Pagina 1 van 1
Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 00:16
door G-men (Gargamel)
Met het naderen van de winter, en de effectiviteit van de verwarming van Gargamel in gedachten zit ik toch te denken over een standkachel.
Gargy heeft een benzineblok, dus het starten is eigenlijk nooit een prbleem. Ook het opwarmen van het blok gaat bijna direct. (hoezo rendement...)
Kabine is echter een andere zaak, en dan lijkt een luchtverwarmer onder de bestuurdersstoel een prima oplossing/plek. Ook gebruiken die lekker weinig stroom. (geen waterpomp)
Zowel Webasto als eberspacher leveren die dingen resp de air-top (webasto) en de airtonic (ebersparcher).
Iemand ervaring met hiermee ????? Ik denk dan aan capaciteit c.q. leveranciers ???
Ze lijken in Duitsland een stuk goedkoper als hier....
Tweedahands is wel een optie, maar benzine modellen zijn volgens mij dun gezaaid.
Gerrit
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 00:34
door Exfietser
QuoteKabine is echter een andere zaak, en dan lijkt een luchtverwarmer onder de bestuurdersstoel een prima oplossing/plek. Ook gebruiken die lekker weinig stroom. (geen waterpomp)
Volgens mij heeft een dergelijke luchtverwarmer een flinke blower die navenat veel stroom trekt. Als je een waterverwarmer neemt kun je de motor voorverwarmen en met een radiator in de wagen ook de kabine verwarmen. Als je een drieweg kraan gebruikt kun je nog kiezen ook. Dat is handig als je de echte kou gaat opzoeken in b.v. zweden.
Arnold.
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 00:53
door G-men (Gargamel)
De Airtronic van ebersparcher gebruikt maximaal 40W. en dat is bij 4kW warmteafgifte. Tenzij bij extreme kouden zal ik hem denk ik maximaal op 2kW gebruiken, waarbij het opgenomen vermogen ergens rond de 13W zit. (volgens opgave dus iets van 1-1,5 Amp)
Die kun je eventueel ook nog wat door laten lopen op de accu's; als je kampeert o.i.d.De meeste waterkachels zitten ergens rond de 70 watt ten gevolge van de waterpomp.Hier komt de normale kachelventilator dan nog bij.
Motor voorvwerwarmen heb je gelijk in, en ik heb er ook over zitten denken, maar is met een benzine m.i. wat minder noodzakelijk als met een diesel. Compressie is een stuk lager en ze zijn een stuk sneller op temperatuur. Ik vind het lage energiegebruik wel een heel groot voordeel als je b.v. in de wagen slaapt. Ook inbouwen is een stuk eenvoudiger.
Gerrit
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 01:40
door VeeTee
Met standkachels op benzine heb ik geen ervaring, wel met de Webasto Airtop hetelucht verwarming op diesel. Had er een in de zeilboot, en nu ook een in de defender 110. Super, werkt prima, ik heb er een timertje op dat je kan programmeren zodat het 's winters warm is als je de auto 's morgens instapt. Ramen ook ontdooit, meteen karren. Ik heb er nooit aan gemeten wat het verbruikt (aan brandstof en/of stroom), na een kwartiertje rijden is het meestal zo warm dat ik hem alvast uitschakel (moet 30-40 min rijden naar mijn werk).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 01:42
door Exfietser
70 watt of 40 watt scheelt inderdaad bijna een factor twee. En dat kan belangrijk zijn inderdaad.
Ik heb zelf de DBW 2010 met een opgenomen vermogen van 60 Watt electrisch bij 24 volt. Brandstof verbruik 1,5 liter per uur en afgegeven vermogen liefst 11,6 kw.
Het is idioot groot inderdaad maar ik kon hem goedkoop kopen en hij hoort officieel bij de landrover 109. Ik heb er een tijd over gedaan om uit te vinden waar dat ding orgineel gemonteerd hoort te zijn. Hij is namelijk nogal groot En zit in een stalen kist en wordt daardoor nog groter. Orgineel heeft die stalen doos met kachel dus voor de gril op de voorbumper gestaan. Daar waar gewoonlijk de lier zit. En deze wagens waren dus de arctische uitvoering en moesten waarschijnlijk starten bij veertig of meer graden onder nul. En met het grote vermogen kun je dan in mischien 10 minuten je motor zo warm hebben dat hij starten wil. Met een warmte wisselaar kun je dan ook op een wild kampeerplaats warm douchen.
Maar wat mischien makkelijker is voor jou, is het plaatsen van een kleine radiator waar je het koelwater van de motor door laat stromen. Daar zit echt meer dan zat warmte in om alles te verwarmen. Je kunt bijvoorbeeld de radiator van een motorfiets gebruiken in combinatie met een ventilator van een computer o.i.d.
Een computerfan gebruikt weinig stroom maar heeft ook weinig opbrengst. Als je dan een zeer efficiente radiator gebruikt is dat mischien voldoende om alles lekker warm te krijgen. Je zult het moeten uitproberen.
Arnold.
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 10:37
door Puffino
Wat precies de oplossing is die de mariniers Land Rovers hebben ingebouwd.... Zoals de mijne.
Gerrit, Wil je een STAND kachel, ofwel een kachel die ook de boel verwarmt als de motor NIET loopt, of wil je gewoon een extra heater in de wagen die alleen maar werkt als de motor draait?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 10:41
door Puffino
Als het puur gaat om de extra kachelunit, is eentje uit de mariniers, en dat is een gewoon verkrijgbaar ding (zelfs nieuw zie je ze nog wel eens), een prima oplossing, kun je bij mij komen kijken hoe dat zit ingebouwd....
Is niet zo moeilijk, hooguit is de slangen-boel wat lastig maar die is via Ron Bolleboom vast wel te regelen.....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 11:07
door wim
Ik heb een kachel met fan uit een mini tussen mijn voorstoelen gemonteerd.
Voldoet prima.
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 11:24
door G-men (gargamel)
Gents,
bedankt alvast voor de info.
Naast de 70 Watt van de kachel, gebruikt ook de ventilator van de 110 bij een normale standkachel nog de nodige stroom. Daar zit je heel snel op de 4-5 ampere.
In totaal kom je voor een standkachel die via het bestaande koelsysteem werkt dus al snel aan de 100-120 watt totaal gebruik. ergo, een 8-10 Ampere.
Ik wil specifiek een kachel die ook kan werken als de motor niet draait, zonder teveel stroom te gebruiken.
De verwarming van de 110 op zich werkt prima, er zit net een nieuwe kachelradiator + ventilator in en die geeft binnen een paar minuten warme lucht.
Het duurt echter erg lang voordat de kabine warm is, komt simpelweg door de afmetingen, en het feit dat wat je er aan warmte inpompt snel weer verdwijnt via de kieren en de aluminium body.
En heel stiekum vind ik het ook wel lekker om in een warme auto te stappen en hem tijden kamperen e.d. te kunnen gebruiken zoals Vincent al zegt.
Re: Standkachel ervaringen
Geplaatst: di 15 sep 2009, 16:42
door Marc van Aperen
Gerrit,
Een ThermoTop C standkachel verbruikt gemiddeld 35W incl. waterpomp, hier komt nog bij het vermogen van de ventilator van de auto.
Deze levert ca. 4.5 kW
Een AirTop luchtkachel met een vermogen van 3.5 kW verbruikt ca. 30W.
Groeten,
Marc