Pagina 1 van 1
Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 14:46
door Madcap
Schakelaar oké
Zekeringen oké
Lampen oké
Dimlicht doet het niet
Grootlicht doet het niet
Signaal grootlicht doet het wel
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 14:42 door Willem 'MadCap' van Dulmen.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus .... King of Darkne
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 15:14
door Marc-my-Words
Willem 'MadCap' van Dulmen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schakelaar oké
> Zekeringen oké
> Lampen oké
> Dimlicht doet het niet
> Grootlicht doet het niet
> Signaal grootlicht doet het wel
Alles OK maar toch geen licht? Kijk dan naar het relais en/of de relaisvoet.
Er zit nl in de stroomkring één relais dat je grootlicht gedimd/ongedimd afschakelt als je het contact afdraait -- men is net iets te zuinig geweest met de relais, voor een paar € (pardon pond) was er af fabriek een volledige relais-aansturing ingebouwd (maar waarschijnlijk wel Lucas-relais).
Dit ene relais is dus soms de boosdoener, en naar ik begrijp vaker nog de relais-voet -- en dit is m.n. lastig omdat je hier niet aan denkt.
Overigens wordt ook dit knelpunt door de "Zweedse lichtversterker" ontlast. Nu gaat er de volle lichtstroom door dat relais en zijn kennelijk wat ondebemeten voetje. Het is dus sowieso een te lange weg van accu via lichtschakelaar en relais naar de koplampen, daar kan gewoonweg teveel misgaan zeker gezien de dikte van de draadjes -- de kortste route tussen dynamo-startmotor (die met een korte dikke kabel onderling verbonden zijn) en je koplampen is de meest zekere en geeft bovendien het meeste licht.
Marc
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus .... King of Darkne
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 16:55
door Madcap
Relais werkt goed 'klak', ook een ander relais klakt dus daar zit 't 'm niet in. Waar wordt de stroomdraad gesplitst naar links en rechts dim/grootlicht? Ik begrijp dat de Td4 een andere kabelboom heeft dan eerdere defendermodellen. Anders moet de auto weer naar de dealer...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 14:56 door Willem 'MadCap' van Dulmen.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus .... King of Darkne
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 17:17
door Madcap
WD40 in de richtingaanwijzerschakelaar gespoten, even gymnastieken, en het licht doet het weer! 'W' bedankt!
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 17:40
door G-men (gargamel)
Als dat de oplossing was, zou ik in elk geval wel een nieuwe schakelaar bestellen en hem vervangen.
WD 40 is geen duurzame oplossing maar een lapmiddel.
Gerrit
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus Yes, ze doen het w
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 18:22
door Marc-my-Words
Willem 'MadCap' van Dulmen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schakelaar oké
> Zekeringen oké
> Lampen oké
> Dimlicht doet het niet
> Grootlicht doet het niet
> Signaal grootlicht doet het wel
G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als dat de oplossing was, zou ik in elk geval wel
> een nieuwe schakelaar bestellen en hem vervangen.
>
> WD 40 is geen duurzame oplossing maar een
> lapmiddel.
>
> Gerrit
Dag Willem,
Ik geef Gerrit helemaal gelijk. Die schakelaar ziet er in voorkomende gevallen helemaal in orde uit, en maakt zelfs gewoon contact als je hem in de hand doormeet. In de vrije-veld situatie doet ie dan alsnog nog niks. Contactjes zijn dan een beetje in het plastic gesmolten.
Ofwel, onder verwijzing naar de titel : "hij doet het weer" is een zeer dubbelzinnige uitspraak als je het over de lichtschakelaar hebt.
't Is en blijft Lucas Electrickery - the never ending story.
Marc
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus .... King of Darkne
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 18:29
door AadG
Jammer voor je Willem maar hij gaat binnenkort echt weer uit.
By the way, de Zweedse lichtversterker mis ik toch iets aan.
De stadslichten worden niet via een relais geschakeld.
