Pagina 1 van 1

Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 01:02
door Hans
Beste lezers,
Ik had een droom. Al jaren. En eindelijk kwam het ervan: dit voorjaar heb ik in Engeland een prachtig gerestaureerde Series 3 Station Wagon gekocht uit 1972. Bronze Green. Gerestaureerd chassis, paraboolveren, prima motor, Turner stage1 cilinderkop, electronische ontsteking, nieuwe remleidingen, gereviseerde remmen en assen, nieuwe deuren, La Salle headlining, Fairey overdrive, etc. etc. Alles tiptop in orde. V5 present, MOT until April 2010. Reed probleemloos naar mijn huis (900km). Hier lpg ingebouwd. Daarna vol enthousiasme naar de rdw. En toen begon het gelazer. Blijkbaar had ik moeten weten dat het ontbreken van een chassisnummer de import onmogelijk maakt. Er zit wel een plaatje (volgens rdw niet origineel), maar dat is niet voldoende. Volgens de rdw is het een "samengestelde auto". De vorige eigenaar zegt: alles is origineel, met uitzondering van de paraboolveren, de electronische ontsteking en de cilinderkop. Het uit Engeland door de vorige eigenaar nagestuurde vervangen chassis deel met het originele chassis nummer mag niet baten, want het zou van linksvoor komen volgens de rdw en daar hoort het chassisnummer niet te staan.. De 8 cijfers en 1 letter waren volgens de keurmeester van de rdw die ze uitgebreid vergeleken heeft met voorbeelden op zijn pc echter vrijwel zeker origineel! Ik moet zeggen: de keurmeesters waren uiterst correct en vriendelijk; zij kunnen er ook niets aan doen dat we deze regels hebben. Samen met Slowakije de meest vergaande eisen in de EU las ik in een officieel EU document, maar het werd niet gezien als een belemmering van vrij verkeer van goederen en diensten. Helaas.
Tja: de eerste keer dat ik zoiets doe, überhaupt met een auto iets bijzonders doe. Droom werd een nachtmerrie. Mijn Land Rover staat hier dus nu mooi te wezen in de schuur....Ik ben nu dus stinkend jaloers op iedereen die op dit forum problemen meldt met vreemde geluiden uit de versnellingsbak, een motor heeft die niet wil starten, etc. Ik heb helemaal geen geluiden uit de versnellingsbaken mag alleen de motor zo nu en dan even starten.
Contact gehad via mail, brief en telefoon met de DVLA en de VOSA in Engeland. Zij zeggen/schrijven: sla het chassisnummer er zelf in of laat dit doen bij een garage in Engeland of koop een typeplaatje; het V5 document is het bewijs van de identiteit het voertuig. (De DVLA en/of de VOSA slaan alleen in zeer bijzondere gevallen van zwaar gerepareerde schade auto's en kit cars etc. nummers in. De auto's krijgen dan een Q kenteken.) De rdw wil zelf inslaan op basis van deze informatie echter niet accepteren. Wat moet ik nu: ik heb een (nog steeds) Engels geregistreerde auto. De Engelse autoriteiten melden me: sla er zelf het nummer maar in of koop een plaatje en laat daar het nummer in graveren. Het altijd weer braafste jongetje uit de EU-klas zwaait met zijn vingertje en roept: "Dat mag niet hoor!" Wie heeft ervaring op dit forum? Wie weet iets van internationaal recht om hier advies te geven? Zijn er andere opties?
Adviezen over hoe stom het van me is en zo kunnen wel achterwege blijven, dat snap ik ook wel. Ik probeer het positief te bekijken want er zijn vast nog wel mogelijkheden. Desnoods de hele auto in onderdelen verkopen. Wat een verhaal is het geworden.

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 01:17
door Aad Koene
Je zou bij de RDW een PAD-onderzoek aan kunnen vragen ..

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 01:54
door Scratch
Ha, blijft een raar orgaan...... Mijn 90 werd vandaag (vrijwel zonder er naar te kijken) op kenteken gezet. De S van Sall was zo goed als weg, dus een herinslag. Nu staat het SALL nummer onder de tank, 1m achter de voor-as Helaas was ik vergeten banken achterin het pick-upje te plaatsen en zagen ze geen reden om er een personen wagen van te maken. Wat op zich weer vreemd was omdat ik niet aan de grijskenteken eisen voldeed of hoeft te voldoen (bak is immers 5cm te kort voor grijs) Of er wel of niet een dak op de auto zat was niet relevant Wilde ik "geel" dan moest ik daar maar eens voor terug komen, was een formaliteit.

