Pagina 1 van 1

Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 13:23
door Bouke
Hallo,

De bak van mijn defender 200 tdi uit '93 kreeg steeds meer een "klunk" bij het schakelen: versleten spline van hoofdbak naar tussenbak. Nu heb ik voor 650 euro een gebruikte bak kompleet met tussenbak gekocht met volgens vorige eigenaar 30.000 km. Na vier dagen sleutelen heel spannend een testrit en het was een drama. van 3 naar 2 gaat alleen met dubbel clutchen anders tandenpoetsen en tot overmaat van ramp jankt de bak bij 100 km/u en gas loslaten als een gek. Ben ik belazerd of komt het omdat de bak wellicht 10 heeft stilgestaan? en komt het nog goed? Ik zit met mijn handen in het haar wie heeft er een idee?

Groeten Bouke

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 14:30
door RoLandrover
Even heeel erg contact opnemen met de verkoper !

er z it wel de juiste rode ATF olie in? met normale bakolie gaan ze ook zwaar schakelen e.d.

grtn

RoLandRover

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 15:10
door Bouke
ja de olie klopt: ATF in de hoofdbak en 85W90 in de tussenbak...

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 16:25
door pp!
persoonlijk vind ik € 650,- voor een 10 jaar oude, niet gebruikte, stilstaande LT77 beetje erg aan de dure kant......
en als het mij zou zijn overkomen wat er bij jou gebeurde voelde ik me idd belazerd....

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 17:50
door henk de witte
Hallo Bouke,

Om toch nog even je vraag te beantwoorden. Tandenpoetsen van 2 naar 3 betekent zeer waarschijnlijk een versleten synchromesh. (en dat krijg je niet zomaar voor elkaar en zeker niet na 30.000 km). Janken betekent meestal een beschadigd lager. D.w.z. de loopvlakken van de lagerschalen zijn door langdurige belasting ruw geworden door "pitting" en vermoeiingsbreuken waardoor stukjes uit het opp. los laten. Dit is een "normaal" en te verwachten verschijnsel bij bakken met veel km's of verkeerd gemonteerde lagers waarbij de voorspanning te hoog is afgesteld (verkeerd geshimt), of de uitlijning buiten de tolerantie valt. Door dat laatste neemt de vermoeiingsschade exponentiele vormen aan en kan er wel binnen 30.000 km al voldoende schade (herrie) ontstaan om de bak te vervangen. In het uiterste geval, maar dan heb echt een heeel oude bak, zijn de tanden zover ingesleten dat ze gaan huilen.

Kortom; hoogstwaarschijnlijk is het een bak met veel km's achter de rug en zo niet dan is het een verkeerd gereviseerde bak. In beide gevallen rest je niets anders dan de bak eronderuit te halen en te laten reviseren cq. ruilen voor een gereviseerde bij een gerenommeerde leverancier. Waarbij ik als kanttekening Autorega niet aanraadt omdat ik daar zelf tot twee maal toe dezelfde ervaring heb gehad. En garantie blijkt dan een zeeeeer rekbaar begrip bij Rega.

Niet te lang over treuren maar zo snel mogelijk die bak er weer onderuit sleutelen en vervangen dan heb je een goed verhaal voor Land Rover kampvuren.

By the way heb je je oude bak nog? Een kloenk is nl. zelden een reden om een hele bak te vervangen als je er op tijd bij bent.

Sterkte en succes,

Henk de Witte.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 19:28
door Scratch
pp! Schreef:
-------------------------------------------------------
> persoonlijk vind ik € 650,- voor een 10 jaar
> oude, niet gebruikte, stilstaande LT77 beetje erg
> aan de dure kant......
> en als het mij zou zijn overkomen wat er bij jou
> gebeurde voelde ik me idd belazerd....

