Pagina 1 van 1

Wanneer is speling speling? (steekas-drivemember)

Geplaatst: vr 04 sep 2009, 20:55
door RufusXXL
Hallo,

Ik probeer dus de speling uit de aandrijflijn van de auto te halen omdat ik die "kloink" en het geschok echt een beetje zat ben.
Ben begonnen met de achterkant en heb gemerkt dat ik het achterste kardan een redelijk stuk kan verdraaien voordat ie "pakt". Als ik het wiel eraf haal en het nogmaals doe dan zie ik de steekas een pietsie los in het drivemember draaien voordat ie klemt. Het is natuurlijk niet veel (1-2 mm) maar toch, de vertanding ziet er overigens best ok uit. Een nieuw drivemember geeft een zelfde beeld, aan beide kanten overigens.
Voordat ik er nu een nieuwe steekas in duw, zou ik graag weten of deze speling niet "normaal" is. Dwz, als ik zowel een nieuwe steekas als een nieuw drivemember monteer, zit er dan 0 speling tussen die 2?

Alvast bedankt!

Robert
Defender Td5

Re: Wanneer is speling speling? (steekas-drivemember)

Geplaatst: za 05 sep 2009, 00:05
door wilberth
Spelingvrij wordt het nooit, als je "drivemember" nog ongeveer even brede tanden heeft als een nieuwe (dus niet afgesleten tot heel scherp puntjes) dan mag je er vanuit gaan dat dit zo bedoelt is aangezien de drivemember doorgaans duidelijk meer slijt dan de steekas zou ik die laatste sowieso niet verdenken.

Overigens zou slijtage op de steekas ook duidelijk zichtbaar moeten zijn (aan beide uiteinden) aangezien de splines op de steekas duidelijk langer zijn dan het stukje dat je bebruikt. Je zou dus een heel duidelijk versleten stuk moeten kunnen zien als hier iets mis mee is.

Veel speling in de aandrijflijn is echter zo bedoelt, zoals de speling op de diffs, tanden moeten altijd wat speling hebben anders gaan ze verklemmen en vastlopen. Je krijgt een mechanische aandrijflijn dus nooit spelingsvrij. Dat je propshaft dus iets te verdraaien is is normaal. Tussen je wiel en de propshaft zit al op 5 verschillende plekken wat speling;
- op de drivemembers, klein, maar aanwezig, ding moet er altijd met de hand op te schuiven zijn ondanks alle productie tolleranties
- tussen steekas en diff. zonnewiel
- tussen zonnewiel en planeetwielen in het diff
- tussen planeetwielen en planeetdrager (alhoewel dat nagenoeg niets is)
- tussen kroonwiel (zit vast op planeetdrager) en pignon

Allemaal met meer of minder ruimte, maar geen van alle geklemd.
Probeer het dus in het reeele te houden, ga desnoods eens ergens onder een nieuwe liggen en voel eens wat normaal is, zou je waarschijnlijk verbazen.

Succes, Wilberth


Groet, Wilberth

Re: Wanneer is speling speling? (steekas-drivemember)

Geplaatst: za 05 sep 2009, 01:01
door RufusXXL
Hoi Wilberth,

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat de totale speling de som der delen is en niet helemaal te voorkomen. Dat is prima. Punt is alleen dat zelfs met heel voorzichtig koppelen de auto echt een trap vanachteren krijgt. Dit was voorheen niet zo dus probeer ik er toch achter te komen wat ik er aan kan verbeteren.

Groeten,

Robert

Re: Wanneer is speling speling? (steekas-drivemember)

Geplaatst: za 05 sep 2009, 02:04
door bowy
Robert,

Een Drivemember, moet gewoon spelingsvrij zijn hoor, dus je steekas is dan gesleten, waardoor dan je drivemember ook zo weer verder slijt.....

Gr Bowy

Re: Wanneer is speling speling? (steekas-drivemember)

Geplaatst: za 05 sep 2009, 22:09
door RufusXXL
Dank je Bowy!
Ik heb 2 nieuwe besteld.....als we het dan toch doen, dan maar meteen goed.

Robert