Verder ging het keuren voorspoedig en was het keuring personeel vriendelijk en behulpzaam. Zelfs de douane vertelde me lachend dat ik hem 0,00 euro verschuldig was !!

Nu maar wachten op het kenteken, wat door de vakantie wel 2 weken kan duren. Kan ik ondertussen mooi het stuur verhuizen en de auto klaarmaken voor de APK

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('b8111c82171df921a083cec3ac67afda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 9563470, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 09:10
door Gerard
Misschien is het handig je emailadres te vermelden, zodat men je rechtstreeks kan bereiken voor advies.

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('820c835b60d95ef0d9b0028d51cb0100', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 9563757, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 10:28
door Geert
- Zoek eens in het archief op "PAT"
- Welke RDW lokatie ga je naar toe?
- Wanneer het V5 document hoort/klopt bij de LR dan moet het (bijna) altijd lukken een chassisnummer herinslag te krijgen (en betalen) bij de RDW. RDW heeft dat nummerinslagapparaat niet voor niets.
- RDW kan je een PAT onderzoek aanbieden, je kunt er ook om vragen.
- Ik heb zelf goede ervaring met RDW Arnhem, Den Bosch en Venlo.


Geert

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 11:02
door richard78
Via de nummers in de assen, motorblok en vers. bak moet de RDW de identiteit van de auto kunnen achterhalen (PAD onderzoek). Wat je kan doen is zoveel mogelijk info verzamelen van je auto wat de authenticiteit aangeeft. Hierbij is het COC formulier van heritage een goed idee. Hierop staat als het goed is alles overr je auto hoe hij de fabriek heeft verlaten.
Anders is het inslaan in engeland, met bijbehorende papieren, ook een goed idee!

Er er zijn verhalen (zelfs recent) dat het bij mensen gelukt is op deze manier dus geef de hoop niet op.

en blijjf vragen hier!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7529dbf4a4496eddba3ef56408a819e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9563990, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 13:35
door Eric 110 V8
Hoi Hans,

Allereerst: wat een vreselijk verhaal weer. Ik weet hoe je je voelt. Een tijd geleden heb ik hetzelfde meegemaakt met de 110 V8 die ook uit de UK kwam. Wel een chassinummer, en ook op de goede plaats, maar klaarblijkelijk met de hand ingeslagen na een chassiswissel.

Een PAT-onderzoek haalde bij ons niets uit. De nadruk in dat onderzoek lag vooral op het achterhalen van het chassisnummer dat wel in het chassis had gestaan. De man die het onderzoek uitvoerde gaf aan dat als ze een nummer zouden hebben hebben gevonden (door te etsen) en dat nummer in UK geregistreerd zou staan als 'gesloopt' we een goede kans maakten op herinslag. Maar er was niets te vinden en dus was de identiteit niet vast te stellen. En dus geen kenteken.

Uiteindelijk zijn we via de verkoper van de auto bij de RDW in Drachten beland. Daar waren ze in eerste instantie al veel vriendelijker dan in Utrecht, maar moesten ze er nog even over nadenken. Waarschijnlijk moest de auto naar Groningen voor opnieuw een PAT-onderzoek. Uiteindelijk kwam opeens het bericht dat er toch een herinslag zou plaatsvinden en dat is ook gebeurd. Dus wij zijn er uiteindelijk goed uitgekomen (wel een paar maanden en honderden euro's aan extra kosten verder, maar goed, beter dan het alternatief).

Als je mij vraagt wat je zou moeten doen is even navragen (hier op het forum) waar men goede ervaringen heeft bij de RDW. Er lijken nogal grote verschillen te zijn. En om dan bij een ander station een na te gaan wat ze voor je kunnen doen. Een PAT-onderzoek is in ieder geval de eerstvolgende stap volgens mij.

