Pagina 1 van 1
Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 19:52
door Michiel
Beste prikkers,
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een frontje van een S2/S2A, met de schele ogen, in een S3 109D ex def.?
Er bestaan, dacht ik, uitvoeringen van het Engelse leger die zowel de S2 koplampen als de S3 koplampen hebben. Maar ik vraag mij af of er bij de Nederlandse S3 109D ex def. geen zaken knel komen te zitten.
Dank voor reactie,
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 20:10
door Hermen Vlothuizen
Dat zal ongetwijfeld passen, al roept het bij mij persoonlijk ook de vraag op waarom je zoiets zou willen.
Hermen
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 20:20
door Exfietser
Je spanningsregelaar en je toeter zul je moeten verplaatsen.
Arnold.
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 21:46
door Hans
Dat is nog niet zo'n gek idee als het lijkt. In de periode rond 1970 zijn vooral voor export Series 2A gebouwd met zowel koplampen in de grille als in de spatborden. Die rijden hier ook in Nederland, soms zie je nog. Het zijn dus altijd wel Series 2A. De koplampen zijn naar de spatborden verplaatst omdat sommige exportlanden dat eisten (o.a. de V.S.). In Nederland mogen voor de APK zover ik weet alleen de buitenste koplampen werken. Overigens: ik vind het niet een mooi gezicht, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk...
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:03
door Michiel
Dat verplaatsen van de toeter is niet zo'n klus maar de spanningsregelaar kan lastiger zijn.
Wellicht hoeft deze niet eens zo ver opzij. Iets anders is dat de spanningsregelaar ook een vorm van koeling nodig heeft. En daarom achter een opening in de grill zit,
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: di 15 sep 2009, 22:07
door Michiel
Voor mij mist elke Landrover zonder de dicht bij elkaar staande koplampen iets...........
Bovendien kun je ze toch als mistlampen schakelen.
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 01:02
door Hermen Vlothuizen
Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is nog niet zo'n gek idee als het lijkt. In de
> periode rond 1970 zijn vooral voor export Series
> 2A gebouwd met zowel koplampen in de grille als in
> de spatborden. Die rijden hier ook in Nederland,
> soms zie je nog. Het zijn dus altijd wel Series
> 2A. De koplampen zijn naar de spatborden
> verplaatst omdat sommige exportlanden dat eisten
> (o.a. de V.S.).
Hoewel ik niet wil uitsluiten dat zo'n configuratie met dubbele koplampen ooit op speciale bestelling geleverd is, durf ik te stellen dat er nooit zo'n opzet standaard af fabriek geleverd is. Voor de markten die koplampen vereisten die verder uiteen stonden dan tussen de voorschermen mogelijk is - zo'n eis gold vanaf januari 1968 voor Nederland en vanaf enig moment rond die tijd ook voor de USA en Canada - werd het model "bugeye" geleverd. Die opzet was overduidelijk een soort noodoplossing en al snel werd de zogeheten "late IIa" ontwikkeld.
Hermen
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 17:49
door schap3
Hallo Arnold,
Denk jij dat het verplaatsen van de spanningsregelaar naar het spatbord achter het oliebad luchtfilter tot de mogelijkheden behoort? Ook voor wat betreft de kabels die er naar toe leiden.
Groet, Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 21:42
door Exfietser
De kabels zijn het probleem niet. De dikke kabel van de dynamo kun je gewoon oprollen. Ik zou hem niet inkorten. Gewoon met een ty-rap vastzetten en klaar. Verder gaan er nog twee losse draden en een aardverbinding heen. De dunne is van het laadlampje en de dikke is de kabel waar de laadstroom voor de accu en de voedingsstroom voor de hele auto door gaat. Dat is bij de militaire series drie dus maximaal 63 ampere. Daarom moet het dikke draad zijn. Deze draden moet je gewoon verlengen naar de plaats waar je de regelaar gaat monteren. De aardverbinding mag je absoluut niet vergeten. Zonder deze aarddraad kan de boordspanning oplopen naar zo'n 36 volt. Met alle gevolgen voor de accu's en rest van de autoinstallatie vandien. Zorg dat je deze draad kort houd en goed contact maakt rechtstreeks op een chassisbalk.
Wat de koeling betreft. Daar kan ik niet veel over zeggen. Je zult het moeten pionieren.
Arnold.
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 21:55
door Hans
Dat vraagt om een reactie, Hermen. Het kan zijn dat het speciale bestellingen betrof, maar dat lijkt me wel heel bijzonder, want wie vraagt daar nou om?
