Pagina 1 van 1
Vervangen ontsteking
Geplaatst: zo 27 sep 2009, 20:10
door Eddie Kapitein
Beste mensen,
Hoe vervang ik de onsteking van een v8 uit 1983. Welke cilinder is nr1, hoe is de onstekingsvolgorde, kan ik van de nummers op het inlaatspruitstuk uit gaan. Er zitten meerder merkpunten op de krukaspoelie eentje is een brede gleuf en bij de ander staan before en after. Hoe draai je de krukaspoelie, die van mij is gemaakt voor een slinger, zijn daar doppen voor. Moet ik ergens nog op letten?
Re: Vervangen ontsteking
Geplaatst: ma 28 sep 2009, 02:06
door Dennis101
Vanaf de achterzijde van de auto bekeken zit cilinder 1 links voor en de cilinder rechts voor is cilinder 2, je telt dus steeds door van links naar rechts.
De nummers op het spruitstuk zijn de ontstekingsvolgorde en de bredere gleuf zou BDP moeten zijn.
Before is voor BDP en after is na BDP, waaruit je al op kunt maken dat de draairichting vanaf de voorzijde bekeken rechtsom is.
Een hoge dop 32 past op de (slinger)moer van de krukas.
Het beste is om een werkplaats handboek te kopen en deze te gebruiken bij de werkzaamheden.
Dennis B
Re: Vervangen ontsteking
Geplaatst: di 29 sep 2009, 21:59
door macweekers
Eventueel verdraaien van de motor kan in door in versnelling te zetten en dan rustig te duwen.
Draai echter noooooit tegen de klok in, dus mocht je voorbij TDC zijn, maak dan opnieuw 2 omwentelingen.
In het werkplaats handboek staat een range van (ik dacht) 6 - 9 graden BTDC (before top dead centre) maar het kan zijn dat de poelie een keer van de motor is geweest en niet exact op het goede punt is terug gezet, begin daarom altijd met het eiken van het TDC door met een schoevendraaier (of liefst een micrometer) in cilinder 1 door het gat van de bougie te meten wanneer de motor exact op TDC staat, lees op dat moment af waar het merk op de poelie staat.
Zo'n slinger heb ik nog wel liggen, kan dus worden verkocht, dus mail maar bij interesse.
ps. het starten van de v8 met de slinger is mijns inziens utopie.
de groeten, macweekers
Re: Vervangen ontsteking
Geplaatst: di 29 sep 2009, 22:32
door Exfietser
Hmm met een 2.25D met 31bar compressie op de cilinders lukt het ook niet hoor. Mischien dat het bij een 2.25D benzine wel lukt.
Vraag me toch af waarom ze er een slinger bij hebben. Of zal het echt alleen voor het kleppen stellen zijn?
Arnold.