Laadstroom verdeler - dynamo - draadjes
Geplaatst: di 01 sep 2009, 21:34
Vandaag even lekker kunnen klussen, heb een laadstroom verdeler ingebouwd en dubbele accu, maar nu toch een paar twijfels of ik de bedrading helemaal juist heb...
Dit heb ik gedaan:
Dynamo heeft twee dikke bruine 4mm draden en een klein bruin/geel draadje. Respectievelijk B+ en D+, althans dat is mijn aanname.
Bruine draden heb ik naar Output1 op de verdeler (Victron Argo FET) gezet.
Nieuwe draden getrokken van dynamo B+ naar Input op de verdeler.
Bruin/gele draadje ongemoeid gelaten, deze gaat dus nog steeds naar het "accu-lampje" op de dash.
Van Output 2 naar tweede accu een nieuwe kabel getrokken.
Zover ik nu dus kan zien, gaat de B+ dus nu netjes naar de input van de verdeler, en van daar uit de Output1 naar het oorspronkelijke circuit, inclusief starter en startaccu, en de Output2 naar de nieuwe tweede accu.
Wat er gebeurt:
Als ik contact maak, gaat op het dash netjes het accu lampje branden, en nadat de motor start, gaat deze weer uit. Hieruit concludeer ik dat de dynamo werkt.
Echter, op de verdeler zit een blauwe led die zou moeten gaan branden als er spanning op de Input staat, maar deze brand dus niet.
Wat ik vermoed:
Er zit een "Energize" uitgang op de verdeler die optioneel aangsloten kan worden op de + na het contact. Deze zorgt ervoor dat de dynamo spanning op de B+ krijgt, net zoals dat het geval zou zijn wanneer er een accu direct op aangsloten zou zijn.
Wat ik nu niet snap:
Ik kan die Energize natuurlijk wel aansluiten, maar als de dynamo nu geen spanning levert, zou dan op mijn Dash niet het rode accu lampje moeten gaan branden wanneer de motor draait?
Sluit ik die Energize met een apart draadje aan vanaf het contact, of kan/moet ik hiervoor juist dat bruin/gele draadje gebruiken?
Alvast heel erg bedankt,
Michiel
dievrijdagtochechtnaardebasissleutelcursusmoet
Dit heb ik gedaan:
Dynamo heeft twee dikke bruine 4mm draden en een klein bruin/geel draadje. Respectievelijk B+ en D+, althans dat is mijn aanname.
Bruine draden heb ik naar Output1 op de verdeler (Victron Argo FET) gezet.
Nieuwe draden getrokken van dynamo B+ naar Input op de verdeler.
Bruin/gele draadje ongemoeid gelaten, deze gaat dus nog steeds naar het "accu-lampje" op de dash.
Van Output 2 naar tweede accu een nieuwe kabel getrokken.
Zover ik nu dus kan zien, gaat de B+ dus nu netjes naar de input van de verdeler, en van daar uit de Output1 naar het oorspronkelijke circuit, inclusief starter en startaccu, en de Output2 naar de nieuwe tweede accu.
Wat er gebeurt:
Als ik contact maak, gaat op het dash netjes het accu lampje branden, en nadat de motor start, gaat deze weer uit. Hieruit concludeer ik dat de dynamo werkt.
Echter, op de verdeler zit een blauwe led die zou moeten gaan branden als er spanning op de Input staat, maar deze brand dus niet.
Wat ik vermoed:
Er zit een "Energize" uitgang op de verdeler die optioneel aangsloten kan worden op de + na het contact. Deze zorgt ervoor dat de dynamo spanning op de B+ krijgt, net zoals dat het geval zou zijn wanneer er een accu direct op aangsloten zou zijn.
Wat ik nu niet snap:
Ik kan die Energize natuurlijk wel aansluiten, maar als de dynamo nu geen spanning levert, zou dan op mijn Dash niet het rode accu lampje moeten gaan branden wanneer de motor draait?
Sluit ik die Energize met een apart draadje aan vanaf het contact, of kan/moet ik hiervoor juist dat bruin/gele draadje gebruiken?
Alvast heel erg bedankt,
Michiel
dievrijdagtochechtnaardebasissleutelcursusmoet