Ik heb zelf deze exemplaren gezien (hier in Nederland en ook in Engeland). In het boek "Fifty years of the best 4x4xfar" van Matthias Pfannenmüller en Boris Schmidt, Hamburg 1998 staat op blz 69
`Every once in a while one might find a Land Rover with four headlights. One that made it on to the cinema screen was the IIA used in the film Four weddings and a funeral`.
Kan zijn dat het een latere aanpassing betrof, maar dat lijkt me sterk.
Ik heb vaker, o.a. in Engeland IIa modellen gezien met 4 koplampen waarvan de eigenaar ten stelligste beweerd dat dat de originele fabrieksuitvoering was.
Ik dacht dat de IIa die te zien is in een aflevering van de engelse serie `The Commander` ook eentje was met 4 koplampen en Helen Mirren als The Commander achter het stuur.... Weet ik niet helemaal zeker.
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 22:55
door Marc-my-Words
Het zegt niks, en ook eigenlijk niks nieuws, maar ik weet zeker dat je zo halverwege de 70-er jaren in NL met een zekere regelmaat de vier-ogige variant op de weg zag.
Misschien was toentertijd de drijfveer "zichtbaarheid", "moderner", of gewoon onnodig conformeren aan de regelgeving.
Marc
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: wo 16 sep 2009, 22:55
door schap3
Dank je Arnold,
Waardevolle informatie! Ik ga de zaak nu even precies bekijken.
Groet,
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: do 17 sep 2009, 00:41
door Hermen Vlothuizen
Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat vraagt om een reactie, Hermen.
Altijd leuk, zo'n onderwerp over de geschiedenis van Land Rover!
Inderdaad heb ook ik meer dan eens van die "vierogige" Land Rovers gezien. Ik kan me er niets bij voorstellen waarom iemand zo'n versie zou willen bestellen of construeren, al misstaat het niet per se.
Het blijft puur speculatief waarom die "vierogen" rondrijden. Sinds jaren volg ik intensief het forum van de Britse SII club. Daar las ik geregeld dat toen de SIII uitkwam, het in Engeland heel gebruikelijk was om oudere modellen wat te "upgraden" met grilles en/of plaatwerk van de SIII. In die tijd verzorgden bijvoorbeeld ook twee dealers in Engeland een conversie waarmee de tweedelige voorruit door een stuk glas vervangen werd. Ik zou me kunnen voorstellen dat in dergelijke sferen een extra setje lampen in de voorschermen als modern beschouwd werd.
Andere mogelijke motieven zouden kunnen liggen in schade aan de oude voorschermen, of - zoals Marc hieronder terecht opmerkt - een staaltje van onnodig conformeren aan regelgeving.
Stellige originaliteitsclaims van eigenaren zeggen mij niets, want zo'n "vieroog" valt in een middagje in elkaar te klussen en over originaliteit heb ik al onnoemelijk veel onzin horen beweren.
Waar het om oude fabriekspublicaties gaat, denk ik door mijn verzameling - die veel omvangrijker is dan mijn site laat zien - een vrij unieke positie in te nemen, maar ik heb nooit enig teken gezien dat erop wees dat zo'n model af fabriek te koop was.
Hermen
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: do 17 sep 2009, 03:05
door Davy
Ook bij mij rijst de vraag, waarom zou je het willen?
Ik ben bezig een kaapstander te plaatsen op mn SIII 109. (langdurig project met weinig voortgang, maar alla). Omdat ik wat zit te klooien met de ruimte tussen de kaapstander en de grill zou een SII grill (dus alleen dat BBQ rooster en niet de hele voorkant met lampen) mij wel de ruimte bieden die ik nodig heb. Nou ben ik niet zo heel erg van de originaliteit, als het past past het, en als het werkt werkt het. Maar om nou een oudere SII grill op een SIII te zetten gaat me toch net iets te ver.
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: vr 18 sep 2009, 11:35
door schap3
Hallo Davy,
Misschien is dit voor jouw een alternatief. Is geen terug naar oud maar gewoon iets anders.
Michiel
14-zoomed.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f526b0cedb3043cf550e0b6f81519c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rockymountainspares.co.uk%2Frocky%2Fimages%2F14-zoomed.jpg', 'http://www.rockymountainspares.co.uk/rocky/images/14-zoomed.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rockymountainspares.co.uk%2Frocky%2Fimages%2F14-zoomed.jpg', '', 9833253, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: vr 18 sep 2009, 11:48
door Davy
Ik probeer nog wat te vogelen zodat het wel past, maar voor het geval dat.... Wat is het, en waar te koop?
