Pagina 1 van 1
Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 11:13
door Jan.
Beste mensen,
Ik weet dat er al een heleboel over gezegd is, maar toch wil ik nogmaals vragen wat jullie nu precies aanraden om in de swivelbol te doen,olie of het tegenwoordige one shot STC3435 of het "ouderwetse" papje van vet en olie.
Ik heb nu net alles schoon en de nodige keerringen en lagers vernieuwd en op de swivelbol zitten wel enige roest putjes, dus helemaal glad is die niet meer.
Maar nu weet ik niet precies wat ik er nu in zal doen, maar het schijnt dat de "one shot" ook wel goed voldoet.
Graag hoor ik van jullie waar de voorkeur naar uit gaat.
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
Groeten, Jan.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 11:37
door Justus Christus
Ik ben geen expert, maar ik begreep dat bij alle series aandrijfassen (behalve 109 V8) gebruik is gemaakt van kruiskoppelingen (weet niet of dat de goede term is). En dat deze kruiskoppelingen olie nodig hebben als smering.
Bij nieuwere LaRos zijn homokineten toegepast en daar voldoet vet als smering. Dit word geloof ik zelf af-fabriek toegepast.
Dit is wat ik er van begreep, correct me when I`m wrong!
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:03
door Marco de Lange
One shot vet is volgens mij prima alternatief, ik gebruik het spul al sinds 1998 bij Series en Defender, geen problemen gehad. Het is sowieso vrij dun en lijkt op een 'natuurlijk' mengsel van EP en lager vet.
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:13
door jutter29
Marco, ik heb nog even een vraag daarover.
Die one shot heeft een inhoud van 350ml , is dat voldoende of moet het level tot aan de vulplug staan.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:18
door Marco de Lange
Puristen zullen waarschijnlijk zeggen dat het tot aan de plug moet staan maar ik neem aan dat de verpakking voldoende is (zo ver ik uit mijn hoofd weet is de bol van een Series iets groter dan die van een Defender, kan me vergissen maar de one shot verpakking zal afgestemd zijn op Defender formaat). Eventueel zou je het iets kunnen aanvullen met EP olie (als je het er nog bij in kunt krijgen). Bij een oudere Series met olie in de bollen zal het olie niveau waarschijnlijk ook niet tot de plug staan want het lekt er meestal uit. Zelf heb ik nu Britpart one shot er in zitten, dat komt met een slangetje (wel zo handig). Gr. Marco.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:35
door jutter29
Marco dank je voor je reactie.
Ik heb zelf een lightweight en heb de one shot bij Landro.nl besteld en ik meende dat het van Bearmach is, maar het zal ongetwijfeld hetzelfde zijn als Brittpart.
En EP is dat olie?
Nou ik ben in iedergeval een stuk wijzer geworden en ga het proberen. Nogmaals dank.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:39
door Marco de Lange
Met EP bedoel ik inderdaad EP80W90. Succes.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:51
door herman-lux
ik heb al jaren lang het one-shot grease in de swivels,
funktioneert goed swils zijn dicht.
overigens de roestpuntjes heb ik met 1000-er schuurpapier
heel voorzichtig glad gemaakt, geen probleem bij mij.
groet
herman
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 13:06
door jutter29
Herman, dank je.
Ja, de roestpuntjes heb ik ook al weggeschuurd en er zitten nog wel hele kleine putjes in , maar dat is beter dan puntjes.
Groeten.
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: di 06 okt 2009, 14:44
door Reinoud W
Hallo
Je kan er dezelfde olie er in doen als in je versnellingsbak zit en de dif
Re: Olie / vet swivelbol
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 01:29
door Iwan Stuifzand
als je vult met one-shot, zorgt dat vet ook voor goede smering van railko bush / swivel pin en de beide wiellagers?