit 1968 op benzine/LPG.
Toen had ik problemen met het rijden op LPG en op benzine.
De problemen op benzine zijn gelukkig verholpen met een gerepareerde vlotter, maar helaas zijn de problemen op LPG nog niet verholpen.
Ik ben nog niet in staat geweest naar een LPG specialist te gaan, en omdat hij goed rijdt op benzine is dat niet de grootste urgentie.
MAAR helaas heb ik wel inmiddels een ander probleem waarvan ik wil weten of dit verband houdt met de LPG problemen.
De accu is namelijk om de haverklap leeg. Opnieuw opgeladen en vanmiddag even aan het meten gegaan. Na opladen is de accuspanning over de polen bijna 13 volt bij motor uit, en na starten bij aardig wat toeren met choke is hij rond de 13,8 a 14 volt. Dynamo lijkt dus goed te werken.
Dus even na gezocht op forum te hebben verder gemeten: minpool losgehaald en tussen minpool en aarde meet ik een lekstroom (toch) van 21,6 mA.
Is dat te hoog? En dan nog iets vreemds, op het moment dat ik het meette dacht ik bij de verdamper in de buurt iets te horen 'tikken'.
Nou heb ik niet veel detailverstand van LPG, of van elektriciteit maar ik ben wel benieuwd; is zo'n verdamper ook 'elektrisch' aangesloten en is deze apart gezekerd ergens? Kan een elektrisch probleem (slechte massa?) zorgen voor deze lekstroom en voor het feit dat de verdamper niet werkt?
Beetje bijkomend probleem dat ik nu niet verder kom is dat ik ook niet veel zie, de nieuw gebouwde garage bevat nog geen elektriciteit / verlichting en met dit druilerige weer is het niet lekker buiten sleutelen en het is ook te donker om veel te zien waar alle draden lopen en zekeringen zitten, dus voorlopig uit voorzorg maar even de accupolen losgehaald, maar dit moet uiteraard wel worden opgelost, en zeker voor 6 november want dan gaan we naar de sleutelcurus
Enige weken berichte ik over mijn 88 series IIa uit 1968 op benzine/LPG.
Toen had ik problemen met het rijden op LPG en op benzine.
De problemen op benzine zijn gelukkig verholpen met een gerepareerde vlotter, maar helaas zijn de problemen op LPG nog niet verholpen.
Ik ben nog niet in staat geweest naar een LPG specialist te gaan, en omdat hij goed rijdt op benzine is dat niet de grootste urgentie.
MAAR helaas heb ik wel inmiddels een ander probleem waarvan ik wil weten of dit verband houdt met de LPG problemen.
De accu is namelijk om de haverklap leeg. Opnieuw opgeladen en vanmiddag even aan het meten gegaan. Na opladen is de accuspanning over de polen bijna 13 volt bij motor uit, en na starten bij aardig wat toeren met choke is hij rond de 13,8 a 14 volt. Dynamo lijkt dus goed te werken.
Dus even na gezocht op forum te hebben verder gemeten: minpool losgehaald en tussen minpool en aarde meet ik een lekstroom (toch) van 21,6 mA.
Is dat te hoog? En dan nog iets vreemds, op het moment dat ik het meette dacht ik bij de verdamper in de buurt iets te horen 'tikken'.
Nou heb ik niet veel detailverstand van LPG, of van elektriciteit maar ik ben wel benieuwd; is zo'n verdamper ook 'elektrisch' aangesloten en is deze apart gezekerd ergens? Kan een elektrisch probleem (slechte massa?) zorgen voor deze lekstroom en voor het feit dat de verdamper niet werkt?
Beetje bijkomend probleem dat ik nu niet verder kom is dat ik ook niet veel zie, de nieuw gebouwde garage bevat nog geen elektriciteit / verlichting en met dit druilerige weer is het niet lekker buiten sleutelen en het is ook te donker om veel te zien waar alle draden lopen en zekeringen zitten, dus voorlopig uit voorzorg maar even de accupolen losgehaald, maar dit moet uiteraard wel worden opgelost, en zeker voor 6 november want dan gaan we naar de sleutelcurus