Pagina 1 van 1
compressie
Geplaatst: za 17 okt 2009, 18:50
door partech@planet.nl
Ik heb de compressie van een 3.9 V8 gemeten omdat ik deze in mijn RRC '72
wil bouwen:
1 9.9 bar
2 8.2 bar
3 7.1 bar
4 10 bar
5 10.2 bar
6 10.2 bar
7 8.8 bar
8 9.6 bar
Is dit redelijk of wordt het dan tijd voor bijv. nieuwe zuigerveren?
mvg Rolf
Re: compressie
Geplaatst: za 17 okt 2009, 20:07
door Marijn & Simba
Onderling erg afwijkend, vooral nr 3 is laag en 2 gaat ook de verkeerde kant op. De rest gaat nog wel.
Zuigerveren vervangen moet genoeg zijn, maar ik ken de normale waarden niet?!
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1d9fb79bbaac1c4202749e828d1ff29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10021424, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: compressie
Geplaatst: za 17 okt 2009, 22:12
door Rickske
als je m dan toch open maakt om de zuigerveren te vervangen, check dan voor de zekerheid gewoon of de boring wel goed is of dat je toe bent aan de volgende overmaat. Kan een boel werk schelen. En als je dan toch bezig bent, Lagers en dergelijke kosten eigenlijk maar weinig.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f39eb0aa5fe49635bc65a65846dedf5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10021961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: compressie
Geplaatst: za 17 okt 2009, 22:14
door martin
bij m'n 109 2.25l benzine is de compressie tussen de 120PSI (12bar) en 125PSI (12.5bar).
het verschil mag niet te groot zijn tussen de cilinders ik vind 10 bar en 7,1 bar een erg groot verschil.
ik zou toch nieuwe zuigerveren plaatsen en dan de compressie nog een keer meten.
martin
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 14:09
door henk de witte
@ Martin: 12 bar voor een 2,25 benzine is veel te hoog! Maar dat komt omdat 120 PSI geen 12 bar is maar ongeveer 8,3 bar wat beter in het verhaal past.
Om te kijken of het effect heeft om zuigerveren te vervangen kun je het het best een keer meten met olie op de zuiger gespoten (niet te veel). Als de druk dan niet significant hoger wordt (bijv. 10 bar) dan heeft zuigerveren vervangen geen zin. Ik zou niet direct aanzuigerveren denken bij een dergelijk patroon van metingen. Eerder aan een foute meting of aan de koppakking of kleppenproblemen. De 3.9 blokken willen nog wel eens de bekende koelstoflekkagekuren vertonen door zakkende cilinderbussen etc etc. Heb je koelwaterverlies? In ieder geval succes.
Groet,
Henk de Witte
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 14:38
door martin
ik wist ook niet wat de waarden in bar is maar bedankt.
in iedergeval liggen de verschillen niet ver uitelkaar.
martin
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 14:49
door Dennis101
12 bar is geen abnormale waarde voor een pas ingelopen 8:1 2.25 benzinemotor, als hij maar tot 8,3 bar zou komen is er al de nodige slijtage.
De normale waarde voor een 8:1 2.25 benzine motor is 11 bar en voor een 7:1 2.25 benzinemotor ligt dat op 10 bar.
De temperatuurverhoging bij compressie zorgt voor de hogere gemeten druk.
Er moet gemeten worden bij een motor op bedrijfstemperatuur, met alle bougies verwijdert en met de gasklep volledig open.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 15:09
door RoLandrover
Olie op de zuigers bij een Vblok gaat niet zo makkelijk,....denk er dan aan om het blok scheef te zetten zodat de zuigers horizontaal staan.
De boring zal nooit zo snel uitgelopen zijn bij de rover v8,...het ovaal worden van de cilinders is haast niet aan de orde.
Als je toe bent aan een overmaat komt dat door schade ontstaan op andere manieren of bv een blok dat al te vaak is gehoond.
Wil je alles helemaal in orde dan nieuwe zuiger veren en de koppen laten opfrissen, maar goed, zou je dan ook niet meteen de lagerschalen willen aanpakken? dan ben je helemaal klaar
grtn
RoLandRover
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 15:16
door Remko Stage1
Als je iets wil doen, moet het blok open. Het kan ook zijn dat er één of meer kleppen niet goed afsluiten.
