Pagina 1 van 1
warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: za 08 aug 2009, 18:13
door Hans
Probleempje. Mijn series 3 met 2,25 benzinemotor wil als íe heet is vaak niet meer starten. Toen ik haar uit Engeland haalde was dat leuk in Dover! Net uitgeschakeld, mocht mijn rij de boot in! Raar was: even duwen en vroemmmm... Hier in NL heb ik LPG ingebouwd (OMVL). Start koud prima op LPG. Maar hetzelfde euvel ook op gas: hete motor start niet. Verder merk ik dat het stationair toerental op LPG koud normaal is en bij het warmer worden van de motor toeneemt.
Wat kan dat zijn?
(Voor de mensen die me al vaker ontmoet hebben op dit forum: ik rijdt op Engels kenteken wel eens stiekum een rondje)
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: za 08 aug 2009, 18:21
door Hans
Nog een aanvulling: de ontsteking staat goed (6 graden voor bdp). De cilinderkop komt van Turner-engineering (goed spul!). Ik heb Turner gevraagd wat de er evt mis kan zijn en mevrouw Frida Turner geeft aan dat het een bekende kwaal van die Webers is om heet niet te willen starten.
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 18:16
door Hans
Dus een onbekend probleem?
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 18:39
door bas88pickup
Nou ja, niet starten, dat bij mijn auto overdreven, maar moeilijker aanslaan, ja. Bij een koude start, geen probleem, bij een warme start; vaak doorstarten. Dit doet zich voornamelijk voor als de auto wat langer heeft stilgestaan na een rit, bij korte stilstand geen probleem.
Ik hou het er maar op dat het komt omdat de benzine al overgaat in dampvorm voordat het de carburateur bereikt, en wat in de carb zit ook verdampt (?), waardoor starten langer duurt omdat eerst koude, vloeibare, benzine oopgepompt moet worden. Ze rijdt niet op gas, dus daar kan ik je niet mee helpen, wel met weber.
Gr, Bas
Foto-A4NV8J3R.jpg --> mod_embed_images_loadimage('978b157ab6f68a6232dbff2bd332cc2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4NV8J3R.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', '', 9591297, 600, 600, 'Loading image ...', false);
My opinions may have changed, but not the fact that I'm right!
If you have noticed this notice, you have noticed that it was not worth noticing the notice!
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 22:08
door Sebastian Zuur
Heb je de bobine gecontroleerd? Als het optreedt op benzine en gas kan het niet aan de brandstof liggen.
Bij duwen is het toerental hoger en krijgt hij wel een vonk.
Slechte bobine's geven het vaak op als ze warm worden
Groet Sebastian
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: do 10 sep 2009, 13:43
door leboe
Hans,
Ben je er al uit?. Ik heb een benz uit 71 met exact hetzelfde probleem.
Gisteren de bobine vervangen, probleem blijft.
Bij een warme motor is starten na 5 minuten en tot een uur niet mogelijk.
Na een uur slaat ie weer in 1x aan.
Ik heb het idee dat het te maken heeft met de oplopende temperatuur onder de motorkap als je niet meer rijd.
Wat er precies te warm wordt, of waarom dit plaatsvind...ik heb geen ideen meer.
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: do 10 sep 2009, 21:56
door james
ik rijd diesel dus ik ben geen deskundige maar
hoe zit het als je stopt en dan de motorkap ff open laat staan?
zodat er zich geen warme "bel" kan vormen?
start ie dan wel dan is het de benzine die verdampt in de vlotterkamer
loopt de benzine slang een beetje vrij van het blok?
en is de opbrengst van de benzine pomp wel genoeg?
als de pomp lekker veel geeft dan heb je zo koude benzine beschikbaar.
eventueel een nieuw luchtfilter voor voldoende koude aanzuiglucht.
in afrika rijden ze met een koelplaat tussen carburateur en spruitstuk...
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: do 10 sep 2009, 22:32
door Dennis101
Hoe start hij warm als je vol of half gas (niet pompen !!) geeft bij het warm starten?
Bij de oudere auto's met carburateur(s) is het vrij gebruikelijk om met de gasklep (deels of volledig) geopend te starten om zo een te rijk mengsel te voorkomen. Ook op LPG zou dit moeten werken als hij warm moeizaam aanslaat.
Een lager stationair toerental bij een koude motor is het gevolg van brandstof wat tegen de nog koude wanden van het inlaatspruitstuk neerslaat, waardoor er een armer mengsel de cilinders bereikt.
Als de motor warm wordt het spruitstuk ook warmer en slaat er geen of minder brandstof neer tegen de wanden.
Om dit te compenseren bij koude motor is de carburateur van een koudestart inrichting (choke) met verhoogd stationair voorzien.
