Pagina 1 van 1
help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: ma 10 aug 2009, 23:50
door dirk
beste mede land rover rijders
nu na vier dagen sleutelen zijn bij mij de opties op en hij remt nog niet
na dat van de winter aan de bestuurders kant de remcilinder,s ineens lek waren (voor en achter )en hij dus niet meer remde heb ik hem laten staan tot deze week
ik ben begonnen met de cilinders te vervangen en de rem schoenen verder de slangen die tussen de as en de cilinders zitten
de boel ontlucht en proberen
helaas als ik de rem intrapt voelt hij goed tot dat ik hard trap dan schiet het pedaal door tot de bodem dus ik dacht dat is de hoofd remcilinder vandaag deze ook maar vervangen dan kunnen we er weer even tegen aan maar nu krijg ik geen remdruk meer bij 1 keer trappen als ik 4 a 5 keer trap dan bouwt hij druk op dit lijkt volgens mij op lucht maar ik heb er bijna 2 liter door gespoeld maar geen verschil
weet iemand wat ik fout doe of is er een volgorde voor het ontluchten
met vriendelijke groet dirk
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 00:21
door Tom mwl
hoi dirk,
achter beginnen met ontluchten. en dan voor.
Ik heb er succes mee door per stuk de remtrommels eraf te doen en de remstellers in de ankerplaat helemaal op 'los' te zetten en dan trek ik met een spanbandje om de voering alles bijelkaar zodat het volume in de cilinders zo klein mogelijk is. dan een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken en andere kant in een flesje waar al iets remvloeistof in zit,nippel losdraaien en doorpompen tot geen luchtbellen meer komen,nippel vastzetten en dan spanband los en trommel weer monteren en de remstellers afstellen tot de voering net klemt een paar keer remmen zodat de voering zich zetten kan en dan eventueel remstellers 1 of twee klikje terug draaien en zo ga je ze allemaal bijlangs.
linksachter,rechtsachter,linksvoor,rechtsvoor.
De voorkant van 109 wordt wel eens gezegd dat dat lastig is maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad op deze manier.als je altijd maar zorgt dat tijdens het ontluchten je reservoir vol genoeg blijft zodat er niet opnieuw lucht in komt.
Op de rechter chassis balk zit een verdeelblokje waar remleidingen bij elkaar komen. als je dat stroomzendertje eruit draait dan zie je een stiftje met een holte in het midden en eigenlijk hoort er tijdens het ontluchten een speciaal blokkeerstiftje in gedraaid te worden zodat het verdeelpennetje in het midden blijft staan. misschien dat dat bij jou wel verschoven is.
Als je klaar bent met ontluchten dan moet je er dus op letten dat je die remstellers echt goed afgesteld hebt anders moet je inderdaad een paar maal pompen voordat de voering bij de trommel komt en dat is niet de bedoeling.Ik weet niet of je een nieuwe hoofdremremcilinder erop gezet hebt of een oud ding van een sloper maar een revisie setje is iets van zo'n 35 a 40 euro en dan heb je het weer goed. als dat ding slecht is dan kun je ontluchten wat je wilt maar dan krijg je hem nooit goed
succes ermee.
groet, tom
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 00:29
door dirk
hoi tom
dat klink toch het zelfde als wat ik heb gedaan op de spanband na dan
ik heb de remmen gesteld en toen ontlucht dus met de voering tegen de trommel
maar dat werkt niet zo goed als een spanband denk ik
ik ga het morgen wel proberen
de hoofdrem cilinder is nieuw en niet een goedkoop merk dus dat zou goed moeten zijn
bedankt voor de info
groet dirk
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 00:36
door neef Henk
Je moet ook niet de remolie die eruit komt er weer terug indoen. Hier zitten ook luchtbellentjes in (zeer klein) waardoor je er weer lucht in het systeem brengt. Zorg dus dat je genoeg remolie op voorraad klaar hebt staan.
Groeten neef Henk
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 01:00
door Tom mwl
hoi,
je had dus de remmen gesteld van te voren door de voering zo ver mogelijk tegen de rommel aan te draaien? dat is dus precies verkeerd om.De voering moet juist zo dicht mogelijk bijelkaar geknepen worden door die spanbamd en de stellers moeten helemaal op 'nul' staan. dit alles om de wielremcilinders zo veel mogelijk in te drukken.
groet, tom
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 01:02
door Tom mwl
hoi,
je had dus de remmen gesteld van te voren door de voering zo ver mogelijk tegen de Trommel aan te draaien? dat is dus precies verkeerd om.De voering moet juist zo dicht mogelijk bijelkaar geknepen worden door die spanbamd en de stellers moeten helemaal op 'nul' staan. dit alles om de wielremcilinders zo veel mogelijk in te drukken.
groet, tom
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 11:14
door Eric 110 V8
Hoi Dirk,
ik heb ook jaaaaarenlang Series Land Rovers gereden. Wat jij beschrijft lijkt op wat ik een keer heb meegemaakt. Toen bleek het een rubberen remleiding te zijn die niet meer goed was. Als je dan genoeg druk opbouwde zette die opeens uit, als een ballonnetje. Precies genoeg om de druk weer kwijt te raken. Dan kan je ontluchten tot je een ons weegt. Het handigst is het om dat met twee personen even na te gaan. Druk bouwen en de leidingen langs lopen. Kijken of je er eentje ziet die boller wordt dan normaal. Dan zou je die moeten vervangen.
Het klinkt misschien als een ongeloofwaardig verhaal, maar ik heb het echt zo meegemaakt!
Groeten, Eric
110 V8 "Lucky"
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 11:18
door Eric 110 V8
Opes...ik zie net dat je die slangen ook vervangen hebt?
hmmm....ik zou ze toch nog even langslopen. Overigens zat er in mijn Series II ook nog een rubberen slang ergens tegen het schutbord aan en niet alleen bij de assen.
Succes!
Eric
110 V8 "Lucky"
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 11:22
door Dennis101
De rubber slang tegen het schutbord is van de koppeling, het remsysteem heeft alleen slangen bij beide voorwielen en een slang bij de achteras.
Dennis B
Re: help geen remmen 109 s 3
Geplaatst: di 11 aug 2009, 11:45
door Eric 110 V8
Hoi Dennis,
Je hebt helemaal gelijk, zo was het!
Hmm...is alweer even geleden geloof ik
Groeten, Eric
110 V8 "Lucky"