Toen ik mijn verhaal hier op het forum deed kreeg ik ook nog goede tips over eventuele invoer via Duitsland. Dan heb je natuurlijk wel je papieren nodig. Heb je die terug gekregen? Dat soort ingewikkeldheden was bij ons gelukkig niet nodig. In het ergste geval moest ik hem of weer verkopen in de UK, of een oorspronkelijk chassis met NL-papieren zien te krijgen. En de boel dan ombouwen. Ik was al op marktplaats aan het kijken naar chassis met papieren voor een 110 V8. Maar dat zijn scenario's waar je liever niet aan wilt denken. En je hebt eerst ook nog een heleboel andere stappen die je kan zetten. Niet het leukste, maar het kan uiteindelijk ook nog goed aflopen.

Ik duim voor je!!

Groeten, Eric

110 V8 "Lucky"

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 22:13
door hans
Mensen, heel erg bedankt voor de positieve reacties. Geeft weer wat hoop.
Wat me in deze zaak enorm dwars zit is het feit dat je gestraft wordt door je eigen overheid voor iets waar niets fout mee is. Als er nu allerlei twijfelachtige dingen bij waren, o.k. Zowel de vorige (engelse) eigenaar als de engelse overheid geven duidelijk aan dat er niets mis is met de identiteit van deze Land Rover.
Maar goed, wie beweert dat de wereld eerlijk is?
De vorige eigenaar rolde bijna van zijn stoel toen ik hem belde na de afwijzingsbrief van de rdw. "Unblieveble!" riep hij wel tien keer in dat gesprek. "I just repaired the chassis, that's all! It is the original chassis I assure you!"
Om een paar vragen/suggesties te beantwoorden:
Mijn mailadres is: beens@hetnet.nl. Ik ben in Groningen bij de rdw geweest. Er is geen PAD/PAT onderzoek geweest, wel heeft de rdw van de fabriek informatie gevraagd, maar daar kwam niets bruikbaars uit (alleen kleur, datum eerste toelating en naam van de eerste koper en het was toen een diesel en nu een benzine; staat ook keurig op de V5). Volgens de keurmeester van de rdw had een onderzoek via het heritage motor centre in Gaydon geen zin; dat bewees volgens hem niets over de identieit van de auto. Heb ik dus niet gedaan. Nog wel doen? Iemand ervaring mee?
Eric 110 V8: heb je enig idee waarom je plotseling wel een chassisnummer ingeslagen kreeg? Wat was er boven water gekomen?
Invoer via Duitsland; hoe gaat dat? En overbouwen op een ander chassis (engels MET of nederlands MET chassisnummer)?
De vorige eigenaar in Engeland wil overigens aan alle kanten meewerken om dit op te lossen, als we maar weten hoe! Volkomen legaal zou zijn: auto weer op zijn naam zetten. Moet hij de auto verzekeren. Dat wil hij wel doen en het kan ook want de dame van de DVLA die ik aan de lijn had zei me dat de auto nog steeds bij hen in Engeland gerigistreerd staat. Ik had idd dat deel van het V5 formulier ("notice of permanent export&quot gelukkig nog niet opgestuurd! Dan ermee naar Engeland rijden. Rijdt nu lekker op LPG! Dat is geen straf, maar ik zit zo kort na mijn vakantie wel wat krap in de dagen. Aan de overkant bij een land Rover dealer met de V5 als bewijs chassisnummer in laten slaan (met letters die de nederlandse rdw keurmeester op zijn pc heeft staan natuurlijk!) en dan weer terug naar Nederland, auto weer op mijn naam zetten en weer naar de rdw. Maar de rdw keurmeester zei toen ik dit voorstelde dat ze dat niet (meer) accepteren. Waarom niet? Het leek de keurmeester namelijk niet legaal. Maar dat is wel de normale en legale procedure in Engeland, iets anders bestaat daar niet. (Komt er een Engelsman met een Engelse auto bij een garage in Engeland, zegt de rdw keurmeester....) Echt nederlands! Wat zeiden ze destijds ook alweer van den Uijl? Was premier in Nederland en minister van binnenlandse zaken in alle andere europese lidstaten. Zit er nog steeds in, blijkbaar. Wat me opvalt is dat de rdw in een geval als dit ook helemaal geen contact opneemt met hun Engelse collega organisatie, de DVLA, om dingen na te vragen en uit te zoeken. Waarom niet?

