Pagina 1 van 1
Bizar.. achteruitdraaiende motor series III
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 21:05
door Erik Fijlstra
Na een koprevisie van mijn 109 series 3 op benzine en lpg, zit ik nu in slovenie met een vrij bizar probleem. Na het uitdraaien van het contactslot, gaat slaat de motor af, maar draait vervolgens vrolijk een paar (of meerdere) slagen achteruit. Hij doet dit alleen op benzine, alhoewel de gas-toevoer volgens mij zowieso afgesloten wordt bij uitzetten van het contact. Wat ook opvallend is, is dat de motor compressie lijkt te verliezen, aangezien de auto op een heling opeens achteruit reed terwijl deze in zijn 1 stond met de motor uit. Enkele uren daarvoor stond de auto echter op een hele steile helling zonder achteruit te rijden. Verder rijdt de auto als een zonnetje, nog nooit zo goed gereden eigenlijk. Hij verbruikt wat olie, maar dat lijkt eerder lekkage. Olie is mooi blank, geen bellen in radiateur. Stom genoeg heeft de auto wel een tijd met de choke aan gereden, omdat deze bleef hangen, wellicht koolafzetting?
Ga nog wel de onstekings timing laten checken.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? we hebben nogal wat kilometrs voor de boeg voor we thuis zijn.
Groet , Erik Fijlstra
Re: Bizar.. achteruitdraaiende motor series III
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 21:31
door Gert
Hoi Erik,
Ik ben een paar weken terug ook met de series in onder andere slovenie geweest. Het euvel kan ik niet verklaren, maar ik heb wel een advies. Mocht de conclusie van andere reageerders zijn dat het geen schade op kan leveren, dan zou ik pas thuis alles uit elkaar halen. Je schrijft dat de auto het alleen op benzine doet, en dan denk ik meteen, rijd door op LPG. Voorheen begon ik ook al sleutelneigingen te krijgen bij elk geluidje, maar mijn tante zei toen eens: "als het rammelt, zit het nog vast". Die instelling is een stuk rustiger, met name op vakantie. Ik heb ook een paar spannende momenten gehad in slowakije en servie, maar ik ben er gewoon mee thuis gekomen. Mijn achteruit weigerde een paar keer dienst, alsof er iets blokkeerde, de v-bak over handremtrommel bijvoorbeeld. Ik zag het al gebeuren; de v-bak er onder vandaan in het buitenland. Sindsdien heb ik zo gereden dat je niet per se achteruit hoefde, bijvoorbeeld bij parkeren. Later verdween het euvel weer als sneeuw voor de zon.
Let op: als blijkt dat doorrijden de symptomen verergeren, en dat doorrijden (op lpg) onwenselijk is, dan zou ik het risico niet nemen.
Ik ben zelf erg benieuwd naar wat dit kan veroorzaken. Ik weet wel dat mijn vader ooit een puch had, en dat hij hem zo strak had afgesteld dat als je achteruit aanduwde, de motor ook achteruit draaide. Als je ontstekingstijdstip dus zo krap staat, dan zou het moeten kunnen om achteruit te draaien. Wat ik me bij grotere motoren dan wel afvraag is wat er gebeurt met de nokkenas en de kleppen. Het rare is dat de motor dus rotatiesnelheid in de goede richting heeft, en dan omslaat naar een andere richting. Als het niet de startmotor is, dan zou je ontstekingstijdstip wel erg onjuist moeten staan. Gelukkig kun je dat zelf redelijk goed bekijken. Wellicht is er iets in je ontsteking losgelopen.
Mijn kennis ligt meer bij diesel, maar dit is even hardop denken.
Succes in Slovenie, ik ben enkel langs de kust gereden, en op een camping in Izola heb ik 2 bloedhete nachten overnacht.
Als je niet te lang in slovenie blijft, en je rijdt dus over de binnenwegen, dan hoef je de recent explosief gestegen prijs van een vignet niet te betalen. Een dag was geloof ik 15 euro, maar een week werd al 50, werd mij verteld.
Groeten,
Gert
Re: Bizar.. achteruitdraaiende motor series III
Geplaatst: ma 10 aug 2009, 09:05
door RoLandrover
misschien staat je ontsteking iets te vroeg voor de kwaliteit(ron/octaan) van de brandstof daar.
Is niet heel goed voor je krukas.
grtn
RoLandRover
Re: Bizar.. achteruitdraaiende motor series III
Geplaatst: di 11 aug 2009, 00:57
door Tom mwl
motor moet niet te lang achteruit draaien want dan draait de oliepomp ook verkeerd om en heb je dus geen smering.
Het achteruitdraaien van dieselmotoren kwam vroeger wel vaker voor. als je met een zandtruck door zwaar terrein reed en je smoorde hem bijna af en trapte dan de koppeling in dan had je kans dat de motor door een twijfelslag spontaan de andere kant op ging draaien. Het was dan zaak om de motor zo gauw mogelijk af te laten slaan door een grote versnelling te kiezen en de rem erop te houden.Wachte je te lang dan kon de motor op hol slaan en dan kreeg je hem niet meer stop. vluchten was dan nog de enige optie.
groet, tom