Pagina 1 van 1
Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's) (update)
Geplaatst: vr 07 aug 2009, 23:55
door Gert
Beste allemaal,
Vandaag ben ik bezig geweest met de 107".
De dieseltanks heb ik van binnen helemaal schoongemaakt.
De tank is eigenlijk een tank, met daaronder een beschermplaat. Deze beschermplaat is eigenlijk een soort van bak, waar de tank in staat. Aan deze onderste plaat zit tevens de ophanging gebogen.
Deze 2e plaat is echter los van de echte bodem. Ertussen bevond zich natuurlijk het e.e.a. aan troep. Ik heb met een platte schroevendraaier de ruimte tussen de platen groter gemaakt, en met behulp van veel kloppen heb ik de meeste troep er nu wel uit.
Helemaal schoon is hij niet, en daarom ben ik toch benieuwd wat ik het beste kan doen.
Even wat foto's ter verduidelijking:
Foto-8XQD3QYW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1630c5c87724dcd1826fdf213d058963', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8XQD3QYW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XQD3QYW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8XQD3QYW.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De binnenkant is mooi schoon
Foto-RVM34RIZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f790bffda687ddd22869c5f85fcc4c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RVM34RIZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-RVM34RIZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RVM34RIZ.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De onderkant van de tank, let op de ronde gaten
Foto-6IGF6CWF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8dc3dd3a42f2a7c7ceddf3e06a8718fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6IGF6CWF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-6IGF6CWF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6IGF6CWF.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De dubbele plaat constructie
Foto-DUHRXUGL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('813f68c53ede831118855ab034af6b58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DUHRXUGL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DUHRXUGL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DUHRXUGL.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rond de plug is duidelijk dat de onderste plaat los is van de bodem
Foto-3YVJA6XY.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43b8fa851195dc4e1c6405f430b2a4ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3YVJA6XY.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YVJA6XY.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-3YVJA6XY.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De ronde gaten lijken van origine wel gelast/gesoldeerd te zijn, maar sommige zijn losgebroken
Foto-CBIMMVO3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3918f0aa03e6cee216d0320caf1fba3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CBIMMVO3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CBIMMVO3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CBIMMVO3.jpg', '', 9583792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De 2 platen, met daartussen ruimte
Als ik de foto's bekijk, dan lijkt het dus of de 2 platen aan de zijkanten ooit gelast waren, en dat de plaat bij de kleine rondjes aan elkaar was gelast zodat de platen ten opzichte van elkaar niet kunnen bewegen. De opening bij de leegloopplug lijkt echter wel van origine open te zijn geweest.
Nu heb ik dus een paar keuze's, waaronder:
- Alles weer dichtlassen zoals het ooit zat, met de nare bijkomstigheid dat er dan wat troep blijft opgesloten
- Alles open laten, zodat er ruimte blijft tussen de platen.
Andere opties zijn er natuurlijk ook, bijvoorbeeld door de ruimte vol te laten lopen met een bepaald middel wellicht ?
Een nieuwe tank bestellen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; ze zijn zeldzaam en komen volgens mij niet overeen met een series II of III.
De ruimte tussen de platen krijg ik natuurlijk niet brandschoon, maar het gaat meer om welke keus het beste is voor de lange termijn.
Het is géén optie om de platen te scheiden, en later weer dicht te lassen.
Wederom bij voorbaat dank,
Gert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2009 18:09 door Gert.
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 00:26
door Exfietser
Jij stelt een paar moeilijke vragen Gert. Kun je dat laatste beetje troep niet met een hogedrukreiniger er uit spuiten? Het mooiste zou een steamcleaner zijn. Gert jij krijgt volgens mij alles voor elkaar. Ik denk dat als je even bij een off shore casing bedrijf gaat vragen je het gewoon even bij hun in de shop mag schoonspuiten.
En daarna zou ik het gewoon weer lassen zoals het gezeten heeft. Maar is die tank niet verzinkt Gert? Dat is vervelend met lassen. Maar het kan wel gelast. Als dat zo is zou je hem eigenlijk dan weer moeten verzinken. Maar of dat dan kan?
