Lier berekening
Geplaatst: do 13 aug 2009, 09:03
Zat wat te rekenen, denken.
Elektrische lieren en hun vermogen:
Ik lees over elektrische lieren dat ze een vermogen hebben van soms wel 5,5KW. en een trekkrackt van 12000lbs (5400kg).
Nu heb ik meerdere kennisen die zulke lieren hebben, en die vaak problemen hebben met de contacten.
zat beetje te rekenen en kom tot het volgende:
P=U*I (wat het toch?)
5500W=12V*458A
Waar haal je gedurende enige tijd die Amperes van daan? Mijn auto heeft een dinamo van 70 Amp, en ook een accu van 85Amp.
Als ik daar de vermogens van de lier op ga zetten, duurt het niet lang en ik heb een lege accu (die veel te zwaar belast wordt) en een elektrisch systeem dat ook zijn boordspanning niet houd, wordt simpelweg onderuit gehaald door de te zware belasting.
Dus moet altijd een tweede accu hebben met gescheiden laadsysteem? en wat moet ik dan hebben???
Nu nog iets wat mij niet lekker zit, de straaldraad:
Op de meeste trommels van lieren zit een staaldraad, van pak hem beet 10mm.
De meeste trommels die ik ken van de veel gebruikte model lieren hebben een diameter van 5,5cm.
Na beetje zoeken en na vragen is er geen staaldraad die het leuk vind om op zo'n kleine trommel gedraait te worden.
(Bij de grote leveranciers gevraagt naar de specificaties van staaldraad, krijg je te horen dat een draad van zeg 10mm om een trommel van 20 * de draaddiameter moet). Dus dat gaat bij de gewone lieren nooit.
Je kunt wel na gaan dat bij een gedraaide draad de tieren van de draad op een te kleine trommel alle belasting aan de buitenkant van de draad krijgen. Deze tieren gaan eigenlijk niet snel genoeg naar de andere kant van de draad.
Verder vind ik het ook vreemd dat lieren verkocht worden zonder opgave van de SWL (safe working load) of breekpunt van de draad.
vaak worden lieren zo sterk dat ze al heel dicht bij het breekpunt van een draad werken zonder enige marge.
De ouderen onder ons weten wel dat sommige dingen vroeger echt beter waren, en ik denk dat zie in dit wel een punt hebben, Kijk maar eens naar de oude lieren van bv leger voertuigen, die hadden veel grotere trommels, met extra reductie kast, om toch op zelfde snelheid/trekkracht uit te komen. Hierop werd de draad niet gelijk "over" belast bij het lieren.
Touw is gevlochten, daardoor gaan de strengen wel snelvan de ene kant van het touw naar de andere kant, hierdoor worden de krachten beter verdeelt over de strengen, en kun je deze op een kleine diameter trommel draaien.
Ook heeft touw met een zelfde diameter een hogere breeklast. Enige nadeel is het gevoeliger zijn voor "misbruik" maar dat heb je zelf in de hand. Ik heb een stuk nylon huls om het touw ter besscherming bij lieren over scherpe kanten.
Graag hoor ik jullie meningen
mvg Theo
Elektrische lieren en hun vermogen:
Ik lees over elektrische lieren dat ze een vermogen hebben van soms wel 5,5KW. en een trekkrackt van 12000lbs (5400kg).
Nu heb ik meerdere kennisen die zulke lieren hebben, en die vaak problemen hebben met de contacten.
zat beetje te rekenen en kom tot het volgende:
P=U*I (wat het toch?)
5500W=12V*458A
Waar haal je gedurende enige tijd die Amperes van daan? Mijn auto heeft een dinamo van 70 Amp, en ook een accu van 85Amp.
Als ik daar de vermogens van de lier op ga zetten, duurt het niet lang en ik heb een lege accu (die veel te zwaar belast wordt) en een elektrisch systeem dat ook zijn boordspanning niet houd, wordt simpelweg onderuit gehaald door de te zware belasting.
Dus moet altijd een tweede accu hebben met gescheiden laadsysteem? en wat moet ik dan hebben???
Nu nog iets wat mij niet lekker zit, de straaldraad:
Op de meeste trommels van lieren zit een staaldraad, van pak hem beet 10mm.
De meeste trommels die ik ken van de veel gebruikte model lieren hebben een diameter van 5,5cm.
Na beetje zoeken en na vragen is er geen staaldraad die het leuk vind om op zo'n kleine trommel gedraait te worden.
(Bij de grote leveranciers gevraagt naar de specificaties van staaldraad, krijg je te horen dat een draad van zeg 10mm om een trommel van 20 * de draaddiameter moet). Dus dat gaat bij de gewone lieren nooit.
Je kunt wel na gaan dat bij een gedraaide draad de tieren van de draad op een te kleine trommel alle belasting aan de buitenkant van de draad krijgen. Deze tieren gaan eigenlijk niet snel genoeg naar de andere kant van de draad.
Verder vind ik het ook vreemd dat lieren verkocht worden zonder opgave van de SWL (safe working load) of breekpunt van de draad.
vaak worden lieren zo sterk dat ze al heel dicht bij het breekpunt van een draad werken zonder enige marge.
De ouderen onder ons weten wel dat sommige dingen vroeger echt beter waren, en ik denk dat zie in dit wel een punt hebben, Kijk maar eens naar de oude lieren van bv leger voertuigen, die hadden veel grotere trommels, met extra reductie kast, om toch op zelfde snelheid/trekkracht uit te komen. Hierop werd de draad niet gelijk "over" belast bij het lieren.
Touw is gevlochten, daardoor gaan de strengen wel snelvan de ene kant van het touw naar de andere kant, hierdoor worden de krachten beter verdeelt over de strengen, en kun je deze op een kleine diameter trommel draaien.
Ook heeft touw met een zelfde diameter een hogere breeklast. Enige nadeel is het gevoeliger zijn voor "misbruik" maar dat heb je zelf in de hand. Ik heb een stuk nylon huls om het touw ter besscherming bij lieren over scherpe kanten.
Graag hoor ik jullie meningen
mvg Theo