Pagina 1 van 1

koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:22
door Roy B
Ik wilde net mijn auto even een stukje verzetten en merkte dat het koppelingspedaal nu pas helemaal onderin reageerde. Het eerste stuk heb ik nu " speling " dus maar even een stukje gereden met de auto. Alle 5 de versnellingen schakelt hij goed maar moet het pedaal wel tot onder toe intrappen om te kunnen schakelen. Een paar dagen geleden voor het laatst met de auto gereden en toen reageerde alles nog goed.
Heb net even gekeken voor onder de motorkap waar het koppelingspedaal/ arm hiervan het cinlindertje bedient en kan hier dezelfde speling terugvinden (zuiger van de cilinder zit speling op) Vervolgens vuldop eraf gedraait en gemerkt dat als ik hier mijn vinger helemaal instop ik geen vloeistof tegenkom. (is dit normaal)?
Ik zelf heb het vermoede dat de keerringen binnen in de cilinder versleten zijn. Klopt mijn vermoede? en welke olie hoort erin te zitten en tot hoever moet ik het reservoir vullen? Mij lijkt de koppelingsplaat, vork enz nog goed omdat hij bij volledig intrappen en tot de laatste keer nog gewoon goed schakelde. (speling al meteen toen ik instapte en de auto nog niet had gestort)

Gaat hier om een ninety 2,5N/A van 1984

Gr,

Roy

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:26
door johnny1957
waarschijlijk 1 van de cilinders lek er gaat gewoon remolie in gr john

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:28
door Roy B
Tot hoever moet ik hem vullen? helemaal tot boven aan of minder?

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:45
door Exfietser
Officieel moet er dot drie remvloeistof in. Ik heb het er ook in. Reservoir tot een cm ofzo onder de rand vullen. Verder kunnen drie dingen stuk zijn.

Mastercilinder. Die zit direct aan de voetpedaal vast. Als deze lek is hangen er druppels aan je voetpedaal kun je de vloeistof ruiken. Dot drie heeft een zoetige geur.

Slavecilinder. Die zit onder in het belhuis van de koppeling gemonteerd. Als deze lek is loopt de vloeistof meestal in het belhuis en dan door het gaatje van de waadplug naar buiten.

Flexibele slang. Die zit aan de rechterzijde van de motor tegen het schutbord aan. Deze slang kan intern lek zijn. Van buiten zie je dan niets totdat je op de pedaal trapt. De slang kan zich dan oppompen tot een balon.

Reparaties zijn niet moeilijk. Omdat je echt vloeistof kwijt bent is meest waarschijnlijke oorzaak een lekke cilinder.

Arnold.

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: di 15 sep 2009, 23:10
door Roy B
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Officieel moet er dot drie remvloeistof in. Ik heb
> het er ook in. Reservoir tot een cm ofzo onder de
> rand vullen. Verder kunnen drie dingen stuk zijn.
>
> Mastercilinder. Die zit direct aan de voetpedaal
> vast. Als deze lek is hangen er druppels aan je
> voetpedaal kun je de vloeistof ruiken. Dot drie
> heeft een zoetige geur.
>
> Slavecilinder. Die zit onder in het belhuis van de
> koppeling gemonteerd. Als deze lek is loopt de
> vloeistof meestal in het belhuis en dan door het
> gaatje van de waadplug naar buiten.
>
> Flexibele slang. Die zit aan de rechterzijde van
> de motor tegen het schutbord aan. Deze slang kan
> intern lek zijn. Van buiten zie je dan niets
> totdat je op de pedaal trapt. De slang kan zich
> dan oppompen tot een balon.
>
> Reparaties zijn niet moeilijk. Omdat je echt
> vloeistof kwijt bent is meest waarschijnlijke
> oorzaak een lekke cilinder.
>
> Arnold.

Oke bedankt. hoe kan ik het makkelijkste bij de slave cilinder komen?

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: wo 16 sep 2009, 00:17
door Exfietser
Als je op je rug onder de wagen gaat liggen met je hoofd onder het belhuis en je voeten naar de laadbak kijk je er aan de rechterzijde zo tegen aan. Hij zit wel een beetje achter het crossmember van het chassis.

Download de werkplaats manuals even. Daar staat alles heel duidelijk met illustraties in. Zonder dat soort boeken moet je eigenlijk niet aan de wagen klussen. Nu zal zo'n cilinder niet fout gaan. Je kunt gewoon niet rijden als dit niet goed gaat. Maar met andere dingen zou het wel mis kunnen gaan als je de voorschriften niet helemaal opvolgt. Ervaren monteurs hebben deze boeken ook altijd bij de hand.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2009 22:17 door Exfietser.

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: wo 16 sep 2009, 00:41
door Roy B
Oke. Hartelijk dankvoor je informatie

Eventueel een linkje naar deze manuals? Heb al wel is zitten te kijken maar kwam er toen alleen tegen van een 300tdi en niet van een 2,5n/a

Gr,

Roy

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: wo 16 sep 2009, 23:01
door Roy B
Probleem is weer op gelost. Vanmiddag bij daglicht is bij het koppelingpedaal gekeken en deze was nogal vettig en lagen wat druppels onder het pedaal. Mastercilinder was op het uitgaande asje ook goed vochtig.
Na het plaatsen van een nieuwe mastercilinder. pedaaldruk is weer helemaal goed nu.

ps. heeft er nog iemand digitaal een werkplaatshandleiding en of partmanual van een ninety 2.5N/A

Gr,

Roy

Re: koppeling, ineens speling op pedaal

Geplaatst: do 17 sep 2009, 14:40
door JustinvS
Kijk hier eens tussen
http://landroveroneten.com/index.php/land-rover-manuals/

Mvg,
Justin