Pagina 1 van 1
1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 09:12
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Hallo Frans,
Je schrijft in het draadje van Sander van Osch dat de verlichting van een 1972 niet gezekerd is. Ik dacht dat verlichting of wat voor spanningsverbruiker dan ook altijd gezekerd moet zijn. Hoe voorkom je de gevolgen van kortsluiting zonder zekering, hoe is dat toen opgelost?
Alvast bedankt voor je antwoord,
John
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 12:32
door Frans Bonnes
John.
Tegenwoordig is alles wat maar enigszinds stroom gebruikt gezekerd, en liefst alles nog met een eigen zekering. Zodat als er een zekering doorbrand er niks anders uitvalt. Daarom hebben de huidige auto's zo'n heleboel zekeringen.
Dit was zeker vroeger niet het geval. Toen was, zeker bij Landrover, alleen gezekerd wat niet echt nodig was om met de auto, ook in het donker, te kunnen rijden. Kijk maar eens wat er wel bij een oude Landrover / Range Rover gezekerd is. Men ging er bij het ontwikkelen van een auto vanuit dat de toenmalige gebruiker niet in staat zou zijn om een zekering te vervangen, als men er al een in reserve had. Al het onderhoud werd toch ook bij een garage gedaan, zelfs olie peilen. Tenminste dat heb ik ergens gelezen.
Er was dus niks om kortsluiting te voorkomen. Er was dus toen geen oplossing voor.
Dus het is nu wel verstandig om ergens extra zekeringen en relais in te bouwen.
fb
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2009 11:19 door Frans Bonnes.
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 12:56
door Henk Bossinade
Niet alleen bij LR's en RR 's kwam dit voor . Bij veel Amerikaanse wagens kwamen helemaal geen zekeringen voor, of alleen maar een automatische " bimetaal zekering" in de lichtschakelaar. Veel Duitse wagens daarentegen waren vaak in de 30er jaren al uitgebreid gezekerd .Vr gr Henk B.
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 15:13
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Dank voor jullie toelichting!
Met vriendelijke groet,
John
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 16:23
door Dennis101
In geval van een kortsluiting zet je de verlichting uit met de lichtschakelaar.
Dennis B
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: zo 30 aug 2009, 16:56
door Frans Bonnes
Dat helpt natuurlijk alleen als de sluiting na de schakelaar zit.
fb
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: di 01 sep 2009, 13:39
door fred101
Hoefde niet gezekerd te worden, een lucas schakelaar was zelf uitschakelend. Dat feature heeft de huidige defender nog steeds. Daarom zijn ze ook meer dan 100 euro. Je snapt wel dat ik die van mijn 90 en die van Irene gewoon gerepareerd heb ipv voor zoveel geld weer zo'n gammel ding te kopen.
Mijn 1970 S2a heeft maar twee zekeringen , met een aantal verbruikers per zekering . Ik weet alleen niet hoe de verdeling is en wat er op zit want alle draden hebben de zelfde kleur.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2009 11:42 door fred101.
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: di 01 sep 2009, 14:11
door Marc-my-Words
fred101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoefde niet gezekerd te worden, een lucas
> schakelaar was zelf uitschakelend. Dat
> feature heeft de huidige defender nog steeds.
> Daarom zijn ze ook meer dan 100 euro. Je snapt wel
> dat ik die van mijn 90 en die van Irene gewoon
> gerepareerd heb ipv voor zoveel geld weer zo'n
> gammel ding te kopen.
>
> Mijn 1970 S2a heeft maar twee zekeringen , met een
> aantal verbruikers per zekering . Ik weet alleen
> niet hoe de verdeling is en wat er op zit want
> alle draden hebben de zelfde kleur.
Mbt de zelfafschakelende lichtschakelaar: repareren is soms een optie. Beter is een relaisschakeling nabij de koplampen zelf: meer licht en geen zelfdenkend Lucas-gedoe meer. (Men neme een Zweedse "lichtversterker" en je bent op alle punten gered -- in het kabelboompje zitten zelfs stukjes "smeltdraad" ter zekering.)
Mbt de 2 zekeringen in de S2a: gewoon alles aan zetten en een zekering eruit trekken en je ziet vanzelf wat allemaal uitvalt, daarna de andere zekering, en je weet wat er niet gezekerd is.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2009 12:12 door Marc-my-Words.
Re: 1972 verlichting niet gezekerd? (Frans Bonnes)
Geplaatst: di 01 sep 2009, 15:22
door fred101
Weet ik, maar repareren was minder werk en nu blijft hij wel goed. De reden dat hij kapot gaat is heel simpel te verklaren als je hem openmaakt . Uiteindelijk is een relais ook maar een schakelaar. Alleen zijn die vaak wat beter van kwaliteit met speciale contacten en niet plastic met waardeloze contacten zoals de laro schakelaar.. (hele mooie relaiscontacten zijn beryliumkoper/brons ) maar zo zijn er ook hele mooie gewone schakelaars. Ik schakel mijn 3x300V/400mA, 500V/1,7A en 800V/700mA voedingen ook met "gewone" schakelaars. Zelfs de 12V/80A voeding heeft geen relais en dat is een commerciële.
In mijn 101 zit alles met een gezekerd relais. Dus bv een voor stads, een voor dim en een voor grootlicht, maar zo heeft elke verbruiker zijn eigen relais. Het contact schakelt een zwaar relais om wat de andere relais van stroom voorziet. Er gaat een dikke accu kabel (type startkabel) naar een voedingsrail waar hij met met een dik kabeloog op een geïsoleerde bout zit. Alle voedingsdraden gaan daar ook op en dan naar de relais. Via het relais naar de gebruiker en daar naar massa. Een tweede bout bevat alle spoeldraden en krijgt via het hoofdrelais stroom. Van het relais gaat een draad via schakelaar naar massa. Dat beperkt de draadhoeveelheid tot een minimum. Werkt al jaren perfect.
Ik heb dat wel ooit bij de 2A gedaan maar ik weet niet meer wat. Is ook niet belangrijk. Als er iets met electra mis is, vind ik het toch wel. Ben wel een beetje thuis op dat gebied (ik verzamel meetapparatuur (vooral RF welliswaar), ik heb bv 23 multimeters en 6 scopen)
Fred