Ik zit met het volgende probleem. Wilde vanavond met de auto weg maar hij startte niet. Wat mij opviel was dat het choke/gloeilampje op het dashboard niet brand en heb het vermoede dat hij ook niks doet bij de gloeipluggen. Heb geprobeerd voor te gloeien op de manier zoals ik het altijd doe en dan te starten. Motor gaat wel rond maar aanslaan doet hij niet. Wat zou dit kunnen zijn?
Gr,
Roy
choke/ gloeilampje brand niet en auto start niet
-
Roy B
Re: choke/ gloeilampje brand niet en auto start niet
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zit met het volgende probleem. Wilde vanavond
> met de auto weg maar hij startte niet. Wat mij
> opviel was dat het choke/gloeilampje op het
> dashboard niet brand en heb het vermoede dat hij
> ook niks doet bij de gloeipluggen. Heb geprobeerd
> voor te gloeien op de manier zoals ik het altijd
> doe en dan te starten. Motor gaat wel rond maar
> aanslaan doet hij niet. Wat zou dit kunnen zijn?
>
> Gr,
>
> Roy
Gaat trouwens om een 2.5N/A 12V
> Ik zit met het volgende probleem. Wilde vanavond
> met de auto weg maar hij startte niet. Wat mij
> opviel was dat het choke/gloeilampje op het
> dashboard niet brand en heb het vermoede dat hij
> ook niks doet bij de gloeipluggen. Heb geprobeerd
> voor te gloeien op de manier zoals ik het altijd
> doe en dan te starten. Motor gaat wel rond maar
> aanslaan doet hij niet. Wat zou dit kunnen zijn?
>
> Gr,
>
> Roy
Gaat trouwens om een 2.5N/A 12V
-
Exfietser
Als ik jou verhaal lees ben jij ergens een spanning kwijt. Als je gloeilampje (een choke heb je niet bij een diesel) het niet doet is je lampje stuk of een van de gloeiers is stuk of je hebt ergens een losse draad.
Maar een diesel slaat bij deze temperaturen als je even doorstart ook zonder gloeien aan hoor.
Nu hij dat niet doet kan het mischien je brandstofklep zijn. Bij de 2.5N/A zit er ergens op de pomp een electrisch magneetventiel dat de brandstof toevoer afsluit als je je contactslot uit zet. Zolang de motor draait staat er spanning op dit ventiel zodat dit openblijft. Je motor moet als die klep open is gewoon aanslaan. Of je nu wel of niet gloeit.
Waarschijnlijk heb je bij je contactslot ergens een probleem. Als je de sleutel omdraait wordt de brandstofklep open gezet. Als je dan verder draait schakelt het voorgloeirelais en gaat je gloeilampje branden en de gloeiers gloeien. Draai je dan nog een tandje verder dan schakeld je startrelais en vervolgens gaat de startmotor draaien. Is de motor gestart dan laat je de sleutel los en veert het contactslot weer terug naar de eerste contactstand. Het startrelais en startmotor en gloeiers gaan dan uit. Alleen de brandstofklep blijft spanning houden en dus open.
Grote kans dat er ergens bij de twee tussenstanden van je contactslot een verbinding weg is of een contact verbrand.
Maar ik heb zelf geen 2.5D dus kan ik je niet helpen met de details. Maar mischien heb je er wat aan.
Arnold.
Maar een diesel slaat bij deze temperaturen als je even doorstart ook zonder gloeien aan hoor.
Nu hij dat niet doet kan het mischien je brandstofklep zijn. Bij de 2.5N/A zit er ergens op de pomp een electrisch magneetventiel dat de brandstof toevoer afsluit als je je contactslot uit zet. Zolang de motor draait staat er spanning op dit ventiel zodat dit openblijft. Je motor moet als die klep open is gewoon aanslaan. Of je nu wel of niet gloeit.
Waarschijnlijk heb je bij je contactslot ergens een probleem. Als je de sleutel omdraait wordt de brandstofklep open gezet. Als je dan verder draait schakelt het voorgloeirelais en gaat je gloeilampje branden en de gloeiers gloeien. Draai je dan nog een tandje verder dan schakeld je startrelais en vervolgens gaat de startmotor draaien. Is de motor gestart dan laat je de sleutel los en veert het contactslot weer terug naar de eerste contactstand. Het startrelais en startmotor en gloeiers gaan dan uit. Alleen de brandstofklep blijft spanning houden en dus open.
Grote kans dat er ergens bij de twee tussenstanden van je contactslot een verbinding weg is of een contact verbrand.
Maar ik heb zelf geen 2.5D dus kan ik je niet helpen met de details. Maar mischien heb je er wat aan.
Arnold.
-
Roy B
Exfietser Schreef:
> Als ik jou verhaal lees ben jij ergens een
> spanning kwijt. Als je gloeilampje (een choke heb
> je niet bij een diesel) het niet doet is je lampje
> stuk of een van de gloeiers is stuk of je hebt
> ergens een losse draad.
> Maar een diesel slaat bij deze temperaturen als je
> even doorstart ook zonder gloeien aan hoor.
