Pagina 1 van 1

Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: zo 13 sep 2009, 23:26
door sander
Goedeavond,

Ik kom er niet meer uit..........
Betreft een RR v8 4.6 uit 2000.

Motor loopt na +/- 20 minuten ineens van normaal naar heet (vol in het rood) (wel flink wat toeren gemaakt, stilstaand). Als ik de motor uitzet en meteen weer aan staat de meter weer op normaal. Met ander woorden hij gaat van 135 graden terug naar zeg 90, dat kan mijn inziens niet !!
Reeds gedurende een aantal weken geeft de water meter tijdens het rijden ineens heet aan waarna hij naar een km weer terugspringt naar normaal (en dit ging gedurende het rijden gewoon door).
Geen koelwater lekkage of verlies, geen koppakking (ga ik vanuit). Reeds een compressietest gedaan: de uitkomst was de laagste cilinder 10bar en de hoogste 13bar. Dit lijkt me toch prima in orde.
Als de meter in het rood springt komt er water uit het bijvultankje. Overigens verder geen symptomen van lekke koppakking (of erger).
Gisteren heb ik alle koelwater ververst, het vreeme is dat er maar 8 ltr in ging, volgens opgaaf fabriek zou dit dik 11 litr moeten zijn. Kan dit duiden op lucht en daardoor snelle verhitting.
Ik krijg op geen enkele wijze meer vloeistof in de auto, ik heb ook al rechtstreeks in het blok gegoten (via slang).
Kan het de thermostaat zijn die wellicht door te weinig water niet opengaat ??

Ik hoop op goed advies of goede tips, bedannkt alvast.
sander

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: zo 13 sep 2009, 23:33
door mirza.denhond@hotmail.com
Hallo/ Probeer eens zonder thermostaat. Dan moet er normaal voldoende doorstroming zijn.

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: zo 13 sep 2009, 23:48
door paul, be
misschien krijg je er geen 11 liter in omdat er gewoon water in de motor achterblijft. Mijn motor is uit de auto en daar blijft steeds water uit komen....

Lijkt mij een electrisch probleem met de meter.

Defender 110 300Tdi 1998
Discovery 200 Tdi 1992

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: zo 13 sep 2009, 23:50
door Exfietser
Mijn 2.25D blok krijg je nooit leeg tenzij je het blok op zijn kop/kant houd. Er blijft altijd wat koelvloeistof achter. Mischien dat dit ook voor een V8 geld. Het is niet mogelijk dat de temperatuur in een sprong veranderd van 90 naar 135 en visa versa. Waarschijnlijk is je meetsysteem ergens defect.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2009 21:54 door Exfietser.

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 00:04
door sander
bedankt voor de reacties, de motor loopt echt heet dat is een feit dus het niet alleen een foute temp meter.

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 00:23
door Arthur
Hallo Sander,

k kan me voorstellen dat je er gek van wordt. k Heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar probeer even mee te denken: Je zegt in reactie op exfietser dat het blok wel degelijk ineens zo warm wordt. En al eerder dat er dus ook koelvloeistof uit het expansievat komt. Kortom het niet alleen een elektrisch probleem.
Het zou kunnen dat er idd een luchtbel in je systeem zit. Het blok wordt dan gekoeld door een kleinere hoeveelheid koelvloeistof, die bovendien niet circuleert. En dus bloedheet wordt. Op een gegeven moment ontstaat er ergens druk (t moet immers ergens heen) en komt die hele hoeveelheid bloedhete vloeistof bij de temperatuurzender. En geeft t metertje ineens HOT aan. Vraag is dan: waarom en waar onstaat die luchtbel?

Normaal [bij de meeste automotoren] is de input van 1.heet uit de motor, 2.door de radiateur, 3. terug het systeem in voldoen om een rondlopende circulatie te krijgen. De waterpomp brengt deze circulatie alleen op gang als de motor nog koud is.
k Zou de storing zoeken in de waterpomp, evt in combinatie met de thermostaat.
En checken dat je echt geen vloeistof verliest, anders zou bijv. een poreuze slang(aansluiting) voor die luchtbel kunnen zorgen.

k Hoop dat je er wat aan hebt. Iig, succes!

Arthur
diehooptdatznV8nietzulkraargedraggaatvertonen

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 00:30
door sander
Arthur, inderdaad het lijken 2 problemen welke tegelijk optreden. Vreemd metertje en een heet wordende motor. Ik moet zeggen dat ik met probleem 1 beter kan leven dan probleem 2 .

Er zitten 3 slangen op de thermostaat, hoe kan ik testen zonder thermostaat (kwestie van t stuk ??!!).

Wat is een makkelijke manier om te ontluchten ? ik heb dus al vloeistof direct het blok ingegoten en daarna het vulbakje afgevuld.

Nou zie ik dat ik helemaal vergeten ben te vermelden dat de bleed hose ((weet niet de juiste nl omschrijving) welke van bovenop de radiateur naar het afvulbakje gaat (iets van ontluchting of zo, om de druk te veminderen) is afgescheurd de eerste keer nadat de motor heet liep. Deze is vastgemaakt met kit enz enz om toch te kunnen testen. Hoe erg is het als deze nog lucht aanzuigt ?!!?

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 10:56
door fred101
Meet eens hoe heet het echt wordt. Ik dacht dat mijn benzine motor ook echt te heet werd maar dat bleek een foute sensor. Hoe weet je dat hij ook echt te heet wordt. De hitte van mijn V8 in de 101 is echt gigantisch als ik de motordeksel los haal toch is hij niet te heet.
Anders kan er iets mis zijn met je viscokoppeling op de fan of je thermostaat.
Er blijft in een V8 best veel vloeistof achter kwam ik achter toen ik de kop er aftrok en daarna 8 cilinders vol koelvloeistof had

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 11:08
door westfries
Lijkt op de visco van die niet geheel juist werkt
Als ik de temp te hoog zie worden zet ik eerst even de kachel op heet dat koelt gewoon mee
En zit je radiator niet verstopt aan de buitenkant ???

