Pagina 1 van 1
lichten
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 22:01
door Laro-ster
Hallo,
Met mijn lightweight heb ik een probleem: de lichten doen het alleen als ze zin hebben.
Alle kabeltjes zijn gecheckt: geen kabelbreuk. Tevens zijn alle contactpuntjes geschuurd.
Als ik het licht aan zet, gaan wel bijna altijd de kleine achterlampjes branden. De kleine lampjes aan de voorkant niet altijd en de grote koplampen heel af en toe. Daarbij werkt het groot licht ook niet.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Groet,
Laro-ster
Re: lichten
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 22:09
door jan wolters
Misschien moet je je aarde contacten ook eens nakijken.
Succes,
Jan
Re: lichten
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 22:43
door Roy B
Een tijdje ook zo'n probleem gehad met een LW. Af en toe wel doen en dan weer niet. Op het laatst deed hij het helemaal niet meer. Zekeringen waren nog heel alleen bij het verwijderen van al de zekeringen zaten er een stuk of 5 a 6 tussen die er wat slechter uitzagen bij de contactpunten. Preventief de slecht uitziende zekeringen vervangen (waren dus nog niet kapot) en contactpunten waar ze invallen ligt opgeschuurd. Na dit gedaan te hebben deed alles het weer.
Weet niet of het bij jou hetzelfde is maar zeker de moeite waard om te controleren (5min. werk)
Gr,
Roy
Re: lichten
Geplaatst: do 15 okt 2009, 00:08
door AadG
Als het een militaire is gok ik op de stekker die boven de radiator zit.
Re: lichten
Geplaatst: do 15 okt 2009, 00:41
door Exfietser
Als het niet in de stekers zit. En de bedrading is ook o.k. Dan is het mischien je grootlichtschakelaar aan het stuur. Dat kan je dim/grootlichtproblemen verklaren. Alleen je kleine stadslichtlampjes zijn niet verklaart. Het is echter ook mogelijk dat de grote ronde schakelaar in het midden van je dash defect is. Probeer daar eens wat aan te rommelen even op duwen e.d. Als de lampen dan onwillig aan en uit gaan heb je boosdoender.
Arnold.
Re: lichten
Geplaatst: do 15 okt 2009, 02:09
door Hans 109
"Tevens zijn alle contactpuntjes geschuurd" BRRRRRRRRRRRRRRR!
In het algemeen zijn je contactpunten van een legering, zoals zilver-nikkel, nikkel-cadmium o.i.d. Je hebt waarschijnlijk de beschermlaag van je kontakten afgeschuurd, dat is in de toekomst vragen om schakelproblemen.
Tip. maar niet van Jip, in de toekomst je kontakten reinigen met een wattenstaafje met een niet-aggresieve reiniger. 3M heeft spuitbussen met kontaktreiniger.
Groetjes van Hans
( Die een beetje in de schakelwereld zit)
Re: lichten
Geplaatst: do 15 okt 2009, 02:43
door Marc-my-Words
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Tevens zijn alle contactpuntjes geschuurd"
> BRRRRRRRRRRRRRRR!
>
> In het algemeen zijn je contactpunten van een
> legering, zoals zilver-nikkel, nikkel-cadmium
> o.i.d. Je hebt waarschijnlijk de beschermlaag van
> je kontakten afgeschuurd, dat is in de toekomst
> vragen om schakelproblemen.
>
> Tip. maar niet van Jip, in de toekomst je
> kontakten reinigen met een wattenstaafje met een
> niet-aggresieve reiniger. 3M heeft spuitbussen met
> kontaktreiniger.
>
> Groetjes van Hans
>
> ( Die een beetje in de schakelwereld zit)
En, zelfs al is het allemaal niet zo geavanceerd, en dus geen beschermlaagjes etc. dan krijg je door schuren allemaal groefjes en krasjes die vuil en oxide verzamelen. Vroeger was schuren al een bekende methode voor de modelspoortrein, en nog bekender was dat je, eenmaal begonnen, aan het schuren kon blijven.
Een wat ruwer gum is een betere keuze als je al een schurende actie wilt, als het allemaal gemeen geoxideerd is dan helpt een contactspray wellicht niet meer. De geschuurde contacten kan je in de toekomst waarschijnlijk wel weer fatsoeneren met een ruw gum, naar mate het beter polijst zie je ook beter of het ook geholpen heeft.
Marc
Re: lichten
Geplaatst: do 15 okt 2009, 02:59
door Exfietser
En als je echte contacten hebt zijn ze verzilvert of vergult. Maar de contacten in het militaire zekeringen kastje zijn gewoon koperen lipjes (Waarschijnlijk van fosforbrons o.i.d.) en hebben geen extra laagje voor zover ik kon zien. Of de vorige eigenaar moet met iets van schuurpapier bezig zijn geweest. De contactoppervlakken van schakelaars zijn bijna altijd wel voorzien van een speciale laag. Die laag vermindert inbranden, vonkvorming en vervuiling.
Maar wat het schuren betreft heb je gelijk, Dat moet je eigenlijk niet doen. Contactspray (En dat is dus geen wd40) om alles schoon te maken en dan in de zuurvrije vaseline. Doe dat elk jaar een keer als je bijvoorbeeld de olie ververst en je hebt geen problemen.
Bij mij oxideren de puntjes van de zekeringen door vocht. Daardoor wordt het contact slechter en brand er op den duur een rond gaatje in die punten. Door het goed in de vaseline te houden heb je dat probleem niet. Doe de vaseline dan ook tussen het contact. Dat geeft geen problemen doordat het zou gaan isoleren ofzo. De contactspanning is voldoende om de vaseline weg te drukken. Alle microscopische holten zijn dan wel gevult met vaseline en dus niet met zuurstof. Daardoor wordt oxidatie en het er tussen kruipen van (condens) vocht een stuk lastiger.
Arnold.