Je kan beginnen met de koppen eraf te halen. Boel inspecteren en de koppen te laten reviseren: Kleppen inslijpen of vervangen, klepseals vervangen, kop vlakken. Nw koppakkingen, Nnw inlaatspruitstukpakking=valleyseal (kies de composite variant, niet de dunne blikke variant).
Succes, Remko
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 16:10
door henk de witte
@ Dennis
Pag. 14 Haynes manual,
Engine general:
Compression ratio 7:1, 8:1
Fysisch lastig om dit zonder de verkleining van de schadelijke ruimte zonder meer op 1:12 te krijgen. En ik neem ook aan dat we het hier niet over een nieuwe motor hebben. Misschien tijd om je compressiemeter eens na te kijken.
Maar daar ging het verder helemaal niet om!
Groet,
Henk de Witte.
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 16:22
door RoLandrover
er zit nogal verschil tussen compression ratio en de compressie die je uiteindelijk meet,......
de ratio is het verschil in verbrandings ruimte tussen de grootste en kleinste inhoud.
de absolute druk in de cilinder gemeten kan een stuk hoger zijn.
grtn
RoLandRover
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 16:24
door Dennis101
Ik denk dat het verstandiger is om pas antwoord te geven zodra je enig idee hebt hoe een motor werkt of op z'n minst de gaswetten kent.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 16:27
door Dennis101
De reden van de hogere gemeten druk stond zelfs al in mijn antwoord vermeld.
Het principe van de Otto en dieselmotor is hier zelfs op gebaseerd.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 19:55
door Rolf
Het hoeft voor mij geen hagelnieuwe motor te worden, maar wilde graag weten of het de moeite waard is
om mijn 3.5V8 te vervangen door deze 3.9, ik kan deze motor met 4 bak automaat uit een donorauto halen.
Evt kleine zaken wil ik best aan de motor doen maar zeker geen komplete revisie.
In ieder geval wel bedankt voor alle tips!
gr. Rolf
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 22:35
door henk de witte
Dat lijkt me ook Dennis en ik ken ze, nu jij nog!
Re: compressie
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 22:39
door henk de witte
Na ontsteking wel ja. Ik neem overigens aan dat we het hier zowiezo over absolute druk hebben. Relatief zou ik het nut niet van inzien en dan ook nog ten opzichte van wat?
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 00:52
door Dennis101
Zeer lachwekkend antwoord.
Ben er nu van overtuigd dat je het basisprincipe van motoren en de gaswetten (o.a. PV/T=constant) echt niet kent.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 01:32
door henk de witte
Ja nu snap ik het...waarom je het niet snapt.
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 11:32
door G-men (gargamel)
Rolf,
De gemeten waarden zijn iets anders als de berekende waarden.
Voor de Rover v8 zijn deze meetwaardes ongeveer als volgt :
8.13 :1 ==> 10.20-10.9 Bar
9.35: 1 ==> 11.5-12.2 Bar
Je moet even checken welke motor jij erin hebt, dit staat op het blok tussen cilinder 3 en 5, boven het serienummer (CR x.xx)
Bovengenoemde waarden zijn gemeten met een volle accu, en alle bougies uit het blok.
Ikzelf heb recentelijk een compressieteset gedaan op mijn laag compressie 3,5 (CR 8.13) en kwam tussen de 8,5 en 9,5 bar uit. (dit blok heeft iets van 180.000 km gelopen)
Ikzelf vind de gemeten waarden van de 3.9 niet echt denderend. Het verschil van 7.7 t.o.v. 10.2 lijkt mij veel te groot. Zeker als de 3.9 een CR van 9.35 heeft is hier echt iets aan de hand. (je mist dan bijna 5 bar t.o.v. de nieuwwaarde.
Zie ook de link. [www.erovers.com]
Gerrit
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 17:00
door Dennis101
Als de meting is uitgevoerd bij een koude motor hoeft er nog niets mis mee te zijn.
Een koude motor zal de door compressie ontstane warmte zo snel afvoeren dat de gemeten druk lager uitvalt als gewenst, ook zal de smering dan achterblijven wat ook niet bevorderlijk is.
