Pagina 1 van 1
Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: vr 09 okt 2009, 23:54
door andré
Vandaag weer helemaal happy met een nieuwe apk Tot mijn verbazing geen roetmeting. Is dat alleen bij twijffel of is de keurmeester het vergeten? Voorlopig kan ik weer een jaar vooruit.
André
Defender 110 300Tdi (1998)
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: za 10 okt 2009, 00:41
door Michel
een diesel uit 1998 moet officieel zeker een roetmeting hebben inderdaad, volgens mij is het pas voor 1979 dat dat niet meer hoeft, maar het exacte jaartal weet ik niet
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: za 10 okt 2009, 01:32
door Bart van Dessel
Roetmeting hoeft, volgens de nieuwste eisen, alleen bij twijfel gedaan te worden. Bij mijn auto's is er gelukkig nooit enige twijfel;-) (RRC en Disco's)
gr, Bart
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: za 10 okt 2009, 01:53
door Michel
volgens welke eisen is dat dan?
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: za 10 okt 2009, 02:31
door martin
roetmeting is voor auto's vanaf 1980 alles daarvoor hoeft geen roetmeting te hebben.
martin
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: za 10 okt 2009, 09:13
door Bart van Dessel
De APK eisen.....
gr, Bart
deze dus
Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:48
door Eleftheros
Artikel 44
1. Van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking mag de hoeveelheid roet, uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt (k-waarde) van de uitlaatgassen, de volgende waarden niet overschrijden:
a. 3.0 m voor een motor met drukvulling, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31 december 1979, maar voor 1 juli 2008;
b. 2.5 m voor voertuigen met natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik genomen is na 31 december 1979, maar voor 1 juli 2008;
c. 1.5 m voor een motor met drukvulling of voor een motor met natuurlijke aanzuiging, indien het voertuig in gebruik genomen is na 30 juni 2008.
d. Wanneer in het kentekenregister een hogere absorptiecoëfficiënt staat vermeld, dan mag deze waarde worden aangehouden.
2. Om de in het eerste lid vermelde maximum hoeveelheid roet te bepalen moeten de volgende meetwaarden worden gehanteerd. Deze worden in de roetmeter ingevoerd.
a. stationaire toerental. Het werkelijke stationair toerental, waarbij ten behoeve van het invoeren in de roetmeter moet worden aangehouden een:
1°. minimum toerental van 400 min;
2°. maximum toerental: 1000 min.
b. afregeltoerental. Het afregeltoerental wordt geschat. Voor het in te voeren minimum toerental en maximum toerental wordt een ruime marge aangehouden, opdat het geschatte afregeltoerental binnen deze waarden zal vallen.
c. de minimum motorolietemperatuur: 60° C.
3. De roetmeting kan achterwege blijven, indien de personenauto, de bedrijfsauto of de bus is uitgerust met een comprex-lader.
4. Indien een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak:
a. wordt de motorolie op temperatuur gebracht door stationair draaien van de motor of door middel van een rit, en
b. vinden per test niet meer dan zes metingen plaats.
5. De motorolietemperatuur moet de minimum waarde hebben bereikt. Indien het technisch niet mogelijk de olietemperatuur te meten, waardoor de roetmeter aangeeft dat de olietemperatuur te laag is, mag de meting worden uitgevoerd met uitgeschakelde beveiliging. Indien de temperatuuropnemer niet in de motor is ingebracht, omdat duidelijk is dat de motorolie op de vereiste temperatuur is, mag eveneens met uitgeschakelde beveiliging worden gemeten.
6. Het stationaire toerental dient binnen de in de roetmeter ingebrachte waarden te vallen. Indien dit niet het geval is, moet het stationaire toerental van de motor worden bijgesteld tot een waarde, die ligt tussen de ingebrachte waarden. Hierna kan verder worden gegaan met de meting. Is bijstellen niet mogelijk of wenselijk dan moet worden gestopt met de meting en kan het voertuig niet worden goedgekeurd.
7. Het afregeltoerental dient binnen de in de roetmeter ingebrachte waarden te vallen. Indien dit niet het geval is, dan moet het afregeltoerental in de roetmeter worden gewijzigd, zodat het afregeltoerental van de motor binnen de ingebrachte waarden valt.
8. Indien tijdens de keuring blijkt, dat de brandstofpomp zodanig is afgesteld, waardoor de maximum snelheid van het voertuig lager is dan 60 km/uur, zal het voertuig alsnog worden afgekeurd. De brandstofpomp dient in dergelijk geval opnieuw te worden afgesteld, waarna de roetmeting opnieuw moet worden uitgevoerd.
9. De meetprocedure mag worden afgebroken, indien de roetmeter aangeeft, dat de absorptiecoëfficiënt van de eerste of tweede meting kleiner of gelijk is dan de maximale absorptiecoëfficiënt minus 0.5 m, waarbij is voldaan aan het gestelde in het tweede tot en met het vierde lid.
10. Indien de absorptiecoëfficiënt aan de hand van de roetmeetstrook moet worden bepaald, omdat de absorptiecoëfficiënt van de eerste en tweede meting niet kleiner of gelijk is dan de maximale absorptiecoëfficiënt minus 0.5 m, dan mogen de verschillen van de afregeltoerentallen van de metingen, waarmee de gemiddelde absorptiecoëfficiënt wordt bepaald, niet meer dan 10% bedragen van het hoogste afregeltoerental. Het onderling verschil in absorptiecoëfficiënt (de bandbreedte) tussen drie opeenvolgende testen mag niet groter zijn dan:
- 0,5 m als de berekende k-waarde kleiner of gelijk is aan 2,5 m, en
- 0,7 m als de berekende k-waarde groter is dan 2,5 m.
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
En Artikel 45:
1. De controle geschiedt door meting aan een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus met een roetmeter, die ten minste gedurende de door de fabrikant van de roetmeter opgegeven opwarmtijd onder elektrische spanning heeft gestaan.
2. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het monsterafnamesysteem en de desbetreffende verbindingskabels in goede staat verkeren, waarbij in het bijzonder moet worden gelet op beschadigingen.
3. De sonde wordt op de wijze, zoals beschreven in de handleiding van de desbetreffende roetmeter, in de uitmonding van het uitlaatsysteem ingebracht. Eventuele aanwijzingen in de handleiding betrekking tot de te gebruiken sonde moeten worden gevolgd.
4. Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.
5. De motorolietemperatuur wordt gemeten met behulp van een temperatuuropnemer welke op de wijze, zoals beschreven in de handleiding van de desbetreffende roetmeter, in de motor wordt ingebracht. Eventuele aanwijzingen in de handleiding met betrekking tot de te gebruiken temperatuur moeten worden gevolgd.
6. Het stationaire toerental en afregeltoerental moeten worden ingevoerd in de roetmeter en gecontroleerd met behulp van een toerenteller. Zonodig wordt het stationair toerental afgesteld, alvorens met de meting wordt begonnen. Eventuele aanwijzingen in de handleiding moeten worden gevolgd.
7. Bij elke meting moet het “gaspedaal” snel en zonder onderbreking binnen één seconde tot aan de aanslag worden ingedrukt.
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
Re: Nieuwe apk, zonder roetmeting
Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:54
door bertil
hoi,
een dove keurmeester met alzheimer! waar was dat?, toch handig om te weten.
gr bertil