Pagina 1 van 1
oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 01:27
door Bas
Hallo allemaal,
Heeft er iemand hier ervaring mee met een K&N filter in een Lightweight?
Ik ben het Olie-bat verversen en het schoonmaken met diesel van die blikke luchtfilter van mijn Lightweight zat, en wil hem vervangen voor een K&N filter universeel van rond 65mm monteren met behulp van een stukje pvc achter de luchtslang.
Filtert volgens mij ook een stuk beter de lucht.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mvgr Bas
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 01:41
door struikrover
Ik rij al een jaar met K&N, direct op de carburateur, reageert veel beter dan het oliebad, klinkt ook veel lekkerder, je hoort hem lucht aanzuigen. Ik heb ook het idee dat ie meer vermogen heeft, maar dat kan ik me ook verbeelden.
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 02:40
door Exfietser
Het verschil tussen het oliebad cyclone filter en een k&N is dat een oliebadfilter een zeer goed filter is voor o.a. fijn stof en dat een een k&n eerder niet filterd. In ieder geval veel minder. Landrover heeft er destijds niet voor niets een oliebadfilter ingezet. Een prikker in het bezit van een testbank heeft jaren geleden eens een vermogensmeting gedaan en het scheelde geloof ik een half pk of zo. In ieder geval marginaal. Bovendien neemt de doorlaat van een oliebadfilter niet af als het vuiler wordt. Of het moet extreem zijn natuurlijk. In zeer stoffige omgevingen als woestijnen enzo is een oliebadfilter de beste keuze. Op landbouwvoertuigen zitten ze ook nog steeds om die reden. Persoonlijk vind ik het k&n filter ook wel een beetje klein. Iets in de catagorie koffiefilters. Een goed filter dat een goede doorlaat heeft en ook nog goed filterd moet per defenitie een groot oppervlak hebben. Het filter wordt dan dus vanzelf een groot ding. Een klein filter met een goede doorlaat filterd dus gewoon minder goed.
Het schoonmaken van een oliebad cyclone filter is inderdaad een k-klus. De dyson stofzuigertjes maaken ook gebruik van dit cyclone systeen. Alleen zonder het olie gebeuren dan. En zij doen of ze het hebben uitgevonden terwijl het al een oeroud idee is.
Arnold.
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 09:34
door Erik One-ten+LW
Wat betreft vermogen scheelt het weinig, zeker op een diesel. Bij een benzine kan ik me nog wel wat indenken,zeker met aanpassing sproeierbezetting.
Een k&N maakt wel merkbaar meer herrie, filtert (zoals eerder gezegd) minder goed. Overigens wel ruim voldoende voor Europees straatgebruik.
Erik
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 09:55
door Bram109
Heb er 2 dagen mee gereden.
Ik had hem ipv de slang rechtstreeks op het inlaatspruitstuk.
Eigenlijk had ik hem er na de 1e rit meteen al af willen halen, maar had het originele filter niet bij me.
Wat een klere herrie. Mensen keken van 200 meter al om om te zien wat ze hoorde.
En bij 100 km/h op de snelweg is een gesprek met mede passagiers totaal onmogelijk geworden.
Laat staan (hands free uiteraard) bellen.
Vermogen was ook niet merkbaar veranderd.
Ik weet niet wat voor lightweight je hebt, maar op een diesel zal ik het zeker niet aanraden.
Bram.
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: do 06 aug 2009, 01:21
door Bas
Ik heb idd een diesel.
Maar ik hoor het al mn oil-bath filter blijft maar lekker zitten.
Bedankt voor jullie ervaringen.
Groeten van Bas
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: do 06 aug 2009, 11:35
door Puffino
Ik ben blij dit draadje gelezen te hebben.
Eindelijk eens gelezen dat er meer mensen zijn die mijn onderbuikgevoel over deze filters lijken te bevestigen.
Het is ook niet voor niets dat deze groot zijn in de asfaltrace-wereld. Land Rovers rijden niet op asfalt, althans, niet alleen maar.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: oil-bath Lightweight vervvangen voor een K&N
Geplaatst: do 06 aug 2009, 12:52
door Erik One-ten+LW
De meeste rijden wel enkel op asfalt hoor Sander Ik denk dat het met een 2.25 niets uitmaakt.
Voor onze 300tdi heb ik er wel één, zit in het originele ronde huis (dus geen extra lawaai). Voordeel is dat ie uitwasbaar is en dus op termijn zeker voordeliger dan een standaard filter.
En zeker icm met een cycloon top op de snorkel filtert ie ruim voldoende.
Erik