> Nu hij dat niet doet kan het mischien je
> brandstofklep zijn. Bij de 2.5N/A zit er ergens op
> de pomp een electrisch magneetventiel dat de
> brandstof toevoer afsluit als je je contactslot
> uit zet. Zolang de motor draait staat er spanning
> op dit ventiel zodat dit openblijft. Je motor moet
> als die klep open is gewoon aanslaan. Of je nu wel
> of niet gloeit.
>
> Waarschijnlijk heb je bij je contactslot ergens
> een probleem. Als je de sleutel omdraait wordt de
> brandstofklep open gezet. Als je dan verder draait
> schakelt het voorgloeirelais en gaat je
> gloeilampje branden en de gloeiers gloeien. Draai
> je dan nog een tandje verder dan schakeld je
> startrelais en vervolgens gaat de startmotor
> draaien. Is de motor gestart dan laat je de
> sleutel los en veert het contactslot weer terug
> naar de eerste contactstand. Het startrelais en
> startmotor en gloeiers gaan dan uit. Alleen de
> brandstofklep blijft spanning houden en dus open.
> Grote kans dat er ergens bij de twee tussenstanden
> van je contactslot een verbinding weg is of een
> contact verbrand.
>
> Maar ik heb zelf geen 2.5D dus kan ik je niet
> helpen met de details. Maar mischien heb je er wat
> aan.
>
> Arnold.
Hoi Arnold,
Is toch echt een choke teken en geen gloeispiraal teken. Zelfde lampje zat er in mijn benzine. (geen laro maar ander merk. Bij mijn Opel astra Diesel van Aug. 2009 geeft hij toch echt een gloeispiraal weer)
Ben het niet helemaal eens met je verhaal wat je schrijt. Bij een 2,5N/A zitten de pluggen parallel dus als er 1 kapot zou zijn moet de rest het nog doen mijn inziens. Hier zit parallel het indicatie lampje weer over dus als deze defect is zal de motor toch starten. Wat betreft de brandstofklep deze schakelde wel (had ik al gecontroleerd) en startmotor deed het ook gewoon.
Voorgloeirelais zit er ook niet op bij een 2.5N/A en is ook niet terug te vinden in het schema.
Maar zoals je al schreef zat het probleem in het contactblokje achterop. bedacht m'n eigen vanochtend dat ik de sleutel al een tijdje iets terug moest draaien omdat anders mijn brandstofmeter niks deed.
Na wat gerommel aan het blokje achter op het contactslot starte hij weer. Nieuw blokje gehaald en kunnen weer rijden.
Gr,
Roy
> Als ik jou verhaal lees ben jij ergens een
> spanning kwijt. Als je gloeilampje (een choke heb
> je niet bij een diesel) het niet doet is je lampje
> stuk of een van de gloeiers is stuk of je hebt
> ergens een losse draad.
> Maar een diesel slaat bij deze temperaturen als je
> even doorstart ook zonder gloeien aan hoor.
> Nu hij dat niet doet kan het mischien je
> brandstofklep zijn. Bij de 2.5N/A zit er ergens op
> de pomp een electrisch magneetventiel dat de
> brandstof toevoer afsluit als je je contactslot
> uit zet. Zolang de motor draait staat er spanning
> op dit ventiel zodat dit openblijft. Je motor moet
> als die klep open is gewoon aanslaan. Of je nu wel
> of niet gloeit.
>
> Waarschijnlijk heb je bij je contactslot ergens
> een probleem. Als je de sleutel omdraait wordt de
> brandstofklep open gezet. Als je dan verder draait
> schakelt het voorgloeirelais en gaat je
> gloeilampje branden en de gloeiers gloeien. Draai
> je dan nog een tandje verder dan schakeld je
> startrelais en vervolgens gaat de startmotor
> draaien. Is de motor gestart dan laat je de
> sleutel los en veert het contactslot weer terug
> naar de eerste contactstand. Het startrelais en
> startmotor en gloeiers gaan dan uit. Alleen de
> brandstofklep blijft spanning houden en dus open.
> Grote kans dat er ergens bij de twee tussenstanden
> van je contactslot een verbinding weg is of een
> contact verbrand.
>
> Maar ik heb zelf geen 2.5D dus kan ik je niet
> helpen met de details. Maar mischien heb je er wat
> aan.
>
> Arnold.
Hoi Arnold,
Is toch echt een choke teken en geen gloeispiraal teken. Zelfde lampje zat er in mijn benzine. (geen laro maar ander merk. Bij mijn Opel astra Diesel van Aug. 2009 geeft hij toch echt een gloeispiraal weer)
Ben het niet helemaal eens met je verhaal wat je schrijt. Bij een 2,5N/A zitten de pluggen parallel dus als er 1 kapot zou zijn moet de rest het nog doen mijn inziens. Hier zit parallel het indicatie lampje weer over dus als deze defect is zal de motor toch starten. Wat betreft de brandstofklep deze schakelde wel (had ik al gecontroleerd) en startmotor deed het ook gewoon.
Voorgloeirelais zit er ook niet op bij een 2.5N/A en is ook niet terug te vinden in het schema.
Maar zoals je al schreef zat het probleem in het contactblokje achterop. bedacht m'n eigen vanochtend dat ik de sleutel al een tijdje iets terug moest draaien omdat anders mijn brandstofmeter niks deed.
Na wat gerommel aan het blokje achter op het contactslot starte hij weer. Nieuw blokje gehaald en kunnen weer rijden.
Gr,
Roy