Pagina 1 van 1
eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 02:22
door schap3
Beste prikkers,
Ik heb een eigenaardig probleem met mijn versnellingsbak. Mijn auto is een S III 109 2.25 D ex defensie uit 1979.
Volgens de teller heeft hij ca 25000 gereden en de motor, en misschien ook de versnellingsbak, uit 1989 (heeft defensie op de radiateur aangegeven).
De motor loopt als een zonnetje maar de versnellingsbak doet vreemd. Bij de koude start van de auto schakelt de bak geheel normaal. Als motor en bak wat zijn opgewarmd, wil de bak vaak (niet altijd ) niet meer uit zijn eerste versnelling en bij stilstand er ook niet meer in. Als de auto nog een beetje rijdt kun je gewoon naar de eerste versnelling schakelen. Alle andere versnellingen kunnen ook bij stilstand worden ingeschakeld.
Het eerste vermoeden was een niet geheel vrijkomende koppeling, waardoor de primaire as niet tot stilstand kwam. Inmiddels is de gehele koppeling, drukgroep, plaat en lager vervangen en zijn de hoofdcilinder en de werkcilinder onderzocht en blijken goed te werken en niet te lekken. Overigens had de oude drukgroep enigszins onregelmatige vingers en was de as een beetje droog, maar dat was dan ook alles.
Alles werkt nu een beetje soepeler, minder stoterig bij belasting, maar het probleem van niet goed inschakelen in de 1 is er nog. Overigens gaat het doorschalen naar 2 en 3 en 4 probleemloos. Ook het terugschakelen van 4 naar 3 en naar 2 loopt goed. Er zit een beetje een “knikje” in het schakelverloop maar van kraken is geen sprake. Er zit nauwelijks speling op de schakelhandel. De olie in de bak is API-GL4 80 W 90 en is recent vervangen.
Wie heeft een idee waaraan dit zou kunnen liggen ?
Groet,
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 10:55
door schap3
Ik heb zelf zitten denken aan dikkere olie omdat bij koude bak het probleem minder lijkt te zijn. Weet iemand of voor warmere streken een andere olie is voorgeschrven dan voor Nederlandse omstandigheden?
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 11:18
door Marijn & Simba
Lijkt he top dit probleem?:
Prik: S3 versnellingsbak (vork verschoven?) bij stilstand vaak niet in de 1e versnelling te krijgen
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('278a419d447510edc530ed541d6d6c27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9883621, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 11:21
door mirza.denhond@hotmail.com
Hallo. Hier kom ik dan weer aandraven met de eventuele oplossing: grafiet. Ik gebruik dat al ettelijke jaren in mijn versnellingsbak en met voldoening. Let wel op dat het grafiet is voor in versnellingsbakken. Ik gebruik de Marly G grafiet. G staat voor gearbox. Bestaat ook voor motor M en koelvloeistof H. (Ik heb geen aandelen bij Marly)
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 12:17
door schap3
Ja het lijkt niet alleen op dat probleem. Het is het zelfde. Maar bij dat draadje, dat ik goed heb doorgelezen, bleek voor mij (goedwillende amateur) niet dat de afdoende oplossing was gevonden. Er was geen juichende "Ik heb de oplossing gevonden, even wassen en watergolven en het werkt weer super".
Groet,
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 12:20
door schap3
Dus jij zoekt het dus duidelijk in de smering, welke SAE dikte heeft die Marly G?
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: za 26 sep 2009, 23:39
door jan wolters
Beste Schap,
Mijn Series schakelt als nieuw maar vanuit stilstand naar 1 gaat vaak moeilijk.
Eerst naar twee dan naar een en geen probleem meer, gaat al jaren prima.
Jan
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 27 sep 2009, 03:40
door Dennis101
Het grote verschil is dat het bij dat voorbeeld alleen optrad als eerst de achteruit was ingeschakeld en in dit huidige geval wordt daar niet over geschreven.
Uit het huidige verhaal begrijp ik dat het schakelen onder belasting minder, maar nog steeds stoterig gaat en dat de oude drukgroep onregelmatige vingers had.
Aangezien de motor en/of versnellingsbak in 1989 vervangen zijn zou het best kunnen dat het vliegwiel toen scheef is afgedraaid. De verschijnselen lijken daar namelijk wel sterk op.
Ik ben in het verleden ook ex-leger Land Rovers tegengekomen, waarvan het vliegwiel scheef afgedraaid was met dezelfde verschijnselen. Door een scheef afgedraaid komt de koppeling ook niet geheel vrij en zijn de onregelmatige vingers op de oude drukgroep ook te verklaren.
Bij een koude versnellingsbak is de olie nog dik en de weerstand in de bak nog hoog, vandaar dat het schakelen naar de eerste versnelling dan nog wel goed gaat.
Je zou eens via het kleine luikje bovenop het koppelingshuis (daar waar ook de voorste schroeven van pook op bevestigd zijn) naar binnen kunnen kijken waar mogelijk te zien is of de priseas stil blijft staan bij draaiende motor en ingetrapte koppeling. Uiteraard is het dan het beste als de versnellingsbak niet meer koud is.
