Pagina 1 van 1

Kogellagers OT

Geplaatst: wo 14 okt 2009, 01:33
door Michiel 109 V8
Ola,

Ik vraag me het volgende af, bij een gewoon rond kogellager, zoals bij je flenzen die uit je bak komen, draaien de kogeltjes ook los van de draairichting om? Dus dat ze gelijkmatig slijten of worden ze door de lagerschaal min of meer vastgedrukt en draaien ze altijd op dezelfde manier om? (en worden ze uiteindelijk ovaal en ontstaat er speling)

Tweede lager vraagje, bij moderne auto's willen de baklagers nogal snel verslijten doordat we tegenwoorig zo snel in de vijf rijden heb ik van horen zeggen. Komt dit omdat er dan relatief veel koppel op de relatief langzaam draaiende as komt? En de krachten dus langzaam verspreid worden = snellere slijtage.

Laatste dingetje, staat echter helemaal los van een laro , ik gebruik een nog al dure tweetakt motorzaag voor het haardhout. Die smeer ik met een volsynthetische olie maar ook aan de vette kant om 'm te vertroetelen. Hij draait gewoon op 1:50 maar ik geef 'm meer 1:35. Zou dit nou echt zin hebben of is meer belasting (rook) voor jezelf en het millieu? En krijg je alleen maar last van koolvorming en vastzittende zuigerveren?

Thx en greetz,

Michiel

Ps, heb van 't weekend de paraboolveren opnieuw afgesteld, dwz de ruimte tussen chassis en as, en hij staat iets netter. Maar nog steeds niet recht genoeg dus als ik tijd over heb wissel ik de veren om.

Re: kettingzaag

Geplaatst: wo 14 okt 2009, 02:51
door Jaap
Beste Michiel,

Hier een advies van mijn leverancier in Portugal:
Hij verkoopt Divinol olie voor 2 takt motoren en heeft daar hele goede ervaringen mee, hij prefereert deze olie boven die van sthill of husqvarna. Hij heeft heel veel klanten die in de bosbouw (eucalýptus -en dennenbomen) werken. Die bosbouwers zitten dus niet op problemen te wachten.
Zelf heb ik een hoveniersbedrijf en gebruik deze olie ook voor mijn materiaal.
Verhouding 1op 40 geeft geen extra rook en geen problemen bij het starten. Heel veel motoren zijn tegenwoordig heel erg gevoelig voor water in de benzine (condensatie). Zorg er dus voor dat je mengsmering niet te lang staat. Mocht je door gaan met je eigen olie breng de verhouding dan naar 1 op 40 want als het goed is geeft je instructieboek al 1 op 50 aan.

Veel succes,

Jaap
vanuit Portugal

Re: Kogellagers OT

Geplaatst: wo 14 okt 2009, 09:57
door Gerard
We hebben een expert in ons midden: Pieter (pjotr)

Gisterenavond een hele leuke lezing van hem bezocht tijdens een technische avond van de LRCH.
Die kogels draaien inderdaad ook in andere richtingen.

Of die versnellingsbak lagers echt sneller slijten weet ik niet, ik begreep dat de kwaliteit van lagers de laatste jaren enorm verbeterd zijn.
Misschien heeft Pieter hier wel een goed antwoord op

De vraag over de olie kan ik misschien aan het eind van de maand beantwoorden, na een technische avond over olie en vetten door Total op de 26e

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('a1a3b7f62953e9ba024f25bf5c4520cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 9998205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: kettingzaag

Geplaatst: wo 14 okt 2009, 12:42
door Michiel 109 V8
Merci Jaap,

Zelf gebruik ik tts van castrol en ben daar zeer tevreden over. De olieen van stihl en husq zullen ongetwijfeld ook van een grote producent komen en er alleen een sticker van hen op plakken. Maar er zit misschien wel een dope in die het vocht bind.

Door je zaag of bosmaaier altijd met een volle tank weg te zetten voorkom je onnodige condensatie. Dit doen we natuurlijk ook allemaal met onze landrovers in de winter.

Greetz,

Michiel