Ik blijf gewoon standaard schakelaars ombouwen door er twee relais aan te hangen. Dat werkt altijd.
Mocht je interesse hebben...............
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 18:30
door AadG
Ben je binen een jaar weer aan de beurt.
Meestal zie je dat als men er een aanhanger aanhangt het proces vele malen sneller gaat.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 19:17
door Boelo
Ha Aad, ha willem
Ik lees al een tijdje mee over dit onderwerp. Ik zou graag een bypass met relais willen hebben nadat eerder een knipperlicht schakelaar bij mij is uitgebrand. Alle schakelaars in de stuurkolom heb ik moeten vernieuwen, dus ook de lichtschakleaar is nieuw, maar door bovenstaand verhaal heb ik er weinig vertrouwen in dat ie lang blijft doen wat ie moet doen. Ik ben zelf slecht onderlegd in electriek, dus zie deze modificatie niet zitten om zelf te doen.
Begrijp ik goed dat jij een ombouw kan verzorgen? Of weet je waar ik dit zou kunnen laten doen?
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('411d7e1c6951b8a49bf6956eefe42b4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 10002086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2009 17:17 door Boelow.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus ... hij doet het we
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 19:17
door Marc-my-Words
Als je iets grotere lampjes monteert kan je er waarschijnlijk ook op wachten.
't Is gewoon een iets progressief aflopende hypotheek: hoe hoger de stroom hoe sneller het "krediet" op is.
Aangezien je er een paar jaar op kan wachten met standaard lampjes moet je eigenlijk blij zijn met een aanhanger, dan heb je tenminste nog garantie als je aan de beurt bent.
Marc
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 19:21
door Jurriaan
Aadje Draadje, prima ervaringen mee. Die Bolleboom-bus met ster is nog net geen Prius, maar verder
Jurriaan, diedespaghettigraagopz'nbordhoudt enernietzoveelkaasvangegetenheeft.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus ... hij doet het we
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 19:33
door Madcap
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, als je dan ook nog een land rover hebt...
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 19:35
door Boboy
Met een Zweedse lichtversterker hou je nog 20 watt op de schakelaar, 5 watt per stadslampje en je 2 achterlichtjes nou die 1,5 amp. kan de schakelaar wel hebben.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 22:12
door AadG
Bel me maar 0638793912
grt
aad G
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 15 okt 2009, 11:57
door Erwin 110TD5
tot je er een sleurhut achterhangt met , al snel extra 10 lampjes (2 x achter, 2x top achter, 2x top voor, 2x beide zijkanten).... Dan trekt ook dat schakelaartje het niet meer... Tenminste, bij Grover kwam er een fikse pluim rook uit de stuurkolom.
De oplossing van Aad G. werkt prima, geen aandelen bij Aad maar ik vind het zeker een aanrader.
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 15 okt 2009, 12:59
door Marc-my-Words
Erwin 110TD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> tot je er een sleurhut achterhangt met , al snel
> extra 10 lampjes (2 x achter, 2x top achter, 2x
> top voor, 2x beide zijkanten).... Dan trekt ook
> dat schakelaartje het niet meer... Tenminste, bij
> Grover kwam er een fikse pluim rook uit de
> stuurkolom.
>
> De oplossing van Aad G. werkt prima, geen aandelen
> bij Aad maar ik vind het zeker een aanrader.
Dag Erwin,
Het klopt dat er met een sleur-kerstboom heel wat bijkomt, en het klopt dat AadG. een mooie oplossing heeft maar ...
10+4 = 14 lampjes x 5 W komt op ± 70 W.
De originele schakelaar schakelt (zonder aanhanger) stadlicht ± 20 W en twee koplampen 110/120 W.
Als de schakelaar bij 70 W al begint te roken dan moet ie bij iedereen die zijn grootlicht aan doet direct zelf licht gaan geven.
(Ik wil jouw originele Lucas rook niet ontkennen, maar de kop is eraf als je de koplampen eraf haalt, dat is gewoonweg rekenkundig onweerlegbaar.)
