Pagina 1 van 1

Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 09:03
door theo bouwman
Zat wat te rekenen, denken.

Elektrische lieren en hun vermogen:

Ik lees over elektrische lieren dat ze een vermogen hebben van soms wel 5,5KW. en een trekkrackt van 12000lbs (5400kg).
Nu heb ik meerdere kennisen die zulke lieren hebben, en die vaak problemen hebben met de contacten.
zat beetje te rekenen en kom tot het volgende:

P=U*I (wat het toch?)
5500W=12V*458A
Waar haal je gedurende enige tijd die Amperes van daan? Mijn auto heeft een dinamo van 70 Amp, en ook een accu van 85Amp.
Als ik daar de vermogens van de lier op ga zetten, duurt het niet lang en ik heb een lege accu (die veel te zwaar belast wordt) en een elektrisch systeem dat ook zijn boordspanning niet houd, wordt simpelweg onderuit gehaald door de te zware belasting.

Dus moet altijd een tweede accu hebben met gescheiden laadsysteem? en wat moet ik dan hebben???


Nu nog iets wat mij niet lekker zit, de straaldraad:

Op de meeste trommels van lieren zit een staaldraad, van pak hem beet 10mm.
De meeste trommels die ik ken van de veel gebruikte model lieren hebben een diameter van 5,5cm.
Na beetje zoeken en na vragen is er geen staaldraad die het leuk vind om op zo'n kleine trommel gedraait te worden.
(Bij de grote leveranciers gevraagt naar de specificaties van staaldraad, krijg je te horen dat een draad van zeg 10mm om een trommel van 20 * de draaddiameter moet). Dus dat gaat bij de gewone lieren nooit.
Je kunt wel na gaan dat bij een gedraaide draad de tieren van de draad op een te kleine trommel alle belasting aan de buitenkant van de draad krijgen. Deze tieren gaan eigenlijk niet snel genoeg naar de andere kant van de draad.
Verder vind ik het ook vreemd dat lieren verkocht worden zonder opgave van de SWL (safe working load) of breekpunt van de draad.
vaak worden lieren zo sterk dat ze al heel dicht bij het breekpunt van een draad werken zonder enige marge.

De ouderen onder ons weten wel dat sommige dingen vroeger echt beter waren, en ik denk dat zie in dit wel een punt hebben, Kijk maar eens naar de oude lieren van bv leger voertuigen, die hadden veel grotere trommels, met extra reductie kast, om toch op zelfde snelheid/trekkracht uit te komen. Hierop werd de draad niet gelijk "over" belast bij het lieren.



Touw is gevlochten, daardoor gaan de strengen wel snelvan de ene kant van het touw naar de andere kant, hierdoor worden de krachten beter verdeelt over de strengen, en kun je deze op een kleine diameter trommel draaien.
Ook heeft touw met een zelfde diameter een hogere breeklast. Enige nadeel is het gevoeliger zijn voor "misbruik" maar dat heb je zelf in de hand. Ik heb een stuk nylon huls om het touw ter besscherming bij lieren over scherpe kanten.


Graag hoor ik jullie meningen
mvg Theo

Re: Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 09:28
door Han van Gelder
je redenatie klopt wat betreft het max. vermogen wat je uit de lier kunt halen.
in de praktijk echter zul je dat maximum echter zeer kort nodig hebben (recreatief gebruik bedoel ik dan)
vergelijk het maar met je startmotor. reken daar maar eens aan. ;-)
de accu is in staat om kortstondig een zeer hoog amperage te leveren. dus bij recreatief gebruik is er geen probleem, totdat je het nodig vindt lang en zwaar te gaan lieren dan komen er inderdaad extra accu's en betere relais om de hoek kijken.(extra dynamo is ook een optie het is maar hoe ver je wil gaan.)

als ik mij niet vergis hebben de auto's van landrover experiance gewoon de lier op de start accu en geen extra accu's in de auto.

betreffende de staal draad zit je ook helemaal op het juiste spoor........
wat er gedaan wordt met het gros van de lieren kan draadtechnisch helemaal niet.
zeker bij de meegeleverde staaldraden is het oppassen bij wat zwaarder lieren of te wel erg goed opletten waar men staat en in welke richting een eventueel knappende draad zal gaan om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de haak.......

als je lieren wilt hebben met een swl waarde kom je in een heel ander prijs gebied.
is inderdaad een beetje vreemd gezien CE markeringen etc.

wellicht dat iemand iets meer weet van deze kant van het verhaal.

Grtzzz,

Han

Re: Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 13:48
door theo bouwman
Ik heb van een hydraulische lier wel een energie tabel, Daarin kun je de relatie van snelheid, trekkracht, oilflow, druk in een keer aflezen.
Voor een lier met 5000kg trekkracht, en een snelheid van 5m/min, is 60liter bij 80 bar nodig. Dat is 5,5KW continu, of dit nu Hydraulisch, met lucht of electrisch gelevert wordt is dan de vraag. In dit geval 60 L bij 80 bar hydraulisch.
Maar kan ook met lucht of electrisch.
Erg handige tabel, voor als je iets sneller wil kunnen lieren, kun je zo zien wat nodig is aan vermogen.

Helaas weet ik zo niet hoe de tabel hier te plaatsen.

Re: Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 15:53
door AadG
Als je zeker niet zonder spanning wilt komen te staan kan je een tweede accu en laadstroomverdeler inbouwen.
Heeft ook het voordeel dat je een accu kan kiezen om te lieren die tegen diepontading bestand is.
Een normale startaccu heeft hier namelijk een hekel aan en gaat dan ook snel kapot.
Voor kabeldikte neem ik altijd 95 kwdr kabel.
Misschien net iets te dik maar die blijft echt heel.

Re: Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 17:44
door huub
Je redenering kopt heemaal, voor serieus lieren moet je de elektrische lieren en hun voedingsysteem behoorlijk upgraden. Er staat momenteel een PTO lier voor 90 en 110 te koop op de LRCH site, voor 750 Euro Dan heb je wel die proffesionele kwaliteit (ding kost nieuw dan ook een 6000Euro). Als je dan een liertouw van 12 mm met breeksterkte van 10 ton gebruikt sleur je elke auto het gat uit, de berg op en de woestijn door.

Huub

(Die geen aandelen heeft maar wel twee auto's met PTO lier)

Re: Lier berekening

Geplaatst: do 13 aug 2009, 17:53
door huub
Tering de blijft hangen! astig met die ieren

Huub

Re: Lier berekening

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 15:02
door bram
huh

Re: Lier berekening

Geplaatst: vr 29 jun 2012, 21:23
door theo bouwman
Leuk eens mijn eugen posting terug te zien, maar BRAM wat bedoel je met HUH?

Inmiddels wordt er gewerkt aan een nieuw model hydraulische lier met (bijna) ombeperkte touw capaciteit (dus bijvoorbeeld 200m in plaats van max ongeveer 30 meter).

5 ton trekkracht van het begin tot het einde. Niet afnemend als er meer touw / draad op zit.......

Ben ongeveer uit de ontwerp fase. nu sparen voor de componeten.

Re: Lier berekening

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 04:51
door LaRobbie
Hoi Theo, ben erg geinteresseerd in die tabel, zou je mij die kunnen emailen op rob@vandevechte.com. Thx