Pagina 1 van 1
Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: ma 05 okt 2009, 23:45
door Bram
Hoi!
Ik heb sinds pas een landrover 110. Nu kwam ik erachter dat mijn voorste propshaft gaar is. Daar moet dus een nieuwe op. Heeft iemand een tip voor mij waar ik die bestellen. En welk type heb ik dan nodig. Ben zelf nog helemaal nieuw in de onderdelen wereld. Hoe kan ik dat vinden?
Daarnaast moeten er ook andere banden op. Ze zijn gewoon te glad. Die van mij zijn nog tubeless. Ze hebben mij aangeraden om er tubed banden op te gooien 235. Dan moet ik ook nieuwe velgen hebben. Zijn jullie t daar mee eens? En waar haal ik die t beste en goedkoop? Laten overkomen uit Engeland?! En welke velgen heb ik dan nodig?
Ik heb dus een landrover 110 uit 1984. 2.5D (4 cylinder)
Graag hoor ik jullie tips.
Bedankt!
Groete!
Bram
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 13:38
door RufusXXL
Bram,
Kijk eens bij [www.paddockspares.com] (in UK dus online). Zijn niet duur en over het algemeen snel met leveren. Welk type je nodig hebt kun je aan de hand van je VIN code nagaan maar een belletje naar Paddock werkt ook. Ik zou gelijk de kruisjes en bijbehorende bouten en moeren vervangen, dan kun je er weer even tegenaan.
Ik heb niet echt een idee voor wat betreft je banden. Ik heb zelf gewoon tubeless.......
Succes
Robert
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 14:30
door Jurriaan
Had al een reactie getypt, maar geloof dat die verdwenen is in de prikbord-problematiek. Hier dus nogmaals:
Banden kun je een setje compleet op velg kopen van een nieuwe Defender. Nieuwe auto's worden vaak vlak voor of vlak na de aflevering voorzien van grotere/bredere/andere banden op grotere/bredere/glimmendere velgen zodat de standaard sets vaak tegen erg vriendelijke prijzen te koop staan. Staat dan minder dan 100 kilometer op, maar gaan dan vaak weg tegen zo ongeveer de helft van de nieuwprijs. Probeer eens bij dealers of handelaren, vaak worden er wel partijen doorgeschoven naar de handel. Standaard velgen of Heavy Duty 'Wolf' velgen, met Michelin wegbanden of Michelin XZL, als je goed zoekt heb je nog de keus ook. Let er bij prijsvergelijk op dat je sets van 4 met sets van 4 vergelijkt
Voor de propshaft kun je Budget Parts in Gouda of Vis in Scheveningen proberen. Die zouden ze best wel eens op voorraad kunnen hebben. Anders inderdaad Engeland, of een gebruikte misschien?
Jurriaan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2009 12:32 door Jurriaan.
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 18:39
door Maarten van Lenthe
Tubed banden? Ik zou het niet doen! Ben wel benieuwd waar dat advies op gebaseerd is....
Groeten, Maarten
[www.scrap4x4.com]
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 19:07
door Willem
Als je voor een nieuwe propshaft gaat, zorg dan wel voor een versie met hardy spicer kruisjes. Die andere zijn gekoper maar ook minder solide, en een propshaft krijgt nogal wat voor z'n kiezen.
Gr. Willem
[www.landrover-defender.eu]
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 20:19
door Marc-my-Words
Ik weet 't ook niet, heb je tubeless-velgen dan is tubeless de aangewezen band -- er zijn juist mensen die zeggen dat tubeless beter is.
Echter: ik rijd al 10 jaar tubed zonder ook maar een probleem, dus tubed kan ook heel goed.
(Wel, zo moet ik toegeven, laat ik de bandenspanning nooit aflopen, dus risico's van verdraaien van band tov velg zijn miniem.)
Marc
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 21:39
door Rob
Is het schuifstuk ook versleten of alleen de kruiskoppelingen?
Als het schuifstuk nog goed is dan de kruisjes vervangen voor een goed merk bv Hardy Spicer.
Heb je een complete propshaft nodig dan zijn er verschillende afhankelijk van je chassisnummer volgens de parts manual:
FRC5566 tot VIN 252442 met kruisjes RTC3346
FRC8390 vanaf VIN 252443 met kruisjes RTC 3458
Google maar eens op deze nummers dan vindt je zo leveranciers.