De Zweedse schakelaar neemt dus die 110/120 weg (je houdt een kleine stuurstroom voor de relais over).
Voor de stadslichten, maar zeker voor de kerstboom aan lampjes die je wilt voortsleuren zou ik nog eens omkijken naar LED-verlichting.
Ik heb ze zelf overigens ook nog niet, maar ik heb ook geen aanhanger -- ik zou eigenlijk daglicht-verlichting willen ipv de stadslichtjes voor, maar heb nog steeds geen eenduidige regelgeving gezien dus wacht gewoon nog eventjes tot dit helder is.
Verder is er de "tegenstelling" AadG heeft de relais binnen en dus een langere bedrading, de Zweedse oplossing heeft de relais "buiten" onder de wing direct achter de lampen, en kortere bedrading. Het laatste geeft dus net iets meer licht, en is dus ook bestand tegen onwettelijk grote lampen.
Marc
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 15 okt 2009, 15:26
door G-men (gargamel)
De schakelaar is op zich niet slecht, maar wel heel erg krap bemeten.
Makkelijkste oplossing is een relais in de motorruimte, welke door de bestaande bedrading geschakeld wordt. Als je hiermee alleen de koplampen voedt,benje zo 50% van de belasting van de schakelaar kwijt. De resterende lampjes en eventuele aanhanger is geen probleem.
Voeding via een extra zekering vanaf de dynamo of startmotor. Kosten iets van 10 Euro denk ik.
Gerrit
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus -- Yes, ze doen het
Geplaatst: do 15 okt 2009, 17:56
door Marc-my-Words
G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> De schakelaar is op zich niet slecht, maar wel
> heel erg krap bemeten.
> Makkelijkste oplossing is een relais in de
> motorruimte, welke door de bestaande bedrading
> geschakeld wordt. Als je hiermee alleen de
> koplampen voedt,benje zo 50% van de belasting van
> de schakelaar kwijt. De resterende lampjes en
> eventuele aanhanger is geen probleem.
> Voeding via een extra zekering vanaf de dynamo of
> startmotor. Kosten iets van 10 Euro denk ik.
>
> Gerrit
Percies, dat is wat de "Zweedse lichtversterker" allemaal doet. Is ietsje duurder als die € 10 maar wel plug-and-play, en - dat vinden sommige puristen, de pessimisten en natuurlijk de gemakzuchtigen mooi - er hoeft geen draadje doorgeknipt: het is zelfs binnen een enkele minuut weer terug te steken naar de oorspronkelijke situatie (mochten bijv. de relais de geest geven).
Marc
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 15 okt 2009, 22:28
door AadG
dank u
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 22 okt 2009, 16:41
door Madcap
Jullie krijgen gelijk. Verlichting doet het weer niet. Ook niet na contactspray. Het is nu de richtings- groot/dim- claxon schakelaar. Als ik die moet vervangen moet ik het stuur eraf halen en daar heb ik geen zin in bij een auto van 22 maand oud. Er bestaat ook zoiets als garantie... Weet iemand toevallig welke draden van het dimlicht zijn (Bultneus Td4) en kan ik die gewoon doorverbinden?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2009 14:42 door Willem 'MadCap' van Dulmen.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 22 okt 2009, 17:12
door Boboy
Willem,
Heb je wel dashboard verlichting, nee! dan voor 100% je lichtschakelaar stuk.
Re: Geen dimlicht en ook geen grootlicht dus
Geplaatst: do 22 okt 2009, 17:24
door Marc-my-Words
Omgekeerd geldt dit niet: Wel dashbord-verlichting, dan doet het stadslicht het waarschijnlijk ook nog, en toch een lichtschakelaar stuk.
Overigens, als nu ook de groot-gedimd/ongedimd schakelaar de geest heeft gegeven dan heb ik een "bonus-punt" binnen. Een bonuspunt dat voor de "Zweedse lichtversterker" pleit -- met de "lichtversterker" houd je de hele grootlichtstroom "buitenboord".
Marc