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 23:10
door Eric 110 V8
Geloof me Hans, ik weet precies hoe je je voelt. Probeer het niet te snappen, ga niet uit van enige logica. Want daarmee ga je er niet uitkomen. Echt niet.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat nu opeens het verschil maakte. We hebben een passage uit de staatscourant opgestuurd waarin staat dat bij twijfel over de identiteit van het voertuig de RDW een nieuw kenkten mag inslaan. Maar misschien dat de contacten van de verkoper het verschil hebben gemaakt. Echt snappen doe ik het nog steeds niet.

Toen we eenmaal een kenteken kregen heb ik heel zachtjes in een hoekje staan juichen...want je weet maar nooit. Maar eigenlijk had ik welvan de daken willen schreeuwen dat het toch een belachelijke gang van zaken is. Dat invoeren via duitsland heb ik nooit helemaal uitgezocht. Ik kan je wel proberen in contact te brengen met iemand die dat weet. Helpt dat?

Wat ik bedoelde met dat dat overbouwen is: als ik een chassis kon vinden dat al op NL-kenteken staat en op de papieren staat dat het om een 110 V8 CSW dan kan ik de auto natuurlijk overbouwen op dat chassis. Ik zag best wat betaalbare 110 V8's staan voor relatief weinig geld. Maar we praten natuurlijk nog steeds over een paar duizend euro en een vreselijke bult werk. Dan moet je je afvragen of je de auto niet beter weer kan verkopen in de UK en dan eentje al op NL-kenteken er voor in de plaats aanschaft.

Overigens is het wel geweldig hoe de verkoper in jouw geval meewerkt....

Heel veel succes. Ik hoor het wel als ik nog iets voor je kan doen anders dan duimen...

Eric

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: di 04 aug 2009, 23:32
door richard78
Meestal ligt het ook aan de keurmeester die je krijgt en soms wat er achter de schermen gebeurd. Laten zien dat je een serieuze liefhebber bent en keurig wilt meewerken helpt meestal ook. Daarom dus zoveel mogelijk informatie van je auto verkrijgen wat de authenticiteit van je auto aantoont. Je moet namelijk de keurmeester overtuigen dat het goed is (blijkbaar heb je een starre gekregen). Daarom het heritage formulier (uitgebreide). Ook foto's van de restauratie en de oude onderdelen kunnen hierbij helpen. Ik geloof dat het de oude veerhand weggehaald is en een nieuwe errin is gelast? Dan het oude onderdeel laten zien wat op de lasnaden past maakt het geloofwaardiger. Natuurlijk is dit allemaal geen bewijs en een starre keurmeester zal er niet naar kijken. Maar je maakt het wel geloofwaardiger wat een stap de juiste richting op is.

Maar een pad lijkt me wel goed, als de asnummer ed kloppen in ieder geval. Staat er geen motornummer op je V5 formulier? Dat helpt ook

heel veel succes,

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('974ce27e739be6a2eae8b4cca348049c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 9567719, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: wo 05 aug 2009, 02:34
door Jurriaan
Als je nog gewoon een compleet kenteken hebt, ergens anders proberen. Er zijn er genoeg die ook gewoon autoliefhebbers zijn bij de RDW, misschien heb jij er eentje getroffen die dat niet is....

Of men moet 'm natuurlijk ergens in 1 of ander systeem gezet hebben met alle alarmbellen eraan gehangen...dan wordt dat helaas lastiger.


Jurriaan.

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: wo 05 aug 2009, 02:39
door Davy
Ook in jouw geval heeft de verkoper uiteindelijk voor de oplossing gezorgd toch?

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 14:08
door Hans
Ergens anders gaat niet lukken voorlopig. V5 is ingenomen.

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 14:38
door Eric 110 V8
Hoi Hans,

Onderstaande mail, gebaseerd op een stuk uit de Staatscourant, is destijds in ons geval naar de RDW gestuurd. Dat was aanleiding om opnieuw langs te komen.
Misschien helpt het bij jou ook?