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: di 06 okt 2009, 21:48
door Maarten van Lenthe
Inderdaad, ze gaan stuk.... mijn HD aandrijfas is afgelopen zaterdag gesneuveld....alleen de kruisjes waren nog heel
Maarten
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 00:05
door bowy
Je was dan ook wel een beetje lomp Enne wat zei de propshaft boer???
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 00:20
door mirza.denhond@hotmail.com
Geloof me vrij. Op tubeless velgen kan men ook banden monteren met binnenband.
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 01:39
door Bram
Bedankt voor de tip over de propshafts> Ik heb een compleet nieuwe nodig. Die ga ik dan bestellen.
Nog een vraagje. Je moet altijd kijken nr je chassisnummer om onderdelen te bestellen. Heb jij misschien een lijst ofzo voor mij, zodat ik weet in welk gedeelte mijn chassisnummer valt? je zegt nl wel tot VIN 252442, maar ik weet niet waar ik dat kan controleren. Mijn chassisnr is salldhmc8aa212822. Waar valt dat dan onder? En dan kan ik binnenkort gaan klussen.
Bedankt!
Groeten!
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 01:42
door Bram
Bedankt!
En ik had mij vergist, heb tubed banden 7.50 en de tip was tubeless 235, met dus een nieuwe velg. Toevallig nog een tip over een dealer die dat wel eens heeft liggen?
Groete!
Bram
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 03:43
door Dennis101
Nee, dat mag dus nooit.
Een behoorlijke bandenfirma zal dit ook weigeren.
Dennis B
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 04:19
door Symon
En waarom mag dat dan niet??? Tubbles banden mag je toch ook een binnenband in doen
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 05:14
door Dennis101
Nee, dat mag uitsluitend als de fabrikant dat toestaat (en die zal dat dan ook op de band vermelden).
Maar ook dan mogen de banden alleen op tube type velgen met binnenband gebruikt worden en zonder binnenband uitsluitend op tubeless velgen.
Zie ook:
[landrover.startpagina.nl]
Tubeless velgen hebben bovendien een andere maat ventielgat en een extra rand die de afdichting tussen de velg en de band verbetert en dat is nou juist wat je met een binnenband niet moet hebben.
Dennis B
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 12:01
door The Dream
Ik heb ooit eens dit stukje bewaard om dat het een zinnig verhaal is over BuBa's en BiBa's.
DE auteur weet ik niet meer maar hij wordt bedankt.
Hij Schreef dus:
Het gebruik van binnenbanden in tubeless buitenbanden is uitsluitend toegestaan als de fabrikant aangeeft dat het voor zijn band veilig is. Ga niet af op uitspraken van montagebedrijven, zij hebben veelal GEEN verstand van banden, alleen van monteren.
Reactie algemeen:
Het fenomeen van BiBa's in tubeless BuBa's (dit zijn de vaktermen in bandenland voor binnenbanden en buitenbanden) vind ik dermate belangrijk, dat ik mij geroepen voel hier het een en ander over te vertellen. Uit hoofde van mijn functie bij Vredestein Banden BV, mag verondersteld worden dat ik wel een beetje kennis over banden bezit.
Een tubeless BuBa (buitenband) is ontworpen om gebruikt te worden zonder BiBa, een BiBa hoort daar dus niet in. PUNT, EINDE DISCUSSIE.
Als je overigens je leven moe bent moet je het gewoon doen.
Het simpele feit dat het heel vaak goed gaat, kan niet als bewijs dienen dat het dan ook maar kan en geoorloofd is.
Een band is het enige contact tussen je voertuig en het wegdek. Alles wat je met je auto doet of fout doet, moet worden opgevangen door vier kleine stukjes rubber van pakweg 15 X 20 cm, voor Landrovers misschien een tikkie groter. De veiligheid van een band is dus van levensbelang en je moet daar niet aan willen tornen.
Het is aan de bandenfabrikanten te danken dat zij een zodanig briljant product maken, dat de meeste mishandelingen die de gebruikers plegen, worden opgevangen door de banden. Denk daarbij aan verkeerde stuurbewegingen, te laat remmen en wat te denken van het feit dat bijna alle automobilisten met een te lage bandenspanning rijden.
