Pagina 1 van 1

lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 23:24
door Joep
Is het noodzakelijk om de kop te vlakken bij een lekke koppaking? Ik hoor verschillende geluiden. Is het ook noodzakelijk om de bouten waarmee de kop vastzit te vervangen?

Ben benieuwd naar de reacties.

groet,

Joep

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 23:55
door bareld
Welke motor heb je?

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 23:56
door Exfietser
Dat hangt er vanaf. Heb jij een stalen of lichtmetalenkop. Heb jij ouderwetse of rekbouten. Het is handig als je verteld over wat voor auto, motor etc. je het hebt.

Arnold.

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 21:15
door RR hobbyis't
Ik zou altijd kop laten vlakken en afpersen kan nooit geen kwaad.

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 21:27
door Joep
het is een 2.5 D uit 1985

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 21:29
door Joep
een 2.5 D uit 1985. Hoe zie ik het verschil tussen een ouderwetse of rekbout?

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 22:39
door bas88pickup
Een rekbout heeft een wespetaille, een ouderwetse niet.

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: do 03 sep 2009, 00:00
door bowy
Joep.

Een 2,5 D heeft een gietijzeren kop. Afpersen zou ik zonde van mijn geld vinden bij alleen een lekke koppaking. Vlakken kan wel de moeite waard zijn maar is meestal ook niet nodig.

GR Bowy

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: do 03 sep 2009, 12:08
door Mark
Bij een 2,25 diesel en 2.5 diesel iig nooit de kop laten vlakken.
De voorgloeikamers die zitten normaal in de kop geperst en steken normaal gesproken een fractie uit boven het oppervlakte van de kop. Zodra je de kop gaat vlakken vlak je ook de voorgloeikamers mee.. deze komen er dan na een bepaalde periode uit trillen en dan kan je de motor weggooien aangezien ze dan in de bovenkant van je zuiger en blok hebben lopen slaan.

Opnieuw inpersen zou moeten werken lijkt me, maar dat bleek niet goed te gaan volgens verschillende revisiebedrijven die ervaring hadden met land rover blokjes.

Ik spreek uit ervaring. Heb het tot 2 keer toe gehad.. bij 2.25 diesel die er org in zat en bij 2,5 NA die ik erin had.. 2.25 was niet gereviseerd. 2.5 NA wel en had een goed gerenomeerd bedrijf gedaan. Wist toen alleen nog niet van dit probleem.

Nu uiteraard nergens meer last van want heb nu een Landcruiser motor! NIET KAPOT TE KRIJGEN!

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: do 03 sep 2009, 23:16
door Rickske
Mark, weet je dat van het niet laten vlakken 100% zeker? Ik wil over n tijdje mijn motor weer dichtmaken. Ik dacht dat als je de kop er af had gehad je altijdmoest vlakken..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45367a741f9550ff21d900098673b8c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 9740850, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: vr 04 sep 2009, 20:14
door Exfietser
Altijd laten vlakken is niet nodig. Revisiebedrijven kunnen meten of de kop wel of niet vlak is. Als hij niet vlak is moet hij gevlakt worden. De kamers moeten er dan uit inderdaad, en weer terug geplaatst worden. Het is lastig maar kan wel. Cilinders kun je ook opmeten en vlakken overigens. De kamers zitten gewoonlijk ook niet heel erg vast. Ze worden op hun plek gehouden door met een center een pitje in de rand te slaan. Dat is iets wat door vakmensen gedaan moet worden die weten wat ze doen. Als het blok helemaal op temperatuur is zetten de kamers iets uit en komen dan echt vast te zitten. Als je de kamers meevlakt kan ik me voorstellen dat ze door de vreesbewerking losser komen te zitten en dat problemen gaat geven.

QuoteNu uiteraard nergens meer last van want heb nu een Landcruiser motor! NIET KAPOT TE KRIJGEN!
Inderdaad is toyota zeer goed. Ik denk een van de beste. Maar hebben ook die motoren hebben een paar dingen. Ik ken een verhaal van iemand die de derde motor er in heeft zitten omdat hij als drie maal een gescheurde kop heeft gehad. En aangezien een losse kop duurder is als een hele motor, werden dat drie motoren.

En van het kostenplaatje dat aan toyota onderdelen hangt wordt je niet bepaald vrolijk.

Arnold.

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: vr 04 sep 2009, 23:31
door Phillip
Klopt Arnold. Bij mij is van mijn gereviseerde 2.5 n/a de kop ook niet gevlakt. Ik geloof dat de koppen van deze motoren niet zo heel snel gevlakt moeten worden.

Groet Phillip

www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiƫle kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiƫle kampeerauto)

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 11:46
door kick
Goed advies!

Laat je cilinderkop altijd controleren en afpersen bij een revisie bedrijf , kost je wellicht 100 euro dan weet je zeker dat het goed is !
Je hebt er niets aan aan om de reparatie half uit te voeren , zonde van tijd en geld.
Is de kop niet goed overweeg dan een nieuwe kop van Turner engineering , zijn niet echt duur en goed.
Persoonlijk zou ik ook altijd de bouten vervangen !
Ik heb bij mijn dicocovery ook pas mn kop vervangen door een exemplaar van hun , auto rijdt weer super en is betrouwbaar !

Grt

Kick

Re: lekke koppaking => kop vlakken en nwe bouten of niet?

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 11:49
door kick
Kijk eens op hun site , aanbieding nieuwe cilinder kop 395 pond !!!