Groeten, Eric


In de nieuwste publicatie van de Staatscourant lezen we het volgende op pagina 224:

§ 3. Samengestelde voertuigen

Artikel 6. Samengestelde voertuigen voorzien van een volledig dragend of semi-dragend

chassis, een carrosserie en een aandrijflijn

1. Indien het voertuig is voorzien van een volledig dragend of semi-dragend chassis en is samengesteld

uit drie hoofdonderdelen van gelijke typen voertuigen, wordt het voertuigidentificatienummer

bepaald door het chassis of door de carrosserie. Het oudste van beide laatstgenoemde

hoofdonderdelen is hierbij bepalend.

2. Indien twee hoofdonderdelen van een samengesteld voertuig dat is voorzien van een volledig

dragend of semi-dragend chassis afkomstig zijn van het oorspronkelijke type van het voertuig,

wordt het voertuigidentificatienummer als volgt vastgesteld. Indien het betreft:

a. het chassis en de aandrijflijn, dan is het chassis bepalend voor het voertuigidentificatienummer;

b. de aandrijflijn en de carrosserie, dan is de carrosserie bepalend voor het voertuigidentificatienummer;

c. het chassis en de carrosserie, dan is het oudste hoofdonderdeel bepalend voor het voertuigidentificatienummer

van het samengestelde voertuig.



Wanneer het voertuig nu beschouwd zou worden als een samengesteld voertuig dan zou u volgens 2.b. de carrosserie mogen gebruiken om het VIN te bepalen. Wellicht dat dit nog een mogelijheid is aangezien met zekerheid is vast te stellen dat zowel de carrosserie als aandrijflijn origineel en authentiek zijn.

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 14:53
door Geert
Handige info ook al heb je geen samengesteld voertuig.
Oorspronkelijke tekst staatscourant en RDW document staat ook op internet :

[zoek.officielebekendmakingen.nl]

Geert

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 15:41
door Hans
Die bekendmaking is een interresant stukje tekst. Wat me daarbij opvalt is dat die bekendmaking blijkbaar tot doel heeft om in twijfelgevallen juist wel een kenteken te kunnen afgeven. Ik kreeg de indruk uit de afwijzingsbrief van de rdw die ik kreeg dat het voor mij vrijwel afgelopen was met deze Land Rover. "Samengesteld"? Dat mag niet. Nou is dat natuurlijk onzien want als de identieit niet is vast te stellen kun je ook niet constateren dat het voertuig samengesteld is. Je weet het gewoon niet.

Citaat uit de brief:
"Gebleken is dat de identiteit van het voertuig niet kan worden vastgesteld op grond van vorengenoemde Bekendmaking, zodat niet kan worden nagegaan of het voertuig eerder in Nederland of het buitenland geregistreerd is geweest. Dientengevolge kan nog geen kentekenbewijs worden verstrekt, aangezien geen datum van eerste toelating kan worden vastgesteld".

Als ik dan die Bekendmaking er bij pak dan mag "samengesteld" dus best wel en dan is er dus uiteindelijk geen belemmering om toch een kenteken af te geven. Maar de rdw doet dat om één of andere reden niet. Dat snap ik dus niet. Ze doen hun werk dus niet of hebben andere instructies die wij niet kennen. De Bekendmaking is tenslotte een besluit van de Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer, dus hun hoogste baas.

De bekendmaking zegt dat het oudste deel van één van de drie onderdelen: chassis, carrosserie of aandrijflijn bepalend is voor de datum van eerste toelating. Mijn Land Rover is geen "hybride"; een samenstelling van bijvoorbeeld een chassis van een Defender, een Isuzu motor en een Series 3 carrosserie, want dan wordt het lastiger en moet bekeken worden of de auto voldoet aan de toelatingseisen van nu en komt er op z'n best een datum eerste toelating van augustus 2009 uit. Maar dat is hier niet zo. Mijn Series 3 is 100% Series 3. Alles origineel Land Rover, met alleen twijfels over het chassis vanwege het ontbreken van het chassisnummer.
En één ding is zeker van een Series 3: ze zijn altijd gebouwd tussen 1971 en 1983. Mijn Land Rover is dus altijd ouder dan 1983. Als op het V5 document nu een "date of first registration" van 11 april 1972 staat zal één van de drie onderdelen daar ongetwijfeld van afstammen. Het kan dus niet meer mis gaan zou je zeggen.
Wat wel lastig kan zijn, is dat Land Rover tijdens de productie, althans in die tijd, zo slecht documenteerde. De Fabriek en het Heritage Motor Center kunnen geen certificaat leveren met bijvoorbeeld asnummers of versnellingsbaknummers. De fabriek noteerde dat niet tijdens de produktie begreep ik van het HMC in Gaydon.