Voor die tijd kun je ook nog eerst controleren of er toch nog wat lucht in de cilinders aanwezig is en of de ontluchtnippel van de werkcilinder wel op de bovenste aansluiting gemonteerd is.
Controleer ook gelijk of de pedaalhoogte en de vrije slag juist in afgesteld.
Dennis B
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: ma 28 sep 2009, 00:13
door schap3
Beste Jan,
Ik doe/probeer dat natuurlijk ook maar dat doet niet `the trick`. Pas na een aantal malen duwen en roeren in alle versnellingen en een beetje druk gaat hij der in. In verkeerssituaties duurt het mij (en vaak ook mijn medeweggebruikers ) meestal te lang voor dat ik weer op weg ben.
Groet,
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:57
door mirza.denhond@hotmail.com
Het Marly G grafiet dat ik bedoel is een additief dat geschikt is voor om het even welke viscositeit. Kijk voor meer details eens op Marly.com. Daar vind u alle eigenschappen en soorten.
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: di 29 sep 2009, 01:40
door schap3
Super! Ik ga aan de gang.
Dank, Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 09:27
door schap3
Het moet niet gekker worden!
Gisteren ontdekte ik, na duizend keer zoeken en voelen, dat als ik bij stilstand van de auto twee keer ontkoppel met een beetje tussengas, de bak zonder probleem in de eerste versnelling gaat.Dus net zo als je zou doen bij een rijdende auto en terug zou schakelen naar een niet gesynchroniseerde lagere versnelling.
Ik kan me daar helemaal niets bij bedenken.
Is er iemand die nog een verklaring voor dit fenomeen heeft??
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 12:08
door paulus-109
heb je het vliegwiel gecontroleerd?
dennis101 gaf dat een tijd terug al aan in dit draadje.
de schuin afgesleten vingers van de drukgroep wijzen hier op en verklaren al je klachten.
denk niet dat je met wat grafiet in de olie de klachten weg gaan, dat is wel leuk om een oude bak nog even door te tillen naar een latere wissel, meer niet.
paul
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 16:22
door schap3
Nee Paulus,
Ik geef toe dat ik dat nog niet heb gecontroleerd. Ook niet attent voor Dennis101!
Destijds heb ik nog wel de drukgroep goed bekeken die onlangs uit de koppeling is gekomen. Ik heb hem nog dus ook die bekijk ik nog eens.
De vingers zijn wel enigszins onregelmatig als je over het oppervlak kijkt maar van echt scheef afgesleten kan je niet spreken.
Bovendien ben ik nu zeker met de nieuwe plaat en drukgroep dat dat de oorzaak niet echt was, maar ik hoopte natuurlijk dat mijn schakelprobleem ook opgelost zou zijn. Ik zal dezer dagen het luik openen en kijken of de prise as wel of niet stil staat.
Maar ik kan nog niet verklaren waarom inschakelen met "tussengas" bij stilstand wel gaat. Want in mijn ogen is dat tegenstrijdig aan hetgeen jij en Dennis101 suggereren als eventuele oplossing.
Ik kom hier graag op terug.
Dank voor je moeite,
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 17:33
door Dennis101
Als je met ingetrapte koppeling even wat gas bij geeft krijgt de koppeling (die iets blijft plakken) plotseling meer koppel te verwerken.
Blijkbaar is deze plotselinge verhoging van het koppel (nog) net genoeg om de koppeling vrij te krijgen en de eerste versnelling in te schakelen.
Verschijnselen komen dus aardig overeen met de verwachte oorzaak.
Dennis B
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 21:39
door schap3
Ja Dennis, wellicht.
Ik zal het inspectieluikje openen en zien of de prise as wel of niet stil staat bij een ontkoppeling. Heb overigens de oude drukgroep nog eens even bekeken en daar blijkt voor mij niet echt uit dat er een onbalans in het vliegwiel zou zitten. Wel zijn van alle vingers de slijtagevlakjes bij drie vingers anders dan bij de rest. "Halve" vlakjes en de rest hele vlakjes. Zegt dat wat?
Ik weet niet hoe ik een foto van mijn computer moet invoegen in een tekst.
Groet,
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 23:30
door paulus-109
JA DAT HET VLIEGWIEL NIET HAAKS OP DE KRUKAS EN HET DRUKLAGER STAAT.
DIT VEROORZAAKT JE KLACHTEN
sorry, caps lock stond nog aan.
paul
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: zo 08 nov 2009, 23:42
door schap3
Ik begrijp wat jullie zeggen, maar zou niet weten hoe je dit kunt controleren, danwel verhelpen.
Zou het te maken kunnen hebben met de motorsteunen?
Michiel
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 19:58
door paulus-109
nee,
het vliegwiel is niet haaks aan de koppeling zijde.
hierdoor zit de drukgroep niet recht tov de as en dat geeft problemen.
het scheef afslijten laat zien dat het druklager niet recht op de vingers komt.
echt je probleem moet daar wel zitten.
paul
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:28
door paulus-109
je zou door het luikje kunnen zien dat het vliegwiel uit balans is.
Re: eigenaardig probleem versnellingsbak S III 109 D ex def
Geplaatst: di 10 nov 2009, 09:53
door schap3
Ga ik zeker doen en ik zal mijn bevinding terugmelden.
Michiel