Dennis B
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 00:35
door Miky
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 88 1965 met 2,25 benzine/ LPG en met weber carburateur.
Mij choke klep bleef hangen en daar het ik een sterkere veer opgezet maar het probleem met het niet starten met een warme motor was niet verholpen. (na een 1/2 uurtje met de motor kap open starte ze gewoon weer). Ik heb er daarna een sterkere bobine opgezet omdat je dan een sterkere vonk heb (aanduwen ging wel maar met de startmotor niet, dus ik ga ervan uit dat het een electrisch probleem was) daarna had ik geen probleem meer met het starten, alleen sloeg op een gegeven moment tijdens een puzzeltocht mijn stroomverdeler door. Ik heb daarna de oude onsteking vervangen voor een nieuwe electronische ontsteking en sindsdien start hij altijd ook als ie lekker warm is na bv een stevige rit met een zware aanhanger of in het terrein.
Dus ik zou als ik jou was een electronische onsteking kopen en een zwaardere bobine, Je heb als bijkoment voordeel daarna ook minder last met water. De motor slaat minder snel af bij doorwadingen
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 02:06
door Hans
Leuk mensen dat het onderwerp weer aan de orde komt. Ik ben er zover uit dat ik weet dat het zeer waarschijnlijk een carburateur probleem is, maar ik heb nog geen oplossing.
Ik had Turner-Engineering een mail gestuurd over dit probleem, want ik heb een cilinderkop van Turner (in mijn Land Rover). Dingen gevraagd over LPG inbouw, ontstekingstijdstip en zo. Vlot een antwoord terug:
"Set the timing static anywhere between 3 and 6 degrees before top dead centre. If you are running a Weber single choke carburettor (replacement) they are notorious for it. "
Duidelijk: de Weber zorgt blijkbaar voor het probleem; want ik heb zo'n Weber single choke. Maar ik vraag me nog steeds af waardoor het probleem ontstaat. Wordt de carburateur te heet vanwege een te dunne pakking tussen de carburateur en het spruitstuk? De motor start koud heel goed en loopt probleemloos. Als de motor draait zorgt de aangezogen lucht voor koeling. Als die luchtstroom uitvalt en daarbij de hitte van het spruitstuk en het blok de carburateur opwarmen krijg je blijkbaar problemen. Maar dan nog: wat voor probleem? Op gas is er geen geen kans op dampbellen zoals bij benzine. Ik had dus verwacht dat het probleem bij rijden op LPG niet zou optreden, maar helaas! Dus ik pruts ook nog wat om met de elektrodenafstand van de bougies, heb ook een heavy duty bobine overwogen (misschien heb ik die al: er staat wel zoiets op). Ik heb electronische ontsteking. Eén ding is zeker: het is soms bijzonder rustgevend om een verplichte pauze van een uur te hebben. Het wordt lastig aan de pomp en je wordt er poepflauw van als de motor bij het stoplicht niet meer wil starten.
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 02:13
door Hans
Geen verschil in starten tussen benzine of LPG? Ik heb electronische ontsteking, dus daar ligt het niet aan, denk ik. De bobine is ook van het sterkere soort. Wonderlijk is inderdaad dat aanduwen wel lukt! Startmotor en accu zijn goed. Zie mijn eerdere antwoord: grote kans dat de Weber carburateur de boosdoener is.
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 09:59
door Paul Stroink
Ik heb dit ook al bij vele 2,25's meegemaakt....
Ik heb hier nu een 90 staan waar ze een soort hitteschild onder de carb hebben gemaakt, dit lijkt afdoende te zijn, deze start ook met hete motor goed..
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 11:59
door VincentM
Natuurlijk is je auto verkopen en ergens een andere auto kopen een oplossing.
De oplossing van Dennis101 lijkt me pratischer en makkelijker....
Groet VincentM.
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 15:14
door Hans
Hoe ziet dat hitteschild er uit? Kun je daar een foto van plaatsen? Als dat de oplossing is! Maar wat is dan de oorzaak van niet starten op gas? Koud start ie prima op gas, waarom warm dan niet? Een "vapour lock" met benzine kan ik begrijpen maar dat heb je niet op LPG. Toch?
Re: warme 2.25 b motor start niet
Geplaatst: vr 11 sep 2009, 15:55
door one-ten land rovers
Ik zal kijken of ik een foto kan maken. Inderdaad tegen vapour lock.
In theorie ligt het op LPG niet aan je carb, die doet dan vrijwel niets...
In jouw geval zou ik het ergens anders zoeken denk ik.
Mijn oplossing was meer bedoeld voor mensen met een 2,25 op benzine die tegen dit probleem aanlopen...
Paul Stroink (niet ingelogd op locatie

)