Arnold.
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 02:21
door Dennis101
De tank en de plaat eronder zijn op de plaatsen van de ronde gaten in de beschermplaat aan elkaar gesoldeerd.
Als het goed is zal de omtrek van het grote gat om de aftapplug ook gesoldeerd zijn.
Deze constructie is hetzelfde als bij de tank van een 101 en die heb ik toen vrij gemakkelijk met een brander (tank uiteraard eerst geleegd, gespoeld en ontgast) kunnen scheiden.
In mijn geval was de tank dusdanig aangetast dat het geen zin had om deze te repareren en heb ik een nieuwe tank laten maken.
De originele tank was gemaakt van vertinde staalplaat, vandaar dat het zo gemakkelijk te solderen is.
Dennis B
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 02:41
door paulus-109
gert,
zoals dennis al aan geeft is het gesoldeerd.
dit is echt makkelijk te ,,lossen,,
lassen gaat gewoonweg niet door alle tinresten die er ongetwijfeld zitten.
ik zou toch de moeite doen ze te scheiden en te reinigen, niet schilderen !!! hierdoor
maak je het onmogelijk om nog goed te kunnen solderen.
na het vastsolderen van de twee delen kan je de kwast wel pakken natuurlijk.
zorg voor een potje tinpaste en wat staven tin, kan je bij de ouderwetse loodgieter halen die nog mooie zinken goten
kan maken.
paul
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 09:50
door Nick
Hoi Gert,
ik zou de ruimte tussen de platen absoluut niet open laten! Er gaat allemaal rotzooi tussen zitten, en je tank is dan in no time doorgerot. Als je het goed wilt doen kun je zoals al gezegd het beste tóch de plaat los maken, alles helemaal schoon en roestvrij maken, en het daarna weer aan elkaar solderen. Zeker als je wilt dat de tanks nog een tijdje mee gaan kun je er beter wat meer werk in steken op deze manier.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 10:25
door Erik One-ten+LW
Zit precies hetzelfde als bij de militaire (en wellicht ook de civiele frontfill?) tankjes. Dit is ook de reden dat ze vaak gaan lekken. Vuil komt tussen de 2 platen, zet uit door vocht en andere ellende... Deze is nog dicht? Heb je geluk denk ik.
Goed mogelijk schoon maken, proberen de losse delen te solderen. Als ie toch lekt kun je er altijd een coating indoen ofzo.
Heb zelf goede ervaring met Tank-cure.
Succes.
Erik
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 12:22
door paulus-109
gert,
als je de boel echt niet wil losmaken kan je de ruimte tussen de platen spoelen met water, desnood hoge druk.
na goed drogen kan je het behandelen door er verf in te gieten.
als de verf goed droog is kan je met sikaflex de plaat weer vastlijmen aan de tank.
let op! als je dit doet moet je er echt wel zeker van zijn dat de tank gezond is.
verder moet je de lijmvlakken wel even goed schuren voor de hechting.
alle ronde gaten, naden en kieren moet je secuur afsealen.
de plaat met lijmklemmen goed aandrukken.
zorg dat je er zeker van mag zijn dat je het waterdicht gedaan hebt.
MIJN VOORKEUR IS TOCH ECHT LOSHALEN ,REINIGEN, EN WEER SOLDEREN.
paul
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 13:02
door Gert
De tank zat tot voorkort al 25 jaar bijna tot de nok vol met diesel, dus ik vertrouw er op dat deze vloeistofdicht is.
Ik zal vanmiddag toch eens gaan kijken hoeveel werk het is om alles los te halen.
Bedankt voor de reacties !
Gert
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 14:41
door Frans Bonnes
Gert, misschien een rare en moeilijke vraag, maar wat voor een diesel zit er in jouw 107.
Volgens mij is de 107 nooit met een diesel geleverd.
De eerste LR diesel zaten in de series1 88" en 109"
fb
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 18:18
door Gert
Hoi Frans,
Het klopt inderdaad dat de 107" van origine nooit met diesel is uitgevoerd.
