Dynamoriem / V-snaar vervangen
Geplaatst: vr 28 aug 2009, 02:02
Hallo,
Vorige week is mn dynamoriem er af gelopen. Ik heb inmiddels een nieuwe in huis omdat de oude er niet al te jofel meer uit zag. De nieuwe is getand, de oude niet, maar heb in het archief al gelezen dat dit niet zoveel uit maakt.
Volgens het handboek Jan-soldaat moet ik voor het vervangen van de riem ook de luchtcompressor verwijderen, indien gemonteerd. Geen idee wat dit is, maar volgens mij zit die er bij mij niet op? (2,25D SIII 109 ex def).
Vervolgens moet ik volgens het handboek ook de ventilatorbeschermkap verwijderen. Is dit nodig om makkelijker bij bepaalde boutjes of zo te komen? Anders zie ik hier het nut niet zo van in.
Alweer volgens hetzelfde handboek hoef ik bij het verwijderen van de snaar de tussenpoelie niet los te hebben, maar voor het aanbrengen wel. Nou merk ik natuurlijk snel genoeg of ik alleen met het afspannen van de dynamo ruimte genoeg heb om de snaar aan te brengen, maar als ie er af kan zonder de tussenpoelie los te draaien, dan kan dit omgekeerd toch ook?
Als er verder nog tips/trucs zijn, of zaken waar ik om moet denken hoor ik dit graag.
De meeste zaken kom ik waarschijnlijk zelf ook wel achter als ik aan de slag ga, maar als ik door ervaringen van anderen tijd en scheld/vloekwoorden kan besparen dan is dit zeer welkom
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0f7ad8e6738af66a0904ffdbaee051e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 9698686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vorige week is mn dynamoriem er af gelopen. Ik heb inmiddels een nieuwe in huis omdat de oude er niet al te jofel meer uit zag. De nieuwe is getand, de oude niet, maar heb in het archief al gelezen dat dit niet zoveel uit maakt.
Volgens het handboek Jan-soldaat moet ik voor het vervangen van de riem ook de luchtcompressor verwijderen, indien gemonteerd. Geen idee wat dit is, maar volgens mij zit die er bij mij niet op? (2,25D SIII 109 ex def).
Vervolgens moet ik volgens het handboek ook de ventilatorbeschermkap verwijderen. Is dit nodig om makkelijker bij bepaalde boutjes of zo te komen? Anders zie ik hier het nut niet zo van in.
Alweer volgens hetzelfde handboek hoef ik bij het verwijderen van de snaar de tussenpoelie niet los te hebben, maar voor het aanbrengen wel. Nou merk ik natuurlijk snel genoeg of ik alleen met het afspannen van de dynamo ruimte genoeg heb om de snaar aan te brengen, maar als ie er af kan zonder de tussenpoelie los te draaien, dan kan dit omgekeerd toch ook?
Als er verder nog tips/trucs zijn, of zaken waar ik om moet denken hoor ik dit graag.
De meeste zaken kom ik waarschijnlijk zelf ook wel achter als ik aan de slag ga, maar als ik door ervaringen van anderen tijd en scheld/vloekwoorden kan besparen dan is dit zeer welkom
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0f7ad8e6738af66a0904ffdbaee051e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 9698686, 600, 600, 'Loading image ...', false);