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 12:15
door richard78
Als je motor idd echt heet word (dus neit alleen de meter) zou ik ook denken aan lucht in je systeem. Dit word snel heet en verwarmd ook meteen je meter. Haal de dop vna je radiator 9koud) en laat de motor warm worden. Houd het peil in de gaten en indien nodig bijvullen. Kijk ook je thermostaat na of die open gaat. idd de thermostaat eruit halen is een goede test.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('439ebfd439c9e1247ff8702147b44255', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9804146, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 13:36
door jacob
vergis je niet dat het geen kop pakking kan zijn (sorry)
zo'n compressie test welke jij hebt gedaan zegt daar eigenlijk niet zo veel over.

als je kop pakking een heel klein beetje lek is dan komen er nog uit laat gassen in jou blok terecht terwijl de druk in de cilinder wel goed blijft.

wat te doen. start jou motor laat hem een kwartier draaien met de dop van de radiator.
krijg je na een kwartier nog steeds beletje te zien. dan is je kop pakking of je kop wel degelijk ergens lek.

dan kan je beter een ander test doen.
bij voorbeeld uitlaadgassen meten in je koelwater Of zei daar zijn)
of compressie test van het koel water systeem. zet het systeem 4 uur onder druk en kijk of de druk gelijk blijft.

ik zelf denk aan lucht bellen je meter is wel goed.
met lucht in je systeem kan de temp op eens heel snel omhoog springen.

als het systeem goed gevuld is en geen lucht meer bevat ook niet in de verwaring.
dus alle open zetten en in de slangen knijpen draaiende motor en bij vullen.

en je hebt dan nog steeds belletjes helaars maar is er echt iets stuk/ lek bij de kop of cilinders.

groeten jacob

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 20:45
door sander
Jacob wat bedoel je precies met de dop van de radiateur, gewoon de dop van het bijvultankje ?? of echt een dop ergens op de radiateur (deze zit er namelijk volgens mij niet)
bedank
sander

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 20:53
door jacob
ja tankje is ook goed.

als je maar kan zien of er bubbels komen.

groet jacob

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 21:16
door sander
In het begin (direct na het starten) wel belletjes in he tankje, na een paar minuten eigenlijk niet meer.

Ik denk dat er ergens lucht zit.

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: do 17 sep 2009, 11:35
door jacob
en?


weet je al meer?

groeten jacob

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: do 17 sep 2009, 22:15
door Martijn ten Broeke
Ik weet niet hoe het precies met een 4.6 is maar een 4.0 blok kan erg slecht tegen warm lopen.
Waar de 4.0 blokken vaak last van hebben is een scheur in 1 van de cilinders na het warm lopen....

Ik hoop dat je daar geen last van hebt, vaak zie je dan tijdens het draaien van de motor belletjes in het reservoir!

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c29ae88d119c64c1bbaf6d1217456451', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 9830494, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 00:39
door sander
Goedeavond,

Heb besloten om hem te verkopen, ik heb geen zin en tijd om te gaan knutselen.
Waarschijnlijk de koppakking, dus als er liefhebbers zijn doe een goed bod srr@home.nl

Groet,
sander

Re: Hete motor om gek van te worden

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 03:12
door Sytze_RR1970
He Sander,

Over water:
#aftap: De V8 (3.5) van een RR is af te tappen met een boutje onder de uitlaten aan de buitenzijde van de 2 cylinderbalken. Ik zou eens kijken wat daar uit komt. Dan vullen met een sterke reiniger.
#spoelen: Ik heb ook eens gehoord van iemand die de waterslang juist daarin stopte om uit te spoelen.
#ontlucht: Ontluchten helpt ook: boven bij de carbs, dat is ook het vulnivo (als er water uit loopt zit -ie vol).
#overig: het is al gesuggereerd: hoeveel weerstand heeft jouw visco koppeling? Bij mij NIET en loopt dus de V8 warm bij stilstand. Je ziet het ding wel draaien maar het doet technisch gezien niets.

Over eigen ervaring met een Toyota:
Ik mag niet vloeken in LaRo land maar mijn andere auto is een Toyota.... Een keertje slordig geweest met als gevolg een 2e hands motor ingebouwd. Vanaf toen volcontinu problemen met de koeling. Alles vervangen (ja alles) in het watergebeuren; en er bleef maar 1 conclusie over: het zat in het blok zelf. De Toyo kan niet aftappen enzo, dus wat ik suggereerde kan bij de Toyo niet. Ten tweede raakte ik bij de Toyo overtuigd dat het blok ietwat krom was: door de hitte zette het metaal uit (zowel mototblok alsook cylinders). Dat veroorzaakte abrupte hitte.

Over olie:
Als de olie niet circuleert loopt de motor toch warm; de 7 liter olie dient voor koeling; het water is extra. Weet alleen niet hoe je circulatie van olie controleert. Zeker als je pas olie hebt vervangen kan de oliepomp leeg staan; daar is een speciaal gereedschap voor voor op de boormachine..

Oh ja, ik durf het niet te suggereren: de waterslangen zitten wel op de goede in/uit? De kachel stond op heet bij het vullen / laten lopen? Bij LPG zijn de T-stukken groot genoeg qua diameter? Geen kniks?

Sterkte!

groet, Sytze