In de mijne zit echter wel een diesel, en ik heb begrepen dat hij ook zo geregistreerd staat bij de RDW.
Mijn motorblok is een vroege diesel, dus de variant met de bruggen over de verstuivers bijvoorbeeld.
Voorlopig ga ik er van uit dat ik deze motor gebruik, en anders een andere diesel.
De originele motor is dermate zeldzaam en dus prijzig dat ik daar geen middelen in ga steken.
Bijkomend nadeel is dat de originele 2l benzine motor schijnbaar onbetrouwbaarder is, en samen met schaarse onderdelen is het dus een heel dure conversie.
Groeten,
Gert
Update
Geplaatst: za 08 aug 2009, 20:14
door Gert
Aangezien de adviezen over losmaken, en de daaraan gekoppelde verhalen dat het wel meevalt, hardnekkig waren, heb ik besloten om de delen toch maar te scheiden.
Zie hier de foto's:
Foto-LQAN36EN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a06c233c808f4e7af0e709dd7f310e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LQAN36EN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQAN36EN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-LQAN36EN.jpg', '', 9586796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
As seen
Foto-CSUV8BE7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0907426b7e186029e81dbe58f83b20fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CSUV8BE7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CSUV8BE7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CSUV8BE7.jpg', '', 9586796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-ZOUBHLQO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f658196b1364d4dbfb377b787d196080', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ZOUBHLQO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOUBHLQO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-ZOUBHLQO.jpg', '', 9586796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij de bovenstaande foto heb ikde tank voorzichtig bewerkt met een staalborstel op de boormachine
Foto-MZQWWA7T.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b032c0b1b9ce8d2a0594ae3e418eb7f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MZQWWA7T.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MZQWWA7T.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MZQWWA7T.jpg', '', 9586796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geen gat, maar wel een naar putje
Foto-YC8F8V8M.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e899721e1b7bfec363a6373693466a74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YC8F8V8M.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YC8F8V8M.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YC8F8V8M.jpg', '', 9586796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Na behandeling met een staalborstel
Nu moet ik het vervolg plannen.
Tot hoever moet ik de roest weghalen, en welk stuk gereedschap zouden jullie gebruiken ?
Welk spul kan ik het beste gebruiken om deze oppervlakten mee in te smeren, of te kitten ?
Is sikaflex een goed alternatief voor solderen ?
Ik kan namelijk wel gewoon electro solderen, maar met de brander en stukken tin (present) heb ik nog niet eerder gedaan.
Als solderen de beste optie is, ben ik benieuwd naar een korte handleiding over hoe ik dat ga doen.
Al met al was het in een uurtje gepiept, dus het viel mee.
Bedankt alvast !
Gert
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's) (update)
Geplaatst: za 08 aug 2009, 21:49
door Frank 110V8
ik zou e.a. perfect schoon maken en dan weer vertinnen, kan je het ook weer zo aan elkaar solderen.
groet frank
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 00:06
door Frans Bonnes
zoals ik het op de foto's kan bekijken is de tank overleden, zou maar op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik denk dat je veel meer gaten en diepe putten tegen zult komen.
Misschien dat een interne coating nog iets kan doen, maar dat betwijfel ik, als ik de foto's mag geloven.
fb
Re: Advies gevraagd mbt dieseltanks S1 (foto's) (update)
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 00:30
door Andre
Gert, het zou jammer zijn om de originele tank niet meer te gebruiken.
Dat tank cure waar in een eerder antwoord over wordt geschreven kan echt een lekke tank weer goed bruikbaar maken.
Het is volgens mij een soort epoxy hars. Eventueel kan je de ruimte tussen de bodemplaten ook met (heel dunne) epoxy volgieten, dan is de tank voor vele jaren dicht en beschermd. Epoxy doet wonderen!
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 02:48
door Dennis101
Ik vrees dat Frans gelijk heeft, want dit ziet er niet best uit.
De tank uit mijn 101 zag er nog veel beter uit, maar was zo lek als een mandje, waardoor ik voor de veilige weg had gekozen en er eentje op maat heb laten maken in RVS 304L.
Dennis B
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 04:52
door Gert
Hmm, slecht nieuws dus.
