Pagina 1 van 1

stotteren def td5 2001

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 23:28
door AndréMak
Beste prikkers,

Ik heb een probleempje met een defender 110 uit 2001 met td5 blok en net 80.000km op de teller. In de hogere toerentallen met het optrekken begint het blok te stotteren. Ook als ik op de snelweg rij in de 5 en +-110 km/uur en geef vervolgens volgas begint ie te stotteren en schokgewijs in te houden. Tot ik wat gas terug neem dan trekt ie wel weer door. Harder dan 120 zit er niet in. Stationair loopt het blok als een zonnetje.

Het is niet mijn eigen auto dus ik weet niet hoe lang hij deze kuren al vertoont. Ik weet wel dat mijn 90 V8 makkelijk boven de 120 uit komt
Er zit al een nieuw luchtfilter in. Brandstoffilter is vervangen bij 64000km.

Iemand tips waar het in kan zitten?

André

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 23:34
door Rangie110 'Last Dime'
heb je ook al geprobeerd het water af te tappen, en het "grof filter" te reinigen?
lijkt idd wel een brandstof probleem te zijn.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 23:43
door AndréMak
Dat heb ik nog niet gedaan nee. Waar kun je vocht aftappen dan?
Ik wist wel dat er 2 oliefilters op dat ding zaten maar ook 2 brandstoffilters dus. Ik ken alleen het brandstoffilter die op de chassisbalk zit bij het rechter achterwiel... Dat filter wordt wel erg warm trouwens is dat ok?

André

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 23:55
door Frank 110V8
Heeft dat niet te maken met olie in de kabelboom? zoek eens op td5 olie kabelboom.

groet Frank

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 23:57
door Aad Koene
André,

er zit maar 1 brandstoffilter, inderdaad achter achter aan de chassisbalk.
Even stekkertje eraf en open draaien met een bakje eronder, hoeft maar een cc of 5 uit.

Verder kun je de stekker van de pompverstuivers er even afhalen om te kijken of er olie in de stekker zit.
Zo ja, stekker grondig schoonspuiten met remmenreiniger en uitblazen met lucht (uiteraard met het contact uit).
Dit is een tijdelijke oplossing want uiteindelijk moet de kabelboom onder de kleppendeksel vervangen worden.

Een andere mogelijkheid is dat de Airflowsensor kapot is.
Deze zit vlak voor het luchtfilter.
Ook kan de Air pressure sensor op het inlaatspruitstuk ernstig vervuild zijn.

Succes.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 00:56
door AndréMak
Beste Aad,

Als die stekkers en sensoren vervuild zouden zijn waarom vertoont de motor zijn kuren dan alleen bij hoge toeren als er vermogen gevraagd wordt?
Contact of geen contact in de stekkers is toch niet toeren-afhankelijk?

Ik zal morgen eens kijken of ik al die verbindingen kan vinden onder de kap.

André

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 01:29
door Gertjan
Je zou ook je verstuivers kunnen (laten) controleren dmv het meten mbv maatbekers van de retour opbrengst. Omdat jou probleem stationair zich niet voordoet, moet je dit onder belasting of gesimuleerde belasting meten.

Het klinkt mij nl als een verstuiver probleem: stationair goed, belast problemen, doordat 1 of meer verstuivers door slijtage te weinig inspuiten en via retour de diesel verdwijnt.

Gertjan

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 11:25
door Marc-my-Words
AndréMak Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Aad,
>
> Als die stekkers en sensoren vervuild zouden zijn
> waarom vertoont de motor zijn kuren dan alleen bij
> hoge toeren als er vermogen gevraagd wordt?
> Contact of geen contact in de stekkers is toch
> niet toeren-afhankelijk?
>
> Ik zal morgen eens kijken of ik al die
> verbindingen kan vinden onder de kap.
>
> André

Dag André,
Je redenering klinkt meer dan logisch, toch blijkt de praktijk weerbarstig.
Olie in de verstuiver-bekabeling is een meer voorkomend probleem en dan kunnen er om te beginnen toeren-afhankelijke klachten zijn.
Later als de klachten continue worden ben je wellicht te laat en moet de hele kabelboom en wellicht zelfs de ECU vervangen.
Marc

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 11:46
door jacob
hang hem even aan de computer )bij een landrover garage of dealer) binnen 5 min weet je het daar zou ik zelf niet voor gaan prutsen. en voor die twee tientjes ook niet.

als een verstuver ook maar i keer niet gespoten heeft weet de comp dat al.
zelfde als brandstof drukken en zo.

ik wiste het wel.

mvg jacob

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 11:55
door AndréMak
Ik heb op een engels forum ook nog iets gelezen over een slecht functionerende waste gate van de turbo wat dezelfde problemen zou veroorzaken. Dus dat misschien ook maar even checken.

Weet iemand toevallig waar ik een workshop manual vandaan kan halen op het internet? Voor 100 euro eentje kopen vind ik wat prijzig!

André

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 13:16
door 88serie123
André,

Ik heb ook een 110 TD5 uit 2001. Probleem klinkt mij bekend. Is een mechanisch probleem. De computer van de garage kan er niets mee.

Waarschijnlijk is de EGR klep vervuild. Deze kun je demonteren en schoonmaken. Vaak wordt deze klep geinactiveerd door de vacuumslang los te koppelen en af te dichten.

Verder wil ik je adviseren om de "waste gate" van de turbo schoon te maken. Door het EGR systeem worden uitlaatgassen terug in het blok geleid om aan de emissienormen te voldoen. Hierdoor vervuild de motor. De "waste gate" raakt hierdoor ook vervuild. Ik maak die van mij geregeld schoon.

Meer hierover vind je op het LRCH forum onder techniek en dan zoeken op TD5. Dan vind je veel interessante tips.

Succes.

Adriaan

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: di 15 sep 2009, 21:33
door AndréMak
Adriaan bedankt voor je tip!

Komend weekend heb ik weer tijd om te sleutelen. Ik zal dan de EGR-klep en waste gate controleren en schoonmaken. Alle stekkers en sensoren zal ik ook even nalopen en schoonmaken. Kijken of het euvel dan weer over is!

Ik zal even posten of het effect heeft gehad!

André

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 18:20
door AndréMak
Goed nieuws! De td5 loopt weer als een zonnetje ook in de hoge toerentallen!

Het was de wastegate van de turbo die vast zat. Hij had wat overtuitgingskracht nodig om los te komen. Uiteindelijk met aardig wat wd40 kwam er beweging in.
Dus iedereen bedankt voor de tips!

Hoe kan ik nou voorkomen dat het ding niet weer vast gaat zitten?

Andre

Re: stotteren def td5 2001

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 20:53
door Exfietser
Gewoon om de zoveel tijd schoonmaken en heen en weer bewegen.

Arnold.