Pagina 1 van 1
Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 01:12
door The Dream
Ik ben ooit eens van plan om mijn nu nog mooi lopend 2.25ltr dieseltje te ruilen voor een 200 tdi met bijbehorende versnellingsbak.(iets minder geluid en meer vermogen)
Die is dan constant 4 wiel aangedreven en dat geeft een probleem met de vooras die er nu onder zit .
Een probleem want ik ben ook van plan om schijfremmen te monteren en dat moet dan op de andere as gebeuren ivm de motor wissel in de toekomst .
Er is mij verteld dat ik hier een Stage one as voor moet hebben omdat die in de bochten beter de constant 4 wiel aan kan zonder geschok enzo.
Wie weet hier meer over te vertellen of waar kan ik het vinden.
Of heeft een stage one al schijfremmen?
Alvast bedankt.
Willem
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 11:12
door Puffino
Het begint er op te lijken dat je beter een complete Defender kunt kopen...
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 11:39
door Exfietser
Je moet een vooras met homokineten i.p.v. kruisjes hebben. De landrovers met een continu 4wd hebben dat. De series hebben allemaal kruisjes.Alleen de stageone heeft homokineten. De disco's, ranges en de freebee hebben ook continu 4wd en dus homokineten,
Ik weet niet wat je bedoeld met schokken maar een as met kruisjes versneld en vertraagt sinusvormig als die gebogen is.
Nadeel hiervan is dat de banden en kruisjes slijten. Daarom mag je bij een series de 4x4 ook niet gebruiken op asfalt e.d. De andere reden is dat een series geen middendiff heeft waardoor de vooras t.o.v. de achteras gaat wringen.
Een as met homokineten heeft een eenparige(homokinetische) beweging.
Als jij de bak van een 200tdi meeneemt moet je dus aan een vooras met homokineten of je moet de tussenbak van de series laten zitten zodat je uitschakelbare 4wd hebt. Er bestaan ombouwsets voor om dit te realiseren.
P.S. Ik denk inderdaad dat puffino gelijk heeft en dat het goedkoper en makkelijker is om een vroege 110 2,5D landrover uit 1984 ofzo te kopen. Is het probleem van het op kenteken zetten van motor ook kleiner.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2009 09:42 door Exfietser.
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 11:40
door offroadanimal
Als je naar een 200tdi met bak wilt moet je ook je vooras aanpassen omdat de oude series als een kruiskoppeling heeft en de stage one en de andere latere types allemaal homokineten in de vooras hebben zitten. Een stage one vooras is een optie, maar die zijn prijzig, de onderdelen zijn duur en steeds slechter te krijgen. Wat helemaal jammer is, is dat de as nog geen schijven heeft.
De andere optie is de vooras van een disco nemen maar dan kom je met je spoorstang in de knoei. Bij de series loopt deze voor de as langs en bij de disco aan de achterzijde, en uiteraard precies op hoogte van de bladveren. Daar licht dus zeker een uitdaging........ maar er zijn meerdere die het pas hebben gekregen en er nog mee door de apk komen ook.
Let er ook op dat de as van een disco en een S1 een andere overbrenging (1:3.54) heeft dan de series (1:4.7) dus dat je ook een 1:3.54 diff in je achteras lepelt.
Groetjes, Sjoerd
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 12:25
door Huub
Denk even na voor je die conversie gaat bouwen, als je dit wil ben je volgens mij aan een Stage One, 90 of 110 toe.
Afgezien van de kosten, moeite en het resultaat heb je (zonder RDW goedkeuring) een moeizaam verhaal naar slachtoffers en verzekering bij een ongeval, sluit even kort met je verzekeraar en vraag een verklaring of ze de dekking in stand houden. Stel je even voor wat jij zou doen als je kind door een knutselproject geraakt wordt. Dag huis, dag tuin, dag boot, dag opbergschuur...
Just my two cents worth,
Huub
(die ook niet altijd even snugger bezig is....)
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 14:01
door The Dream
Allemaal bedankt voor de reactie's.
Ik heb inderdaad aan een vroege 110 zitten denken en was ook zeker niet van plan om het direct te doen want de 2.25 ltr draait heel erg mooi (net nog de voorste krukaskeerring vernieuwd)het is mij meer om het geluid en de snelheid te doen en een heel klein beetje comfort omdat ik er toch vrij vaak grote afstanden mee ga rijden.
Nog 21 maanden en dan stoppen met werken is een mooi vooruitzicht als je een Laro hebt vind ik.
Willem
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 16:16
door offroadanimal
Willem,
Wat al een hoop scheelt is rrc diffjes monteren in je series assen. Je rijdt dan eigenlijk met een permanente overdrive. Ik heb hetzelfde gedaan in mijn 109 stawag, en dat scheelt toch de nodige decibellen. Vervolgens de motorkap en het schutbord goed geluidsisoleren en dan wordt ook een series best comfi. Is ook een niet al te dure oplossing. Een setje rrc assen heb je soms al voor €100,-.
Sjoerd
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2009 14:17 door offroadanimal.
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 16:32
door Lucas van Lierop
Ik heb hier nog wel een vooras (gedemonteerd) die mag je voor weinig hebben.
Groet
Lucas
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: di 18 aug 2009, 20:38
door Jurriaan
Marco van Budget Parts rijdt met een Series met 200Tdi en R380 bak. Vooras had'ie niet veranderd dacht ik. Misschien daar eens buurten?
Jurriaan.
Re: Motor wissel vooras ook?
Geplaatst: wo 19 aug 2009, 03:51
door Exfietser
Willem,
Aan het geluid kun je heel veel doen. Ik heb met dezelfde ideen lopen spelen, maar ben tot de de conclusie gekomen dat een wagen die helemaal standaard is, de beste keuze is. Verzekeringstechnisch en gewoon technisch voor als je problemen hebt. Zeker als je er verre reizen mee wilt gaan maken. Een standaard onderdeel is met de partsmanual zo per telefoon besteld en opgestuurd. Een samengestelde wagen is veel lastiger, zeker als je bij de grens allerlei controles krijgt. Ik weet van overlanders die op hun lange reizen een lijst met as, bak en motor nummers meenemen.
Iets dat bij mij heel veel helpt tegen de herrie is het bekleden van de onderzijde van je vloerdelen de v-baktunnel en binnenzijde van je zitbak met isolatie materiaal. Ik kan nu bij 90 km/u naar de radio luisteren. En dan heb ik nog niet eens de rubbers van handrem en v-poken gemonteerd. Ik denk dat als ik dat gedaan heb en er aan de bovenzijde een rubbermat op heb het weer een stuk beter zal zijn.
Arnold.