Is het niet mogelijk om in ieder geval de bodem te vervangen door een stuk vers 2mm staalplaat ?
Na het ontdoen van tin lijkt het me geen moeilijk lasklus, aangezien de tank zelf ook gewoon van (vertind) staalplaat is.
Een gat dichtlassen heeft in ieder geval niet mn voorkeur. Het putje op de foto is wel veruit de ergste, de rest van de tank lijkt enkel te zijn overwonnen door lichte roest, maar net iets erger dan vliegroest.
Groeten,
Gert
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 05:31
door Dennis101
Als het goed zie op de foto's is de tank zelf van vrij dunne plaat gemaakt en bestaat hij uit twee losse zijwanden en is de voor, achter, onder en bovenkant uit een plaat gezet en waarschijnlijk aan de bovenkant aan elkaar gefelst.
De zijkanten zijn daar dan weer aan gefelst.
Ook dit lijkt dezelfde constructie als de 101 tank met het verschil dat bij de 101 de voor en achterkant de losse platen zijn.
Behalve alleen de felsranden is het geheel ook aan elkaar gesoldeerd om het vloeistofdicht te krijgen.
Bij de tank van de 101 heb ik toen ook alle zijden losgemaakt door de flesranden met een brander te verhitten om het tin weg te laten lopen.
Ik hield toen de grote "koker" en de losse voor en achterkant over.
Het zou mogelijk moeten zijn om de "koker" na te maken van vervormbare vertinde staalplaat om zo de tank duurzaam te repareren.
Reken er wel op dat het behoorlijk wat werk zal zijn en voorwaarde is natuurlijk wel dat de zijkanten nog goed zijn, want die zijn nog lastiger na te maken.
Dennis B
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 16:55
door Xander
hoi gert,
mijn tank was achter lek waar de achterste outrigger de tank vasthoudt hoopt zich altijd zand op
maar de vorige eigenaar had de boel vol geplamuurd en lekte niet meer.
we hadden dat stuk eruit geslepen en een nieuw stuk metaal erin gelast en daarna goed geverfd
de onderplaat was bij mij wel wat beter die hebben we niet losgemaakt.
gr xander
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 17:17
door Gert
Hoi Xander,
De onderplaat is eigenlijk meer een bak waar de tank op staat, en die lijkt ook wel een stuk dikker dan de tank.
Hoe hebben jullie de plaat gelast ? Ik weet dat je vader alles last, dus ik neem aan dat hij dat met Tig heeft gedaan. Weet jij of je vader of het met MIG ook te doen is ? Hebben jullie nog specifieke tips voor het lassen, moet bijvoorbeeld alle tin in de omgeving weggehaald zijn ?
Ik zal eerst eens onderzoeken hoe diep de putjes zijn, en dan beslissen wat ik ga doen.
Wat ik ook ga opmeten is of de tank niet héél toevallig gelijk is aan een militair, want die zit op de zelfde plaats, en er past net zoveel in. (10 imperial gallons oftewel 45 liter)
@ Dennis, de rest van de tank is in uitmuntende staat. Zowel van binnen als van buiten is er niks op aan te merken. Enkel waar de dubbele plaat heeft gezeten, is er roestvorming gekomen. Het resultaat staat op de foto's.
Groeten,
Gert
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 20:21
door paulus-109
gert,
het putje is echt te diep om zo te laten.
je zou met een brander (waar ze ook mee snijbranden, twee flessen dus) de plek met koper kunnen bewerken.
het solderen valt erg mee hoor! maar....................................
waarom coat je de tank niet met een epoxy gietmassa. hier heb ik al heeeeeel veeel tanks mee gered.
oa van jaguar xj en e-type. ik gebruik de coalting van vosch chemie omdat deze volledig uithard.
martin 88 lw heeft dit ook bij zijn lw gedaan.
als het putje een gaatje is loopt de epoxy daar doorheen en is het lek direct weg, helemaal geen laswerk dus!
met sikaflex lijmen ze hele spatborden ruiten en dakplaten aan de carrosserie, dus de onderplaat aan de tank lijmen gaat zeker!