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: vr 18 sep 2009, 11:53
door schap3
Te koop bij www.rockymountainspares.co.uk en kost ca 50 euro. Lijkt mij kwalitatief nog niet zo slecht.
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: vr 18 sep 2009, 17:35
door Marijn & Simba
Daarom zit die uit de rijwind in een gesloten doosje... Lijkt me niet helemaal waar....
als je de dynamo verwisseld voor een exemplaar met de regelaar erop, ben je dat doosje kwijt..
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d439875aa744f50df39c269f9cea7caf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 9835179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: vr 18 sep 2009, 20:09
door Exfietser
QuoteVan de website. Grille Series 3
The Rocky Mountain grille is an attractive and durable replacement for the unfortunate moulded plastic part installed on the Land Rover Series III.
Rocky Mountain manufactured this galvanised steel grille that is designed to be fixed to the body of the vehicle by using self tappers (the grille itself is pre-drilled) so that it not only looks better but won't flap around or come off accidentally; will stand years of abuse and enhance the appearance of your vehicle. (As our customers in Australia soon discovered it also doubles as a BBQ grille, in an emergency!)
Price: £37.50 (£32.61 exc VAT) · Product code: RMG001
Het is een erg leuk ding maar wel gegalvaniseerd helaas. Je kunt het in tegenstelling tot wat er staat dus niet als BBQ rooster gebruiken. Zink is n.l. bijzonder giftig en geeft dus wel een hele nare smaak aan je hamlapje.
Ik weet niet meer waar maar ze bestaan ook genmaakt van RVS. Ik heb ze wel eens ergens gezien. Asl je wilt BBQ'en moet je een RVS uitvoering hebben.
Arnold.
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: za 19 sep 2009, 02:50
door Davy
Bedankt voor de reacties. Ik ga i.e.i. voor behoud van de originele grill. Desnoods met een beetje wegslijpen van wat plastic, al heb ik goede hoop dat dit niet nodig is. Ik probeer de kaapstander net zoveel naar voren te plaatsen als nodig, zonder dat de lengte van de aandrijfas in het gevaar komt. Dit is wel milimeterwerk, zoals ik het nu bekijk is 2cm teveel en 15mm te weinig. Ik ga eerst voor 18mm.
De door jullie genoemde grill hou ik iig in mn achterhoofd, maar als het even kan probeer ik de originele plastic grill te behouden. Mocht ik bijvoorbeeld ooit nog eens een andere motor er in willen lepelen (een revisie zal er iig nog wel eens van moeten komen) dan ga ik ook dan weer voor een originele 2,25D. Mn gevoel voor originaliteit gaat toch nog wel zover dat ik vind dat als je een 2a grill wilt, koop dan een 2a en als je een motor met meer vermogen wilt, koop dan een defender.
Maar dat is mn eigen mening, wat een ander met zn Land Rover doet moet ie natuurlijk helemaal zelf weten.
Davy
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: za 19 sep 2009, 14:21
door Danny
Zoiets?
LR_in_tuin.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c38e66b13ba91d0d5641cfa5d29039f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.soaf.nl%2FLR_in_tuin.jpg', 'http://www.soaf.nl/LR_in_tuin.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.soaf.nl%2FLR_in_tuin.jpg', '', 9839536, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Danny
[www.soaf.nl]
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: za 19 sep 2009, 18:12
door schap3
Hallo Danny,
Exact. Zoiets ja.
Ben je hier uitgegaan van een S2A en toen de S3 lampen toegevoegd?
Groet,
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: zo 20 sep 2009, 12:07
door Danny
Michiel,
Nee eigenlijk andersom, het is een van de laatste SIIA, die hadden al de koplampen op de wings. Aangezien het orginele front helemaal rot was moest ik het vervangen. Op een beurs in Belgie kon ik voor 5 euro een front met de lampen in het midden kopen. Ik vind het een mooie oplossing voor als je extra lampen op je auto wilt.
Danny
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: zo 20 sep 2009, 17:24
door schap3
Danny,
Dus eigenlijk hetzelfde dat ik wilde doen. Alleen bij jou iets gemakkelijker want die spanningsregelaar van mijn ex-def S3 zat bij jou dus niet in de weg denk ik. Of was dat ook zo?
Michiel
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: zo 20 sep 2009, 21:29
door Danny
Hele auto lag uit elkaar dus er zat niets in de weg
Re: Grill S2 /S2A op een S3 ex def.
Geplaatst: zo 20 sep 2009, 22:09
door schap3
Nou dat was dan een makkie. Heb je nog een paar foto's van rondom het front?
michielvanjoolen@cs.com
dank je,
Michiel