Dezelfde smeerolie gaat ook naar de hydraulische klepstoters en als die nog niet goed gevuld zijn (duurt soms een minuutje bij volledige oliedruk), dan kunnen sommige kleppen nog niet volledig openen wat ook weer grote invloed heeft op de meting.
Voordat we iets uit de gemeten waardes op kunnen maken zouden we dus eerst moeten weten of motor kort daarvoor ook op bedrijfstemperatuur is gebracht.
Mocht dit wel het geval zijn dan is het ook nog mogelijk dat de nokkenas versleten is, waardoor enkele kleppen niet meer goed openen.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 18:00
door G-men (gargamel)
Dennis, heb jij enig idee hoeveel verschil het maakt of je met gas open of zonder gas open meet ??
Uiteraard zal het wat schelen i.v.m. de beperkte doorlaat als je het gaspedaal niet intrapt. Maar ik heb geen flauw idee hoeveel dat nou precies is, 0,2 - 0,3 bar of zoiets ???
Gevoelsmatig zou het mee moeten vallen, omdat de cilinders die niet gemeten worden geen bougies hebben en dus ook direct buitenlucht aanzuigen.
Ik had hier laatst een discussie met iemand over.
Gerrit
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 19:05
door Dennis101
Dat kan ik je helaas niet vertellen (Ga het de eerst volgende keer wel proberen natuurlijk), maar je hebt zeker gelijk dat het verwijderen van de overige bougies ervoor zal zorgen dat de invloed van de gasklep wat kleiner zal worden.
Gedurende de tijd dat de inlaatklep van de gemeten cilinder (deels of geheel) open staat zal ook een van de andere inlaatkleppen (deels of geheel) open staan.
Het is echter wel zo dat de cilinders die 90 graden voor en na de gemeten cilinder aan hun (inlaat) slag beginnen gevoed worden door de andere carburateur en hiervan staat ook de gasklep dicht. In dat geval zal de (ongeveer 8mm diameter) balansboring tussen beide zijden voor de rechtstreekse verbinding aan inlaatzijde moeten zorgen. Bij een injectiemotor met slechts een enkele gasklep heb je hier niet mee te maken en staan alle inlaatpoorten min of meer in rechtstreeks contact met elkaar.
Wat de invloed van de klep overlap is in deze toestand heb ik nog niet bekeken, maar dat zal naar verwachting niet veel verschillen.
De constructie van het inlaatspruitstuk en de gasklep(pen) zal dus ook een belangrijke invloed kunnen hebben op het resultaat als de gasklep(pen) gesloten blijven gedurende de meting.
Dennis B
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 19:08
door Rolf
Ik heb de compressiemeting met een koude motor gedaan, alle bougies eruit en doorstarten totdat de druk niet verder opliep.
Ik heb de meting 2 keer gedaan, allebei koud, de motor staat al ongeveer 2 weken stil.
groeten Rolf
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 19:27
door RoLandrover
Gasklep moet wel helemaal open,
de cilinder waar je de druk probeert te meten zit dan immers de compressie meter in!
Hier haalt die cilinder dan geen lucht vandaan om te comprimeren, De gemeten cilinder creeerd een beduidend grotere onderdruk in de neerwaartse slag dan normaal. Ik denk dat het aanzienlijk meer scheelt dan het verchil met warme of koude motor.
grtn
RoLandRover
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 19:30
door Dennis101
In dat geval kun je helaas geen bruikbare conclusies trekken uit de meting.
De extra lage waarde bij enkele cilinders zou gemakkelijk het gevolg kunnen zijn van leeggelopen klepstoters (wat overigens normaal is) en als de motor op bedrijfstemperatuur zou zijn geweest waren alle gemeten drukken ongetwijfeld hoger uitgekomen als nu.
Om voldoende oliedruk bij de klepstoters te krijgen, zodat ze goed gevuld worden, is het starttoerental niet genoeg.
Reken op omstreeks 1 minuut op verhoogd stationair om voldoende olie in die richting te krijgen.
Dennis B.
Re: compressie
Geplaatst: ma 19 okt 2009, 19:31
door RoLandrover
xcuus , ik heb het bericht van Dennis ietswat gemist
maar het lijkt me desalniettemin redelijk van invloed.