ik denk even mee: budgetair gezien is een setje epoxy coating en een tube sikaflex verreweg de goedkoopste manier.
ook niet de meest originele, maar van buiten zie je er niets van.
paul
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 20:29
door paulus-109
oh ja gert,
als je de roest echt helemaal schoon krijgt kan je het gaatje na vertinnen van de plek overigens gewoon dicht solderen.
ontroesten gaat perfect als je de tank een paar dagen in een badje van 1 deel zoutzuur op 4 delen water legt!!!
alleen de bodem is voldoende. wel goed naspoelen met water.
het komt er volledig roestvrij uit en dan kan je met tinpasta de plekjes die gesoldeerd moeten worden vertinnen,
waarna je de plek gewoon kan dichtsolderen.
ik ben bereid je hier mee te helpen, kost je een ritje naar omgeving roosendaal meer niet
ik zet zelfs een biertje koud!!! heb alles er voor liggen.
DE MEEST ORIGINELE MANIER !!!!
paul
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2009 18:31 door paulus-110.
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 20:35
door Gert
Hey Paul,
Mijn plan was inderdaad ook om morgen even langs de lokale bedrijven te fietsen voor epoxy coating.
Volgens mij is deze coating een gewone 2k-epoxy, dat zal ik eens navragen bij onze verfspecialist.
De tank zal ik van binnen coaten, en dan laat ik het bij de bodem. De bovenkant is zo puntgaaf dat dat zonde is om te coaten.
De onderkant zal ik zo veel mogelijk ontdoen van roest, en dan vervolgens de putjes (nog geen gaatjes) te vullen met epoxy, of soldeer.
Om de aanwezige roest in te dammen zal ik ook een middel halen bij de verfboer.
De sikaflex is toch enkel als solderen geen optie is ?
Het solderen kan ik altijd proberen. Wat ik me afvraag is of ik de plaat eerst nog moet vertinnen (met pasta e.d.), of dat de aanwezige tinlaag voldoende is. Het warmstoken en solderen moet lukken, want zo is hij ook losgekomen, maar met pasta's solderen heb ik nog niet vaak gedaan.
Groeten !
Gert
Re: Update
Geplaatst: zo 09 aug 2009, 22:04
door paulus-109
solderen moet altijd voorafgegaan worden door een nieuw lagje vertinsel.
ik adviseer je wel de tank tot bovenin te coaten omdat anders de kans aanwezig dat de dieselachter de laag epoxy kruipt.
sikaflex kan je prima gebruiken hoef je geen twijfels over te hebben.
paul
Re: Update
Geplaatst: ma 10 aug 2009, 02:00
door Tom
Ik heb ook goede ervaring met 2 componenten epoxy vuller, (van loctite), werkt erg goed en is overal tegen bestand. Ook zeer gemakkelijk te verwerken, en je kan er een beetje dikte mee opbouwen. Is iets van 7 euro voor een spuit.
Groet, Tom
Re: Update
Geplaatst: ma 10 aug 2009, 02:30
door Gert
Hoi Tom,
Op de website van loctite kom ik wel héél veel 2k epoxymaterialen tegen.
Heb jij toevallig nog een nummer van het spul wat jij gebruikt hebt ?
Groeten,
Gert
Re: Update
Geplaatst: ma 10 aug 2009, 11:27
door Huub Pennings
Heb 10 jaar geleden deze zelfde reparatie aan mijn serie III tank uitgevoerd, Outer skin eraf, pinholes (10) schoongeslepen en roest verwijderd en vervolgens dichtgelast met RVS lasdraad met TIG onder Argon.
Ben er wel een halve dag mee zoet geweest. Daarna tank terug geplaatst met de skin er los onder/omheen met tussen de skin en de tank stroken rubber zodat het metaal niet door kan schuren op elkaar. De skin en tank vastgehouden door twee draadeinden aan de zijkant met een losse strip boven op de tank zodat ik bij problemen e.e.a. weer gemakkenlijk kan scheiden. Zit er echter al weer 10 jaar probleemloos onder....
Huub