Pagina 1 van 1

Laadstroomlampje

Geplaatst: za 22 aug 2009, 03:19
door Davy
Op de terugweg van mijn korte maar leuke vakantie ging inene het laadstroomlampje branden (SIII 109 2,25D ex def.).

Ik heb al gekeken naar losse draadjes maar kan zo niks vinden. Wat te doen? Revisie dynamo?

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e715c11e7a595d7c476b226859aa9d42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 9663047, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Laadstroomlampje

Geplaatst: za 22 aug 2009, 04:36
door Exfietser
Eerst de spanning op de accu meten met een stilstaande motor en dan met een draaiende motor.
Bij stilstand met volle accu iets van 25 volt en bij draaiende motor moet je tussen 27,6 28,6 volt meten. Bij een draaiende motor moet het duidelijk meer zijn in ieder geval. Een nederlandse ex leger heeft rechts voor de radiator een regelkast zitten. Dat is de spanningsregelaar. Als jij een radio voorbereide wagen hebt zit daarnaast een scheidingsdiode. Een draad van die diode gaat naar de spanningsregelaar. Een andere naar de hoofdstroomaansluiting in de motoruimte links onder het stuurhuis. De derde draad gaat naar extra radio aansluitingen in de achter bak.

Je probleem kan zitten in de dynamo, regelaar en diode. Onwaarschijnlijk is de dynamo. Waarschijnlijker is de diode. en dan de regelaars kast. De diode en de dynamo kun je met de multimeter doormeten. De diode is het makkelijkt. De dynamo moet uit elkaar om te kunnen meten. Maar meet voor je dit gaat doen eerst de accuspanning eens op bovenstaande manier. Dan weten we meer en kunnen we verder kijken.

Arnold.

Re: Laadstroomlampje

Geplaatst: za 22 aug 2009, 23:59
door Davy
Bedankt voor je reactie Arnold.

Als het me morgen lukt mn kippehokcrisis op te lossen (de oude kippen kunnen nog niet zo goed opschieten met de kleinere nieuwkomers, dus ik moet ff wat in elkaar knutselen om ze voorlopig bij elkaar weg te houden ) zal ik mn nieuwe multimeter ff uittesten.

Stel nou dat inderdaad de spanning bij draaiende motor hoger is dan bij stilstaande motor, dan laadt ie dus in mijn eenvoudige redenatie wel goed op? Is er dan nog wat aan de hand, behalve dat er een lampje brandt wat niet hoort te branden?

Davy

Schaam, schaam

Geplaatst: zo 23 aug 2009, 19:19
door Davy
Vanmiddag de accus gemeten. Zowel bij motor aan als uit 24,6V. Shit dus. Toen maar op zoek naar de diode. Motorkap open, grill ff losdraaien, eens onder de auto kijken...

Toen steeg plotsklaps het schaamrood naar mn kaken. Want onder de auto bungelde de dynamoriem........... Niet eerder opgemerkt . Vanavond gelijk maar een nieuwe bestellen, want hij ziet er niet zo lekker meer uit. Oorzaak gevonden dus. Lijkt me nog de minste van alle kwaden.

Re: Schaam, schaam

Geplaatst: zo 23 aug 2009, 20:53
door Exfietser
Nou Davy dat heb je dan snel opgelost. Ik ben vandaag ook met mijn dynamo bezig geweest. De pully's liepen scheef t.o.v. elkaar met het gevolg dat de v-snaar kromstond. Bovendien liepen de bouten van de dynamo steeds los. Ik was er een paar weken geleden zelfs een kwijt geraakt. De oorzaak was dat een van de boutgaten uitglubbert was. Ik heb het probleem opgelost met een ander dynamo huis waar de gaten nog o.k. waren en een nieuwe orginele bout. Nu zit alles weer goed vast en de pully's recht t.o.v. elkaar. Bij mijn controles controleer ik voortaan ook of de dynamo nog echt vast zit.

Arnold.

Re: Schaam, schaam

Geplaatst: ma 24 aug 2009, 09:52
door fred101
Arnold, als die dynamo nog goed is kun je de gaten uitboren en er bussen in zetten. Dan heb je nog een reserve dynamo.

Re: Schaam, schaam

Geplaatst: ma 24 aug 2009, 13:49
door G-men (Gargamel)
Werkt toch goed zo'n lampje.
Gelukkig dat je geen V8 hebt, daar zit de waterpomp op dezelfde snaar.

Gerrit

Re: Schaam, schaam

Geplaatst: ma 24 aug 2009, 13:56
door Dennis101
Nee hoor, de 109V8 FFR heeft ook een eigen snaar voor de dynamo.

Dennis B

Re: Schaam, schaam

Geplaatst: ma 24 aug 2009, 21:39
door Exfietser
Die dynamo is nog goed en ik wil hem inderdaad uit (laten) boren en er een grotere bus in (laten) zetten. Er zat al een bus in maar die is aan een kant doorgesleten.

Arnold.