Oorzaak slijtage schuifstuk (& part no. vraag)
Geplaatst: vr 07 aug 2009, 21:20
Beste allemaal,
In het voorjaar is mijn ambulance APK goedgekeurd. Op dat moment zat er geen enkele speling op het schuifstuk van de voorste aandrijfas.
500 km later ging ik op rondreis door Europa(16 landen, 25 dagen, 6500km). Ergens halverwege de vakantie, zeg 3000 km vanaf de APK, kwam ik er achter dat er een forse speling op het schuifstuk van de voorste aandrijfas zit. Dit laatste verbaasde mij nogal, omdat de voorste aandrijfas zelden belast wordt.
Nu moet ik natuurlijk een vervanger inbouwen, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of er een oorzaak is voor deze speling.
Het mag gezegd worden dat ik toch zeker elke 1000 km de kruisjes en het schuifstuk smeer, met als kanttekening dat ik bij die laatste nooit te veel vet gebruik.
Heeft iemand enig idee hoe een vaak onbelaste aandrijfas zo'n forse speling op het schuifstuk kan laten zien ?
Dan nog een vraag over de aandrijfas. Het gaat om een S3 109" Ambulance, ex militair.
De armoedige zoekfunctie alhier is belabberd, maar via laroprikkers.nl werkt deze beter.
Op die site vond ik een zelfde vraag van Peter T, of de voorste aandrijfas hetzelfde is.
Dennis reageerde hierop met:
De achteras is hetzelfde, maar de vooras is langer.
Huidig onderdeelnummer vooras 88" en 109" 4 cilinder (behalve 1 ton) : STC121.
Voor de 4 cilinder 1 ton versie is het nummer: 291278.
Dennis B
Even verderop kwam dezelfde vraag voorbij, en daarin werd gereageerd met:
Wim,
standaard zitten er op de ex-legers gewone cardanassen (dezelfde als op de civiele) maar er is wel een uitvoering met een langer schuifstuk.
Aad Koene
Dit brengt mij een beetje in verwarring.
Welke aandrijfas is de juiste voor mijn ex-militaire ambulance ?
Het struikelblok zal wellicht zijn dat de veerhanden verlengd zijn, en dat de afstand van de versnellingsbak naar de diff's langer is.
Nieuwe aandrijfassen zijn niet eens zo duur, de STC121 is gloedjenieuw, van Hardy Spicer, 49 pond incl VAT.
De 1-tons versie kan ik echter niet vinden, maar bij de STC121 staat wel:
Front propshaft assembly, fits all 4 cylinder models 1956-84.
Als ik voor 2e hands ga, zal ik voor de zekerheid de minimale en maximale lengte vermelden, maar dat kan pas als ik de aandrijfas heb gedemonteerd.
Bij voorbaat dank voor de respons.
Gert
PS: reisverslag plus foto's komen er aan.
In het voorjaar is mijn ambulance APK goedgekeurd. Op dat moment zat er geen enkele speling op het schuifstuk van de voorste aandrijfas.
500 km later ging ik op rondreis door Europa(16 landen, 25 dagen, 6500km). Ergens halverwege de vakantie, zeg 3000 km vanaf de APK, kwam ik er achter dat er een forse speling op het schuifstuk van de voorste aandrijfas zit. Dit laatste verbaasde mij nogal, omdat de voorste aandrijfas zelden belast wordt.
Nu moet ik natuurlijk een vervanger inbouwen, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of er een oorzaak is voor deze speling.
Het mag gezegd worden dat ik toch zeker elke 1000 km de kruisjes en het schuifstuk smeer, met als kanttekening dat ik bij die laatste nooit te veel vet gebruik.
Heeft iemand enig idee hoe een vaak onbelaste aandrijfas zo'n forse speling op het schuifstuk kan laten zien ?
Dan nog een vraag over de aandrijfas. Het gaat om een S3 109" Ambulance, ex militair.
De armoedige zoekfunctie alhier is belabberd, maar via laroprikkers.nl werkt deze beter.
Op die site vond ik een zelfde vraag van Peter T, of de voorste aandrijfas hetzelfde is.
Dennis reageerde hierop met:
De achteras is hetzelfde, maar de vooras is langer.
Huidig onderdeelnummer vooras 88" en 109" 4 cilinder (behalve 1 ton) : STC121.
Voor de 4 cilinder 1 ton versie is het nummer: 291278.
Dennis B
Even verderop kwam dezelfde vraag voorbij, en daarin werd gereageerd met:
Wim,
standaard zitten er op de ex-legers gewone cardanassen (dezelfde als op de civiele) maar er is wel een uitvoering met een langer schuifstuk.
Aad Koene
Dit brengt mij een beetje in verwarring.
Welke aandrijfas is de juiste voor mijn ex-militaire ambulance ?
Het struikelblok zal wellicht zijn dat de veerhanden verlengd zijn, en dat de afstand van de versnellingsbak naar de diff's langer is.
Nieuwe aandrijfassen zijn niet eens zo duur, de STC121 is gloedjenieuw, van Hardy Spicer, 49 pond incl VAT.
De 1-tons versie kan ik echter niet vinden, maar bij de STC121 staat wel:
Front propshaft assembly, fits all 4 cylinder models 1956-84.
Als ik voor 2e hands ga, zal ik voor de zekerheid de minimale en maximale lengte vermelden, maar dat kan pas als ik de aandrijfas heb gedemonteerd.
Bij voorbaat dank voor de respons.
Gert
PS: reisverslag plus foto's komen er aan.