€ 650,- voor een hoofd en tussen bak lijkt mij niet duur hoor !! (als het tenminste een Defender bak is met een 1.4 tussenbak)

Maar als hij niet naar behoren werkt....dan ben je idd belazerd

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('fe81abc76c6883aa102310c66fe05dd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 9718779, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 22:51
door Bouke
Dat is een duidelijk verhaal Henk. Ik hoopte erop dat door lang stilstaan de sychromesringen zijn gaan vastzitten met ingedikte olie of vliegroest met dus de kans dat het naar verloop van tijd weer bijkomt..

Ik zit er nu aan te denken om de oude bak met klunk op te knappen met onderdelen van de nieuwe rotte bak. Zou dat kunnen of heb je dan veel ervaring, een bak vol met shims en het nodige speciaal gereedschap nodig?

Gr. Bouke

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 00:15
door bas88pickup
Henk de Witte schreef:
Waarbij ik als kanttekening Autorega niet aanraadt omdat ik daar zelf tot twee maal toe dezelfde ervaring heb gehad. En garantie blijkt dan een zeeeeer rekbaar begrip bij Rega.


Ik zeg niks, voor je het weet heb ik weer heibel... (ander forum)

Foto-A4NV8J3R.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a059f987d965cfa77d59993d48ad2807', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4NV8J3R.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', '', 9720811, 600, 600, 'Loading image ...', false);

My opinions may have changed, but not the fact that I'm right!
If you have noticed this notice, you have noticed that it was not worth noticing the notice!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2009 22:29 door bas88pickup.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 00:46
door Symon
Een maar maanden geleden heb ik een goede lt77 bak met tussenbak gekocht voor maar 350 euro en deze is helemaal goed. Hoe kan ik zien wat voor ratio de tussenbak heeft?

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 04:14
door Jurriaan
Oude bak met Bowy meegeven naar Ashcroft en dan lekker een door professionals gereviseerde monteren als 'ie weer terug is.


Jurriaan.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 14:31
door Puffino
helemaal eens met je Jurriaan.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 14:48
door Hans 109V8
Wat bedoel je Henk,
ik heb een "kloink", en kan geen speling vinden in de aandrijf lijn, zou hij in de bak zitten dan?
Is dat redelijk simpel te verhelpen ?

Hoor graag vanje
Hans

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 16:29
door Puffino
KLOINK kan ook van rubbers komen die zijn gaan hemelen.

Bak is onderdeel van aandrijflijn... ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: di 01 sep 2009, 16:39
door RufusXXL
Ook op zoek naar de "kloink" kwam ik een artikeltje tegen in de FAQ op de site van Ashcroft:

have a Tdi 90 and it "clunks" when I take up drive. Why?
The most common cause is worn mainshaft spline but other things to check the A frame ball joint and the halfshaft drive flanges, especially if you have a 300 tdi Defender. To check mainshaft spline wear remove the PTO cover and with the main box in first gear rock the car backwards and forwards whilst looking into the end of the input gear. If the spline is worn you will see movement of the shaft in relation to the gear. Replace the gearbox and transfer box input gear (use a cross drilled gear to prevent recurrence of the problem).I

Robert

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 12:56
door henk de witte
Hallo Hans,

De kloinks worden inderdaad vaak veroorzaakt door zaken buiten de bak. Die zou ik dan ook als eerste checken zelf vervang ik alle hockeystickrubbers en trailingarm rubbers preventief in dergelijke gevallen. Is een klein klusje als je eenmaal overgestapt bent op polybush. A-frame ball joint, aandrijfassen, etc. eerst goed controleren.

Als dat allemaal uitgesloten is kun je het zoeken in de bak. In jouw geval zal het waarschijnlijk om een 4-bak LT95 gaan. De kloink kan dan worden veroorzaakt door de overbrenging van mainbox naar transferbox (de verspiede tandwielen) deze kun je, in situ, vervangen en kosten rond de € 40,-/st. (john craddock stuurt ze op vanuit engeland, die heeft trouwens tot de kleinste kogeltjes en veertjes voor een LT95 in zijn programma) Als je te lang doorrijdt dan slaan de spiebanen op de as ook uit en heeft het vervangen van het tandwiel weinig zin meer. Je moet dan de as vervangen en dat houdt in dat de mainbox open moet en dus de bak eronderweg. Als je op tijd bent is het vervangen van het tandwiel de oplossing van je probleem.