Een BuBa bestaat uit wel 10 verschillende soorten rubber met ieder zijn eigen functie in de band en uit verscheidene soorten versterkingsmaterialen. Versterkingsmaterialen zijn bijvoorbeeld: stalen hieldraden, radiaal aangebrachte koordlagen uit Rayon of Polyester, kruislings aangebrachte staalkoord lagen (vlak onder het profielrubber), eventueel met Nylon lagen over het staalkoord, maar ook staalverstevigingsstroken in het schouderbereik komen voor. Wees niet verbaasd als er in een band zo'n 15-tal componenten te herkennen zijn die allemaal hun eigen bijdrage hebben aan de eigenschappen van een band
Dan nu de tubelessband.
Het binnenste laagje van een BuBa bestaat uit een rubber laag van ongeveer 1,5 mm dik, dat dezelfde functie en eigenschap heeft als de vroegere BiBa. De BuBa is dus ontworpen om gebruikt te worden zonder binnenband. Bij de vormgeving van met name het hielbereik (voor het gemak is dit het deel van de BuBa dat contact maakt met het wiel) is er op geen enkele wijze rekening gehouden met het eventueel gebruik van een BiBa, want die noodzaak is er niet.
Bij gebruik van een BiBa zal er lucht ingesloten worden tussen BiBa en BuBa , maar ook Tussen BiBa en velg. Waar de lucht wordt ingesloten is niet te voorspellen, want dat is helemaal afhankelijk van de maatvoering van de BiBa in combinatie met de maat en vormgeving van de BuBa en het velgbed van het wiel. Ondanks verwoede pogingen om alle lucht tussen BiBa en BuBa of wiel weg te krijgen, zal dat niet lukken, testen hebben dit uitgewezen. Er blijft altijd lucht achter. In het gebruik zal er altijd beweging ontstaan tussen de BiBa en de rest, met warmte ontwikkeling tot gevolg en dit wordt versterkt op het grensvlak van de achtergebleven luchtbellen.
Wat er dan gaat gebeuren is niet geheel te voorspellen, het is echter reƫel denkbaar dat door de bewegingen van de verschillende componenten beschadigingen optreden van de binnenste laag van de BuBa, dit wordt versterkt door de verhoogde warmte opbouw door de wrijving en enkele van jullie hebben daadwerkelijk deze ervaring gehad. Het is dan ook denkbaar dat er koordlagen beschadigd kunnen raken. Is dat eenmaal het geval dan gedraagt de BuBa zich als een BiBa en er zal een bult aan de buitenzijde onstaan met uiteindelijk een klapband tot gevolg.
Denk niet van "Dat merk ik wel of dat zie ik wel" Nee, dat merk of zie je niet, je merkt het pas bij die grote knal.
Hoe vaak controleer je je banden op beschadigingen, bulten of inrijdingen???? ...........................Precies, dat bedoel ik nou.
Als je je banden gebruikt voor het doel waar de bandenfabrikant ze voor ontworpen heeft, dan zal het ondanks een BiBa in de praktijk veelal goed gaan. Het zijn vaak de samenloop van omstandigheden waar je niet altijd op bedacht bent; snelheid, overbelading en onderspanning en dan ook nog voor een langere aaneengesloten duur die je de das kunnen omdoen, en als je pech hebt eerder. Het is absoluut zeker dat bij het gebruik van een binnenband in een tubeless buitenband, de grenzen van een veilig gebruik van de buitenband eerder zijn bereikt.
Uitsluitend voor gebruik in het terrein kunnen binnenbanden goede diensten bewijzen, voor de openbare weg is het gebruik ervan echter uit den boze.
Overigens gaan binnenbanden niet stuk omdat de buitenband aan de binnenzijde te ruw zou zijn.
Doe er je voordeel mee
Suk6 Willem
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 13:42
door Maarten van Lenthe
nieuwe kopen is goedkoper dan repareren in verband met de double joint....dus als er nog iemand een hd aandrijfas wil kopen zonder double joint
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 14:24
door Rob
De laatste 6 cijfers van je chassisnummer. Je hebt dus FRC5566 tot VIN 252442 nodig.
Re: Propshaft + nieuwe banden
Geplaatst: wo 07 okt 2009, 19:42
door Jurriaan
7.50/16 is net zo hoog als 235/85/16, alleen die laatste is breder. Worden sets zowel tubeless als tubed aangeboden, goed zoeken.
Jurriaan.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2009 17:43 door Jurriaan.