Kogellagers OT
Geplaatst: wo 14 okt 2009, 01:33
Ola,
Ik vraag me het volgende af, bij een gewoon rond kogellager, zoals bij je flenzen die uit je bak komen, draaien de kogeltjes ook los van de draairichting om? Dus dat ze gelijkmatig slijten of worden ze door de lagerschaal min of meer vastgedrukt en draaien ze altijd op dezelfde manier om? (en worden ze uiteindelijk ovaal en ontstaat er speling)
Tweede lager vraagje, bij moderne auto's willen de baklagers nogal snel verslijten doordat we tegenwoorig zo snel in de vijf rijden heb ik van horen zeggen. Komt dit omdat er dan relatief veel koppel op de relatief langzaam draaiende as komt? En de krachten dus langzaam verspreid worden = snellere slijtage.
Laatste dingetje, staat echter helemaal los van een laro , ik gebruik een nog al dure tweetakt motorzaag voor het haardhout. Die smeer ik met een volsynthetische olie maar ook aan de vette kant om 'm te vertroetelen. Hij draait gewoon op 1:50 maar ik geef 'm meer 1:35. Zou dit nou echt zin hebben of is meer belasting (rook) voor jezelf en het millieu? En krijg je alleen maar last van koolvorming en vastzittende zuigerveren?
Thx en greetz,
Michiel
Ps, heb van 't weekend de paraboolveren opnieuw afgesteld, dwz de ruimte tussen chassis en as, en hij staat iets netter. Maar nog steeds niet recht genoeg dus als ik tijd over heb wissel ik de veren om.
Ik vraag me het volgende af, bij een gewoon rond kogellager, zoals bij je flenzen die uit je bak komen, draaien de kogeltjes ook los van de draairichting om? Dus dat ze gelijkmatig slijten of worden ze door de lagerschaal min of meer vastgedrukt en draaien ze altijd op dezelfde manier om? (en worden ze uiteindelijk ovaal en ontstaat er speling)
Tweede lager vraagje, bij moderne auto's willen de baklagers nogal snel verslijten doordat we tegenwoorig zo snel in de vijf rijden heb ik van horen zeggen. Komt dit omdat er dan relatief veel koppel op de relatief langzaam draaiende as komt? En de krachten dus langzaam verspreid worden = snellere slijtage.
Laatste dingetje, staat echter helemaal los van een laro , ik gebruik een nog al dure tweetakt motorzaag voor het haardhout. Die smeer ik met een volsynthetische olie maar ook aan de vette kant om 'm te vertroetelen. Hij draait gewoon op 1:50 maar ik geef 'm meer 1:35. Zou dit nou echt zin hebben of is meer belasting (rook) voor jezelf en het millieu? En krijg je alleen maar last van koolvorming en vastzittende zuigerveren?
Thx en greetz,
Michiel
Ps, heb van 't weekend de paraboolveren opnieuw afgesteld, dwz de ruimte tussen chassis en as, en hij staat iets netter. Maar nog steeds niet recht genoeg dus als ik tijd over heb wissel ik de veren om.