Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
-
Landstalker
Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Daar de 109 last heeft van roken (olie en diesel) en niet aan zijn maximale snelheid komt heb ik de verstuivers laten controleren en die zijn goed. Hierna heb ik compressie gemeten met koude motor en dat was 24 bar. Met een beetje olie in de cylinder een stuk hoger. Ik verdenk zuiger(veren) van slijtage.
Het boek zegt 31 tot 33 bar. Het blokje heeft geen start problemen en loopt niet eens zo beroerd.
Is 24 bar totaal onacceptabel of zijn er onder jullie die geen problemen ondervinden met een compressie druk van 24 Bar?
Zou de onverbrande diesel uit de uitlaat ook veroorzaakt kunnen worden door een slecht functionerende brandstof pomp?
Het gasgeef mechanisme moet ik nog gaan bekijken in verband met de lage topsnelheid.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Het boek zegt 31 tot 33 bar. Het blokje heeft geen start problemen en loopt niet eens zo beroerd.
Is 24 bar totaal onacceptabel of zijn er onder jullie die geen problemen ondervinden met een compressie druk van 24 Bar?
Zou de onverbrande diesel uit de uitlaat ook veroorzaakt kunnen worden door een slecht functionerende brandstof pomp?
Het gasgeef mechanisme moet ik nog gaan bekijken in verband met de lage topsnelheid.
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
Exfietser
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Mijn oorspronkelijke blokje haalde ook de 100 met 17, 23, 25 en 24 bar op de vier cilinders. Je blokje is niet meer optimaal maar die 24 bar is het probleem echt niet. Met 24 bar kun je nog jaren vooruit. Ik neem tenminste aan dat je geen 100000 per jaar rijdt. Maar jou blokje heeft dus wel veel gedraait. Gezien het feit dat een nieuwe blok in topconditie tussen de 31 en 33 bar moet zitten. Je injectiepomp heeft dus ook heel wat afgedraait. Waarschijnlijk maakt een pomprevisie heel veel uit voor het roken. Ook de topsnelheid zal waarschijnlijk beter worden. Maar omdat je top maar 70km/u is denk ik dat het goed afstellen van alle assen, veren, hefbomen en kabeltjes van je gashendel ook verschil zal uitmaken. Heb jij nog een klep voor de rembekrachtiger in je inlaat zitten? Het kleine gaatje in het midden van die klep, is dat open? Die klep veroorzaakt ook rook bij het starten.
Arnold.
Arnold.
-
Landstalker
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Arnold,
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat ik met die 25 bar nog even door kan rijden. De landrover trekt gewoon nog goed op maar stopt daarmee bij 70 Km/u. Ik denk dus ook dat er speling zit op het stangenstelsel naar de brandstof pomp. Ik ga dat nakijken en de revisie van de pomp lijkt me ook een goed idee.
Ik ben eens terug gegaan in het archief en volgens mij wist jij een manier om de klepseals te vervangen zonder dat de kop er af moet. Klopt dat? Zou ik graag van je willen weten. Ik zou ook wel van de blauwe rook af willen. Weet jij nog een adres waar ik de pomp kan laten reviseren in de buurt van Haarlem.
Die klep in het inlaat kanaal is er uit.
Groet en bedankt,
Mark..
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat ik met die 25 bar nog even door kan rijden. De landrover trekt gewoon nog goed op maar stopt daarmee bij 70 Km/u. Ik denk dus ook dat er speling zit op het stangenstelsel naar de brandstof pomp. Ik ga dat nakijken en de revisie van de pomp lijkt me ook een goed idee.
Ik ben eens terug gegaan in het archief en volgens mij wist jij een manier om de klepseals te vervangen zonder dat de kop er af moet. Klopt dat? Zou ik graag van je willen weten. Ik zou ook wel van de blauwe rook af willen. Weet jij nog een adres waar ik de pomp kan laten reviseren in de buurt van Haarlem.
Die klep in het inlaat kanaal is er uit.
Groet en bedankt,
Mark..
-
Exfietser
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Ohh, zit jij in Haarlem. das dicht bij mij in de buurt. Ik heb zelf nooit de klepseals vervangen zonder de kop er af te halen. Mijn motor is helemaal uit elkaar geweest en het is het makkelijkst om het dan te doen.
Maar in een dieselmotor is er maar heel weinig ruimte tussen de kleppen en de zuiger als die op het hoogste punt staat. het is volgens mij niet mogelijk dat de klep in de motor valt als de zuiger boven staat. Wat men doet is een oude gloeiplug doorboren en er een persluchtaansluiting op maken. Als je daar dan een compressor met een bar of acht op aan sluit kun je de kleppen door de perslucht omhoog drukken. Dan kun je gewoon de rubbertjes er uit vissen en verversen. Mocht de perslucht even wegvallen gebeuren er dus geen rampen als de zuiger in de hoogste stand staat.