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 16:15
door Geert
Hans,

Een eventuele discussie bij de RDW wordt nu nog eenvoudiger:
1. het is geen samengesteld voertuig en dan slaan ze een chassisnummer in
2. het is wel een samengesteld voertuig en dan slaan ze ook een chassisnummer in
En of de RDW extra PAT/PAD of andere expertiseteams uit Lelystad of Heerenveen daarbij wil inschakelen is aan hen.
En als de RDW ervoor kiest om een chassisnummerinslag bij een oldtimer landrover van een hobbybob de eigen RDW organisatie vele duizenden euro's te laten kosten aan inzet menskracht dan is dat ook aan hen.

Laat de RDW maar (rustig) hun werk doen en ga dat maar niet voor ze doen.
Het kost een beetje tijd maar dan krijg je ook wat.

Geert

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 07 aug 2009, 16:40
door Eric 110 V8
Hoi Hans (en Geert),

Tja...het is en blijft interessant. Ik geloof dat ik er nog maar eens brief (of mail zoals wij deden) aan zou wijden...je weet maar nooit!!! Als je logisch nadenkt dan klopt de samenvatting van Geert natuurlijk als een bus.

Nu heb ik vanwege mijn werk ook veel te maken met overheidsorganen anders dan de RDW en ook die heb nog maar zelden kunnen betrappen op logisch nadenken. Maar je kan ze natuurlijk wel een beetje helpen.

Succes weer verder!

Eric

Re: Import series 3: geen NL kenteken. Advies gevraagd.

Geplaatst: vr 04 sep 2009, 15:26
door Hans
Vervolg.
Mijn Laro heeft deze week het PAT onderzoek gehad. De dag er na werd ik gebeld door de keurmeester met de uitslag: "De politie heeft niets kunnen vinden, daarom krijgt u geen kenteken bij deze auto!" Zo werkt dat dus in Nederland. Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen wordt. Wat het PAT onderzoek dan voor zin had en waarom ik van de RDW het advies kreeg om dit te laten uitvoeren is me nu volkomen onduidelijk.
Ik krijg de indruk uit de reacties die ik kreeg via dit forum op mijn eerste bericht dat er, laat ik zeggen een "grijs gebied" is tussen wel of geen kenteken, misschien zelfs een bepaalde willekeur.
Ik zou daarom graag feiten willen verzamelen van vergelijkbare situaties: Geen VIN nummer of een onduidelijk nummer in de auto en daarna bij de één wel en bij de ander geen afgifte van een kenteken.
Daarom mijn vraag: wil degene die dit heeft meegemaakt mij de feiten hiervan mailen? Ik denk dat hierbij belangrijk is: auto, bouwjaar, land van herkomst, wat ontbrak er van het VIN nummer (helemaal of deels) wat was de reden van het ontbreken (bijv reparatie chassisdelen, algehele renovatie, nieuw chassis), waren er typeplaatjes met nummers, kwam VIN niet overeen met kentekenbewijs, meer wijzigingen aan de auto (bijvoorbeeld kleur, benzine ipv dieselmotor), waren er meer problemen met bijvoorbeeld kentekenbewijs, welk rdw keuringsstation, e.d.
Ik zal de info met respect behandelen en om toestemming vragen als ik het ergens voor ga gebruiken (geef dus wel je mailadres of een telefoonnummer als je wilt). Je hoeft geen chassisnummers of kentekens te geven als je dat niet wilt. Het gaat mij vooral om de wijze waarop de rdw in grote lijnen met dit probleem omgaat. Is er willekeur of is de lijn glashelder. Met die info kunnen we misschien iets. Natuurlijk meldt ik op dit forum mijn bevindingen. Kan wel eens heel interresant worden....

Mijn mailadres is: beens@hetnet.nl