Als op de spiebanen van het tandwiel geen speling zit dan komt de kloink hoogstwaarschijnlijk uit het deel na de hoofdbak. Verder kunnen er kloinks komen uit het bakdifferentieel, of de kragen en verspiede hulzen waarmee difflock in en uitgeschakeld wordt, kortom op de spiebanen van de uitgaande assen. Ook die zaken zijn in situ te vervangen het is echter wel gecompliceerder dan het vervangen van het tandwiel. Als je het zelf doet dan is het wel goedkoper dan de hele bak vervangen, misschien ook wel als je het laat doen maar met de huidige werkplaatsuurtarieven moet je dat eerst afwegen met gedegen prijsoffertes in je hand

Jankende bakken wordt meestal veroorzaakt door de lagers van de layshaft in de mainbox. Op zich kosten deze lagers een tientje per stuk, alleen is het vervangen een paar dagen werk omdat de bak eronderweg moet. Een LT 95 is goed zelf te reviseren als je een beetje handig bent. Meestal volstaat het om de lagers te vervangen. De rest van de bak is oer en oer sterk. En als je dan toch de boel hebt losliggen; het hele riedeltje aan lagers, keerringen etc. kost je een paar honderd euro. Een gereviseerde bak ongeveer 1000,- ex. zonder verzendkosten. Het grootste probleem is het lompe gewicht van het ding dus je moet je takelwerk goed voorbereiden.

Hoop dat het wat duidelijk is allemaal,

Groet,

Henk de Witte

.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 16:11
door Jurriaan
Gereviseerde bak:

[www.ashcroft-transmissions.co.uk]

Vergeet niet dat je een gelijkwaardige bak in moet leveren als statiegeld.


Jurriaan.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 16:23
door henk de witte
Daar zie ik zo gauw geen LT95 voor een 109v8 bij staan. Bij john craddock kosten ze 795 pond ex BTW en verzendkosten. En dan idd nog de verzendkosten van je oude bak die kant op, alhoewel ik niet zeker weet of dit bij craddock ook moet. De R380 past niet zondermeer. Zeker de schakelpook e.d. komen op een andere plek te zitten. Dat heeft nog wel wat voeten in aarde als je voor een conversie gaat.

www.johncraddockltd.co.uk/product_search.asp?catid=3&page=new

Groet,

Henk de Witte.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 16:34
door Jurriaan
Henk,

Sorry, ik zat nog bij de LT77 200Tdi van de startpost. Niet begrepen dat jouw deel van't topic weer over een Stage One ging. Zou een LT85 110V8bak niet passen in een Stage One, heb je gelijk een vijfde versnelling.


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2009 14:35 door Jurriaan.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 16:47
door henk de witte
Ja past wel, alleen moet je voor het pookstokken werk, handremtrommel, etc. aan het modificeren. Ik geloof dat de schakelpook uiteindelijk op een rare plaats komt te zitten omdat de lengte van de bakken niet gelijk is. Het fijne weet ik daar echter niet van.

Re: Slechte LT77 ruilbak ingebouwd

Geplaatst: wo 02 sep 2009, 18:59
door G-men (Gargamel)
henk de witte Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja past wel, alleen moet je voor het pookstokken
> werk, handremtrommel, etc. aan het modificeren. Ik
> geloof dat de schakelpook uiteindelijk op een rare
> plaats komt te zitten omdat de lengte van de
> bakken niet gelijk is. Het fijne weet ik daar
> echter niet van.


Vergeet niet dat de LT95 een geintergreerde tussenbak heeft.
De LT85 heeft een losse tssenbak nodig, die komt er nog bij.
Als ik mijn LT95 zou moeten vervangen komt er gewoon weer een LT95 in, echter wel met een andere eindoverbrenging in de hoge gearing. Wordenalle versnellingeneen 10-15% langer, en heb je gelijk geen overdrive meer nodig, en in lage gearing veranderd er niets.

Gerrit