Pagina 1 van 1
110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 20:30
door Oscar
Hallo,
Heeft iemand hier ervaringen met het verwisselen van een V8 door een 2.8tgv in een Defender?
Ik zit serieus na te denken over een dergelijke "upgrade" aangezien mijn Defender in basis (chassis [=hcpu], bulkhead e.t.c) een erg goede auto is. Echter nu staat de auto op gas en we willen t.z.t. verre reizen gaan maken met de 110. Een diesel heeft dan voor mij de voorkeur.
Is een dergelijk swap mogelijk zonder dat zo'n beetje de gehele aandrijflijn vervangen moet worden?
Er zit nu een LT85 / LT230T combinatie onder.
Ik weet inmiddels dat de motor ca. 5.500 ex kost...
Groet,
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 21:13
door Exfietser
Ik weet niet wat de 2.8tgv motor voor een motor is. Maar ik zou denk ik voor de 300TDi gaan. Een zeer makkelijke en betrouwbare notor. Laatst een gezien die er 7 ton op had zitten. Voor verre reizen is repareerbaarheid en betrouwbaarheid. toch wel een van belangrijkste dingen. Ik las gister op een ander forum een vraag van iemand die in zijn toyota landcruiser met v8 een gasinstalatie van wege de brandstofkosten en compressor wilde hebben. Verder vroeg hij wat er nodig was aan aanpassingen voor een eenmalige trip naar Africa .
Dan ga je denken: een v8 waar op zich niets mis mee is behalve dat een extra tank wel prettig is.
Een airc-ompressor. Erg leuk met al dat zand en stof en nog een extra tank erbij door het hogere verbruik, van de compressor.
Verder een gasinstalatie: Kun je dat ook tanken in gambia? Mischien wel, maar Namibie? En is er dan nog wel ruimte voor drinkwater, eten?
Als ik dit lees denk ik dat deze man een gevalletje adres onbekend wordt voor de thuisblijvers opzoek naar een gestrande toyota ergens in de sahel.
Maar zonder gekheid als die 2,8 een betrouwbare motor is met minder of gelijk vermogen en koppel als de orginele v8 zie ik geen problemen. Als echter het koppel en vermogen veel groter is zou ik het niet doen. De bak wordt dan veel zwaarder belast met mogelijk problemen tot gevolg. Let ook op het karakter van de motor. Daar moet de versnellingsbak bij passen. Het is wat vervelend als je vaak met een te hoog (of laag) toerental moet rijden.
Let ook op de verkrijgbaarhijd in van de onderdelen.
Arnold.
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 21:16
door Bart van Dessel
De LT85 van een V8 past niet aan een 2.8 TGV, het zal een R380 of een ZF 4HP22 automaat moeten worden, ook heel betrouwbaar. Waarom kies je niet voor een gezonde 300 tdi? Er zijn hele volksstammen met een 2.25d door Africa gecrosst dus een 300 tdi is dan al een hele luxe. Een goed onderhouden 300 tdi draait gemiddeld 400.000 tot 500.000 km. Een complete Discovery 300 tdi met goede techniek koop je vanaf ca. € 1250,- en de onderdelen koop je op iedere hoek van de straat voor bijna niks en van een 2.8 TGV ben je alleen aangewezen op de importeur en de enkele dealers daarvan.
Als je in the middle of the jungle staat kun je het beste een bekend Land Rover producht hebben.
gr, Bart
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 21:28
door Oscar
@Arnold,
De 2.8tgv is een in Brazilie gebouwde 300tdi maar dan vergroot to 2.8L.
Vermogen: 135PK en 375nm aan max koppel.
@Bart,
De 300tdi lijkt met de argumenten die jij aandraagt inderdaad een handiger keuze.
Kan daarbij wel de LT85/LT230T behouden blijven of zal ik daarvoor op zoek moeten naar vervanging?
De grote voordelen van de tgv zijn wel het vermogen en het feit dat ie helemaal nieuw is en ik dus niet een maand na de swap tegen allerlei problemen aan loop. Aan de andere kant is het prijsverschil dusdanig dat 1 miskoop er wel vanaf moet kunnen
Ik zal me 'ns verder verdiepen in de 300tdi en op zoek gaan naar door anderen uitgevoerde swaps als deze.