Ik heb ditzelf dus nooit gedaan en kan je dus niet vertellen of dit echt werkt. Afgelopen jaren zijn er wel verhalen van prikkers geweest die dit zo gedaan hebben. Mischien dat die nog een reactie geven.
Een andere manier schijnt te zijn dat je door het gat een stuk stevig nijlon touw naar binnen drukt en dan met de hand de zuiger omhoog draait zodat alles klem zit. Alleen is dit een manier die ik niet helemaal begrijp want volgens mij komt het touw dan in de voorverbrandingskamer terecht en niet in de cilinder. Ik zelf denk dus dat dit niet gaat lukken. Mischien werkt dit wel bij een direct ingespoten diesel maar niet bij de 2.25.
Je injectiepomp kun je laten reviseren bij stam en co in Heerhugowaard. Het is een tweemanszaak met professionele apparatuur, veel kennis en betaalbaar. Tel: NUL 72 vijf zeven zes 2222
Er is ook een prikker die het voor je kan doen. Zie: [landrover.paginamarkt.nl]
Veel succes,
Arnold.
Maar in een dieselmotor is er maar heel weinig ruimte tussen de kleppen en de zuiger als die op het hoogste punt staat. het is volgens mij niet mogelijk dat de klep in de motor valt als de zuiger boven staat. Wat men doet is een oude gloeiplug doorboren en er een persluchtaansluiting op maken. Als je daar dan een compressor met een bar of acht op aan sluit kun je de kleppen door de perslucht omhoog drukken. Dan kun je gewoon de rubbertjes er uit vissen en verversen. Mocht de perslucht even wegvallen gebeuren er dus geen rampen als de zuiger in de hoogste stand staat.
Ik heb ditzelf dus nooit gedaan en kan je dus niet vertellen of dit echt werkt. Afgelopen jaren zijn er wel verhalen van prikkers geweest die dit zo gedaan hebben. Mischien dat die nog een reactie geven.
Een andere manier schijnt te zijn dat je door het gat een stuk stevig nijlon touw naar binnen drukt en dan met de hand de zuiger omhoog draait zodat alles klem zit. Alleen is dit een manier die ik niet helemaal begrijp want volgens mij komt het touw dan in de voorverbrandingskamer terecht en niet in de cilinder. Ik zelf denk dus dat dit niet gaat lukken. Mischien werkt dit wel bij een direct ingespoten diesel maar niet bij de 2.25.
Je injectiepomp kun je laten reviseren bij stam en co in Heerhugowaard. Het is een tweemanszaak met professionele apparatuur, veel kennis en betaalbaar. Tel: NUL 72 vijf zeven zes 2222
Er is ook een prikker die het voor je kan doen. Zie: [landrover.paginamarkt.nl]
Veel succes,
Arnold.
-
Davy
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Vergeleken bij die van mij zijn dit hele mooie waarden. Is al even geleden dat ze getest zijn, maar ik geloof dat het gemiddeld iets van 17 bar was. Toch haal ik er na 10 minuuten planken de 100 mee. Bij start rookt hij behoorlijk, maar 1 keer op temperatuur valt het reuze mee. Ik maak me dáár dan ook niet zo druk over. Succes met de zoektocht naar de verloren kilometers.
Groeten,
Davy
Groeten,
Davy
-
paulus-109
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
die truc met het touw gaat wel op voor een benzineauto.
paul
paul
-
Landstalker
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Het gasgeef mechanisme was toch niet helemaal spelings vrij. Een kabel zat niet helemaal op zijn plek. Dit heb ik verholpen en afgesteld. De 109 loopt nu 95Km/u op de teller met die lage banden. Ik ga toch voor 7,5/16 banden kijken. M.i. loopt hij dan wat rustiger.
Blokje loopt niet heel regelmatig dus ga ik informeren voor een brandstof pomp revisie.
Blokje loopt niet heel regelmatig dus ga ik informeren voor een brandstof pomp revisie.
-
Exfietser
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
750R16 scheelt dacht ik een km of 10. Dus jouw blokje is verder geen probleem.
Mooi dat je het voor elkaar hebt.
Arnold.
Mooi dat je het voor elkaar hebt.
Arnold.
-
richard78
Re: Compressie 2 1/4 Diesel, 24 Bar genoeg???
Klinkt zeker goed! Als je het idee hebt dat het blokje nog niet helemaal mooi loopt zou ik daar nog even naar kijken. Dan heb je straks de snelste 2.25D van het prikbord
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4032cf8eaab35869f6d948104b7cf63b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9807972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4032cf8eaab35869f6d948104b7cf63b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9807972, 600, 600, 'Loading image ...', false);