Bedankt,
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 19:30 door Oscar.
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 22:47
door Exfietser
Jaren geleden sprak ik iemand hier op het prikbord die regelmatig zijn 2.25D series drie ex nederlandse leger naar een of ander land in africa liet verschepen en dan met het vliegtuig er achter aan ging. Vervolgens twee maanden door het betreffende land rond trok. Hij zij letterlijk: Als je een hele dag rijdt door de binnenlanden van africa mag je je handen samenknijpen als je een gemiddelde haalt 50km/u. Je mag zelfs al blij zijn als je gewoon 50 km/u kunt rijden. Meestal rijdt je dertig o.i.d. omdat de wegen zich gewoon niet lenen voor een hogere snelheid. Volgens die persoon is in die omstandigheden een series landrover een wagen die zich redelijk comfortabel door alle ellende laat sturen.
M.a.w. Een grote motor met veel vermogen is niet nodig voor dergelijke reizen. Die zijn hier nuttig om op de snelweg hard te kunnen rijden. Voor dergelijk reizen heeft een motor met veel vermogen het nadeel dat het brandstof verbruik ook hoger is. En als er niet overal pompstations zijn kan dat lastig zijn.
Als ik lees wat zo'n motor kost, dan kun je ook een oude afgeragde 300tdi helemaal laten reviseren. Je hebt dan ook weer een nieuwe motor. Maar nu een met standaard onderdelen die je overal kunt kopen en ook zat vermogen. Een 110 300tdi rijdt ook 140 km/u hoor. Wat mij betreft meer dan zat. Maar ja het is niet helemaal eerlijk omdat ik 63pk met een top van 110 km/u gewent ben.
Ik heb helaas geen antwood op je v-bak vraag.
Arnold.
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: do 30 jul 2009, 23:52
door Bart van Dessel
Een V8 bak (R380, LT77, LT85,LT95) heeft een andere prise as dan een dieselbak (LT77, R380), lengte en diameter is anders, dus je moet altijd naar een andere bak toe als je een diesel in bouwt. Nog een tip: als je een gebruikte 300 tdi overweegt, rij dan eerst met de donorauto een half jaartje dan weet je hoe het blok is (en het comfort van een Disco)
Een 300 tdi is oersterk en betrouwbaar, ook na heel veel kilometers.
gr, Bart
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: vr 31 jul 2009, 00:09
door Oscar
Heren,
Dank voor de snelle en nuttige info, ik ga de 300tdi optie verder uitdiepen. Het project zal toch pas ergens begin volgend jaar uitgevoerd gaan worden dus ik heb nog even.
En wat het rijden in een Disco betreft: mijn laatste aanwinst is een Disco1 200tdi die begin volgend jaar naar Afrika gereden wordt. Na de zomer ga ik er eerst in NL mee rijden om er achter te komen wat er allemaal gammel aan is. Dus over dat comfort kom ik vanzelf meer te weten, ook offroad
Groet,
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: vr 31 jul 2009, 01:16
door Oscar
Voor de liefhebbers en mooie link over de werkzaamheden die in de VS zijn uitgevoerd bij een vergelijkbare (o.a.) engine swap:
[www.eastcoastrover.com]
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2009 23:51 door Oscar.
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: vr 31 jul 2009, 11:30
door Hans 109V8
Oscar,
als het zo ver is, wat ga je met je V8 doen?
Verkopen?
Dan mag je me wel mailen
Ps. heb je al gekeken of je geen problemen krijgt met de RDW als je een totaal andere motor plaatst?
Van 8 naar 4 cilinders EN van Benzine naar diesel, weet het niet zeker maar .........
succes
Grt
Hans
Re: 110V8 >> 2.8tgv
Geplaatst: vr 31 jul 2009, 15:04
door Bart van Dessel
RDW keuring lijkt me met 2.8 TGV ook een discussiepunt, heb ooit gelezen dat hier geen typegoedkeuring op zit....